Views
2 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 28 februari 2006 ... nieuw schip in de vaart? ... open dag? Bel of mail ons voor spetterende aanbiedingen om uw gasten te ontvangen. Wij verzorgen tegen concurrerende prijzen en zonder vaarkosten uw (personeels) feesten, recepties en diners. Tel. 020 - 6007019 www.kapiteinkok.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN Koolteer 20 liter € 30,00 Rustol 5 liter € 49,95 T.O. Ruimverf 20 liter met certificaat voor eetbare goederen € 71,00 Wrijfhouttouw 220m-16 mm blauw € 73,38 Lamp 24 V - 60 W Philips € 1,12 Sjorbanden 9 meter - 5 ton € 17,10 13 meter - 5 ton € 24,67 T.L. Armaturen, 2 x 20W € 23,23 Gedistilleerd water 5 liter € 1,50 Epoxy TEER 5 liter € 25,00 Poetslappen/katoen € 8,95 Hercules 24 mm blauw met staaldraad, touwkern, soepel € 3,70 Glansgrafiet, grijs - rood - bruin 5 kg € 22,95 Reddingsboot gekeurd, 3.60 meter € 1000,00 Navigatie lamp 24V-25W € 2,50 Super-X-cleaner, 10 Liter schuimend € 17,33 Palrein 10 liter € 7,25 Tricoflex slang P.M., 1” = 25 mm € 1,93 Overall blauw € 17,33 Autohijsbanden 4 stuks € 64,45 Belg-Ned vlag, 150-200 cm € 22,29 Carburator norm € 49,50 marin € 73,20 Terolinteer 20 liter € 55,00 Isolatieband, 1100 gr. 10cm € 2,65 Alu ladders, openstaande, volgens dim 4.5m € 97,17 5m € 109,82 Compressor 3pk, continu gebruik € 412,00 Gasoliepomp, zelfaanzuigend € 60,00 Stuurstoel Recaro Nergens goedkoper Hydrofoor, Speck vat 50 liter CreusenMotor € 1150,00 ALLE PRIJZEN ZIJN EXCLUSIEF DE B.T.W. KABOLA VERWARMING SIMPEL DE BESTE BIJ FRANCOIS NATUURLIJK BALLASTPOMPEN 125 ton 1,5 pk € 294,99 140 ton 2 pk € 327,22 160 ton 3pk € 413,98 125 ton 7,5 pk € 870,11 220/380 V. BALLASTPOMPEN,LOS MET POULY 125 ton ........ € 185,98 140 ton ........ € 195,84 160 ton ........ € 220,63 100 ton ........ € 691,61 DEKWASDRUKPOMP topkw., 4 Bar, 3 pk - 380 V € 364,40 RUIMVERF MET CERT. 20L ALU OF RB € 49,95 IS ER EEN PRIJS TE HOOG? BEL ONS DAN EVEN OP! STOPTOUW PE-GROEN, Bij complete rol 220 mtr 32 mm € 2,32 36 mm € 2,55 40 mm € 2,90 EXTRA 5% KORTING Nassaustraat 18, 2000 Antwerpen tel: 32(0)32311613, fax: 32(0)32266607 Vosseschijnstraat - Kaai 140 2030 Antwerpen, tel.: +32(0)3 - 5414005 mail: gh-francois@vanstappen.be STORK, WIJ ZIJN DEALER VOOR DE SCHEEPVAART AUTOMATISCH REDDINGSVEST CRUISER € 66,- VERFSPUIT 10 liter € 171 PS8-STRENG TOUW 32 mm € 2,65 36 mm € 2,99 40 mm € 3,40 VERREKIJKER Autofocus, Tasco met rode lens € 54 DEALER VOOR DE BINNENVAART LEVISLUX, 4L. WIT € 30,00 SUPERPRIJS REDDINGSBOEI MET RADARREFLECTOR STRIPS € 33,47 GROFVUILPOMP INOX, 25 ton 10 kg € 250 RVS, DE STERKSTE DOMPELPOMP 130 TON € 617, 25 HOULEY BORSTELWERK AAN SUPER PRIJZEN! TOUW POLYSTEEL 4 STR. = 80% STERKER 32 MM € 2,05 36 MM € 2,70 40 MM € 3,30 SPECK HOGEDRUK 7 pk, 1400 toeren, 200 bar € 899,- GROFVUILPOMP 1,5 pk 220/380 V. 30 ton Vortex € 350 FRANCOIS IS EN BLIJFT DE GOEDKOOPSTE. MEER DAN 20 JAAR ERVARING www.vlootschouw.nl Rivierradar JMA609 Superscherp beeld! Meerdere antenne snelheden (high speed) Nieuwste techniek in echo verwerking Zeer compact scherm voor inbouw/opbouw Kortste bereik 150 mtr Hoog contrastrijk beeld Rollerball bediening Compact toetsenbord Nederlandstalig menu Type keur: R-4-011 De nieuwe generatie! