Views
4 years ago

2006-08

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • April
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Nieuwe
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Wensen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 11 april 2006 Alphacam Gesloten camerasysteem voor maritieme toepassing Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Compacte kleuren camera 3mm RVS gesloten behuizing met stikstofvulling Afwerking behuizing: gepolijst/gestraald Water- en stofbestendig IP68 Waterbestendige quick-release stekker met vergulde kontakten (IP68) Vaste of horizontaal regelbare montagevoet Standaard verwarming Proud to be aboard! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.com E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.com Telephone: +31 (0) 10 453 40 79 Gespecialiseerd in verzekeringen voor de binnenvaart Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen. OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren GEEF OOK UW MENING OP WWW.BINNENVAARTKRANT.NL/POLL Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Verkoop en keuring van brandblusmaterialen Keuring aan boord, Incl. certificaat SI Prijs brandblusser € 6,50 excl. BTW U belt en wij komen. Werkendam 0183-678030 Mobiel 06-22248335 Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 Hermotoriseren, inbouw of revisie op alles hebben wij de juiste visie! Dealer van Volvo Penta Industrieweg 51b - 3361 HJ Sliedrecht Telefoon: 0184-496363, Fax: 0184-412432, Email: info@visscherscheepsrep.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Kanaaltochten Brabant viert tienjarig bestaan met nieuw bevoorradingspunt 11 april 2006 Langs het Zeekanaal in Kapelle-op-den-Bos is een nieuwe logistiek punt voor de passagiervaart in gebruik genomen. De bevoorradingslocatie is eigendom van de vzw Kanaaltochten Brabant en Scaldisnet. Passagierschepen op de Brabantse kanalen zullen er in de toekomst worden bevoorraad. Afgelopen weekend is het toeristische vaarseizoen op de Brabantse en Brusselse kanalen officieel van start gegaan. Kanaaltochten Brabant is een samenwerkingsverband tussen de dertien Vlaams-Brabantse kanaalgemeenten, de provincie Vlaams-Brabant en Toerisme Vlaams-Brabant. Ook Waterwegen en Zeekanaal (WenZ), enkele streekorganisaties en de nautische organisatie Scaldisnet zijn bij het project betrokken. De vereniging maakt zich sterk voor de toeristisch-recreatieve benutting van de Brabantse kanalen. Dit jaar bestaat Kanaaltochten Brabant tien jaar. Wekelijks biedt de organisatie toeristische boottochten aan. Er zijn ook programma’s waarin watertoerisme en waltoerisme worden gecombineerd. Toine De Coninck, voorzitter van Kanaaltochten Brabant, blikt tevreden terug op Licht op groen voor nieuwe Scheldebrug Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) gaat de bouw van een tweede brug over de Schelde in Temse/Bornem coördineren. De Vlaamse regering heeft het licht op groen gezet voor dit project. De werkzaamheden gaan in het voorjaar van 2007 van start. Het is de bedoeling dat de nieuwe brug medio 2009 wordt opgeleverd. De huidige brug over de Schelde in Temse zorgt al jaren voor problemen. Het verkeer op de gewestweg N16 moet er van twee rijvakken naar één vak op de brug. Vooral in de spitsuren staan er lange files. Door de brug te ontdubbelen, hoopt de Vlaamse regering een einde te maken aan het fileleed. De nieuwe brug krijgt een beweegbaar gedeelte voor de scheepvaart. Het hele project zal zo’n dertig miljoen euro kosten. Daarbij gaat het om de combinatie van een brugproject en een kaaiproject. Belgomine, een plaatselijke groothandel in zand en grind, moet een nieuwe bestemming verder stroomafwaarts krijgen. Daar hoort ook een nieuwe kaaimuur van 120 meter bij. Oorspronkelijk had de Vlaamse regering het project opgenomen in haar pakket missing links, een bundeling van Op de Leie in Zulte moest de brandweer begin deze maand uitrukken, nadat een binnenschip water had gemaakt. Het vaartuig was geladen met 750 ton gerst. Met vijf pompen konden de reddingsdiensten een deel van het water dat naar binnen sijpelde terug in de Leie pompen. Er werd gevreesd dat de lading doorweekt zou raken, waardoor het vaartuig zou zinken. Omdat er niet snel een ander, leeg binnenschip werd gevonden om een deel van de lading over te nemen, probeerde een voorbijvarend binnenschip het lekgeslagen schip tegen de wal te duwen. Toen het schip veilig de kade van een naburig bedrijf had bereikt, kon een deel van de lading op een ander binnenschip worden overgeladen. In de boeg van het schip ontdekten duikers een gat, dat waarschijnlijk veroorzaakt is door afschuivende betonplaten van de Leie-oevers. Deze het afgelopen decennium: ‘Ik heb het gevoel dat we één en ander bereikt hebben en dat de zaken ononderbroken in de positieve richting gaan.’ Ook Leo Peeters, burgemeester van Kapelle-op-den- Bos, toont zich tevreden. Als Vlaams minister van Binnenlandse aangelegenheden was Peeters er destijds verantwoordelijk voor dat Kanaaltochten Brabant als proefproject van intergemeentelijke samenwerking werd erkend. Tien jaar later beschouwt hij het project als een mooi voorbeeld van publiek-private samenwerking dat nuttige resultaten heeft infrastructuurprojecten die door alternatieve financiering tot stand moet komen. Maar nu heeft minister van Openbare Werken Kris Peeters de ontdubbeling van de Scheldebrug uit dit pakket gehaald, om het met reguliere middelen te realiseren. In plaats van de Scheldebrug wordt nu de spoorwegbrug over de Beneden-Nete in Duffel toegevoegd aan de missing links. Die brug is erg belangrijk voor de verdere realisatie van de HSL naar Nederland. Ze moet zo gebouwd worden dat de doorvaart van binnenschepen tot 2000 ton op de Beneden- Nete gegarandeerd is. Lek door losliggende oeverplaten platen moeten de oevers beschermen tegen de golfslag van voorbijvarende schepen. Maar door de stijgende trafiek op de rivier zijn veel betonplaten in de loop der jaren losgeraakt. Voorlopig worden de oevers alleen tijdelijk hersteld. Pas binnen drie jaar zullen de Leieoevers tussen Deinze en de Franse grens op een natuurvriendelijke manier opnieuw worden aangelegd. geboekt, zelfs over de provinciegrenzen heen. Ook Leo Clinckers van Waterwegen en Zeekanaal benadrukt de belangrijke rol van het project: ‘Het beheer van een vaarweg is een multifunctioneel gegeven, met een grote maatschappelijke betekenis. De goodwill die Kanaaltochten Brabant creëert bij tienduizenden mensen levert een belangrijke bijdrage aan het welslagen dit project.’ Volgend jaar gaat er in haven van Brussel een havenarchitect aan de slag. Zijn taak is het een globale visie op de haven en haar integratie in de stad te ontwikkelen. De nieuwe locatie in Kapelleop-den-bos bevindt zich tussen de kaai van het bedrijf Eternit en de sluis van Zemst. Ze zal dienst doen als opslagen bevoorradingsplaats voor de passagiersschepen die de boottochten van Kanaaltochten Brabant uitvoeren. Vorig jaar kon Kanaaltochten Brabant samen met haar Brusselse partner Brussels by Water zo’n 42.000 personen verwelkomen op haar boottochten. Forse investering in Antwerpse haven De Vlaamse regering gaat ook dit jaar fors investeren in de haven van Antwerpen. Zo wordt er 33 miljoen euro uitgetrokken voor de verdere afwerking van het Deurganckdok. In Antwerpen gaat dit jaar ook de realisatie van het project AMORAS van start (Antwerpse Mechanische Ontwatering, Recyclage en Applicatie van Slib). Het project moet een oplossing bieden voor het overschot aan baggerspecie. Er wordt een mechanische ontwateringinstallatie gebouwd voor de verwerking van de specie die vrijkomt bij het uitbaggeren van de haven en de maritieme toegang. Bij het onderhoud in de Antwerpse haven komt jaarlijks ongeveer 400.000 ton baggerspecie vrij. In de AMORAS-installatie zal deze specie ontwaterd worden, zodat de zand- en slibfractie gescheiden zijn. De ontwaterde specie zal in afwachting van hergebruik opgeslagen worden in de aangrenzende zandwinningput. Volgens de Vlaamse minister van Financiën, Begroting en Ruimtelijke Ordening Dirk van Mechelen garandeert de nieuwe installatie de bergingscapaciteit voor baggerspecie voor de komende vijftien jaar. Een groot voordeel is dat de installatie en de zandwinningput beide in de haven liggen. Daardoor blijven de polders van de specie gevrijwaard. Ook de binnenvaart in Antwerpse haven krijgt van de overheid een steuntje in de rug. De Vlaamse minister van Openbare Werken Kris Peeters liet weten dat een haalbaarheidsstudie heeft aangetoond dat de oprichting van een centraal boekingsplatform de leegvaart in de Antwerpse haven kan tegengaan. Voor dit boekingsplatform stelt de minister 250.0000 euro ter beschikking. Ook de Vereniging voor Expediteurs van Antwerpen (VEA) draagt 250.000 euro bij. Containers zijn nog altijd de groeimotor van de Antwerpse haven. Eind februari bedroeg de totale containeroverslag 12,35 miljoen ton, een toename van 9,7 procent. Havenarchitect voor Brussel De werving van de havenarchitect maakt deel uit van het Brusselse regeerakkoord. Volgens staatssecretaris Brigitte Grouwels van de haven zal de havenarchitect worden uitgekozen in nauwe samenwerking met de haven van Brussel. De architect zal de hele havenbuurt onderzoeken en de ontwikkeling ervan bespreken met alle betrokken partijen, waaronder het bedrijfsleven. Daardoor moet het kanaal op termijn uitgroeien tot een aantrekkingspool van stedelijke ontwikkeling. De Brusselse regering maakt veel werk van de opwaardering van de kanaalzone. Zo wordt er deze zomer een nieuw zeilcentrum aan de Heembeekkaai geopend. Maar ook de omgeving van de twee sluizen in Anderlecht en Molenbeek wordt verfraaid. In de komende jaren wil de regering ook pontons in de haven laten vernieuwen.

Binnenvaartkrant