DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 28 MAART 2006 Wij wensen mts Somtrans XII en de bemanning veel succes en een behouden vaart Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert R. Somers BVBA met het mts Somtrans XII en wenst schip en bemanning een behouden vaart Postbus 6 • 3350 AA Papendrecht • Holland Tel.: +31 (0)78 6416868 • Fax: (0)78 6416851 Wij wensen MTS Somtrans XII en haar bemanning een behouden vaart Wij verzorgden de gehele betimmering, interieur en de keukens van het mts Somtrans XII en wensen R. Somers BVBA een behouden vaart. Ballasten en ontballasten met 1 pomp zonder aanpassingen in het leidingnet ? SIM ballastpompen Voor dit MTS leverden wij in samenwerking met BREKO nieuwbouw B.V. en DBR Pumps & Parts speciaal gefabriceerde ballastpompen met ejector. Het schip telt 2 ballastpompen, elk met een lengte van meer dan 7 meter ! De ballastcapaciteit is enorm, zo’n 1400m3/uur waarvoor 37kW motoren benodigd zijn voor de aandrijving. Lucht en restwater werd tijdens de testen door het SIM ballastsysteem naar alle tevredenheid afgevoerd. Ook deze pompen zijn speciaal voor dit project op maat gebouwd. De pomp is verlengd met een oliegesmeerde as tot bovendeks waarbij de elektromotor explosieveilig is uitgevoerd. De totale lengte van de pomp vanaf vlakafsluiter bedraagt 7,4 meter. De SIM ballastpomp heeft nu een vernieuwde propeller zodat de pomp stiller haar werk doet. Ook is een aanvullende asafdichting geplaatst, zodat de dekdoorvoer geheel afgesloten wordt. SIM heeft haar toch al goede verbetert. Heden zijn er 20 pompen in aanbouw, natuurlijk houden wij u van de ontwikkelingen op de hoogte. Heeft u interesse? Vraag ons of onze dealers naar een vrijblijvend advies. SIM … ballast systemen Ketelweg 26 Industrieterrein ‘Oosteind’ Postbus 1203 3350 CE Papendrecht tel. 078 – 641 80 00 fax 078 – 641 80 80 E-mail: info@sim-holland.nl Internet: www.sim-holland.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 ‘Ultratankers’ van Somtrans als expansievat voor de binnenvaart Tankvaartrederij Somtrans brengt dit jaar twee nieuwe, dubbelwandige tankers in de vaart. Begin deze maand als eerste de Somtrans XII, in juni gevolgd door de Somtrans XIII. Het zijn zusterschepen, en niet de kleinste: elk goed voor een laadvolume van circa 10.000 kuub. Daar is werk voor, aldus rederijdirecteur Ronald Somers. Somers is eigenaar van de in 1975 gestichte Vlaamse rederij Somtrans. De rederij met het markante gebouw even ten westen van Wijnegem op de oever van het Albertkanaal. De capaciteit van de tankvaartvloot in Europa is geen nieuw thema, maar de vraag of die uitdijende capaciteit niet beangstigend is, lijkt toepasselijk, voorgelegd aan de directeur van een rederij die in een half jaar tijd 20.000 kuub dubbelwandige ruimte toevoegt aan de binnenvaart. Ronald Somers denkt even na, en legt vervolgens vastberaden uit: ‘Ja, hoewel beangstigend is wat veel gezegd. Ik heb niet zo gauw angst. Maar er zal een diep dal komen voor de tankvaart, en dat gaat velen pijn doen. Tot nu toe werd de tankvaart telkens gered door langdurig extreem laag water. Zolang de Rijn niet meer omhoog komt, is al het materieel hard nodig, maar als de Rijn normaal is – ik bedoel 2,70, 2,80 meter vaardiepte, dus niet eens een echt volle rivier – dan zal het zwaar worden voor de tankvaart.’ Voor het eigen bedrijf is Ronald Somers optimistischer. ‘Wij denken dat we goed zijn voorbereid voor als het in de sector minder goed gaat. Voor heel de sector geldt dat ze waterstandgevoelig is. Bovendien is de Rijn grilliger geworden, meer regenrivier sinds in 1995 de gletsjers sterk zijn afgesmolten.’ Het ladingaanbod in minerale producten stagneert, loopt zelfs iets terug. ‘Je merkt dat hierin de tankvaart terrein verliest, zo’n twee á drie procent per jaar. Dat is over een periode van tien jaar heel veel. In België kun je merken dat dit een gevolg is van de aardgaspromotie. Ook in Duitsland zie je het verbruik van aardgas opkomen.’ Aardgas wordt niet in binnenvaarttankers vervoerd. ‘Hier in België kopen we Algerijns gas in. Dat komt in zeevaarttankers aan in Zeebrugge en gaat verder per pijplijn ook naar onder andere Noord-Frankrijk en Luxemburg. Diesel en benzine blijven wel lopen, de chemie groeit nog lichtjes, maar niet spectaculair. Dat is ook voorlopig niet de verwachting, want nieuwe plants komen er in Europa niet bij; die worden door de multinationals gebouwd in Azië. Als multinationals investeren, doen ze dat in China, India of elders in Zuidoost Azië. Het scheelt zoveel in personeelskosten, maar ook zijn normen voor een vestiging verschillend en zijn vergunningen gemakkelijker te verkrijgen.’ De overgang van enkelwandig naar dubbelwandig is steeds door de politiek gestuurd. ‘Onze cliënten verlangen meer en meer dat vervoer in dubbelwandige tankers plaatsvindt.’ De rederijdirecteur verwacht dat het zeker nog Ronald Somers geflankeerd door zijn dochters. Somtrans is al 150 jaar een familiebedrijf. Caroline (l) verzorgt administratie en personeel bij de rederij, en Gabriella is bevrachter. Hun jongere broer Patrik studeert nog. (foto MGR) tien á vijftien jaar duurt eer de hele enkelwandige vloot is vervangen door dubbelwandige schepen. ‘Nu is nog bijna zeventig procent van de vloot enkelwandig. Dat betekent dat meer dan de helft dus nog die stap moet maken.’ Zelf kocht Somtrans met de Stolt-Somtrans in 1997 zijn eerste dubbelwandige tanker. Die is nu twaalf jaar oud. Voorspeld is dat naarmate ze ouder worden, dubbelwandige tankers andere problemen met bijvoorbeeld corrosie hebben dan enkelwandige tankers. ‘Momenteel zijn er nog geen problemen mee. Het zal zeker vijftien tot twintig jaar duren voor er bijvoorbeeld van corrosie sprake is. Bij averij zijn dubbelwandige schepen inderdaad duurder te herstellen.’ Ultratankers Somtrans beschikt na de ingebruikname van de Somtrans XIII in juni dit jaar over een vloot van dertien tankers. Zes enkelwandige met een tonnage van 2.500 tot 3.000, één dubbelwandige tanker van 2.200 kuub, twee van 3.500 kuub, twee megatankers van 7.000 kuub en nu dus twee nieuwe ultratankers van 10.000 kuub. De termen ‘mega’ en ‘ultra’ zijn van Ronald Somers zelf. ‘We zien voor deze schepen opportunity’s.’ Hij kan echter niet zeggen welke kansen er zijn en welke nieuwe contracten met welke opdrachtgevers werden gesloten. ‘We hebben een discretieplicht jegens onze opdrachtgevers. Het zijn vaste verkeersstromen, maar de bouw van de nieuwe schepen is goed economisch onderbouwd. Hiermee bieden we de opdrachtgevers mogelijkheden die hen ervan weerhouden nieuwe pijplijnen aan te leggen.’ In dat opzicht doet Somtrans het namens de voltallige binnenvaart dus gewoon goed. De XII en de XIII vormen een expansievat voor de binnenvaart door het grotere volume van deze schepen. Somers ziet ook het spoor steeds meer als serieuze concurrent. ‘Door het langdurig zeer lage water is het voor verladers soms opportuun te kiezen voor het spoor in plaats van voor het binnenschip. Die verlader wil het hele jaar door bediend kunnen worden.’ Naast de dertien eigen schepen varen er twaalf particulieren voor Somtrans. Het bedrijf breidt uit. ‘Er is sprake van een geleidelijke groei. We hebben de staf uitgebreid, de technische dienst en er zijn nu drie bevrachters actief. Bovendien is de administratie goed gestoffeerd en is er een assistent walkapitein bij gekomen.’ Rederij Wat is het geheim van de smid dat deze traditionele rederij kennelijk heel goed kan gedijen temidden van de particulieren, terwijl de meeste klassieke rederijen hun schepen het liefst onmiddellijk verkopen aan de kapiteins die erop varen, omdat de overheadkosten niet zijn op te brengen? Ronald Somers laat niet het achterste van zijn tong zien. ‘We werken anders dan de klassieke rederijen en zijn op een natuurlijke manier gegroeid. Somers Scheepvaart bestaat al 150 jaar. Je moet het graag doen, door de binnenvaart zijn gebeten. Dan krijg je ook de erkenning van het personeel. Het is voor ons een manier van leven.’ De particulieren zijn gehecht aan het werk voor Somtrans en blijven vele jaren Breko Nieuwbouw B.V. Volledige afbouw, ontwerp casco, roeren, stuurwerk en hydrauliek Rabobank Shipping Financiering Rederij SOMTRANS nv Bevrachting Overvliet Assurantie Makelaars Verzekering MTU Detroit Diesel Benelux 3 MTU voortstuwingsmotoren type 8V 4000M60 880kW 1800 rpm met 3 ZF W4400 vertraging 1: 5.913 keerkoppelingen en 3 volledige elektronische motoren en keerkoppelingbedieningen Thermatras BV Isolatie uitlaatgassysteem Axces Industrial Exhaust Systems Uitlaatgasdempers Rubber Design BV Flexibele opstelling motor H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Aluminium vloerplaten in vooren achtermachinekamer ADS van STIGT Keerkoppelingen De Ruyter Dieseltechniek B.V. Generatorset 483 kW tbv boegschroef- en ladingpompbedrijf, motor Cummins KTA19 G4, generator Marathon 572 RSL 4032, generatorset 140 kVA tbv boordnet- en noodladingpompbedrijf, motor Cummins 6CT 8.3 D(M), generator Marathon 431 PSL 6202, generatorset 81 kVA tbv boordnetbedrijf, motor Cummins 6BT 