Views
2 years ago

2006-09

  • Text
  • April
  • Jaar
  • Schip
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Nieuwe
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 25 APRIL 2006 Wij wensen de bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Vanora. D.B.R. Hartelijk gefeliciteerd met het mts Vanora Pumps Parts Nijverheidsstraat 10 - 3371 XE Hardinxveld Postbus 9 --3370 AA Hardinxveld Tel. 0184-676730 Fax 0184-621130 Waarvoor wij mochten leveren Verenigde Tankrederij B.V. Postbus 59005 - 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 - 3087 CD Rotterdam Tel. +31-10-4876200 - Fax +31-10-4876219 E-mail vt@vtr.nl Website : www.vtr.nl - Bornemann smeeroliepomp type HC147-73, inclusief 63 kW E-motor - Bornemann smeeroliepomp type W5.1zk-65, inclusief 42 kW E-motor Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69 Wij wensen het mts Vanora en de bemanning veel succes en een behouden vaart H. Verschuren scheepsvictualiënhandel b.v. van Hogendorplaan 1 3332 JD Zwijndrecht Telefoon 078 - 6127329 Telefax 078 - 6198301 Auto tel. 06 - 53195881 Adjo 06 - 53198475 Adjo II 06 - 53197992 Wij leverden de BP gas- en smeerolie en wensen BP Shipping veel succes en een behouden vaart met mts Vanora Nieuwbouw B.V. Postbus 6 • 3350 AA Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416869

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 BP loopt met nieuwe, grote, dubbelwandige smeerolietankers vooruit op wetgeving Mts Vanora: op de liter nauwkeurig De verschijning van de BP Shipping smeerolietanker Vanora geeft de Rotterdamse haven extra glans. Het opvallend mooie ontwerp van het schip, de strakke afwerking van het leidingwerk aan dek en de talrijke aansluitingen voor verschillende producten laten een professioneel ‘tool’ zien ter ondersteuning van de afwikkeling van zeeschepen. Het is het tweelingzusje van de vorig jaar in gebruik genomen Victoria, eveneens van BP Shipping en eveneens afgebouwd bij Breko. Vorige week woensdag (19 april) werd de Vanora gedoopt aan de Wilhelminakade door Lynn James O’Brien, de echtgenote van Kevin James, CEO van BP Marine. De Vanora is een dubbelwandige smeerolietanker met een laadvermogen van 1377 ton, zeventien tanks waarin zo’n twaalf verschillende producten in worden vervoerd. Die producten worden doorgaans ‘opgehaald’ in Antwerpen bij BP en in Rotterdam aan de verschillende zeeschepen geleverd. De Vanora wordt evenals de Victoria gemanaged en ingedeeld door rederij VT, waarbij ook de driekoppige bemanning in dienst is: een kapitein, een schipper en een matroos. Het schip beschikt over een dertig meter lange giek met twee slangen voor de overdracht van de smeerolie aan de zeeschepen. Bij het wisselen van de producten worden om contaminatie te voorkomen de leidingen schoongeblazen. Smeerolieschepen waren in de vorige eeuw vaak niet groter dan tachtig ton groot. In 1999 werd gekozen voor een grotere maat: een nieuw gebouwd schip van 220 ton. VT bouwde enkele jaren later de Voorburg van 650 ton en nu binnen een half jaar twee nieuwe smeerolietankers van ruim 1.350 ton laadvermogen elk. Het gaat snel met die schaalvergroting. Directeur-eigenaar Johan Groenewold van VT geeft aan dat de bouw van nieuwe – relatief zeer grote – smeerolieschepen net als de bouw van grote bunkerschepen samenhangt met de grootte van de zeeschepen en de snelheid waarmee die in een zeehaven moeten worden voorzien van stookolie en smeerolie. ‘Drie, vier jaar geleden zagen we dat al aankomen. Vroeger was de levering van smeerolie een soort van bijzaak – tussen aanhalingstekens – voor de bunkerlevering. Maar nu is het een serieuze afdeling geworden, waaraan ook eisen van dubbelwandigheid worden gesteld.’ Het is een andere tak van sport dan de bunkering met stookolie. De lading is ook een stuk duurder. ‘Er moet secuur worden gemeten en dat gebeurt dan ook op de liter nauwkeurig.’ De talrijke aansluitingen voor de verschillende producten die de Vanora tegelijk kan vervoeren in de zeventien tanks. BP Shipping heeft strenge regels voor de mensen aan boord. Vandaar dat ook de bezoekers tijdens de open dag een helm op hadden. De tweede BP smeerolietanker Vanora werd aan de Wilhelminakade bij de Cruiseterminal gedoopt door Lynn James O’Brien, de echtgenote van Kevin James, CEO van BP Marine. Zij werd daarin begeleid door Mark Breijer van Breko Nieuwbouw. (foto’s MGR) BP Shipping hield de bouw in eigen hand en heeft ook zeer strenge regels voor de bouw, de constructie en het werken aan boord van de smeerolietanker. De tanker wordt gechartered door BP Marine. Die bedient de klanten – grote en kleine zeeschepen – in de Rotterdamse haven en levert jaarlijks 50.000 ton smeermiddelen. De twee nieuwe schepen vervangen drie kleinere, enkelwandige tankers. Het is BP’s doelstelling versneld over te stappen op dubbelwandige tankers. Bovendien voldoen de Vanora en de Victoria aan de toenemende vraag naar grotere leveringen. BP Shipping: ‘De nieuwste containerschepen nemen ongeveer zestig procent meer smeermiddelen in één keer af, dat betekende dat de oudere tankers drie tot vier keer zo vaak naar de raffinaderij terug moesten dan de Victoria en de Vanora. Kevin James, chief executive van BP Marine: ‘De Vanora en Victoria zijn de grootste smeerolietankers ter wereld en zijn een uiting van BP’s wens de industrienorm te verbeteren. EU wetgeving stelt dubbele wanden voor schepen boven 600 DWT verplicht per 2008 – BP is echter van plan om op de gestelde deadline vooruit te lopen.’ Snufjes De Vanora is bijna zeventig meter lang en elf meter breed en heeft een diepgang van 2.95 meter. Het volume van de zeventien tanks bedraagt 1.500 kubieke meter. Vanora en Victoria zijn voorzien van de laatste technische snufjes. De boegschroeven zorgen voor een grote wendbaarheid en flexibiliteit. Beide schepen zijn voorzien van de laatste technologie die de meest strenge normen op het gebied van gezondheid en veiligheid overstijgt. Het casco van de Vanora werd in Roemenië gebouwd en vervolgens naar Breko in Papendrecht vervoerd, waar het in drie maanden tijd is afgebouwd. Breko bouwde het volledige schip af en PSI Pijpleidingen ontwierp het geavanceerde leidingsysteem. BP Shipping zal in 2010 het groeiprogramma afronden. Dan is de vloot van eigen en gecharterde eenheden uitgebreid tot ongeveer 120 dubbelwandige schepen. Momenteel bestaat die vloot uit honderd schepen. Binnen de BP Groep heeft BP Schipping tevens de functie van Center of Shipping and Marine Expertise. BP Shipping voorziet in alle scheepvaart behoeften van de BP Groep, inclusief ontwerp van schepen, inkoop, operationele activiteiten, chartering van schepen, controleren van door de BP Group gebruikte schepen en laadplaatsen. Breko Nieuwbouw B.V. Levering casco, volledige afbouw, roeren en stuurwerk VT Verenigde Tankrederij Bevrachting MTU Detroit Diesel Benelux MTU voortstuwingsmotor type 8V 4000 M60, 880 kW, 1800 rpm, motorbediening bleu line, keerkoppeling ZF W4400, reductie 5,913:1 Verhaar Omega B.V. Atlas Copco compressoren Thermatras BV Isolatie uitlaatgassysteem Discom BV 35dB(A dempers met vonkenvager) H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Aluminium machinekamervloerplaten PSI Pijpleidingen Dek- en machinekamerleidingen ADS van STIGT ZF keerkoppeling type ZF W4400, reductie 5,913:1 De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 425 kVA t.b.v boegschroef- enladingpompbedrijf, motor Cummins N14 G2, generator: Marathon 572 RSL 4024, generatorset 112 kVA t.b.v. boordnet- en noodladingpompbedrijf, motor: Cummins 6BT 5.9 G6, generator: Marathon 431 PSL 6202, generatorset 67 kVA t.b.v. boordnet, motor Cummins 4BT 3.9 G4, generator Marathon 362 PSL 1604 Maralec b.v. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren Marathon 572 RSL 4024, Marathon 431 PSL 6202 en Marathon 362 PSL 1604 AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 5-blads schroef, diameter 1700 mm, rechtsom draaiend met LRoS certificaat Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1.714 mm Metaaldraaierij Sepers BV Schroefasinstallatie Maprom Engineering B.V. Watergesmeerde schroefasinstallatie componenten geleverd voor de open schroefasinstallatie binnen afdichting Maprom Watergesmeerde schroefasafdichting, type Maprom GSA 0834 IR SP, schroefaskoker achterlager Johnson Rubber staaflager type L-0834-1100x8 C1, schroefaskoker binnenlager Johnson Rubber staaflager type L-0834-1100x8 C3 en NCB hard opgespoten asloopbussen ter plaatsen van voor- en achterlager en diverse watersmeringscomponenten Veth Motoren BV VETH-JET Boegschroefinstallatie, type 4-K1000 met Leroy Somer E-motor met een vermogen van 360 pk bij 1800 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers van Wijk Stuurhuizen BV Aluminium stuurhuis met overzakbare bovenbouw Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis i.o.v. Van Gemert Handelsonderneming Beerens BV Aluminium sierradarmast type Reintrade, heklichtbeugel, davit, RVS uitschuifbare dakradarmast type Savanna en boordlichtbakken Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur via Alewijnse Marine Tresco Wuustwezel Tresco Inland Ecdis Viewer Alewijnse Marine BV Complete elektrische installatie met touchscreen bediening, nautisch pakket bestaande uit 2 JMA609 radars, Multi Colour Line, Alphapilot, Alphaturn, Alpharudder, Alphanav, 25 APRIL 2006 Wie leverden op het mts Vanora Alphacall en Alphawind, marifoon- en telefooninstallatie, Travel Vision Modi volgschotel met multi-switch en diverse tuners, compleet camerasysteem en DGPS kaartplotsysteem Hoveko b.v. Ladingtank-bewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma’s: ladingtank-niveaubewaking, druk, temperatuur, niveaualarmering, overvulbeveiliging, diepgangmeting, Saab Tank Radar niveau meting met correctie van trim en list en de pompbesturing Rhigo Scheepsramen BV 10 Scheepsramen Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Complete betimmering inclusief lessenaar en keuken J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Complete sanitaire installatie Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning SPEEDHEAT Breda Vloerverwarming stuurhuis, woning, hal, badkamers en toilet Fa. P.A. Paans & Zn Complete stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatoren en RVS roosters Seafix Fire Fighting Systems FM 200 brandblusinstallatie Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers, kettingen en bunkerkraan DBR Pumps & Parts SIM Ballastpomp type 200/18.5-2930, ELLEHAMMER ejector type 40-50-80B/46, VICTOR brandbluspomp type S88G31t, 2 algemene dienstpompen type S63G31t, noodlenspomp type S63G31t, vuilwaterpomp type S40GC31t, 2 CUCCHI smeerolievulset type FMG15V (inclusief haspels), D.B.R. hydrofoorinstallatie type NG 6/18-H100, 2 CALPEDA zoetwatervulset type NG 5/16 en 2 JOHNSON brandstoftrimpompen type MSF 11Bx2-2,5 SIM Holland BV Ballastsysteem 400m3/uur bij 9 meter bestaande uit SIM ballastpomp en ejector EPS European Pump Services B.V. Bornemann smeeroliepomp type HC147-73, inclusief 63 kW E-motor en Bornemann smeeroliepomp type W5.1zk-65, inclusief 42 kW E-motor Heatmaster B.V. Ladingverwarmingsinstallatie Kalibra International B.V. EEG tanktabellen geleverd Castrol Inland Marine Castrol smeermiddelen H. Verschuren Scheepsvictualiënhandel b.v. Bunkering BP gas- en smeerolie Schegro BV Complete scheepsinventaris en veiligheidsmiddelen, ADNR pakket brandblusmiddelen en brandvertragende roeiboot Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V. Compleet afgeschilderd Lloyd’s Register of Shipping EMEA Classificatie A. Nobel & Zn. Filtration & Separation B.V. Waterzuiveringsinstallatie Imbema Cleton B.V. Laad- en losslangen Huchem Special Products b.v. HC-Roka

Binnenvaartkrant