Views
2 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 18 28 februari 2006 Expertise en kwaliteit SCHEEPSBENODIGDHEDEN EN AANDRIJFTECHNIEK • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33 Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 TeamCo Shipyard in Heusden beschikt over ruime faciliteiten en een team ervaren scheepsbouwers met de nodige expertise in de bouw van complete schepen en de afbouw van nieuwe casco’s zoals: Vrachtschepen Containerschepen Bunkertankers Chemicaliëntankers LPG-tankers Estuairevaart Zeevaart Passagiersschepen Voor complete nieuwbouwschepen of alleen afbouw in de vorm van turn-key met een N.P.C. kunt u terecht bij TeamCo Shipyard. SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.125,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 75,- excl 200 AMP € 115,- excl 230 AMP € 135,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl VARENDE INNOVATIES ruim 50 jaar vakmanschap aan het IJ Dwarshelling 100 x 11,5 m. Drijvend dok 135 x 24,5 m. Reparatie en nieuwbouw onder één dak, schepen tot 20.000 ton Breko heeft onderhoud, reparatie, ontwerp, nieuwbouw en after sales service onder één dak gebracht. Dit biedt u vele voordelen. Gedurende de levensduur van uw schip kunt u altijd een beroep doen op onze expertise en dienstverlening, op locatie of op onze werf in Papendrecht. Scheepvaartweg 3b 3356 LL Papendrecht Tel.: +31(0)78 - 6416868 Fax: +31(0)78 - 6416869 Email: info@breko.com Web: www.breko.com Amsterdam Nieuwendammerdijk 542 Tel 020-6347511 Fax 020-6347533 www.oranjewerf.com info@oranjewerf.nl Buiten kantooruren: J.H.M. Peeperkorn 06-53160697 T.H. Hol 06-55398988 R. Otten 06-21837377 F. Kooijman 06-21810917 Vaar met vertrouwen de toekomst tegemoet... De Groot Motoren en V. Ballegooy Scheepstechniek is een bundeling van krachten van twee gespecialiseerde bedrijven. De organisatie herbergt veel ervaring en beschikt over een deskundigheid van ruim 50 specialisten die dag en nacht paraat staan om de vaart erin te houden. Afgebouwd door De Groot Motoren De organisatie staat garant voor de complete afbouw van schepen en is specialist in hermotoriseringen, boegschroeven, onderhoud en reparaties boven de waterlijn. Kortom, groot en sterk in elk werk. Bij De Groot Motoren en V. Ballegooy Scheepstechniek kunt u altijd terecht. Afgebouwd door De Groot Motoren Afgebouwd door De Groot Motoren een beresterke combinatie Afgebouwd door De Groot Motoren E-mail: info@de-groot-motoren.nl http:// www.de-groot-motoren.nl E-mail: info@ballegooy.nl http:// www.ballegooy.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht, Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 19 WenZ blikt terug op positief jaar 2005 Groeicijfers op Vlaamse vaarwegen In Dendermonde heeft Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) haar agenda voor 2006 gepresenteerd. Daarbij werd ook teruggeblikt op het jaar 2005, waarin de trafiekcijfers op de vaarwegen die onder het beheer van WenZ vallen, weer zijn gestegen. Volgens bestuurder Leo Clinckers heeft dit ook te maken met de inspanningen van de Vlaamse overheid, die onder andere door de reorganisatie van het waterwegenbeheer de slagkracht van de binnenvaart wil vergroten. Begin vorig jaar stapten de vroegere NV Zeekanaal en het gedeelte van Waterwegen en Zeewezen dat overeenkomt met de oude afdelingen Zeeschelde en Bovenschelde in een nieuw samenwerkingsverband, WenZ. Van deze reorganisatie verwachtte de overheid dat ze zal leiden tot synergie. Door Sarah De Preter Volgens Leo Clinkers werpt het Vlaamse binnenvaartbeleid vruchten af: het goederenvervoer op alle vaarwegen van WenZ is vorig jaar met ruim drie procent gestegen naar 33 miljoen ton. Vooral op het kanaal van Bossuit naar Kortrijk zat de binnenvaart in de lift, wat te maken heeft met de bouw van de nieuwe sluis in Zwevegem. Daardoor kunnen grotere schepen het kanaal op en vestigen zich in de regio nieuwe bedrijven die van de binnenvaart gebruik willen maken. Op de Bovenschelde ging het goederenvervoer er bijna drie procent op vooruit, op de Leie meer dan negen procent. De sluis van Evergem passeerden vorig jaar 15 miljoen ton (1998: 10 miljoen ton). Dat heeft tot gevolg dat de “comfortcapaciteit” van deze sluis is overschreden; de wachttijden lopen hoog op. Alleen een nieuwe sluis, die nu ook in aanbouw is, kan voor dit probleem een oplossing bieden. Positief