Binnenvaartkrant
Views
6 years ago

2006-09

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 heatmaster, your hottest innovator 25 APRIL 2006 Heatmaster is the supplier for maritime heating systems in thermal fluid, hot water or steam. We have more then 15 years of experience, with numerous operational installations. T +31 78 68 234 04 www.heatmaster.nl VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren LIano Shipping B.V. en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl GEFELICITEERD! De Scheepvaartdesk van de ING Bank Zwijndrecht wenst schip en bemanning een behouden vaart. meer weten Burg. de Bruïnelaan 140, Zwijndrecht Tel: 078-6199202 Fax: 078-6196292 *24 uur service voor petro, chemische - voedingsindustrie - scheepvaart en woningbouw. Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Met dank voor de opdracht leverden wij voor het coaster Sunergon het stuurwerk, roer en hydrauliek. *Accoustische, thermische en cryogene isolatie. *Onderhoud en nieuwbouw. *Asbestverwijdering. *Stellingbouw. *Tracing. *Isolatie matrassen. *Advies. Wij wensen LIano Shipping B.V. een behouden vaart met de coaster "Sunergon" Dhr. J. Pronk, GSM: 06-53464880 Postbus 274, 3140 AG Maassluis Tel.: 010-590 35 80 Fax. 010-590 35 82 Email: Pronk.Isolatie@wxs.nl Wij wensen LIano Shipping B.V. een goede en behouden vaart. In opdracht van Instalho BV hebben wij de engineering en de inbouw van de machinekamerinstallatie mogen verzorgen voor de coaster Sunergon TEL 0184-412303 FAX 0184-420165 Stadsweg 113a *9792 RE Ten Post *Tel. (050) 302 34 04 *Fax (050) 302 34 15 Email info@bhpholding.nl * Website www.bhpholding.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 25 APRIL 2006 Sunergon was uitdagend proefwerk voor Instalho Sunergon heeft als betekenis: samenwerking. Het resultaat van dit begrip ligt “onbescheiden” imposant onder de werkkraan van Instalho. De afbouw van de Sunergon was een karwei dat zijn Werkendamse evenknie niet kent. Een uitdaging, waarbij dialoog met en vertrouwen van de opdrachtgever en vooral goede medewerkers en uitvoerders essentieel zijn. Door Johan de Witte Buitenlandse kentekens en maritieme autoreclame in de regio Werkendam gidsen onvermijdelijk naar de Biesboschhaven: een zenuwcentrum in scheepsbouw, waar voor schepen alles op de plank ligt. Een coaster van 88,65 x 12,50 meter en een holte van 5,00 meter met een 4-deksbrughuis en een losen laadkraan met dertig ton hefvermogen op dertig meter bij Instalho aan de kade is wennen. Alhoewel: de installatie van zeeschepen zit in de lift: de Filia Antje is in januari opgeleverd, nu de Sunergo en twee coastercasco’s zijn voorzien om in 2007 bij Instalho Scheepsbouw van techniek te worden voorzien. Concordia Shipyards leverde het in Rusland gebouwde casco aan Llano Shipping uit Nijkerk. Kees de Groot en Edwin Trommel staan achter Llano Shipping. Vertom in Rhoon wordt de charteraar van de Sunergon. Het schip wordt wereldwijd ingezet. Met name op West-Afrika en Zuid-Amerika; daarom is het schip met eigen laad- en losgerei uitgerust. Het box shaped laadruim heeft een veertig meter lang tussendek bestaande uit pontons, die met de kraan verplaatsbaar zijn. In de voorste luiken is een sprinkler-installatie aangebracht, verplicht voor het vervoer van explosieve stoffen, die veelal bestemd zijn voor de mijnbouw in West- Afrika. Lees verder op pagina 43 De Sunergon heeft Nijkerk als thuishaven. (foto’s Johan de Witte) Het was druk voor de wal bij Instalho. Heatmaster zorgt voor verwarming brandstof De verwarming van de brandstof voor de hoofdmotor van de Sunergon wordt verzorgd door een thermische olieinstallatie van Heatmaster. Die firma heeft aan de hand van de gewenste parameters ook de benodigde capaciteit en de optimale piping-diameters bepaald, evenals de pipinglengtes in de tanks. ‘De installatie bestaat uit een systeem dat volledig automatisch en fail safe is uitgevoerd,’ aldus een woordvoerder van Heatmaster. ‘In verband met het essential service-karakter waar de warmte voor wordt aangewend bij dit zeegaande schip, zijn diverse zaken, zoals ketels en pompen, dubbel uitgevoerd. Het systeem bestaat uit twee ketels, twee pompen, afsluiters, expansievat en piping gevuld met thermische olie.’ Het hart van de installatie bestaat uit de twee ketels, die elk een vermogen hebben van 300 kW. ‘De gestookte ketel heeft een lage vuurhaardbelasting, om een lange levensduur te garanderen, is zelfreinigend en heeft een demonteerbaar Een voorbeeld van een door Heatmaster verzorgde installatie. (foto Heatmaster) deksel voor een eventuele inwendige inspectie.’ Tijdens het varend bedrijf blijft de gestookte ketel uit. De warmte wordt “gratis” opgewekt door de warmte van de afvoergassen in een afvoergassenketel over te brengen naar de thermische olie. De ketels zijn in staat om de olie die wordt rondgepompt, te verwarmen tot 190º C. ‘Als het moet kan zelfs 280º C worden gehaald. De afsluiters, maar ook de compacte pomp en alle andere delen, zijn door hun constructie geschikt om thermische olie tot zelfs 300º C te verwerken.’ De ketels zijn in de bekende ketelfabriek in Wiesloch (Duitsland) geproduceerd onder supervisie van Lloyds Register of Shipping. De toegepaste drukdelen hebben allemaal het 3.1B certificaat. In de fabriek zijn de ketels getest onder 15 Bar. De pomp in het systeem kan hoogstens 4 Bar leveren. ‘Het systeem is uitgevoerd volgens onze KISS-filosofie: Keep It Stupidly Simple. Wat blijkt uit het ontbreken van compensatoren, een gecombineerd ontgassing/koel-vat, onderhoudsvrije afsluiters, een eenvoudige bediening, en het toepassen van “Duitse” kwaliteitsproducten.’ Wie leverden op coaster Sunergon Instalho BV Complete afbouw ING BANK Scheepvaartdesk Zwijndrecht Financiering Concordia Shipyards BV Makelaar Vertom Scheepvaarten Handelmaatschappij BV Bevrachting Wärtsilä Nederland BV Wärtsilä 8L20 scheepsdieselmotor van 1440 kW met een Scanavolda tandwielkast Atlas Copco Ketting Marine Center bv Compressoren Pronk Isolatie B.V. Isolatie uitlaatgassystemen en thermische olieleidingen Rubber Design BV Flexibele opstelling motor BHP Leiding en Constructiewerken B.V. Machinekamerleidingen Van Voorden Promac PROMAC boegschroef, PRO- MAC-SCANA VOLDA verstelbare schroefinstallatie, PROMAC afvalwaterbehandelingsinstallatie en PROMAC verdamper voor het produceren van drinkwater De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorsets IHC Lagersmit BV Schroefasafdichting Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Scheepswerf L.J. Boer Sliedrecht B.V. Stuurwerk, roer en hydrauliek SAM Electronics Nederland B.V. Nautische apparatuur en kaartsysteem Werkina Werkendam bv Complete electrische installatie Het Anker BV Ramen Hoogendoorn Maritieme betimmeringen Complete betimmering, inclusief keuken en stoffering Breman Shipping Installation Geleverd en gemonteerd: R.V.S. afvoeren machinekamer, BSI uv-waterzuiveringssysteem, waterleiding, sanitair, airconditioning, overdrukinstallatie, machinekamer- en ruimventilatoren Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Datema Delfzijl bv Alle reddingsmiddelen, veiligheidsmiddelen, draagbare brandblusmiddelen, vaste blusgassysteem (CO2 systeem in de machinekamer en laadruimte), nautische inventaris, nautische publicaties, sprinklersysteem in de luiken Ship’s Equipment Centre Groningen (SEC) Ten Horn electrisch hydraulische gecombineerde ankerverhaallier met 2 trommels voor 6 ton trekkracht en 2 kettingschijven voor 34 mm ankerdamketting, 2 Ten Horn ratelkettingstoppers, Ten Horn electrische kaapstander met 3 ton trekkracht, 2 ankereindbevestigingen, handzwenk davit voor M.O.B. boot inclusief Fassmer boot type RR 4.2, 2 originele Pool TW Hoge houdkracht ankers elk 1440 kg met bijbehorende 34 mm U3 ankerdamketting. Alle onderdelen naar LRS geclassificeerd. Roden Staal Nederland Pontonluiken DESMI K&R Pompen B.V. Pompen en ballastpomp Castrol Inland Marine Smeerolie Kieboom Werkendam BV Gasolie en diverse scheepsbenodigdheden Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie Embee en Schoenmakers BV Werkzaamheden aan de kraan Heatmaster B.V. Thermische olie-installatie Scheepswerf Nederlof Verlenging 5,20 mtr Scheepsbouw Alblas b.v. Vierdeks-dekhuis Firma Koek Enterprise Opbouw verplaatst en op het dek getakeld

Copied successfully!

Binnenvaartkrant