Views
3 years ago

2006-05

  • Text
  • Jaar
  • Schip
  • Nieuwe
  • Binnenvaart
  • Februari
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Schepen
  • Behouden

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 28 februari 2006 Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: info@gallemakelaars.nl Url: www.gallemakelaars.nl BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Cornelis Sr.", 3050 ton 1993, 110mx11m40x3m50, 3750m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. Luikenwagen, kopschroef 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, ABC 1650 pk bj. 1993. "Viking", 2916 ton 1985, 105mx11m40x3m50, 3300m 3 , stalen vloer, alu. schuifluiken, 2x kopschroef 1x 420 pk en 1x 380 pk bj. 2002, alu. overzakbaar containerstuurhuis, Deutz 1350 pk 1985 rev. 1997. "Oriana", 2700 ton 1996, 110mx11m40x3m27, 3600m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. Luikenwagen bj. 2003, kopschroef 585 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, Wartsila 2000 pk bj. 1996 rev. 2001. "Athina", 2699 ton 1993, 110mx11m40x3m24, 4000m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. luikenwagen, kopschroef 500 pk, alu. overzakb. Containerstuurhuis, Cummins 1250 pk bj. 1993. "Casa Mia", 2678 ton 1989, 105mx10m50x2x60, 2900m 3 , stalen vloer, alu. rolluiken, kopschroef Cummins 350 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 12m, Caterpillar 1445 bj. 1989 rev. 2004. "Vilardo", 2550 ton 1995, 110mx11m40x3m20, 3500m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. luikenwagen, kopschroef 525 pk, alu. overzakb. Containerstuurhuis, ABC 1800 pk bj. 1995 koppenrevisie 2005. "Shalimar", 2542 ton 2001, 109m71x10m60x3m19, 3400m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr. luikenwagen, kopschroef Scania 420 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 15m hydraulisch bedienbaar, Caterpillar 1521 pk bj. 2001. "Fidelity", 1922 ton 1979, 100mx9m50x3m01, 2600m 3 , alu. Friese kap luiken met elek. wagen, kopschroef Scania 380 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis voor 3 hoog containers bj. 2005, stalen vloer bj. 2002, Caterpillar 1220 pk bj. 1994. "Zeldenrust", 1830 ton 2000, 86mx10m50x3m19, 2150m 3 , stalen vloer, kopschroef 440 pk MTU, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 18m, sputpalen, MTU 1200 pk. BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Statenstad" 1457 ton 1995, 84m84x9m52x2m72, 2 ruimen, 2400m 3 , alu. schuifluiken stapelbaar, kopschroef Daf 320 pk bj. 2001, stalen vloer, autokraan 14m, Mitsubishi 1200 pk, bj. 2003 + Twin Disk bj. 2003. "Salva Mea", 1042 ton 1956, 75mx8m25x2m54, 2 ruimen, 1550m 3 , alu. luiken met elek. Luikenwagen, kopschroef Volvo 325 pk bj. 2003, autokraan 9m50, Sperry kleuren rasterscan radar TFT scherm bj. 2005, Caterpillar 680 pk. bj. 1992 + ZF keerkop Bj. 1992 rev. 2002. "Bertus V", 1027 ton 1958, 77mx7m50x2m63, 2 ruimen, 1600m 3 , stalen vloer 10mm bj 1999, kopschroef Daf 2000 pk, alu. luiken aan elkaar met elek. luikenwagen, autokraan 10m, Alphatron rasterscan radar bj. 2001, dubbelwandig, ADNR, Mitsubishi 863 pk bj. 2003 + ZF/Masson keerkop. Bj. 2003. "Dependent", 856 ton 1962, 70mx7m12x2m62, 1 ruim, 1350m 3 , azobe 5cm met trimzijden, kopschroef Daf 350 pk bj. 2005, alu. schuifluiken, autokraan 10m, Industrie 510 pk. bj. 1970, rev. 1996. (Evt. inruil bespreekbaar) "Arie Leendert", 704 ton 1964, 60mx6m65x2m72, 1000m 3 , alu. Fr. kapluiken + elekt. luikenwagen, Daf 260 pk, autokraan 12m, Volvo Penta 400 pk 2004 gerev. gepl. (Interessante prijs) "Fata Morgana", 659 ton 1957, 60mx6m70x2m80, 1000m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef Volvo 235 pk bj. 2001, autokraan 9m, Volvo 540 pk bj.1990 rev. 1997. (Interessante prijs) Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,5 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,8 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 135 x 11,45 x 4,8 m. Money Maker - leightweight. 110 x 11,45 x 3,65 m. Roestvrijstalen tankers Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen Nieuwbouw met diverse levertijden, casco's (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading 4005 ton 135x11,45x3,65 bj. 2003 5000m 3 - luxe afgebouwd 3000 ton 110x11,45x3,60 bj. 2001 Orsova, 3400m 3 , 1521pk CAT, 535pk Cummins, alu firesche kap, 12mm vloer. 