Views
2 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 26 28 februari 2006 Website Ontwikkeling, Ontwerp, Productie Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B.V. Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl THERMO-PROFILE Condenswerend, thermisch geïsoleerd Gehard dubbelglas uitvoering Leverbaar als: • Vast raam • Schuifraam • Klapraam • Zakkend raam Afwijkende modellen of konstrukties kunnen in overleg vervaardigd worden. Koperijslagerij 10 4651 SK Steenbergen Tel.: +31 (0)167-540970 Fax: +31 (0)167-540965 GSM: +31 (0)6-53 396287 E-mail: info@plasmans-scheepsramen.nl Web: www.scheepsramen.nl ECHT BETAALBAAR GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. Schiffswerft Ebert Schiffswerft Ebert Schiffbau in Tradition seit über 200 Jahren Hirschhornerstraße 63 D-69239 Neckarsteinach Telefoon.: +49(0)6229-92090 TeleFax: +49(0)6229-920930 Email: philebert@aol.com Nieuwbouw - Afbouw - Verbouw - Reparatie Scheepsbouw in Roemenië en Oekraïne Hoofdagentschap Scheepswerf Kiliya, Oekraïne • Prijsgunstige scheepscasco’s naar de wens van de klant • 15 Jaar ervaring met de bouw van casco’s in Oost-Europa Wij en onze partners hebben tijd en plaats INTERESSE ? Informeer vrijblijvend Levering 2007 nog mogelijk Helling 110 x 11.45 meter Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. www.binnenvaartkrant.nl NIEUWBOUW Ladingmeter met 6 meetpunten vrij te kiezen, hoogtemeting en draadloze aflezing.. 8940 Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 27 28 februari 2006 Openbaar vervoer over water (wereldwijd) een groeiende sector Damen Shipyard leverde twee nieuwe Fast Ferries Openbaar vervoer over water van personen kende eind vorige eeuw in Nederland een aarzelende start. Intussen mag in de regio Rotterdam/Dordrecht van een succes worden gesproken. Ook wereldwijd bewijzen steeds meer Fast Ferries hoe het water een aantrekkelijk alternatief kan bieden voor het asfalt of de rails. Damen Shipyards leverde onlangs de nieuwe Fast Ferry DFF 3007 Schie af aan Waterbus (‘de leukste weg over water’) in Dordrecht. Iedereen is gelukkig met de groei van het alternatief over water, als openbaar vervoer tussen de Drechtsteden en Rotterdam en als toeristische attractie voor de regio. Met een beetje (politieke) goede wil zou het nog beter kunnen. Het zijn de locale en regionale verschillen in regelgeving die het moeilijk maken dat een schip verschillende steden met elkaar verbindt. ‘Een standaard schip dat op alle wateren in Nederland zou moeten worden toegelaten’ luidt dan ook de wens van de productdirecteur van de Fast Ferries bij Damen Shipyards, Henk van Herwijnen. ‘Het schijnt moeilijk te zijn een standaard te vinden in de regelgeving voor dergelijke vervoersmiddelen. Iets waar ze voor bijvoorbeeld bussen of auto’s helemaal nooit een probleem mee hebben. Maar het risico om een nieuw schip te ontwerpen en te laten bouwen zonder dat je zeker weet of het ergens mag varen, is gewoon te groot. Er zou een bepaald type moeten komen, dat overal kan varen. Daar kun je als bouwer dan op rekenen. We zouden een dergelijke ontwikkeling als iets positiefs zien. Een verbetering van de regelgeving in Nederland kan een voorbeeld zijn voor een Europese richtlijn. Ik denk dat er nog veel meer potentieel zou zijn voor deze schepen als er een gezonde markt is met duidelijke regels. Daar waar mensen bewegen, kunnen deze schepen zich nuttig maken, zowel als openbaar vervoer als in het toerisme.’ Wereld Damen doet het goed, ook op de wereldmarkt in Fast Ferries. ‘Dit concept wordt het echt helemaal, aldus Henk van Herwijnen. ‘De mobiliteit blijft groeien, en dat is een wereldwijde ontwikkeling. De wegen slibben nu eenmaal dicht en dit vervoer van personen is een goed alternatief. Op de Bosporus varen er binnenkort 24, waarvan vijf nieuwe Fast Ferries die wij gaan leveren. In Istanboel is men blij een alternatief te kunnen bieden voor de bruggen die altijd vol staan met verkeer. In die stad wonen ongeveer zeventien miljoen mensen. Het is een fantastisch alternatief voor het openbaar vervoer over land.’ Ook in eigen land is nog verdere uitbreiding voorzien. Zo komt er mogelijk een Fast Ferry dienst tussen Velsen en Amsterdam. Het ziet ernaar uit dat opnieuw voor Damen wordt gekozen voor de levering van de fast ferries op het Noordzeekanaal. Van Herwijnen is een raspromotor van personenvervoer over water. Het concept heeft ook een mooie spin off. ‘Er worden nieuwe huizen gebouwd bij de opstap- en afzetplaatsen van de Fast Ferries, zoals hier bij Alblasserdam. dat zie je trouwens in Sidney ook gebeuren. Er ontstaan hele nederzettingen op plaatsen waar de boot stopt. Het zou ook zo goed kunnen werken tussen Almere en Amsterdam, als die sluis er niet tussen zou zitten.’ Hij doelt daarmee op de Oranjesluis. Omdat er nauwelijks enkele centimeters verschil zitten tussen het IJ en het IJsselmeer gelooft Henk van Herwijnen rotsvast dat de sluis het grootste deel van de tijd voor de fast ferries gewoon open kan worden gezet, zodat ook daar een vlotte passage mogelijk is. Vroeger waren Noorwegen en Zweden de leveranciers van dergelijke boten. Die zijn echter te duur geworden. ‘Alleen Noorwegen timmert – dankzij overheidssubsidie – nog aan de weg met Fast Ferrie productie. Ook Italië is een grote producent, vooral dankzij de grote thuismarkt.’ De grootste competitie ondervindt Damen uit Australië van producent NQEA. ‘Sinds medio jaren 80 maken die de frontrunners, de aluminium catamarans.’ In februari komt Damen met weer een nieuwe variant: een 41 meter schip voor de vaart tussen de eilanden Bornholm en Christiansø in Denemarken Waterbussen De vorige week in gebruik genomen Damen Fast Ferry 3007 wijkt in wezen niet veel af van de bestaande Fast Ferries. ‘Het concept is gewoon goed,’ aldus Van Herwijnen. ‘Er is ten opzichte van de eerste serie wel iets gesleuteld aan de rompvorm, hoewel dat meer gevolgen had voor de productie dan voor het vaartuig zelf.’ De onlangs in gebruik genomen Waterbussen Vlij en Schie zijn in Gorinchem ontworpen, maar op de Damen werf in Singapore gebouwd. Op een containercarrier van Hapag Lloyd zijn ze binnen vijftien dagen naar Nederland gebracht. Ze zijn in Singapore volledig afgebouwd en hier werd nogmaals een proefvaart gehouden omdat de Inspectie Verkeer & Waterstaat ze hier ook nog moest keuren. Dat gebeurde vrijdag 13 januari met de Schie. Inmiddels vaart de Schie met passagiers. De samenwerking met de werf in Singapore is een verhaal apart. ‘Hier wordt een projectmanager aangesteld, die het contact met de klant onderhoudt en de voortgang in Singapore bewaakt. Voor de rest bezoeken we de werf in Singapore regelmatig en houden contact via telefoon, e-mail en internet. Dankzij het tijdsverschil kun je 24 uur per dag aan een project werken. Als aan het einde van de dag de tekeningen klaar zijn, zetten we die op de mail en de volgende ochtend kom je terug en hebben zij hun versie en Henk van Herwijnen, productdirecteur van de Fast Ferries bij Damen in Gorinchem. (foto MGR) aantekeningen alweer teruggemaild. Een soort pingpongen, waardoor het zeer effectief werkt. Dankzij foto’s op internet is steeds goed te zien hoe de stand van zaken is daar.’ De werf in Singapore is niet vergelijkbaar met die in Gorinchem. ‘Het is meer een productiebedrijf. Er wordt gebouwd. Daar is geen verkoopafdeling. Zij bouwen ook de aluminium romp bijvoorbeeld. We kopen hier de casco’s in.’ Wereldwijd beschikt Damen over 34 werven. De werf in Singapore is de enige die aluminium schepen bouwt. Bestel nu het Binnenvaartspel ik bestel ________ exemplaren à 47,50 euro* Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. De nieuwe fastferry. Er veranderde weinig aan het model. (foto Damen Shipyards) * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

Binnenvaartkrant