Views
2 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 28 februari 2006 TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: • in bezit van dienstboek • (inter)nationale binnenvaart dé maritieme vacaturesite www.tos.nl Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen TE KOOP vml beurtschip 17.55x4.2m, Volvo 90pk, boegschroef, gen. 6 KVA, ruime stuurhut, leuke woning, ruime stah., t.e.a.b. (ref 2260). Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl GEVRAAGD (licht)matroos met dienstboekje op zelfzuigend mbs Jan-S. Vaargebied hoofdzakelijk IJsselmeer, Flevoland en Friesland. Weekenden vrij. Liefst i.b.v. rijbewijs. Tel. 0653-596806 bgg 0653-925611 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 TE KOOP mbs Zuiderdiep, afm 70x9x2.93, vlak en kimmen van 2004, nieuwe generator, met werk in Zeeland en België, kruiplijn 4.20, interessante prijs. Tel. 0627-032326 GEVRAAGD kraanmachinist tbv zand/ grind overslag op ponton te R'dam. Tel. 078-6151286 GEZOCHT (oud)schippers v onderz n leven op schip. 050-3122202 m.f.d.eekhout@student. rug.nl GEVRAAGD op mvs Linge matroos i.b.v dienstboekje, ervaring binnenvaart, vaarsysteem continu, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 TE KOOP scheidingstrafo, 3x 380V-12KW, laskar, 3x 380V, 350 amp, snijbrander, krukas meetset. tel. 0651-602181 TE KOOP varend woonschip Steilsteven 26.50x5.12 bj 1927 veel woonruimte. Tel. 06-14038338 GEVRAAGD matroos ibv dienstboekje, 2 wkn op 1 wk af, loon notk, zondags niet varen. Tel. 0654-796718 of 0613-738499 of 0651-613556 GEZOCHT schipper met radarpatent op duwboot, vaart zeehavens Noorden, wk op/wk af. Voor info 06-53422625 GEVRAAGD op mbs Vectura, matroos ibv dienstboekje, Nederlandse nationaliteit, liefst ZW-Nederland. Tel. 06-22507175 of 0032-478-980609 TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11 TE KOOP MS WILMA MARIA Bj. 1960, afm. 80 m x 8,20 m, 1.060 ton Zeer aantrekkelijk schip voor startende ondernemers. Woning is recent vernieuwd. Volledige financiering is mogelijk. Tel.: 0049-9391-6006-0 SLECHTS €170,- EXCL. BTW www.binnenvaartkrant.nl GEDORE GEREEDSCHAP ANTENNE ROTOR € 95,50 VEILIGHEIDSCHOEN € 40,61 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 DEKZEIL 3x4 TOT 10x12 € 0,40 P/M2 SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZWART EN GROEN SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl HYDROFOOR 220V RVS 24 LTR €199 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1e KWALITEIT KATOEN € 9,05 GED. WATER 5 LTR • 1,50 NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 F.E.M.M. PAKT UIT !!!!!! SECUMAR AUT. REDDINGSVEST €90 SIMER 220V. DOMPELPOMP €111,18 AUTOFOCUS KIJKER 7 x 50 € 45 WASPOEDER 25 KG € 37,50 WASPOEDER ARIEL OF DASH 15 KG €34,00 HERCULES TOUW 24 M/M UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L PALREIN € 7,41 10L ROEST & KALK € 33,10 5L TERPENTINE € 6,25 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + cert. WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WRIJFHOUTTOUW 16MM 220 MTR € 63,80 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” € 1,99 P/M PIRELLI PYTHON DEKWASSLANG SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177 LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 REDDINGSBOEILICHT € 15,50 AUTOHIJSBAND RONDSTOP 2 MTR-2,25 MTR- 2,5 MTR-3 MTR VANAF € 11,18 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR AL ONZE PRIJZEN EX.BTW GELDIG TOT 1 APR OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT TE KOOP AANGEBODEN recent gebouwd luxe partyschip, omgeving Zuid-Holland. Eventueel inclusief ligplaats, kantoor, opslag en lopende boekingen. Zonder eigen middelen niet nodig te reageren. Reacties: brief onder nr. 20060502 naar het bureau vd blad. GEVRAAGD matroos op ms 2800 ton int vaart, in bezit van dienstboekje en ervaring, 1 maand op, 1 maand af. Reacties: brief onder nummer 20060501 naar bureau vd blad. TE KOOP Amsterdamse sleepboot bj 1920, afm 13.20x3.20x1.40, 60 pk Industrie diesel. € 52.500,-. 