ontwikkelden zich tevens de transporten op het Zeekanaal Brussel-Schelde, waar vorig jaar 11,62 miljoen ton werd vervoerd. Het kanaal Leuven-Dijle ging er qua vervoerde tonnage op achteruit maar biedt volgens Clinckers wel perspectieven. Zo is onlangs de nieuwe kaaimuur van de firma Verhaeren Beton in gebruik genomen, die op jaarbasis 20.000 ton via het kanaal wil gaan vervoeren. Stimulans Met het succesvolle PPS-kaaimurenprogramma stimuleert de Vlaamse overheid het bedrijfsleven al jaren om gebruik te maken van de binnenvaart. Inmiddels heeft de Europese Commissie toestemming gegeven om dit programma te verlengen tot in 2010. Sinds de start van het kaaimurenprogramma zijn al 119 PPS-projecten goedgekeurd. Die zullen volgens Clinckers tegen 2011 ruim een miljoen vrachtwagenritten overbodig maken. WenZ is betrokken bij een aantal samenwerkingsinitiatieven met als doel meer goederen naar de vaarwegen te trekken. Een daarvan is Waterslag, dat Europese steun ontvangt. Het is een samenwerking tussen twee Vlaamse vaarwegbeheerders, het Nederlandse Incodelta en enkele bedrijven. Het project richt zich op de kleine vaarwegen en vertrekt vanuit de koppeling van een duwbak en een kempenaar. Daarbij 28 februari 2006 beschikt de duwbak over een eigen boegschroef, waardoor hij zelfstandig door de sluizen kan varen. De laadcapaciteit van de kempenaar wordt daardoor verdubbeld. Door de koppeling van dit vaarwegenconcept met een logistiek concept kunnen maritieme containers of andere lading vanaf de kleine vaarwegen naar de zeehavens worden gebracht. Ook met het Vlaams Netwerk van Ondernemingen (VOKA) en de Unie der Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) heeft WenZ vorig jaar een samenwerkingsakkoord gesloten. Twee nieuwe transportdeskundigen gaan binnenkort aan de slag. Zij zullen bedrijven helpen bij het opzetten van watergebonden transporten. Soortgelijke activiteiten in de afgelopen jaren konden er grote bedrijven zoals Agfa-Gevaert en Corus Aluminium van overtuigen voor de binnenvaart te kiezen. Momenteel laat WenZ ook een studie uitvoeren door het Vlaams Instituut voor de Logistiek. Daarbij wordt onderzocht hoe de binnenvaart kan ingeschakeld worden voor palletvervoer en stadsdistributie. Op die manier moeten op termijn minder evidente goederenstromen hun weg naar het water vinden. Op infrastructureel vlak gaat de vaarwegbeheerder dit jaar werk maken van de ontdubbeling van de Scheldebrug in Temse. De tweede brug moet in de loop van 2009 in gebruik worden genomen. In 2008 moet de nieuwe Boulevardbrug in Puurs-Willebroek operationeel zijn. Verder zal dit jaar het elektromechanische gedeelte van de nieuw te bouwen sluis in Evergem worden aanbesteed. Het is de bedoeling dat de nieuwe sluis in 2008 in gebruik wordt genomen. WenZ neemt dit jaar ook het concept voor de vernieuwing van de Scheldekaaien in Antwerpen onder de loep. Op de Bovenschelde is vervanging van enkele stuwen aan de gang, met het oog op een betere waterbeheersing. Bij de nieuwe stuwen wordt ook een visnevengeul aangelegd om een vlotte vismigratie mogelijk te maken. Ook op tal van andere plaatsen binnen het beheergebied van WenZ wordt gewerkt aan het multifunctioneel maken van de vaarwegen. Fusieplannen Gent en Zeeland Seaports van de baan De kanaalzone Gent-Terneuzen is feitelijk al één economisch geheel. Toch is een fusie tussen de havens van Gent en Vlissingen-Terneuzen op dit moment een brug te ver. (Foto Sarah De Preter) Een fusie tussen de havens van Vlissingen-Terneuzen (Zeeland Seaports) en de haven van Gent zit er voorlopig niet in. Dat bleek bij de presentatie van een onderzoek naar de samenwerkingsmogelijkheden tussen de Nederlandse en de Belgische havens. In Gent is ontgoocheld op de resultaten gereageerd. Hoewel de fusieplannen van de baan zijn, willen de havens wel op enkele vlakken blijven samenwerken. Volgens het onderzoeksrapport van de Erasmus Universiteit in Rotterdam en de Rijksuniversiteit van Gent is er voldoende reden voor samenwerking tussen de havens, die nu al een sterke economische samenhang vertonen. Een fusie blijkt evenwel niet tot de mogelijkheden te behoren. Een van de oorzaken is het Vlaamse Havendecreet, dat niet toelaat dat een Vlaamse haven een financiële participatie aangaat met een partner in het buitenland. Bovendien is Zeeland Seaports nog verwikkeld in een joint venture met de haven van Rotterdam. De