Views
4 years ago

2006-08

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Wensen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 11 april 2006 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij leverden op het mps Hemingway: - verwarmingsinstallatie - ventilatie-installatie - airconditioninginstallatie - vacuüm toilet systeem - sewage treatment - sanitaire installaties - machinekamerventilatie - koel- en vriescellen - drinkwatermaker Basilea River Shipping GmbH veel succes en een behouden vaart met mps Hemingway Wij wensen het mps Hemingway en haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. Wij verzorgden de gehele betimmering van het mps Hemingway en wensen Basilea River Shipping GmbH een behouden vaart. Op het mps Hemingway werd bijna alles waar een draadje aan zit door ons geleverd en geïnstalleerd. Wij wensen Basilea River Shipping GmbH veel succes en een behouden vaart met mps Hemingway De Krib 3, 6916 AN Tolkamer Tel. 0316 - 541 759, Fax 0316 - 543269

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 MPS Hemingway is goed voor tweehonderd passagiers Avontuurlijk ontwerp 3-dekker past bij naam De Hemingway is gebouwd door De Breejen. Daar vond afgelopen zaterdag ook de doop plaats. (foto’s de Binnenvaartkrant) Ernest Hemingway geldt wellicht als de bekendste Amerikaanse schrijvers van de 20e eeuw. Dat heeft niet alleen met de kwaliteit van zijn boeken te maken, maar zeker ook met zijn avontuurlijke leven. Zo streed hij in de Spaanse burgeroorlog tegen de fascisten. Bij scholieren is zijn Old man and the sea erg populair, al heeft dat waarschijnlijk vooral te maken met de bescheiden omvang. Afgelopen zaterdag werd in Hardinxveld-Giessendam het mps Hemingway gedoopt. Op zee, in de Verenigde Staten of Spanje zal het schip nooit komen, maar het ontwerp is wel avontuurlijk. Een passend eerbetoon aan de schrijver. Het schip is gebouwd in opdracht van Basilea River Shipping uit Basel. Dat bedrijf is onderdeel van de eveneens Zwitserse rederij Rhine-Danube Line. Voor Rhine-Danube Line is de Hemingway het derde schip. de vloot bestaat verder uit het mps Aurora en het mps Rhine Emerald. De rederij verzorgt, zoals de naam al aangeeft, riviercruises op de Rijn (van Basel tot Nederland en België) en op de Donau (tot aan de Zwarte Zee). De Hemingway kan op beide rivieren worden ingezet. Volwaardige 3-dekker Het schip is 110 meter lang en 11,40 meter breed. Het bijzondere eraan is dat het een volwaardige 3-dekker is. De meeste nieuwe passagiersschepen zijn 2,5-dekkers. Het verschil zorgt ervoor dat de Hemingway honderd hutten heeft en tweehonderd gasten kan meenemen. Het betekende wel dat de salons en andere publieke ruimtes minder hoog zijn dan die van 2,5-dekkers. Maar aan het comfort hoefden geen concessies gedaan te worden. Ook niet in de hutten. ‘De gastenhutten zijn ruim genoeg: vijftien vierkante meter. Je kunt er met z’n vieren gezellig zitten, een kaartje leggen,’ zegt Nico Zwijnenburg van Zwijnenburg Marine consultancy (ZMC), die in opdracht van Rhine-Danube Line de bouwbegeleiding verzorgde. ‘Het was een uitdaging om alle eisen verwezenlijkt te krijgen binnen die 110 bij 11,40 meter. Voor tweehonderd gasten en dan ook nog eens achttien bemanningscabines. Daar kwam dan nog eens bij dat de bouw sneller dan normaal klaar moest zijn.’ ZMC houdt zich naast bouwbegeleiding bezig met engineering en inspectie. Het bedrijf uit Giessenburg had al eerder voor Rhine-Danube Line gewerkt. Zwijnenburg kan bogen op een ruime ervaring in de scheepsbouw. Zeker als het om passagiersschepen gaat. Hij is internationaal actief. Zo heeft hij veel in Servië gewerkt als begeleider van cascobouw en heeft hij momenteel in Rusland een project waarbij een bestaand riviercruiseschip van 110 bij 14 meter wordt gestript en opnieuw opgebouwd. ‘De Hemingway is een 3-sterren-plus schip. Er zijn veel luxere schepen,’ vergelijkt Zwijnenburg de nieuwkomer met de markt. ‘Maar mensen gaan ook op de centen letten. Als je meer gasten aan boord kunt hebben, kun je ook een aantrekkelijker prijs hanteren.’ De bouw van de is uitgevoerd door Scheepswerf Jac. den Breejen in Hardinxveld-Giessendam. De werf maakte het ontwerp en is zowel voor het casco als de afbouw verantwoordelijk. Sinds 2000 is de De keuze voor een 3-dekker betekent automatisch een beperkte hoogte per dek. Maar dat hoeft geen bezwaar te zijn, zo bewijst de Hemingway. De lounge is ruim en sfeervol. bouw van passagiersschepen een specialisme. ‘We hadden al vier schepen compleet gebouwd,’ vertelt algemeen directeur Jacques den Breejen. Rhine-Danube Line was echter een nieuwe klant. Anders dan bij de drogelading- en de tankvaart worden de casco’s van passagiersschepen vrijwel altijd in Nederland gebouwd. ‘Dat zit ‘m in de levertijd en het feit dat deze schepen dunner gebouwd worden dan vrachtschepen,’ verklaart Den Breejen. ‘Meestal wordt een rivercruiseschip pas een jaar van te voren besteld. Als het casco dan uit het buitenland moet komen, weet je niet zeker dat het op tijd is.’ In de droge lading en de tankvaart is dat doorgaans geen onoverkomelijk probleem. Dan gaat het schip gewoon een paar maanden later varen. ‘Maar hier staan de passagiers bij wijze van spreken te wachten. Er zijn contracten met touroperators en de reizen zijn geboekt. Het schip moet gewoon op de afgesproken datum varen.’ Door casco en afbouw in één hand te hebben is het bovendien mogelijk om sneller te bouwen. De twee processen kunnen deels parallel worden uitgevoerd. Ruimte Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Bouw casco en technische afbouw (turn key project) Gebr. Sluyter B.V. Verzekering Dolderman bv 2 Caterpillar voortstuwingsmotoren type 3508B, 1065 pk, 1600 rpm per Creemers Compressors B.V. Compressoren Unisol isolatietechniek bv Thermische en brandwerende isolatie en het uitlaatgassysteem Discom BV 35 en 45dB(A) uitlaatgeluiddempers inclusief de flexibele ophanging Rubber Design B.V. Flexibele opstelling motoren SKB Scheepsafbouw- en Konstruktiebedrijf B.V. Aluminium machinekamervloerplaten P.C.N. b.v. Complete pijpleidingsysteem Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 2-K-1000 met verticale Leroy Somer E-motor, van 360 pk bij 1800 rpm, generatorsets, elk 368 kVA / 294 kW, 50 Hz., waarvan 1 in een geluiddempende omkasting met Scania dieselmoter, type DI 12-62M, 315 kW, 1500 rpm, generatorset, 387 kVA / 309 kW, 60 Hz. in geluidsdempende omkasting met Scania dieselmotor, type DI 12-59M met een vermogen van 331 kW bij 1800 rpm, generatorset, 80 kVA / 64 kW, 50 Hz., met SisuDiesel motor, type 420 DSRG, 70 kW bij 1500 rpm en 2 Veth-Z-Drive contraroterende roerpropellers, type VZ-800A- CR, 783 kW, 1600 rpm NRF BV Bunkoelers voor- en achterschip Blokland Non Ferro bv Warmtewisselaar Winel B.V. Waterdichte schuifdeuren Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Tresco Wuustwezel Tresco Inland Ecdis Viewer Droste Scheepselektro B.V. Volledige elektrische installatie, inclusief antenneinstallatie, telefooninstallatie, brandmeldinstallatie, audioinstallatie,inbraak alarmering, satellietschotel en levering en montage complete nautische apparatuur van Alphatron Constructiewerkplaats H.K. van Wingerden & Zn BV Ramen benedendek Willemsen Scheepsbetimmering b.v. Complete betimmering inclusief lessenaar stuurhuis Helder & May B.V. Nautec FS ondervloeren Die snelle bouw was ook voor de Hemingway noodzakelijk. ‘Begin 2004 kreeg Scheepswerf Jac. den Breejen weliswaar al een offerteaanvraag. Eind april vorig jaar werd de opdracht definitief. ‘Terwijl we dertien maanden als bouwtijd hadden opgegeven,’ zegt de directeur. ‘Die waren er dus niet meer. We hebben de uitdaging opgepakt en zijn nóg sneller gaan werken.’ De ervaring die de werf met passagiersschepen heeft, kwam daarbij goed van pas. ‘Je weet wat je tegenkomt en hoe je zo’n schip het beste kunt indelen – ook de machinekamer.’ Toch moest er het een en ander worden uitgevonden. Bijvoorbeeld om alle honderd hutten een plek te geven. Voor tweehonderd passagiers moeten ook de salons en bars groter zijn dan normaal. ‘En dan heb je ook nog de technische ruimtes en de opslagruimtes en daar wil je ook bewegingsruimte hebben. Zo was dit voor ons het eerste schip met een drinkwatermaker aan boord en daar moest natuurlijk ook plek voor gemaakt worden. Het was soms woekeren met de ruimte en soms compromissen sluiten. Maar het resultaat mag er zijn.’ De keuze voor een 3-deksontwerp brengt ook met zich mee dat er een oplossing gevonden moet worden om de kruiplijn nog te halen. Den Breejen: ‘Het houdt in dat, als de kruiplijn écht noodzakelijk is, alles van het zonnedek af moet: de passagiers, maar ook de stoelen. Het stuurhuis moest helemaal kunnen wegzakken en de davits voor de gangways en de wingbediening staan op plateaus die ook hydraulisch inzakbaar zijn.’ Overigens zal het niet zo vaak nodig zijn, denkt Den Breejen. ‘Een paar keer per jaar. Het gaat vooral om de route naar de Donau toe, op het Main- 11 april 2006 Wie leverden op het mps Hemingway Ahorn BV Keuken- en barinrichting Klimaatservice Holland BV Staal Gorkum BV Levering en/of installatie van: verwarmings, ventilatie- en airconditioninginstallatie, vacuüm toiletsysteem, sewage treatment, sanitaire installaties, machinekamerventilatie, koel- en vriescellen en drinkwatermaker GvD Tegelwerken vof Tegelwerk V.O.F. van Gerwen interieurtimmerwerk Montage wanden Bovi Staalmeubelfabriek Bedden en bedtextiel, stoelen, tafels, gordijnen, vloerbedekking, en banken Rucon Ventilatoren B.V. Ventilatie Simplus Brandblusapparaten B.V. Brandblusapparatuur Dyvler Materiaal bv Ankerlieren, ankers en kettingen Handelsonderneming Beerens BV Aluminium sierradarmast type Reintrade, sier geuzenmast, davit, gangways, opstapplateau en diverse aluminium en rvs materialen E.B.R. b.v. Scheepsreparatie- en konstruktiebedrijf Aluminium stuurhuis met overzakbare bovenbouw, zonnetenten en 2 gangwaykranen Schegro BV Jeanneau bijboot en reddingsmidddelen Desmi K&R Pompen B.V. 2 algemene dienstpompen SAEN 2109/200/195, 2 vuilwatervacuumpompen VAC-4001, 2 gasolietrimpompen TNU-30- La, karterolie pomp GMB 2-24 R en fecaliën pomp S-40-M Total Lubricants Inland Marine Total smeermiddelen Fiwado BV Total smeermiddelen, gasolie en scheepsmaterialen Schildersbedrijf Den Breejen bv Complete schilderwerk SUN Roestvaststaal B.V. Diverse RVS werkzaamheden Van Voorden Promac Waterzuiveringsinstallatie De Jong & Lavino BV Staal Wijmoco BV Ramen Miele Nederland B.V. Wasautomaten en drogers Diana van Leeuwen Binnenhuisarchitect Axess liften B.V. Personenlift Intersona bv Trillings- en geluidsberekeningen Econosto Nederland B.V. Appendages Lodewijks Installatiebureau B.V. Loodgieterswerk Donau-kanaal.’ Er zijn – nog – niet zo veel 3-dekspasageirsschepen. Den Breejen en Zwijnenburg hebben beiden al wel reacties gekregen van andere rederijen die ook geïnteresseerd zijn. Dankzij de extra inspanningen van alle betrokken partijen kon de Hemingway zaterdag 8 april worden opgeleverd, slechts een week later dan oorspronkelijk de bedoeling was. Maar wel precies op tijd, want gisteren vertrok het schip naar Amsterdam. Daar gaan vandaag de eerste passagiers aan boord. Voor de eerste twee reizen blijft het schip op de Nederlandse en Belgische wateren; daarna vertrekt het richting Donau.

Binnenvaartkrant