Views
2 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 28 februari 2006 0213/04/99 van beek & partners © Ook in Keulen staat Olthof nu voor u klaar. OLTHOF Scheepsservice Auenweg 173 D-51063 Köln Tel./Fax: 0221 - 98108841 Machinefabriek G. Olthof n.v. wenst familie Vandenbussche een behouden vaart met het ms Medusa MACHINEFABRIEK G. OLTHOF N.V. Nijverheidstraat 120 -124, 2901 AR Capelle a/d IJssel Tel. 010-2580258 Fax 010-4588750 Wie leverden op het ms Medusa Damen Shipyards Bergum Levering casco en technische afbouw (turn key project) KBC Bank Antwerpen, Blancefloer Financiering EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering NWL Norddeutsche Wasserweg-Logistik GmbH Bevrachting container regievaart Koedood Dieselservice B.V. Mitsubishi S12-MPTA, 880 kW, 1197 pk, 1600 rpm Unisol isolatietechniek bv Isolatie uitlaatgassystemen en woning Discom BV 35dB(A) demper met vonkenvanger inclusief flexibel ophanging ADS Van Stigt Keerkoppeling ZF Marine ZFW5200, reductie 4,926:1, 24V solenoid t.b.v. elektrischebediening en elastischekoppeling Cummins Holland B.V. Cummins 4BT3.9-G4 met 64 kVa generator en Cummins 4BT3.9-G2 met 35 kVa generator Promarin Propeller- und Marinetechnik GmbH 5-blads schroef, diameter 1600 mm Damen Marine Components Straalbuis, type Optima, diameter 1.616 mm IHC Lagersmit BV Schroefasafdichting SUPREME LD 200/190 en lagerbussen Van Ballegooy Scheepstechniek Boegschroefinstallatie type 1000 met fabrieksnieuwe DAF XE type 315 van 430 pk en ballastpomp type 320/75 inclusief frequentieregelaar NRF BV Bunkoelers Wessels GmbH Aluminium stuurhuis, deuren, stuurhuistrap, radarmasten en hefkolom Machinefabriek G. Olthof N.V. Fravabo PR-EE stuurinstallatie Alphatron Marine B.V. 2 Alphatron-JRC JMA 609 rivierradars, AIS koppeling en weergave op de radar, volledige Multicolour lijn, marifoons inclusief eenmansvaart en AlphaCam camera systeem Tresco Wuustwezel Tresco Inland Ecdis Viewer Alewijnse Noord B.V. Levering en installatie van complete elektrische installatie incl. 2-draads data besturing, monitoring systeem met touchscreen bediening, Orlaco camerasysteem, TravelVisionModi antenne systeem en nautisch pakket Alphatron RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Admiraal BV Complete betimmering inclusief lessenaar, sanitair en tegelwerk Küche & Mehr GmbH Keuken Speedheat Urk Vloerverwarming hal, keuken en badkamer T&T tapijten Complete stoffering en zonnebescherming d.m.v. stuurhuisfolie WindeX Engineering BV Airconditioning, gekoelde kast, ventilatieroosters en ventilatoren Tyco Integrated Systems BV Sapphire blusgassysteem G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers (2x 855 kg) en 28 mm kettingen Van Lier - Fricon BVBA Anker-verhaallier T35E Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Draadankerlier (achterschip) met anker van 495 kg Lagendijk BV Autokraan hydraulisch uitschuifbaar van 12,50 tm 17 meter, hefvermogen 1750 kg All Pumps Holland BV Algemene dienstpompen De Wit Bunkering Mobil smeermiddelen en gasolie Francois Scheepsuitrusting Scheepsinventaris International Paint (Nederland) bv Coating Scheepvaartinspectie Classificatie Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook familie Vandenbussche koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het ms Medusa bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl Wij wensen familie Vandenbussche van ms Medusa BEHOUDEN VAART Wij leverden voor het ms Medusa: • MITSUBISHI scheepsdieselmotor type S12R-MPTA , 880 kW = 1197 pk / 1600 omw. Met het dopen van het schip ms Medusa wensen wij u veel geluk en altijd een handbreedte water onder de kiel! Sophienplatz 1-7 • 49716 Meppen (D) • Telefon: 0 59 31/83 38 •Verkoop •Inbouw •Service Frankepad 1, Hendrik Ido Ambacht Tel. 078 68 131 27 Fax 078 68 120 25 info@koedood.nl / www.koedood.nl Dealer van Mitsubishi dieselmotoren

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 De Medusa heeft met zijn afmeting de potentie containers naar bestemmingen te brengen waar de concurrentie het al snel laat afweten. Het schip is sterk in ballast en schuwt geen kanalen. Met vijfhonderd ton containers in drie lagen plus zeshonderd ton ballast naar Dörpen heeft zelfs de laagste brug het nakijken. Een nieuw, functioneel eigentijds schip met Medusa-afmetingen wordt zeldzaam. Door Johan de Witte De mythologie leert ons dat Medusa geen dame was om recht in de ogen te kijken. De stoutmoedigen die het toch probeerden, versteenden! Evenwel ontstond uit haar DNA Pegasus, waarnaar het ouderlijke schip genoemd is van Michel Vandenbussche en waarop hij groot werd. In de Noordduitse stad Leer lag aan het eind van de vorige eeuw een nieuw casco. Op weg naar Dörpen was dit de opvarenden van de Pegasos opgevallen. Navraag leerde dat Damen de eigenaar was van het in de Oekraïne gebouwde casco. Dat duurde niet lang. Michel Vandenbussche kocht het casco en bracht zodoende in 1999 een nieuwe Pegasos in de vaart. In 2005 stoeide hij al een poosje met de gedachte er een schip van dezelfde omvang bij te kopen. Opnieuw lag er een casco van Damen, deze keer in Millingen, met als afmetingen 85 x 9,60 x 2,96 meter. De afspraak over de koop en de afbouw werd door Michel direct met Damen overeengekomen. De afbouw vond plaatst aan de Damen-werf in Bergum. De Medusa is functioneel, royaal voorzien van apparatuur en installaties en zodanig ingericht dat een nieuwe bemanning geen encyclopedie hoeft te lezen om er mee om te gaan. Luxe is vermeden, ofschoon de fraaie woning een warme en gezellige sfeer heeft. Brenda en timmerbedrijf Admiraal uit Hasselt verdienen hierbij een compliment. NWL Maria Vandenbussche speelde 4 februari, tijdens de open dag in Bergum, een hoofdrol. Zij kreeg van haar zoon Michel en Brenda de eer het schip zijn naam te geven en het te dopen in het bijzijn van alle betrokkenen, vrienden en familie. De Medusa steekt van wal onder contract van Norddeutsche Wasserweg Logistik Bremen (NWL), een firma met een breed ladingpakket op Noord-Duitsland. Naar en van de papierfabriek in Dörpen transporteert de firma frequent containers. Michel: ‘Er is een contract en toch hebben we vrijheid. Een wisselwerking tussen vast werk en zelf je termijnen bepalen. Overleg met NWL is altijd mogelijk.’ Michel is een vent die geen ketelpak schuwt en pas in zijn element is met een dek onder zijn voeten. Nauwelijks achttien jaar oud was hij in de vakantie al op een kruiplijner te vinden. Hij leerde voetballen op een internaat in Dendermonde en kreeg er kennis van goede en slechte opvoeders. Hij vond echter eerst zijn draai in Vlissingen op de zeevaartschool, waar hij afstudeerde in de logistiek. Ovet in Terneuzen had hem nodig als scheepsagent. Na één jaar controle van lossen en laden, plannen en vliegtickets regelen zat hij wéér in Vlissingen op de zeevaartschool, waar hij na nog een jaar afzwaaide. Maritiem bekwaam en verliefd op Brenda (een dame uit Gouda met dezelfde studierichting) nam hij dienst bij Jumbo Heavy- Lift Shipping. Hij vloog naar Toronto en meldde zich op de Jumbo, een schip dat via het Panamakanaal koers zette naar Korea. Na vier jaar zout water en voldoende ervaring en anekdotes voor een boek, stapte hij in 1997 aan boord van de Pegasos, bij Leopold en Maria Vandenbussche. Zijn ouders gaven te kennen zich terug te trekken in Dendermonde, aan het Schelt. Et voilà; het werd samen met Brenda varen op ‘s Heeren waterwegen. Inmiddels hebben Michel en Brenda er een tweede schip, zoon Barend van vijf en zoon Youri van anderhalf bij. ‘Allez, wanneer ik in de haven een gele romp en zwaar hijstuig waarneem, kriebelt het nog weleens.’ Met zijn 1200 pk Mitsubishu loopt de Medusa als een speedboot. De Damen-roeren functioneren door een hydraulische stuurinstallatie van Olthof uit Capelle aan den IJssel. Van Ballegooyen leverde de boegschroef met DAF-motor. 28 februari 2006 Medusa heeft zeldzaam wordende afmetingen (foto’s Johan de Witte) De fraaie woning heeft een warme en gezellige sfeer. ms Medusa Cummins-aggregaten zijn er in 27 en 65 kVA. Alewijnse- Noord knoopte de draadjes aan elkaar, waarmee het netwerk aan scheepstechniek bedienbaar is. De Lagendijkautokraan oogt ijzersterk. Roestvaststalen onderdelen voorkomen roestvorming. Aan kwaliteit en esthetiek wordt zwaar getild bij deze firma. Geen uniformiteit. Het ontwerp is afgestemd op de wens van de klant. De roerganger wordt omgeven door een originele Admiraal-lessenaar, waarin de volledige range Radio Holland Sigma-apparatuur is verwerkt. Met het Tresco-kaartsysteem, twee radars (RH RS 2005 RC TFT), GPS en TravelModi ligt de Medusa op koers naar Dörpen. De Medusa is een evenwicht tussen werk en sociaal gezinsleven, gemaakt van stoer sterk staal. Roestvaststaal “sparen” Michel en Brenda voor hun droom: met een zeiljacht aan de Boulevard van Vlissingen voorbij, de Wielingen uit. De betimmering is verzorgd door Admiraal uit Hasselt. Wir wünschen Fa. Vandenbusche allzeit gute Fahrt. Auch hier lieferten wir das Ruderhaus einschl. Hubschacht, Radarmasten, Eingangstüren und Treppen. ANKERLIEREN UW PARTNER VERHAALLIEREN SINDS 1941 KAAPSTAANDERS KOPPELLIEREN KETTINGSTOPPERS HERSTELLEN LIEREN ALGEMENE AANDRIJVINGEN VAN LIER - Fricon bvba WIJ FELICITEREN FAMILIE VANDENBUSSCHE MET HET MS MEDUSA EN WENSEN SCHIP EN BEMANNING EEN BEHOUDEN VAART INDUSTRIEZONE T.T.S. LAAGSTRAAT 17 TEL.: +32 (0)3 711 10 66 B-9140 TEMSE / BELGIË GSM: +32 (0)496 25 11 76 FAX: +32 (0)3 711 11 03 Wij wensen familie Vandenbussche met het ms Medusa een behouden vaart • Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. • Eigen kade voor schepen tot 85 meter • Vervangende woonruimte beschikbaar • Voor meer info + foto’s zie: www.admiraalbv.com Ambachtsweg 18-32 Postbus 54, 8060 AB Hasselt Tel.: (038) - 477 21 87 Fax: (038) - 477 26 74

De Binnenvaartkrant