Views
3 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 48 28 februari 2006 GROOTKEUKENAPPARATUUR VAN TOPKLASSE VOOR MOTOR- PASSAGIERSSCHEPEN EN BEDRIJFSRESTAURANTS Wij wensen Scylla Tours AG Basel en de bemanning van het mps Swiss Emerald veel succes en een behouden vaart. van Straelenlaan 14, 5224 GP ’s-Hertogenbosch Tel. 073 - 622 08 28 - Fax 073 - 622 08 18 info@ahornbv.nl www.ahornbv.nl Wij feliciteren Scylla Tours AG Basel met het nieuwe rivier cruiseschip “Swiss Emerald” en wensen haar een behouden vaart. Wij leverden de rvs koel- en vriescellen Thermo Doors & Products bv Polyanderweg 10 3218 XT Heenvliet Tel : 0181 - 661014 Fax : 0181 - 662468 Voor het mps Swiss Emerald leverden wij: 1 Veth-Jet Boegschroefinstallatie type 2-K-1000 Leroy Somer E-motor, 220 kW / 1800 rpm. 2 Veth-Z-Drive Roerpropellers type VZ-800A-CR, 783 kW / 1600 rpm Wij wensen Scylla Tours AG veel succes en een behouden vaart Op het mps Swiss Emerald leverden en installeerden wij de complete electrische installatie. Wij wensen schip, bemanning en passagiers een behouden vaart. Kantoor en werkplaats: Sterrekroos 11 4941 VZ Raamsdonksveer Telefoon (0162) 51 25 36 / 51 78 23 Telefax (0162) 51 76 25 Gebr. Sluyter koersbepalend in verzekeringen Wij leverden op het mps Swiss Emerald: - verwarmingsinstallatie - ventilatie-installatie - airconditioninginstallatie - vacuüm toilet systeem - sewage treatment - sanitaire installaties - machinekamerventilatie - koel- en vriescellen - ultrafog hoge druk sprinklersysteem Wij wensen Scylla Tours AG, haar bemanning en passagiers een behouden vaart. Nijverheidsstraat 31 3371 XE Hardinxveld-Giessendam Telefoon: 0184-613911 Fax: 0184-614230 Scylla Tours AG veel succes en een behouden vaart met mps Swiss Emerald Beurs-World Trade Center, Beursplein 37 Postbus 30101, 3001 DC Rotterdam Receptie 17e verdieping Telefoon 010-405 20 00, Telefax 010-405 52 52 Officieel vertegenwoordiger van “The Standard P. & I. Association Ltd.” te Londen.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 49 Promac breidt leveringspakket uit met HS Marine ’Kraan is de rechterhand van werkschip’ De functionaliteit van een zeewaardig werkschip vereist een kraan die zich niets aantrekt van Beauforts. De kraan is onafgebroken in beweging, heeft elk moment een andere hellingshoek. Horizontaal is relatief. Dynamische effecten van slingerbewegingen veroorzaken dwarskrachten, soms groter dan het lastgewicht. Traagheid en spanningsuitwerking zijn onderdelen van de berekende formule. Een zeewaardig schip verdient een kraan met een gelijke eigenschap. Door Johan de Witte Promac, bekend van maritieme techniek, koudetechniek, waterbehandeling, service en reparatie, heeft HS Marinekranen nieuw in zijn leveringspakket. John van der Linden, manager Marine Division van het bedrijf uit Zaltbommel: ’HS Marine is een jong Italiaans bedrijf, volop in ontwikkeling met innovatieve ideeën, zonder vastgeroeste technieken. De leiding nam de basiskennis mps Swiss Emerald Vervolg van pagina 47 Akoestisch uitgevoerde plafonds, sier- en decorlijsten met naadloze plafonds in elke hut. De tussenwanden, waarop tien dB geluidswinst is behaald, zijn getest door TNO. De uitvoering van de keuken én een complete health spa zijn eigentijdse aspecten van de branche waarin Da-Capo thuis is. Robert Reitsma is zeer tevreden over de samenwerking met het team: ’We hebben De Lido-bar op het achterdek. Een van de typen van HS Marine in Zaltbommel in de werkplaats van Promac. (foto Johan de Witte) en specifieke knowhow van gelijksoortige bedrijven mee in hun bagage om met de constructie van een unieke kraan te starten. Van meet af aan is de HS-kraan ontwikkeld met frisse en “slingervaste visie”, uitgevoerd volgens een puur een capaciteit van 124 passagiers. Op het bovendek zijn veertien suites gecreëerd, die met een grote inloopkast het dubbele oppervlak hebben van een gebruikelijke hut. Indien bij onze touroperator behoefte ontstaat deze suites op te delen in gewone hutten, kan dit betrekkelijk eenvoudig worden gerealiseerd door een schot te plaatsen en een badkamer/toilet te realiseren in de inloopkast, die al van aansluitingen voor sanitair is voorzien.’ ‘Flexibele benutbaarheid is een kenmerk van dit schip. Zo heeft de Lido-bar een groter ruimtelijk effect gekregen en is hij voor verschillende toepassingen geschikt. Voor golfspelers is er zelfs een putting green op het zonnedek!’ In de gebruikelijke afbouwperiode van negen maanden die Da-Capo en de vele onderaannemers aan het schip hebben gewerkt, is een Rijncruiser ontstaan waar gast zijn méér dan aangenaam is. De gehele buitenwand van de salon is van frameloos Rafaglas gerealiseerd. Door de constructieve verlijming van de grote glasdelen zijn er geen stijlen zichtbaar, waardoor de illusie wordt gewekt dat de staalconstructie ontbreekt. Door dit Escher-effect bieden de Rafa-ramen opeen een totaal andere kijk op glas. De panoramastuurhut van Kampers heeft een rond lopend front van eveneens frameloos glas. Met een eilandlessenaar van Da-Capo is aan de bediening veel aandacht besteed. Een groot aantal informatiemonitors is met fraai timmerwerk in het front verwerkt. praktisch maritieme benadering, waarbij traditie overboord is gezet.’ Het is een kraan met technisch perfecte karakteristieken. Zelfs de kleinste uitvoering heeft een hydraulische motor met een gesloten zwenk-ringsysteem, waarmee de kraan onbeperkt draaibaar is. De HS Marine-kraan wordt vervaardigd uit hoogwaardig staal, de cilinders en het leidingwerk zijn van roestvaststaal. Het staal wordt indien gewenst behandeld met een vlam-verzinkingssysteem, dat in combinatie met drie lagen conservering roest uitsluit. Een speciale vetcoating beschermt de blanke delen. Voor elke specifieke toepassing ondergaat een kraan een examen waarin hij getoetst wordt op zijn toepasbaarheid. Promac verleent een uitgebreide service en is trots op het feit dat de knikarmkranen honderd voor procent geënt zijn op maritieme oplossingen. De verschillende typen zijn radiografisch of vanaf een aangebouwd platform bedienbaar. Uitvoeringen zoals de knikarm-, telescoop- en vaste boomkraan zijn leverbaar in een range van vijf tot 280 meter-ton en van één tot vijftig ton hijsvermogen. Een stuurhut uit een film. In de pet van deze stuurhut is de beugel met antennes en lichten ingenieus geïntegreerd. Vanzelfsprekend is er buiten een besturings/manoeuvreerdesk aan stuur- en bakboord. Filosoferend over de passagiersvaart zegt Robert Reitsma: ‘Onze sector heeft zijn grens nog niet bereikt. De 28 februari 2006 Promac levert sinds 1990 kranen. In de zeevaart, offshore en natte aannemerij heeft het bedrijf inmiddels wereldwijd klanten. Projectcoördinator Ton Horde vertelt: ‘Naast de productie en levering van maritieme techniek zijn kranen een welkom product. Onze serviceafdeling reageert onmiddellijk op storingen of vragen uit elke windstreek. Het belang van efficiënte service illustreert een reparatieopdracht voor een 160 meter-ton kraan, die per schip in een container werd aangevoerd. Op de hoogte met de werksituatie van de opdrachtgever hebben we overeenkomstig zijn vraag de kraan in zeer korte tijd gereviseerd en als luchtvracht terug gestuurd. Je weet dat zo’n kraan de rechterhand is van een werkschip.’ Tot slot de naam van het merk: De afkorting “HS” blijkt niet van een Italiaanse term afkomstig te zijn. Het staat voor Hoisting Solution. In goed Nederlands betekent het ‘maritieme hijswerkoplossingen’. En daar draait het uiteindelijk om. Tijdens het traditionele rondje om het Dordtse eiland werd afgemeerd aan de Dordtse Merwekade. vraag naar riviercruiseschepen blijft groot. Het is een vorm van Europees toerisme die in omvang en service nog kan groeien.’ Zelf heeft Robert fantasie en spirit voldoende om daar op in te spelen met vernieuwende materialen, uitvoeringen en vaargebieden. Bescheiden noemt hij het zelf: ‘Meegroeien met de tijd.’ echt genieten doet u gewoon lekker thuis! In onze toonzalen maakt u kennis met de nieuwste trends. Laat u inspireren door meer dan 3500 m 2 creatieve ideeën die wij u presenteren. stoombaden whirlpools geuren accessoires maatsauna’s zelfbouwpaketten infraroodcabines Tegelhandel Modern bv / Giessenzoom 15 / 3371 GJ Hardinxveld-Giessendam Tel. (0184) 611788 / Fax (0184) 614171 / www.modern-tegelhandel.nl Openingstijden: Ma t/m vr van 9.00 - 17.30 uur, za van 9.00 - 16.00 uur Vugts Sauna Bouw Nederland B.V. Sprenkeleind 16-18 • 5087 LD Diessen • Tel.: 013 504 3134 • www.vsbsauna.nl • info@vsbsauna.nl

Binnenvaartkrant