havens van Vlissingen en Terneuzen overwegen momenteel zich van een deel van de verplichtingen te ontdoen die ze in 2003 zijn overeengekomen met de Rotterdamse haven. Momenteel wordt deze kwestie nog onderzocht. De resultaten van dit onderzoek worden medio 2006 verwacht. Het onderzoeksteam heeft de havens van Gent en Vlissingen-Ternuezen wel het advies gegeven om op bepaalde vlakken te blijven samenwerken. Zo zou er binnen een jaar een concreet en eenvoudig project opgezet kunnen worden met meerwaarde voor het bedrijfsleven. De havens staan ook open voor de ontwikkeling van een grensoverschrijdende visie op de regio, waarin onder andere de nieuwe zeesluis in Terneuzen kan worden meegenomen. Een gezamenlijke “grondbank”, die de beschikbare gronden langs het kanaal Gent- Terneuzen zou ontwikkelen, behoort niet tot de mogelijkheden. Bepaalde braakliggende terreinen op Nederlands grondgebied kunnen namelijk alleen met toestemming van Rotterdam worden uitgegeven. De havens willen ook het vroegere project ROM-e voortzetten om zaken als ruimtelijke ordening, mobiliteit en milieu aan weerszijden van de grens te beahndelen. Ook het gelijktrekken van verschillende scheepvaarttarieven behoort tot de mogelijkheden. Ontgoocheling Hoewel de samenwerking nog tal van mogelijkheden biedt, is in Gent met teleurstelling op het onderzoeksresultaat gereageerd. Havenschepen Daniël Termont heeft jarenlang voor de fusie geijverd. Samen hadden de Belgische en de Nederlandse havens een sterke marktpositie kunnen veroveren, stelt de havenschepen vast. Een fusie had beide havens in de top vijf van Europa gebracht. Men zal als goede buren aan elkaar verbonden blijven, aldus Termont. Shortsea-vervoer houdt stijgende lijn vast Het shortsea-vervoer in Vlaanderen is vorig jaar met 5,3 procent gestegen. In de vier zeehavens samen waren coasters goed voor de aan- en afvoer van ruim 113 miljoen ton. Dat is meer dan de helft van alle haventrafiek, blijkt uit cijfers van het Vlaamse promotiebureau voor shortsea shipping. Daarmee bevestigt shortsea shipping de trend van de afgelopen jaren. In vergelijking met 1999 is de shortsea-trafiek in Vlaanderen toegenomen met 27,8 procent. Met 70,2 miljoen ton aan shortsea-vracht blijft Antwerpen veruit de belangrijkste Vlaamse haven voor deze vervoersmodaliteit. Toch is geen enkele zeehaven meer op shortsea shipping gericht Het project Waterslag kan rekenen op een Europese subsidie van 500.000 euro. Dat deelt Waterwegen en Zeekanaal (WenZ) mee. Samen met Incodelta Zuid-Nederland, NV De Scheepvaart en het Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum (MCA) neemt WenZ deel in dit project, waarbij ook verschillende logistieke verenigingen zijn betrokken. Met het Europese geld wordt een marktstudie uitgevoerd en een nieuw logistiek binnenvaartconcept ontwikkeld. Ook wordt er een koppelverband ontwikkeld waarvan de duwbak een boegschroef krijgt, zodat hij zelfstandig door de sluizen kan varen. Waterslag wil hierdoor de structurele teruggang van de dan Oostende, waar bijna 99 procent van alle lading van shortsea shipping afkomstig is. Brugge staat op plaats twee met 25,8 miljoen ton in 2005. De haven van Gent kende een lichte achteruitgang van het shortsea-verkeer, en dat is in lijn met de algemene daling van de maritieme trafieken. Op het Albertkanaal en het Zeekanaal is het shortsea-vervoer vorig jaar stabiel gebleven. Terwijl het verkeer op het Albertkanaal terugliep met 15,4 procent, kenden de shortsea-trafieken op het Zeekanaal juist een toename van 8,7 procent. De daling op het Albertkanaal is te verklaren door de sluiting van hoogovens in Luik. Op het Zeekanaal droegen nieuwe trafieken van mineralen en houtspaanders bij tot de stijging. Europees geld voor Waterslag binnenvaart op enkele kleine vaarwegen een halt toeroepen. Na de ombouw van één of twee duwbakken zullen de projectpartners proefvaarten organiseren om aan te tonen dat het concept marktrijp is. In de tussentijd wordt de ladingpotentie op de kleine vaarwegen in Zuid-Nederland en België uitgebreid onderzocht. Het project zal in 2008 worden afgerond. De Nederlands-Belgische samenwerking kan leiden tot een uniforme maatgeving voor duwbakken. Daarmee zou de duwbak met boegschroef standaard kunnen worden op de kleine vaarwegen in Europa. Dat zou ook interessant zijn voor Groot-Brittannië, Frankrijk en Duistland.

De Binnenvaartkrant