0651-242959 RIVERTOURS ZOEKT DRINGEND... schippersechtpaar voor passagiersvaart op de Vlaamse binnenwateren. Goede verdienste. Liefst niet ouder dan 65 jaar. Info: GSM (0032)-(0)475 25 24 65 info@rivertours.be GEVRAAGD op mvs Navex en mvs Scorpio matrozen i.b.v. dienstboekje, ervaring binnenvaart, vaarsysteem continu, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 Ook adverteren? Bel (010) 414 00 60 Wij zijn de goedkoopste! FEMM IN DE NASSAUSTRAAT IN ANTWERPEN ! VAN ANDEL HOUDT DE VAART ERIN! Heavy-duty 6 en 12 Volt accu’s voor zuinig en duurzaam gebruik! Zeer geschikt voor verlichting aan boord van schepen. Heavy-duty 12 Volt 230 Ah Type 73011 Lengte 52 cm Breedte 27 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Heavy-duty 6 Volt 430 Ah Type 43012 Lengte 52 cm Breedte 29 cm Hoogte 24,6 cm (incl.pool) Uitgevoerd met speciale glaswolisolatie en dikke vlakplaten, semitractie. Nassaustraat 40-42 Antwerpen Tel. +32(0)3-2906644 Fax +32(0)3-2906646 Van Andel Accumulatoren Anthony Fokkerweg 59-63 3088 GE Rotterdam Telefoon (010) 42 93 316 Fax (010) 42 80 835 E-mail info@vanandelvof.nl Haven nummer 2290 + Startmotoren en dynamo’s- service + Eigen productie (zwarte bakken) + Dikke platen + Lage prijs + 2 jaar garantie + Kabels + Zuurwegers + Goede service + Levering van alle typen startaccu’s + Acculaders + Klemmen + Gedistilleerd water

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Rijndec-directeur Theo Wennekes start Quality Control Shipbuilding Het wordt steeds moeilijker cascobouw onder te brengen bij buitenlandse scheepswerven. Met name de levertijden vormen vaak een probleem. Voor Rijndec-directeur Theo Wennekes een reden zijn activiteiten uit te breiden. Hij startte onlangs met Quality Control Shipbuilding (QCS), een bedrijf dat zich specialiseert in het tijdens de bouw inspecteren en controleren van casco’s voor de binnenvaart, kleine zeevaart en visserij. Een van de bijkomende werkzaamheden van QCS is het inspecteren van het verfschema van een nieuwbouwcasco. Verder kunnen klanten, zowel grote als kleine werven, makelaars, handelaren en particuliere schippers, bij QCS terecht voor al het tekenwerk en desgewenst kunnen complete 3-dimensionale ontwerpen van een casco worden gemaakt. Door Jan Hoek Theo Wennekes heeft ruim zestien jaar ervaring met de bouw van drogeladingschepen, tankers en passagiersschepen. En dat komt goed uit, want voor de activiteiten van QCS zijn vakmanschap en ervaring een vereiste om tot een goed resultaat te komen. Vanuit zijn kantoor in Tolkamer gaat hij samen met zijn rechterhand Dennis Hesseling de werkzaamheden coördineren. Daarnaast zal Wennekes regelmatig zelf op de werkvloer te vinden zijn. ‘We hebben een bijzonder transparante werkwijze en de door ons aangestelde surveyors maken van alle door ons verrichte inspecties en controles overzichtelijke rapporten. In Bulgarije beschikt QCS over een eigen kantoor met twee gekwalificeerde medewerkers die alle inspecties in de voormalige Oostbloklanden gaan doen.’ ‘Tijdens de bouw van het casco controleren we onder andere alle lasnaden op scheepsbouwkwaliteit en deze worden zo nodig door slijpwerk gefatsoeneerd. Ook het plaatsen van eventueel door de scheepswerf aangeleverde equipement dat bestemd is voor het te bouwen casco, wordt door ons nauwkeurig gecontroleerd. We besteden uiteraard heel veel aandacht aan de strakheid van het casco, de spantvorming en de gladheid van roef en opbouw. Tijdens elke eindinspectie worden diverse metingen uitgevoerd, waaronder de lengte, breedte en holte van het casco. Ook materiaaldiktes worden opgemeten en vergeleken met de waardes op de constructietekeningen.’ Bladderen Wennekes vervolgt: ‘Er komen best goede casco’s uit een land als China, maar er zit ook regelmatig slechte kwaliteit tussen. Dankzij onze voortdurende controles ter plaatse kan onze opdrachtgever veel geld verdienen. Soms is bijvoorbeeld de motorfundatie te kort en moet die later in Nederland aangebouwd worden, en het komt voor dat de ankerpijp een onjuiste positie heeft ten opzichte van de ankerlier. Als een schip geen 86 meter lang blijkt te zijn maar tien centimeter langer, dan krijgt de eigenaar te maken met meer personeel en dus hogere kosten. Het zijn een aantal voorbeelden die dankzij de inspecties van QCS voorkomen kunnen worden.’ Ook met de painting inspections van QCS kan de klant volgens Wennekes geld verdienen. ‘We waren met Rijndec een van de eerste bedrijven die casco’s compleet gelakt afleverde en hebben daardoor zo’n zes jaar ervaring met verfschema’s en verfsystemen. We beschikken over de benodigde apparatuur voor het meten van dauwpunten, de condensvorming, luchtvochtigheid en verfdiktes. Met name tijdens winterdagen komen veel problemen voor met schilderwerk; een casco lijkt dan keurig in de lak te zitten, maar later blijkt er over een nog vochtig casco geverfd te zijn en begint binnen een jaar het verfwerk te bladderen.’ ‘De belangrijkste reden is dat op de werven in het buitenland te weinig toezicht is, met alle gevolgen van dien. Wanneer het verven compleet is afgerond, controleren wij alle verfdiktes en vergelijken we die met de in het verfschema vermelde waardes. Met ons computerprogramma kunnen we exact de benodigde verf per liter of vierkante meter uitrekenen. Ter plaatse controleren we of de geleverde verf daadwerkelijk gebruikt is voor het betreffende casco en we voorkomen daar wellicht mee dat alle hekjes in het dorp ineens dezelfde kleur hebben. Ook van de verfcontroles mag de klant van ons een uitgebreide rapportage verwachten.’ Tekenbureau QCS beschikt over een eigen tekenbureau. Verantwoordelijk medewerker op die afdeling is Dennis Hesseling, ingenieur werktuigbouwkunde. Met het programma Master- Ship is het mogelijk het gehele ontwerptraject van lijnenplan tot en met de snijfiles te begeleiden. ‘We kunnen complete 3-dimensionale ontwerpen van een casco maken voor een eventuele presentatie of een duidelijker overzicht voor de klant. Ook voor het digitaliseren van handgemaakte tekeningen, ofwel van papier naar AutoCad, zijn wij het juiste adres. Dat geldt ook voor kleine of grote aanpassingen die tijdens de bouw van een casco nodig blijken te zijn en die veelal door middel van tekeningen verduidelijkt moeten worden. Deze tekeningen kunnen bij QCS gedurende de controle van het casco mee worden genomen. Daardoor hoeft de klant niet apart een constructie- of designbureau in te schakelen,’ aldus Hesseling. De gediplomeerde surveyors van QCS zijn wereldwijd inzetbaar. Directeur Theo Wennekes verwacht een goede toekomst voor zijn “controlebureau”. Hij zegt tot besluit: ‘Kwaliteit staat hoog bij ons in het vaandel. Het is dan ook noodzakelijk om ter plaatse regelmatig te controleren of die door ons vereiste hoge kwaliteit gehandhaafd blijft. Van QCS mag de klant in alle gevallen een goed resultaat verwachten.’ Kijk voor meer informatie op internet: www.qualitycontrolshipbuilding.com. (begin maart online) Directeur Theo Wennekes (rechts) en Dennis Hesseling, die verantwoordelijk is voor het tekenbureau. (foto Jan Hoek) Gallemakelaars.nl: schepenaanbod volledig online toegankelijk Galle Makelaars in Schepen heeft een groot aantal opdrachten tot bemiddeling bij de verkoop van binnenvaartschepen. Sinds enige tijd beschikt de makelaardij uit Werkendam over een bijzondere website: belangstellenden krijgen een zeer overzichtelijk, gedetailleerd en actueel beeld van de schepen die te koop zijn. Door Jan Hoek De makelaars Frank Galle en Mark Roodhart van Galle Makelaars in Schepen zijn zeer blij met de vernieuwde plek op internet. ‘De website bestaat nu ongeveer vier maanden en gemiddeld hebben we veertig bezoekers per dag. Het is een vernieuwende stap in de makelaardij van schepen en een duidelijke verbetering in vergelijking met de statische websites die tot nu toe actief zijn. De bezoeker van de website kan direct zien wat er te koop is en wat de vraagprijs is,’ aldus Roodhart. Om het ruime aanbod van schepen – gemiddeld worden er 250 à driehonderd schepen aangeboden – te bekijken dient eerst een zogenaamde log-in gemaakt te worden. Nadat de account van de website-bezoeker is geactiveerd, kan hij werken met de uitgebreide zoekmogelijkheden. De schepen zijn in een aantal types verdeeld: motortankschepen, motorvrachtschepen, duwbakken en -boten en motorbeunschepen. Binnen enkele Met het Overleg Arbeidsvoorwaarden Schippersinternaten (OAS) zijn onlangs afspraken gemaakt over de zorgverzekering, de levensloopregeling en de pensioenpremie van de internaatsmedewerkers. De Arbeidstijdenwet blijft een punt van zorg. De werkgeversvereniging Nevis is verantwoordelijk voor het arbeidsvoorwaardenbeleid op de schippersinternaten. In het OAS loopt de uitvoering daarvan via de Commissie Rechtspositionele Zaken. Als uitvloeisel van de nieuwe Zorgverzekeringswet op 1 januari 2006 is een overeenkomst gesloten met zorgverzekeraar Trias. Werknemers kunnen profiteren van een korting van zeven procent op de standaardverzekering en van tien procent korting op aanvullende verzekeringen. Wat betreft de levensloopregeling is een contract afgesloten met Careon, een dochterorganisatie van PGGM. Tegen gunstige tarieven kunnen internaatsmedewerkers een deel van het brutosalaris sparen om een periode van onbetaald verlof te financieren. Ook afgesproken is dat werkgevers in 2006 vier procent van de pensioenpremie betalen. 28 februari 2006 minuten weet de bezoeker de naam, lengte en breedte, tonnage, bouwjaar en vraagprijs van een schip. Galle: ‘Onze wizard filtert desgewenst de gegevens van de klant, zodat deze de door het computerprogramma verfijnde resultaten ziet. Met andere woorden: de bezoeker krijgt alleen een overzicht van die schepen waar hij of zij naar op zoek is. We houden de website voortdurend up-todate; schepen die via ons te koop worden aangeboden, staan binnen een half uur met alle gegevens op de website en schepen die verkocht zijn, worden er onmiddellijk afgehaald.’ Galle Makelaars is sinds twee jaar gevestigd op de tweede verdieping van het Havezathegebouw aan de Biesboschhaven Noord in Werkendam en bemiddelt als intermediair van Rijn- en binnenvaartschepen. De makelaardij verleent ook diensten in het verlengde van de scheepsmakelaardij, zoals het opmaken en inschrijven van onderhandse akten van levering en het opmaken van aan- en verkoopovereenkomsten. Galle Makelaars is ook aannemer en/of intermediair bij nieuwbouwprojecten, waarbij het eveneens in het Havezathe-gebouw gevestigde Euromaritime Shipbuilding optreedt als mede- of eindverantwoordelijke. Het aanbod van gebruikte schepen is te vinden op www. gallemakelaars.nl. Internaten regelen arbeidsvoorwaarden Dit betekent dat 18,5 procent ten laste komt van de werknemers. In 2005 was dat 18,8 procent. De Flexpensioenpremie (vier procent), voor mensen die eerder met pensioen willen, is afgeschaft. Werknemers betaalden daar bijna een kwart van, 0,98 procent. De pensioenpremie zou in 2006 uitkomen op 22,5 procent. Dat was naar het oordeel van de werkgevers iets té gortig. Besloten is daarom dat zij vier procent aan deze premie gaan bijdragen. Medio 1997 werd de nieuwe Arbeidstijdenwet ingevoerd. In die periode was er geen goede aansluiting tussen de regeling en de werktijden van de groepsleiding op de internaten. De contractomvang en de slaapdiensten/aanwezigheidsdiensten vormden de bottleneck. De financiering daarvoor ontbrak. Inmiddels is duidelijk dat het Ministerie van Volkshuisvesting, Werkgelegenheid en Sport de Aarbeidstijdenwet gaat financieren. Daar heeft het ministerie één miljoen euro voor beschikbaar. De kosten zijn door de sector echter becijferd op twee miljoen euro. Over het afdekken van dat verschil voeren de partijen nu gesprekken.

Binnenvaartkrant