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Optioneel: Scheepspositie voorspelling Elektronische kaart weergave Dynamische weergave van eigen scheepsinformatie AIS weergave 9 ft antenne Remote Rollerball bediening Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telephone: +31 (0) 10 453 40 79 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 28 februari 2006 Maurits Langendam vindt via twaalf ambachten toch de baan van zijn leven Van bank naar de binnenvaart Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Eens een schipper, altijd een schipper. Zo zijn er vast nog meer clichés te bedenken. Maar ze gelden allemaal voor Maurits Langendam, een geboren en getogen schipperszoon. De relatiebeheerder bij de Rabobank Hardinxveld-Giessendam keerde terug naar zijn roots. Samen met Benny Besjes vaart hij op het koppelverband Romana. Het varen zat Langendam (40) kennelijk veel meer in de genen dan hij zelf vermoedde. Hoe is het anders te verklaren dat hij na zoveel jaar het water dun gaat varen? In spreekkamer De Giessen van zijn bancaire werkgever doet hij zijn keuze uit de doeken. Een eenvoudige vraag is voldoende om hem aan de praat te krijgen. ‘Als kind was ik al gek met scheepjes. Van hout of van Lego, dat maakte niet uit. Varen met witte bonen en pakken rijst uit de kast van mijn moeder. Dat ging op het internaat in Vreeswijk gewoon door. Later kwam ook mijn zus op het internaat.’ Door Cor Spek Langendam herinnert zich de schepen nog wel waarmee zijn ouders droge lading voeren. Vooral de tegenslagen staan helder op zijn netvlies. ‘Met de Sjouwer zijn we gezonken. Toen kwam de Bonne-Attente, een klipper uit 1898. Een vrij bekend schip in de binnenvaart. Op het 3-rivierenpunt werd de zijkant er over een lengte van dertig meter uit gevaren.’ Nóg was de rampspoed niet voorbij voor de familie Langendam. De Dortmunder, het volgende schip, viel ten prooi aan een benzinetanker die er op het Amsterdam-Rijnkanaal in de mist achterop voer. ‘Ook gezien het heimwee van mijn zusje hadden mijn ouders het toen wel gezien. Het schip werd verkocht en mijn vader ging werken bij Rederij Noord- Zuid, een rondvaartbedrijf in Amsterdam.’ Op 16-jarige leeftijd ging Maurits Langendam aan de slag als postbesteller bij de (toenmalige) PTT. School boeide hem niet zo; geld verdienen beviel hem beter. ‘Later ging ik naar Schiphol, waar ik bezig was met het laden en lossen van vliegtuigen. Een boeiende wereld; logistiek sprak mij wel aan. Ik ben toen gaan studeren. Via de meao naar de heao, in deeltijd. Daar deed ik logistiek management.’ Via diverse functies klom Langendam gestaag op de carrièreladder omhoog. ‘Eind jaren ‘90 runde ik een afdeling van 180 mensen. Voor de planning wilde ik alles in grafieken hebben. Mijn zusje was handig met computers en leverde mij die. Zij tipte me toen dat de ING Bank, waar zij werkte, mensen nodig had voor de automatisering. Ik was toen 33 en stapte over.’ ‘Automatisering had de toekomst. Ik volgde allerlei opleidingen en merkte dat ik anders wilde. Ik zette mijn CV, compleet met binnenvaarthobby, op het intranet en vertrok uiteindelijk naar de ING Bank bij de Amsterdamse Houthaven. Men wilde mij, gezien mijn binnenvaartachtergrond, daar graag hebben.’ Exploitatie Langendam raakte thuis in de bankwereld. ‘Ik had veel contacten met schippers en werd toen via via benaderd door Het Anker. Van verzekeringen had ik geen verstand, maar ik kende de binnenvaart wel. Dat vond men belangrijk. “Het verzekeringsvak kon ik leren,” zeiden ze. Ik kreeg een laptop, een auto en een telefoon en ging de schepen langs. Op den duur ging ik collega’s missen en keek ik weer om mij heen. De binnenvaart wilde ik niet meer kwijt. Nu werk ik bij de Rabobank en beweeg ik mij in een netwerk van binnenvaartondernemers, bevrachters, enzovoort. De drang om te gaan varen was er wel, maar de vrouw wilde niet.’ Op een gegeven moment kreeg Langendam een exploitatieberekening van een koppelverband onder ogen. Hij nam de zaken in het weekend mee naar huis en begon te rekenen. Gaandeweg werd zijn jongenswens, een eigen onderneming, weer sterker. ‘Ik zag dat het te realiseren was. Ik ging de centjes tellen en had het er met mijn vrouw over. Die zei: “Zolang ik je ken praat je over schepen. Je moet het doen. Alleen ik blijf aan de wal en de tweeling gaat Maurits Langendam (links) en Benny Besjes: trotse eigenaren van een fonkelnieuwe vof. (foto: Tekst- Atelier T2oP) niet naar het internaat.” Het systeemvaren zag ik wel zitten. Zo zou ik ook meer tijd krijgen voor mijn kinderen.’ Probleem Er was echter nog één probleem. Langendam, die er niet vanuit ging ooit te gaan varen, had (te) weinig vaartijd en geen dienstboekje. ‘Mijn vaaruren kon ik helaas niet bij laten schrijven en ik moet onderaan beginnen.’ Goede raad was weliswaar duur, maar het probleem kon niet verhinderen dat hij zijn plannen toch wilde realiseren. ‘Eén van mijn relaties, Benny Besjes – die net zijn schip had verkocht – voelde wel voor het plan. Na diverse gesprekken en een aantal biertjes waren we het eens. In de vof, op basis van gelijkwaardigheid, breng ik mijn netwerk en financiële kennis in. Benny gaat varen.‘ Niets stond Langendam nu meer in de weg zijn plannen te realiseren. Behalve de financiering dan. Die zaken werden geregeld door Rabobank Binnenvaartbanken. ‘We zijn eerst bij een andere bank geweest. De voorwaarden waren echter minder gunstig. Bij de Rabobank was dat anders. Ik kon daarnaast niet alleen in de keuken kijken, maar de mensen hebben ook verstand van de binnenvaart.’ Op 1 februari kwam het koppelverband Romana/Romana II in de vaart. De naam is een samenstelling van de namen van Langendams kinderen. Voorheen stond er Lindos op de plecht. Met het schip is hij uiterst tevreden: ‘Naar mijn idee is het één van de betere varende koppelverbanden. Goed gemotoriseerd en het ziet er knap uit.’ Na een uitvoerige inspectie op scheepswerf De Merwede en een motorenrevisie door Breko, is de eerste reis met kolen inmiddels achter de rug. Het schip vaart (opnieuw) voor Noord-Brabant, de vaste bevrachter. Het schip (2980 ton) dateert uit 1994 en meet 110 bij 11,40 meter. Het koppelverband, aangedreven door twee keer 1800 pk ABC-motoren vaart met een bak uit 1969 van 2413 ton. De combinatie is een koud-op-koudverband. Voor Maurits Langendam en Benny Besjes is het avontuur begonnen. De open dag op 4 februari markeerde de start van de samenwerking. Aan Langendam zal het niet liggen. Zijn binnenvaarthart klopt weer waar het hoort. Op het water. Dode man in Wilhelminakanaal Maandag 20 februari meldde een binnenschipper dat hij vermoedelijk een stoffelijk overschot zag drijven in het Wilhelminakanaal. Dat was ter hoogte van de Kanaaldijk-Zuid bij het industrieterrein Tichelkrijt in Dongen. Op verzoek van de politie sloot Rijkswaterstaat direct het kanaal af voor al het scheepvaartverkeer. Duikers van de brandweer borgen rond 13.30 uur het stoffelijk overschot van een man. Onderzoek toonde aan dat het gaat om een 73-jarige man uit Rijen die sinds 10 januari werd vermist. De nabestaanden van de man zijn inmiddels op de hoogte gesteld van zijn overlijden. Het slachtoffer was dinsdagmiddag 10 januari vanuit Rijen naar Dongen gefietst om een familielid te bezoeken. Tussen 16.00 uur en 16.30 uur vertrok hij weer naar huis. Daar is hij echter niet aangekomen. Uitgebreide zoekacties leidden ertoe dat zijn fiets werd teruggevonden. De man zelf bleef echter spoorloos. Ondanks de inzet van Apache-helikopters van de Koninklijke Luchtmacht en speciale teams met reddingshonden en sonarapparatuur van de KLPD. De politie heeft geen redenen om aan te nemen dat van een misdrijf sprake is en trekt de conclusie dat het om een ongeval gaat. (advertenties) Banken en Scheepsstoffering op Maat GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl

Binnenvaartkrant