Views
6 years ago

2006-07

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Maart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Binnenvaart
  • Twee
  • Boord

Tweewekelijks medium voor de Binnenvaart, Passagiersvaart, Visserij, Dredging en ShortSea De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 9 Onrust door plan probleemkinderen op internaten te plaatsen Pagina 19 Veel aandacht voor brandstofbesparing op Innovatiedag Seite 35 Dortmund-Ems-Kanal erneut gesperrt Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Her motor iseren? INBOUW 24-uurs storingsdienst binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Internet als AIS-oplossing blijft buiten beeld De onderhandelingen over een convenant tussen minister Karla Peijs van Verkeer & Waterstaat en de binnenvaart zijn nog in volle gang, maar voorzitter Koos van den Berg lichtte gisteren bij de 85ste jaarvergadering van de CBOB toch een tip van de sluier op. In het convenant komen afspraken over lig- en wachtplaatsen, maar ook over hoe de binnenvaart om moet gaan met de veiligheidseisen van veel stuwadoors. ‘Schippers worden geconfronteerd met veiligheidsprocedures die per bedrijf verschillen,’ zei Van den Berg. ‘Er dreigt daarin een wildgroei te ontstaan. Daar moet een oplossing voor komen, ook voor de mogelijkheid om de auto af te zetten of bemanning te wisselen.’ Koninklijke Schuttevaer laat juridisch onderzoeken of schippers een bedrijfsterrein mogen passeren waaraan het schip ligt. Dit onderzoek naar ‘het recht van overpad’ wordt medegefinancierd door Kantoor Binnenvaart en CBRB. Kantoor Binnenvaart, CBRB en Koninklijke Schuttevaer overleggen al maanden met het ministerie over een lange lijst van onderwerpen die in het convenant moeten komen. Eén van die onderwerpen is de implementatie van RIS (River Information Services). Van den Berg pleitte voor behoedzaamheid in verband met privacy en beveiliging van bedrijfsgegevens. Volgens de CBOBvoorzitter denkt de overheid veel te gemakkelijk over de toepassing van AIS (automatic Identification System). Vanuit de binnenvaart werd gesuggereerd dat dit systeem beter via internet dan via een transponder aan boord kan worden toegepast. In een werkgroep van de Centrale Rijnvaartcommissie zou echter louter over de transponder worden gepraat als het gaat om standaardisatie. Regeldruk Vermindering van administratieve lasten lijkt in elk geval in de binnenvaart een mooi voornemen van de overheid te blijven. Koos van den Berg: 28 MAART 2006 10e jaargang 07 Contouren van convenant worden zichtbaar ‘We moeten constateren dat vermindering per saldo nauwelijks optreedt. Eerder een toename, doordat andere ministeries en semi-overheidsinstellingen onder druk van Europese richtlijnen en verordeningen weer regels bijmaken.’ Hij verwees naar de NIWOregeling: (‘met volstrekt irrationele liquiditeitseis’) als één van de regels die afgeschaft of versimpeld mag worden. Een ander voorbeeld is de aanpak van het Productschap Diervoeders bij de hygiënevoorschriften. ‘Een registratie bij PDV op basis van een goedgekeurde procedure is op zich redelijk. Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl ENERGY SHOP (…) Maar om nu ook nog eens voor te schrijven dat de door de schipper gehanteerde procedure geverifieerd moet worden op straffe van registratieintrekking, gaat in onze ogen wel erg ver.’ Volgens Van den Berg wordt alles ‘dichtgeregeld en onwerkbaar’. Lees verder op pagina 3 Puur genieten van het varen Voor de opvarende van binnenschepen mag het dagelijkse kost zijn, voor de vele duizenden Amerikanen, Engelsen, Duitsers, Zwitsers, Japanners en natuurlijk Nederlanders, Belgen en Fransen die jaarlijks vakantie vieren door een tocht te maken over de Europese rivieren, blijft het puur genieten (zoals hier op de Moezel). En daar gaat een deel van deze Binnenvaartkrant ook over: het succesverhaal van de passagiersvaart op de Europese binnenwateren, waar maar geen einde aan lijkt te komen. Vanaf pagina 39 tot en met pagina 74 kunt u lezen over de river cruises. Alvast een tip van de sluier opgelicht: er komt geen einde aan… (foto MGR) ‘Zullen voldoende leerlingen voor vierjarige opleiding Kapitein kiezen?’ Instroom binnenvaartonderwijs voortvarend Het draait goed met de instroom van nieuwe leerlingen bij het beroepsonderwijs voor de Rijn- en binnenvaart. De grote verandering van de Beroepsopleidende Leerweg (BOL) houdt een risico in, zegt Hans Boele, sectorhoofd van Rijn- en Binnenvaart bij het Scheepvaart & Transport College. ‘De huidige instroom bij de BOL-opleiding is stabiel. Voor de BBL (Beroepsbegeleidende leerweg, ofwel werken en leren – red.) zijn zelfs veel aanmeldingen. Er zijn er deze maand al 24 gestart met de BBL-opleiding matroos. Er wordt elk jaar in maart en in september gestart met deze opleiding. In september startten we afgelopen jaar met twee klassen van ongeveer 25 leerlingen. Voor stuurman/schipper is in september een klas gestart met 25 BBL leerlingen. In het tweede jaar stroomt dan nog eens één klas in vanuit de opleiding VMBO R&B en BBL matroos, die al de kwalificatie als matroos hebben en daardoor de verkorte opleiding kunnen volgen. Ja er is veel vraag naar. Zeker het MBO trekt aan. Dat hebben we te danken aan de PR van het BVB en van de school zelf. De instroom vanuit het VMBO R&B schommelt altijd al. Lees verder op pagina 3 (advertenties) victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl www.mfolthof.nl Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

Binnenvaartkrant