5.9 G5, generator Marathon 362 PSL 1606 AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 3 Schroeven diameter 1750 mm, 2 linksdraaiende en 1 x rechtsdraaiende 5-blads schroeven Damen Marine Components 3 Straalbuizen type van de Giessen Optima diameter 1762 mm Metaaldraaierij Sepers BV Schroefassen Maprom Engineering B.V. Schroefasafdichtingen Veth Motoren BV Veth-Jet boegschroefinstallatie, 1 type 4-K-1200 met Cummins dieselmotor, type N14G2, 530 pk bij 1800 rpm en 1 Veth-Jet boegschroefinstallatie, type 4-K-1200 met Leroy Somer E-motor, type PLS315LG, 530 pk bij 1800 rpm Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Habeco Hydrauliek Hydrauliek stuurhuis van Wijk Stuurhuizen BV Stuurhuis met aluminium bovenbouw en stuurhuistrap Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Tresco Wuustwezel Tresco Inland Ecdis viewer Alewijnse Marine BV Complete elektrische installatie met databesturingssysteem, touch-screenbediening en het voor de rederij varen. Opmerkelijk is dat Somtrans geen al te grote moeite had personeel te vinden voor de nieuwe tankers. ‘Mensen komen via mond-naar-mond reclame bij ons.’ Maar op de nieuwe schepen zijn mensen actief, die al bij Somtrans werkten. Die zijn ‘mee geëvolueerd’ met de rederij. De casco’s werden gebouwd in Roemenië , op de werf Turnu Severin en de afbouw vindt plaats bij Breko in Papendrecht. De 135 meter-schepen waren al in aanbouw voor BP Shipping Ltd., toen de oliemaatschappij ze wilde verkopen. Een kans voor Somtrans. Ronald Somers: ‘Ze waren voorbereid voor drie motoren aandrijving.’ Innovatief en de specialisten van Breko stonden 28 MAART 2006 Wie leverden op het mts Somtrans XII complete nautische pakket, Tresco Wuustwezel kaarten Rhigo Scheepsramen BV Ramen Willemsen interieurbouw & scheepsbetimmering Betimmering, plafonds, vloeren, keuken en tegelwerk J. de Jong Scheepsservice & Installatietechniek Levering en montage sanitair Unisol isolatietechniek bv Isolatie woning Speedheat Breda Vloerverwarming WindeX Engineering BV Airconditioning, overdrukinstallatie, ventilatoren en RVS klaproosters Seafix Fire Fighting Systems Brandblusapparatuur Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen, stuurhuisonderkuip en hefkolom, autokraan 15 mtr., hefvermogen 2000 kg Handelsonderneming Beerens BV Voor- en achtermast, deuren Riwa Boating International Roeiboot type 400 brandvertragend DBR Pumps & Parts Pompen SIM Holland BV Ballastpomp MarFlex BV 14 MDPD-100 Deepwell pompen Hoveko b.v. Gehele ladingbewakingsinstallatie en computerapparatuur met o.a. de volgende programma’s: ladingtankniveaubewaking, druk, temperatuur, niveaualarmering, overvulbeveiliging, diepgangmeting, Saab Tank Radar niveaumeting met correctie van trim en list en de pompbesturing Kalibra International B.V. Tankmeting (inhoud) PSI Pijpleidingen Dek- en machinekamerleidingen BP Nederland B.V. BP smeermiddelen Bunkerstation Heijmen B.V. BP smeermiddelen, gasolie en diverse scheepsmaterialen Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Straal- en Schildersbedrijf Mühlhan B.V. Ladingtanks stralen en coaten, machinekamer voor en achter, dek en opbouw afgeschilderd Lloyd’s Register of Shipping EMEA en S.I. Classificatie Imbema Cleton Laad- en losslangen Maralec b.v. Marathon Generatoren en Motoren Generatoren Marathon 572 RSL 4032, Marathon 431 PSL 6202 en Marathon 362 PSL 1606 De Kort en van Veen Katwijk Reklameletters er achter. ‘Je kunt dan telkens één motor sparen, waardoor na verloop van een jaar of tien het toch goedkoper zal blijken te zijn. De relatief kleine schroeven hebben een goed rendement. Twee schroeven zouden een te grote diameter krijgen. Voor de binnenvaart is een diameter van 2,20 meter te groot.’ Andere innovatieve kanten van de Somtrans XII en XIII zijn de toepassing van twee hydraulische bolders – ontwikkeld door Breko - en een centraal paneel in het midden van de ladingzone, waarop het personeel kan aflezen hoe het met de belading van de 28 (!) tanks staat. Deze heel grote tankers kunnen varen tot aan Basel, maar zullen vooral actief zijn op de Beneden-Rijn en in het ARA-verkeer.
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 70 28 MA
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 72 28 MA
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 74 28 MA
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 76 Voor
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 78 28 MA
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 80 28 MA
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl