www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 21 Brussel gaat containervervoer per schip stimuleren Pagina 41 Van Pelt doet inspecties voor IVW Seite 31 Binnenschifffahrt als Brücke zum Weltmarkt Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart Zuid-Willemsvaart kan in 2014 gereed zijn Eind 2007 wordt gestart met de omlegging van de Zuid- Willemsvaart rond Den Bosch. Eindelijk. Al zeker tien jaar is deze hoognodige omlegging opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur & Transport (MIT) maar steeds werd het werk uitgesteld omdat er geen geld (genoeg) voor beschikbaar was. Vrijdag hakte het kabinet de knoop door. In 2014 kan de vaarweg geschikt zijn voor grotere schepen. het belangrijkste dat er schepen van klasse IV op de Zuid- Willemsvaart kunnen varen. Het kabinet: ‘Dit bevordert de bereikbaarheid en regionale ontwikkelingen op de as ’s- Hertogenbosch-Veghel-Eindhoven/Helmond.’ Hoewel de omlegging cruciaal is voor de genoemde regio, zal 14 maart 2006 10e jaargang 06 Kabinet kiest voor omlegging er aan de Zuid-Willemsvaart nog meer moeten worden gedaan om de hele vaarweg op te waarderen tot klasse IV. Daarvoor betalen gemeenten, bedrijfsleven, provincie en Rijk mee aan de verbetering en verruiming van bijvoorbeeld de sluizen 4, 5 en 6 op de Zuid- Willemsvaart. een beresterke combinatie Officieel dealer van Cummins motoren • Complete afbouw van schepen • Specialist in hermotoriseringen • Alle ijzerwerk boven de waterlijn info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@ballegooy.nl www.ballegooy.nl De omlegging rond Den Bosch zelf kost zo’n 284 miljoen euro, waarvan de regio 24 miljoen bijdraagt en het ministerie van Verkeer en Waterstaat 260 miljoen euro. De gekozen variant werd door de regio zelf ontwikkeld. (Lees verder op pagina 3) Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl Alleen door een omlegging kan de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch worden verruimd naar klasse IV. De huidige vaart door de stad biedt om begrijpelijke redenen minder mogelijkheid voor verruiming. De ministerraad maakte vrijdag 10 maart bekend dat begonnen kan worden met de verruiming van de Zuid-Willemsvaart op het vaarwegtraject Maas - Den Dungen. Gekozen wordt voor de variant waarbij de Zuid-Willemsvaart aan de oostelijke kant Den Bosch ‘passeert’. De andere variant was het ombouwen en verruimen van het kanaal op het huidige traject. ‘De gekozen regiovariant biedt de meeste kans voor ruimtelijke, ecologische en economische ontwikkeling op de as ’s-Hertogenbosch- Veghel-Eindhoven/Helmond,’ aldus het kabinet in een verklaring van het standpunt. Klasse II Het huidige kanaal is van klasse II, ofwel schepen tot 500 ton. Omdat het dwars door de binnenstad van Den Bosch loopt, zou een verruiming verregaande consequenties hebben voor de stad zelf. Van een vlotte doorvaart is in Den Bosch ook al geen sprake, omdat het traject door de binnenstad een groot aantal – al dan niet beweegbare - bruggen telt. Die bruggen veroorzaken in de stad zelf ook problemen in de verkeersafwikkeling. Met de omlegging verdwijnt de binnenvaart uit het centrum van Den Bosch, waar nu nieuwe woonprojecten kunnen worden ontwikkeld. Voor de scheepvaart zelf is Vertrouwd geronk De Industrie-motor uit de sleepboot Abelforte draait weer. Het krukas-probleem is opgelost. Meer dan vijftig fans van de Industrie waren er zaterdag 4 maart achterin de timmerwerkplaats van Wim Biemans in Waalwijk getuige van hoe hij samen met Jan van Asselt (73, oud-Industriemedewerker) de motor op de proefstand weer tot leven bracht. Mei 2004 werd een scheur in de drijfstang ontdekt. De sleepboot werd drooggezet en ontmanteld. Binnen werd de langzaamloper volledig gedemonteerd. Op de foto wordt Jan van Asselt, die de krukasvervanging met zijn kennis en goede raad heeft begeleid, door Biemans naar het podum gelokt. Bij de eerste startpoging slaat de motor niet aan. 'Bij een Brons overkomt je zoiets niet,’ grapt Biemans. Even later klinkt het vertrouwde geronk iedereen als muziek in de oren. (foto Vaart!) Staatssecretaris Ross erkent dat er geld bij moet ‘Zorgkwaliteit schippersinternaten onder druk’ Staatssecretaris Clémence Ross van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) erkent dat de zorgkwaliteit van de schippersinternaten onder druk staat. Dit verklaarde zij bij overleg met de sector op 7 maart. Ze snapt dat er geld bij moet, maar biedt nog even geen boter bij de vis. door Cor Spek Het langverwachte rapport (advertenties) ‘Evaluatie Subsidieregeling Schippersinternaten’ van Bureau Berenschot verscheen vorige week en concludeert onder andere dat ‘de huidige subsidiesystematiek tot een doeltreffende en doelmatige besteding van overheidsgelden leidt’. Het rapport is volgens Peter Vlok - directeur van de overkoepelende organisatie van internaten Censis - een compromis tussen de sector, VWS en Berenschot. ‘Er zijn vier concepten geweest. Vanuit VWS en de sector is er geschoven met de aanbevelingen die door de onderzoeker zijn aangepast. Aanvankelijk werd ook de bestaansgrond van de internaten ter discussie gesteld. Dat was een gepasseerd station en geen onderdeel van de opdracht.’ Vlok is blij met de opstelling van staatssecretaris Ross. Lees verder op pagina 11 victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl