Views
3 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 28 februari 2006 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Patricia Kleinstra Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3507465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEZOCHT PASSAGIERSSCHEPEN charterkantoor HAT Tours heeft werk voor schepen in de kleine passagiersvaart (16/36 p) eigenaars van best. schepen of pers. met (om)- bouwplannen bel ! Tel.0299-690771 (w.troelstra) HAT Tours www.hat-tours.com GEVRAAGD matroos op mts int.vaart. Systeemvaart, loon notk. Tel. 0653-972985 OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Calypso zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl GEZOCHT op mts Sensation 2 stuurmannen/volmatrozen, internationale vaart, 8wk varen, 4wk vrij. L.n.o.t.k. Tel. (0031)-(0)622-424148 VEEL VERFWERK Wij schilderen voor u met verfspuit, kwast of rol, in ruimen, machinekamers of aan dek. Wij leveren verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij beschermende folies aanbrengen bij afbouw en reparatie ter voorkoming van beschadiging aan ramen, deuren, vloeren enz. 078-6106798/06-53135007 TE KOOP ms Isala bj 1961 (v. Duijvendijk), 70x7.20x2.94m, 1013 ton, 585 pk GM, stalen vloer, 3 slaapkamers, alu stuurhuis, autokraan op voorschip, alu schuifluiken. Tel.0653-982947 of 0049-1716051480 GEVRAAGD matroos op mts Duchesse, loon conform CAO binnenvaart. 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 0032-477960098 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 TE KOOP rondvaartboot op de Linge type Tullemans 26.71x5.2x1.13, 150 personen. www.weltershoreca.nl 073-5035278 GEZOCHT !!!!!!!!!!! geen 9 tot 5 mentaliteit. Wij verhuren slangen en pompen vooral in de scheepvaart. Dus alle relevante kennis/ervaring is welkom. Woonachtig in Rotterdam of omgeving. Tel. 0181-261407 GEZOCHT KAPITEIN ... i.b.v. geldige papieren voor in de bunkering. Loon en vrije tijd n.o.t.k. tel. 06 51431864 OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Rex Rheni zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Amsterdam zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Normandie zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com TE KOOP cementspits 1964 met vast werk nautisch compleet € 65.000 tel 0032-477507190 OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Royal Lindavia zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com TE KOOP ms Sarcelle bj '87 Slob 110x10.52x3.25, 2563 ton. Tel.0653-231284 0049-1716007418 noz TE KOOP ms Geertje bj 1962, 800 ton, 565 pk Cat, 63x7.20x2.61, prijs n.o.t.k. Tel. 0651-456162 TE KOOP: Ex parlevinker 15x4.20x1.20 m. Bwjr: '76. Nieuwe schroefas. Motor: Deutz 118 KW. Inspectierapp. aug. 2005, SI tot 07/2009. Vraagpr. € 67.500,-- (ex BTW). Tel. 0243775830. Mob. 0653163480 TE KOOP GEVRAAGD passagiersschip ca. 200 pers. E-mail: riverstar@skynet.be GEVRAAGD matroos, stuurman op DB Joson, Donauvaart, CAO loon, ibv dienstboek. 0653-422601 GEVRAAGD matroos op dslb Calypso, ervaring in de duwvaart vereist, werkschema 48 uur per week en loon volgens het CAObinnenvaart. Tel. 0115-617901 TE KOOP ms Beppie, 49.36x5.95x2.48, 464 ton, 300 pk Volvo, woning 2000, stuurhut/ piloot 2004, vast werk. Tel. 06-51416194 GEVRAAGD volmatroos ibv dienstboekje en NL nationaliteit, Donau-vaart, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0653-689067 GEVRAAGD OP MSC MAAS 2 matrozen voor in de containervaart, i.b.v. dienstboekje, min. 3 jaar ervaring op de Rijn- en Binnenvaart, vaarsysteem: 4 wk op/ 4 wk af, loon vlgns CAO binnenvaart. Email: msc.maas@vaart.net TE KOOP casco rond/partyboot bjr eind 2005, ca. 39x6.50x ca. 1.20, glasdicht, 2 spudpalen, 2x Z-drive, geschilderd, veel rvs, levert. n.o.t.k. Tel. 078-6121246 0655-195004 GEVRAAGD matrozen en stuurman voor mvs Modena met erv. in de binnenv., dienstb., vaarsyst. 2 mnd op/ 1 mnd af, salaris vlgns CAO Binnenv. Tel. 0629-537616 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Ganzestad 1x matroos ibv dienst. min. 2jr. vaart. Loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD OP DB FOR-EVER 2 matrozen en stuurmannen voor in de containervaart, ibv dienstboekje, min. 3 jaar ervaring op de Rijn- en binnenvaart, vaarsysteem: 4 wk op/ 4 wk af. Loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 TE KOOP 59x6.69x2.84, 749 ton, bj '64 Zwartsluis Bolnes, 450 pk, alu schuifl, 1 ruim, autokraan, 3 slpk, nw keuken 2002, Unitas tot 2009. Tel. (0032)-(0)476226685 GEZOCHT kapitein met vaar/ Rijn- en radarpatent voor Mts ALOHA (eetbare olie), 2 wkn op/2 wkn af, voeding vrij en loon volgens CAO, min 30 jaar en liefst met ervaring. Tel. 0628-420056 J. Post GYRON CREW ZOEKT... i.o.v. MS Anita 1 matr ibv dienstb. min 2 jr vaart. Loon vlgns CAO binnenv. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS (vanaf maart 2006) PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.428,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.690,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.836,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.963,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.236,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.440,- Alle andere tractiebatterijen op aanvraag. Voormelde prijzen zijn inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie: 72 maanden pro rata, waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + België + Duitsland. Volautomatische tractielader: -24 V/100 Ah: € 770,- per stuk, ex BTW. Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €193,- per stuk, ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEVRAAGD kapitein op rondvaartboot omgeving Elburg, zondags vrij, condities nader overeen te komen. Rederij Randmeer 0341-414159 GEVRAAGD OP MSC MAAS stuurman voor in de containervaart, minimaal groot vaarbewijs, vaarsysteem: 1 wk op/1 wk af, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. 06-52432632 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Dealer GEVRAAGD keerkoppeling, Reintjes WVö-52 2:1 Tel. 0651-602181 ERFAHRENER MATROSE/ STEUERMANN sucht Arbeit als Ablöser. 0049-1631876980 GEVRAAGD op ms DUSKY int. vaart, matrozen i.b.v. dienstboekje, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. 0031-622-424148 Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/ betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 Haven Rotterdam streeft naar nog hogere veiligheidsgraad Nieuwe checklist voor overslag zeeschip-binnenvaarttanker Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) heeft een speciale ‘ship-to-ship veiligheidscontrolelijst’ ontwikkeld voor boord-boord overslag van een zeevaarttankschip naar een binnenvaarttanker. De invoering van deze checklist is voorzien in april/mei. Havenmeester Jaap Lems maakte dit bekend bij de presentatie van de nautische jaarcijfers voor de Rotterdamse haven. Er werd in 2005 in de Rotterdamse haven in samenwerking met de Inspectiedienst van Verkeer & Waterstaat (IVW) extra aandacht besteed aan risicobeheersing bij de binnenvaart. Daartoe behoort onder andere een inspectieprogramma bij schoonmaakwerkzaamheden aan boord van binnenvaarttankers en een verscherpt toezicht bij het (gasvrij) afmeren van tankers buiten de petroleumhavens. Lems: ‘Dit naar aanleiding van incidenten in andere havens. We houden niet van explosies.’ Ligplaatsen van binnenschepen zijn telkens weer een pijnpunt in de Rotterdamse haven. De havenmeester wees erop dat de groei van de goederenstromen en de benodigde infrastructuur steeds meer ruimte opeisen. Daarnaast neemt de behoefte toe aan kantoren en woningen langs het water. Dat gaat ten koste van faciliteiten voor de scheepvaart, zoals openbare wacht- en ligplaatsen voor de binnenvaart. ‘Als je onvoldoende van die voorzieningen aanbiedt, krijg je bijvoorbeeld parkeerovertredingen. We moeten slimmer, innovatiever en intensiever omgaan met de haven.’ Het havenbedrijf werkt aan de modernisering van het scheepsbegeleidend systeem. Die moet uiteindelijk leiden tot twee bemande verkeerscentrales, in plaats van vijf nu. Binnenkort – uiterlijk 1 mei - opent het Havenbedrijf een nieuwe ‘Centrale Meldkamer Vervolg van pagina 1 Volgens de schippers maken de opdrachtgevers misbruik van hun (machts)positie en het plotselinge aanbod van vijf procent verhoging zou duiden op onderlinge afspraken. Enkele schippers zamelen nu bewijsmaterialen in om deze kwestie voor te kunnen leggen aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Desgevraagd zegt een woordvoerster van de NMa dat dit ‘interessante signalen’ zijn. ‘Als opdrachtgevers met elkaar afspreken om leveranciers onder druk te zetten om voor een bepaalde prijs te leveren, dan schakelen zij de onderlinge concurrentie uit en dat mag niet. Laat de schippers maar een verzoek indienen.’ De handelaren in kwestie zijn zelf niet bereid commentaar te geven. Cees van Putten, directeur van Nederlandse Vereniging van Leveranciers van Bouwstoffen (NVLB): ‘Het probleem is nieuw voor mij. Wij bemoeien ons niet met de prijsvorming, we houden ons Havenmeester’ in het World Port Center, die de regionale dienstverlening aan de scheepvaart gaat centraliseren, zodat het voor de klanten helderder wordt. Wat er met de oude verkeerscentrales gaat gebeuren, is nog niet zeker. Het is de wens van Lems dat de centrale in Hoek van Holland wordt omgebouwd tot een ‘landmark vergelijkbaar met het Vrijheidsbeeld in New York’. ‘Dat verdient de Rotterdamse haven.’ Een haven die in 2005 volgens de havenmeester ‘onwaarschijnlijk veilig’ was. Het aantal ongevallen daalde van 128 tot 99 en daarbij deden zich geen persoonlijke ongevallen voor. Het aantal scheepvaartbewegingen nam toe van 84.980 ’Inhaalslag is nodig’ De Rotterdamse haven wordt steeds veiliger. (foto MGR) alleen bezig met de hoeveelheden lading.’ Ook het CBRB onderhandelt niet namens de schippers over prijzen en houdt het bij een verwijzing naar de uitkomsten van het NEA-rapport. Voorzitter Jasper Schipper van de VZ&G wil wel iets zeggen: ‘Dat rapport wijst duidelijk aan dat er een inhaalslag nodig is voor deze schippers. Ze zijn zo loyaal tegenover hun opdrachtgevers, maar hoe lang blijven ze een dief van zichzelf? Ze verblijven met z’n allen in de kelder, zonder licht. Waarom gaan ze niet op de tweede verdieping verder met elkaar beconcurreren?’ Over het vermeende machtsmisbruik: ‘Het is moeilijk hard te maken. Iedereen weet het maar je krijgt er je vingers niet tussen.’ Het is voor de betrokken schippers geen optie om iets anders te gaan doen. De schippers zien hun relatie met de opdrachtgever meer als een huwelijk. ‘Dan loop je niet zomaar weg als het een keertje niet goed is.’ tot 85.630 in de zeevaart. In de binnenvaart liep dat tegen de miljoen (het wachten is op de vernieuwde radarsystemen, waardoor ook de binnenvaart volledig kan worden geregistreerd). Het aantal ‘black outs’ (schepen met stil- of uitgevallen motoren waardoor ze onbestuurbaar worden) liep overigens onwaarschijnlijk op van acht naar 21 keer. Hoewel zich daar geen ongelukken bij voordeden, vindt Lems dit onrustbarend en heeft maatregelen aangekondigd. ‘We gaan schepen verplichten vóór het binnenvaren van de territoriale wateren een aantal handelingen te verrichten om van zeebedrijf havenbedrijf te worden. Belangrijk daarbij is dat zeeschepen in de haven niet hoeven over te schakelen op een lichtere olie, waardoor ze gemakkelijker kunnen manoeuvreren.’ Dat dienen die schepen dus al gedaan te hebben voor ze de territoriale wateren in varen. EU wil taken rivierencommissie overnemen De conferentie in Wenen. Vervolg van pagina 1 De ESO vraagt in haar reactie op het programma aandacht voor de kleinere schepen, kortere opleidingen en de harmonisatie van de regelgeving binnen Europa. Met het oog op de versnipperde organisatiestructuur van de Europese binnenvaart geeft ESO het advies de rol en de verdiensten van de bestaande rivierencommissies niet te onderschatten. De organisatie vindt het niet opportuun dat Brussel deze taak volledig over zou nemen. De EU daarentegen liet echter duidelijk doorschemeren dat vroeg of laat de taken van de Centrale Rijnvaartcommissie en de Donaucommissie wel onder de EU-paraplu zullen worden gebracht, maar dat wordt door de branche zelf niet met gejuich ontvangen. Voorzitter Heinz Hofmann van de Europese Binnenvaart Unie (EBU) riep de Europese Unie op voldoende budget uit te trekken voor NAIADES. Onder bepaalde voorwaarden toont de EBU zich bereid de middelen uit het reservefonds in een innovatiefonds te storten. In de eerste helft van 2007 is Duitsland voorzitter van de Europese Unie. Kurt Schrömgens hoopt dat de trend die in Oostenrijk werd gezet, dan wordt doorgetroken. 28 februari 2006 Zwaar water Denk erom: volgende week mag je weer het zwaar bevochten recht uitoefenen om mede verantwoordelijk te zijn voor het bestuur. Mag je weer in de school of kerk - waar je anders nooit komt - bij de naam van een volslagen onbekende een rode stip zetten of een hypermodern knopje indrukken, zodat de politieke partij van die man of vrouw mandaat krijgt om namens jou vier jaar lang beslissingen te nemen waar je nu nog geen weet van hebt. Dat is democratie, ofwel het wiel dat dringend opnieuw moet worden uitgevonden. Mensen of partijen die je vertrouwt, gun je graag dat mandaat. Tenminste, zo zou het moeten zijn. Zo gaat het niet. Mensen of partijen die jou ervan kunnen overtuigen dat jij het beter krijgt als zij de macht hebben, veroveren jouw stem. Dat is op gemeentelijk niveau natuurlijk niet hard te maken. Je eigen straat schoon opzoomeren moet je zelf doen en voor je koopkracht ben je afhankelijk van landelijke bestuurders. En dat ene issue waar gemeentes mee konden scoren, heeft onze minister van Financiën om zeep geholpen. Het deed mij denken aan de voetballer die een penalty zo schlemielig neemt dat de bal aan de andere kant van het veld zijn eigen doelman passeert. Typisch Nederlands. Voortaan spreken wij van een ‘Zalmer’. ‘Typisch Nederlands’ is niet per definitie slecht. De merknaam ‘Nederland’ blijkt bijna 700 miljard euro waard te zijn. Dat is een hoop geld. Kunnen we Nederland niet verkopen? Dan zijn we van alle gedoe af en wentelen we ons jarenlang in weelde (drie keer raden wat er dan met die naam gebeurd). Wat zou de Nederlandse binnenvaart waard zijn als handelsnaam? Gras groeit niet waar Nederlanders varen, zeggen ze wel. Verladers zijn daar dol op (voetballen kan tegenwoordig immers ook op kunstgras) want er wordt mee bedoeld dat Nederlandse schippers zich pas lekker gaan voelen als ze dik onder de kostprijs varen. Collega’s in andere landen zijn minder gecharmeerd van die Hollandse aanpak. Dus je moet de Nederlandse binnenvaart aan verladers verkopen, niet aan je collega’s. Maar goed, dat wisten we al. Nou blijkt ook de lucht in Nederland weer schoner te zijn geworden. Zo’n bericht vind ik nou typisch een Zalmer met al die instortende gebouwen, of denkt echt iedereen dat al die architecten van lotje zijn getikt? De sneeuw is gewoon zwaarder geworden. Als die zware sneeuw gaat smelten komt dat goed van pas als die aanzwellende vloot schepen met radioactief afval van die nieuwe kerncentrales doelloos rond vaart. De diepgang is dan geen probleem meer, want schepen liggen niet in maar op zwaar water. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant