Views
2 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 38 28 februari 2006 Wij verzorgden de gehele betimmering, interieur en de keukens van het mts Vancouver en wensen Vancouver B.V. een behouden vaart. Wij verzorgden de isolatie van de uitlaatgassystemen en van het thermisch oliesysteem ... en wensen Vancouver B.V. een behouden vaart met het mts Vancouver Uilenkade 30 3336 LP Zwijndrecht Tel.: 078-6189670 Fax: 078-6176940 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook Vancouver B.V. koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het mts Vancouver bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert Vancouver B.V. met het mts Vancouver en wenst schip en bemanning Wij wensen de bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Vancouver. een behouden vaart Verenigde Tankrederij B.V. Postbus 59005 - 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 - 3087 CD Rotterdam Tel. +31-10-4876200 - Fax +31-10-4876219 E-mail vt@vtr.nl Website : www.vtr.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 39 mts Vancouver Vervolg van pagina 37 Laat iedereen z’n eigen verstand gebruiken en niet allemaal een ander napraten. De binnenvaart heeft nog steeds een goede economie, er wordt geïnvesteerd in high tech toepassingen en de markt is gezond. Investeren doe je in het zog van de economische ontwikkelingen. Maar economie is geen vast gegeven.’ Overcapaciteit is een steeds terugkerend thema bij alle gesprekken in de binnenvaart, zeker als er nieuwe schepen zijn gebouwd. ‘We hoeven momenteel nog geen uur te wachten bij het indelen. Jammer is dat iedereen elkaar gaat onderbieden zogauw het een beetje minder wordt.’ Over de markten in de container- en de bunkervaart: ‘Beide markten zijn gezond, maar hoe gezond die structuur ook is: je moet alert blijven. Ik roep geen halleluja met de huidige stookolie- en bunkermarkt.’ De stijging van de bunkers met drie procent in 2005 in de Rotterdamse haven stemt tot optimisme. Het kan ook te maken hebben met de dalende vrachtprijs voor containers op zee, aldus Henk Wanders. Nieuwe pomp Henk Wanders geeft duidelijk aan dat de pompen aan boord van een modern bunkerschip het hart van het schip vormen. De pompen W8.6z85/2 aan boord van de nieuwe Vancouver, waarmee de stookolie naar de zeeschepen wordt verpompt, zijn geleverd door EPS. Dit zijn de doorontwikkelde pompen op basis van het model W8.4zk85, zoals die twee jaar eerder werden ingebouwd op de toenmalige Vancouver, ook een schip van de familie Wanders. ‘Henk Wanders had toen de primeur met het aan dek inbouwen van de W8.4 en nu heeft hij weer de primeur door de toepassing van de W8.6,’ vertelt Coen van Linden van EPS, European Pump Services in Ridderkerk. EPS verkoopt, engineert, repareert en reviseert pompsystemen. Van Linden verklaart: ‘De W8.6 heeft een geïntegreerd veiligheidsventiel en De Vancouver is het zusterschip van de Valencia en de Verona, en van de Vlake van VT. ‘Als een zeeschip 10.000 ton bunkerolie mee kan nemen kan dat lucratiever zijn dan als hetzelfde schip 10.000 meer lading meeneemt, als tenminste die bunkerolie goedkoper is dan elders. Het is een rekensom.’ Gezien de stijging van de bunkers in Rotterdam, wordt dat sommetje consequent bij de verschillende containerrederijen gemaakt. Ook de Amsterdamse haven roert zich. een nieuw model pomphuis, waardoor de aanstroming van het product verbetert en daarmee ook de zuigeigenschappen, zodat een hogere capaciteit met diepere tanks mogelijk is. Daar komt nog bij dat dankzij de vorm van het pomphuis de toch al lage geluidsniveaus van de vorige pomp nog verder werden verbeterd. Dat scheelt weer drie decibel.’ Bovendien beschikt deze nieuwe pomp over een traploos regelbare toerentalverstelling door de frequentieregelaars. ‘De capaciteit van de pomp wordt geregeld door de toerenregeling, waardoor je niet hoeft rond te pompen en elke gepompte kuub brandstof ook meteen kan worden geleverd, zowel bij kleinere hoeveelheden van 150 m3/uur als bij het in drie uur volpompen van de bunkers van een groot Maersk containerschip.’ Volgens Wanders een positieve ontwikkeling. Ook daar moeten die grote containerschepen zo snel mogelijk worden gebunkerd. Alle bunkerschepen uit Rotterdam kunnen in principe ook naar Amsterdam (en naar Vlissingen en Terneuzen en Antwerpen). De bunkerschepen van Wanders zijn dubbelwandig en lijken dus klaar voor de eisen die in de toekomst aan deze schepen zullen worden gesteld. ‘Het is niet de CCR maar de BP’s en de Shell’s, die bepalen waar de lading in gaat, welke milieueisen er worden gesteld en welk materiaal wordt ingezet. Met de uitbreiding van de raffinaderijen zullen de wachttijden omlaag gaan en zal de capaciteit van de vloot naar verhouding dus toenemen. Dat kan gevolgen hebben voor de inzet van de vloot en dan gaan de verladers letten op de kwaliteit,’ verwacht Henk Wanders. De tankschepen Verona, Valencia en Vancouver worden ingedeeld door rederij VT. Twee jaar geleden werd ook al een Vancouver in gebruik genomen door Wanders. Die werd een jaar geleden verkocht aan VT en omgedoopt in mts Vlake. ‘Ik ben blij met de naam Vancouver terug in de vloot. Vind het een mooie naam.’ Zelf heeft de familie Wanders niets meer in bestelling. ‘Eerst maar eens consolideren. We hebben een goede samenwerking met VT, we spreken elkaars taal.’ Vanuit de werkhal rolt de zware truck zijn last meter voor meter naar buiten. Krimpen aan de Lek vergaapt zich aan dit fotogenieke spektakel, waarmee de gigantische voortstuwingsinstallatie zich presenteert. Een mobiele Goliath takelt de negentien ton zware HRP feilloos op een flat rack in het laadruim van de Lissa Hopper, nagestaard door vele cameralenzen. Door Johan de Witte HRP Thruster Systems levert drie HRP-units van het type 7611WM met een diameter van 2350 millimeter. De direct diesel driven uitvoeringen maken duizend omwentelingen waarbij de 5-bladsschroeven per stuk 1500 kW stuwkracht leveren. De installaties zijn bestemd voor een Braziliaanse duwboot die wordt gebouwd op de Böllinger Shipyard in New Orleans. Uiteindelijk zal de duwboot door het mijnbouwconcern Rio Tinto in het sterk toenemend kolentransport tussen Brazilië en Argentinië worden ingezet. Holland Roerpropeller is één van de vijf partijen in de wereld die installaties van een dergelijke grootte produceren. De mondiale naamsbekendheid in de maritieme sector 28 februari 2006 Drie zware jongens voor Braziliaanse duwboot heeft direct te maken met de Hollandse kwaliteit, service en ondersteuning. Deze followup en aftersales realiseert HRP met vestigingen in de Verenigde Staten, het Midden-Oosten, China en Duitsland. Zelfs op Braziliaanse en Argentijnse vaarwaters wordt lokale HRPservice verleend! Voor de Lissa Hopper, gewoonlijk voor Barge Line Today tussen Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen varend in de containerdiscipline, is dit transport een welkome afwisseling. Volgens kapitein-eigenaar Wichert Zwiggelaar ’een leuk reisje tussendoor; even wat anders’. Van Muller Dordrecht, de charteraar van de Lissa Hoppe, heeft Zwiggelaar als bestemming Hesse Natie kaai 869 aan de Antwerpse Europa-terminal opgekregen: drie zware jongens op weg naar New Orleans. Het stuwen en verzekeren van de drie units op de flat racks was de verantwoordelijkheid van Snoeks Services uit Rotterdam. De begeleidende documenten werden aangeleverd door Broekman Logistics. Dat het vervoer toevallig plaatsvindt met een schip dat zelf ook is uitgerust met twee Holland Roer Propellers, is een leuke bijkomstigheid. Eén van de drie HRP-units wordt in de Lissa Hopper gehesen. (foto Johan de Witte) Zilveren zangkoor Crescendo gaat varen Al 25 jaar vervult Crescendo, waarvan veel leden afkomstig zijn uit de binnenvaart, een belangrijke culturele functie in de Maasbrachter gemeenschap. Vrijdag 27 januari vierde dit gemengde zangkoor zijn zilveren jubileum in Feestzaal De Kösterie. Burgemeester Frans Wilms van Maasbracht bracht het treffend onder woorden. ‘Niemand had het bij de oprichting 25 jaar geleden gedacht en verwacht, maar Crescendo is een springlevende vereniging. En het wordt alleen maar beter. Crescendo vervult een belangrijke functie in onze gemeenschap.’ Het water speelt een belangrijke rol bij het reilen en zeilen van Crescendo. Tachtig procent van de huidige leden afkomstig uit of heeft een binding met de binnenvaart. Dat was ook mede het uitgangspunt bij de oprichting van het koor: mensen uit de binnenvaart aangename ontspanning bieden. Dat neemt niet weg dat ook landrotten welkom zijn om de gelederen van het koor te versterken. Tijdens de geanimeerde receptie ter gelegenheid van het zilveren jubileum was ook de directie van rederij Cascade uit Wessem present. Familie Van de Runstraat, eigenaar van de rederij, draagt Crescendo een warm hart toe. Jack van de Runstraat vertaalde dit in een geschenk dat het bestuur en de leden met vreugde in ontvangst namen. Hij bood namens de rederij een boottocht van twee uur aan over de Maas en aangrenzende wateren in de toekomstige gemeente Maasgouw (de nieuwe naam van de samengevoegde gemeenten Maasbracht, Thorn en Wessem), het hoofdvaargebied van de rederij. Het bestuur van het jubilerende zangkoor, geflankeerd door David van de Runstraat (links) en Jack van de Runstraat van rederij Cascade. (foto Jo Bindels)

De Binnenvaartkrant