2960 ton 110x11,4x3,5 bj. 1987 N'steinach, 1 ruim, Containerhut, ADNR, 12mm vloer, 1200pk MAK, 4 slaapk. 2592 ton 110x10x3,3m. bj.1975 Buijs, 3200m 3 , 10mm vl. Deutz 1600pk bj.2004, 4 slpk., buis, alu schuifl. Blomm. 2084 ton 105x9,5x2,98 bj.1980 Dordt, 2800m 3 , alu kap, 108TEU, 1227pk CAT, net schip. 1859 ton 95x9,5x2,89 bj. 1974 Dongewerf, 2250m 3 , 4,10h. 12mm vloer, 99 TEU op 3 hoog, 1250pk Cummins, luiken 1747 ton 86x9,50x3,02 bj.1971 Rasche, 1700m 3 , 1 ruim 1200pk Mitsub. ‚04, alu friesche kap., 12mm st.vl., 3 slpk. 1702 ton 86x9,50x3,11 bj. 2000, China, 2002 afgebouwd, 950pk CAT Œ02, 350pk Verhaar, st.vl.12mm, alu. friesche kap. 875 ton 67x7,25x2,60 bj. 1962 L'brugge, Gent, 1300m 3 680pk CAT, alu luiken+wagen, 3 slaapkamers, 220pkGM Medefinanciering en inruil bespreekbaar! Tankers Diverse jonge dubbelwandige tankers te koop. Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen 06-53383964 06-30179475 rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel:078-6191233 NL-3331 MA Zwijndrecht Fax: 078-6120653 Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Eerste Reitse Dreef 72 5233 JM 's Hertogenbosch Tel. 073-6431146 Fax 073-6431145 Mob. 06-55 333583 E-mail schip.kopen@xs4all.nl TE KOOP AANGEBODEN: Patrick Hut Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen Mbs Societas 767 ton 463 M3 Bouwjaar 1960 Werf Van Goor Monnickendam 66.90 x 6.62 x 2.80 m Motor Cummins bwj 1986 kta 19 m 507 pk Kopschroef 210 pk volvo met Verhaar unit Generatorsets 10.5 Kva 42 Kva Vraagprijs € 295.000,- Mbs Quarta 776 ton 470 M3 Bouwjaar 1961 Werf Amels Makum 60.21 x 7.36 x 2.76 m Motor GM 16 V 71 TA 445 pk Kopschroef Kalkman 320Pk Daf Generatorsets 1x Hatz 17 Kva 1x Cummins 28 Kva Vraagprijs € 330.000,- Mbs 826 ton 453 M3 Afmetingen 58.05 x 7.79 x 2.78 m Bouwjaar 1961 Werf Hulkema en zn Martensbroek Motor Deawoo v 158 TIH bwj 2005 485 pk Koppeling Advance bwj 2005 Kopschroef 220 pk Daf Van Tiem Generatorsets 42 Kva en 17 Kva Vraagprijs € 350.000,- Mbs Antonia 1027 ton Afmetingen 70.00 x 7.45 x 2.60 m Bouwjaar 2001 Werf Orsova en gerlien van tiem te Druten Motor Cummins 640 pk Kopschroef 320 daf van tiem Mooi Schip Vraagprijs € 1350.000,- Kijk ook eens op schipkopen.nl Te Koop Gevraagd schepen in alle soorten en tonnage. Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl MOTORBEUNSCHEPEN B0059 1198m 3 bwj 2000, 86 x 9.50 x 3.22 CAT 1014 pk, boegschroef 320 pk B0016 1186m 3 bwj 1998, 86 x 9.50 x 3.62 Cummins 1300 pk, boegschroef 320 pk, spudpalen 7m B0034 1040m 3 bwj 1940/1976, 80 x 9.50 x 3.50 Brons 1000 pk, revisie 2001, boegschroef 320 pk B0055 800m 3 bwj 1940/1976 85 x 9.07 x 2.95 Industrie 510 pk, boegschroef 220 pk, nieuw vlak 1990 B0043 835m 3 bwj 1965 85 x 8.20 x 3.02 CAT 973 pk 2004, boegschroef 320 pk B0027 647m 3 bwj 1955 67.50 x 8.25 x 3.32 GM 626 pk, boegschroef 220 pk B0056 625m 3 bwj 2001 70 x 7.45 x 3.20 Cummins 640 pk, boegschroef 320 pk B0022 615m 3 bwj 1961 73 x 8.20 x 2.65 GM 825 pk 1996, boegschroef 325 pk B0057 600/486m 3 bwj 2003 70 x 7.48 x 3.08 Cummins 640 pk, boegschroef 330 pk, 2 x spudpalen 6m B0025 578m 3 bwj 1933 70 x 8.46 x 3.10 MWM Deutz 794 pk, 1997, boegschroef 260 pk, vlak 1992 B0038 536m 3 bwj 1966 70 x 7.20 x 2.81 CAT 487 pk, boegschroef 320 pk, beunvloer 1999 B0010 489m 3 bwj 1963 63 x 7.28 x 2.84 Cummins 500 pk, revisie 2003, boegschroef 270 pk, woning 2001 B0021 485m 3 bwj 1964 69 x 7.35 x 2.62 CAT 680 pk, boegschroef 200 pk B0047 480m 3 bwj 1960 63.50 x 7.34 x 2.65 Cummins 440 pk, 2001, boegschroef 250 pk B0042 477m 3 bwj 1965 70 x 7.20 x 2.65 GM 360 pk, revisie 2001, boegschroef 160 pk B0017 446m 3 bwj 1970 63 x 7.36 x 2.33 CAT 300 pk, 1998 B0052 430m 3 bwj 1961 62 x 7.24 x 2.59 DAF 400 pk, 2004, boegschroef 220 pk B0029 377m 3 bwj 1955 57 x 6.65 x 2.67 Volvo 600 pk, 1999, boegschroef 300 pk B0011 341m 3 bwj 1956 55 x 6.66 x 2.47 Volvo 510 pk, 2001 ZELFZUIGENDE MOTORBEUNSCHEPEN B0039 608m 3 bwj 1951 70 x 8.15 x 3.07 Cummins 500 pk, boegschroef 220 pk, zeefbak en laadinstallatie om schepen te laden B0049 503m 3 bwj 1958 70 x 7.40 x 2.70 GM 420 pk, revisie 2001, boegschroef 280 pk, nieuw vlak 2001, beunvloer vernieuwd 2001 B0044 270m 3 bwj 1954 42 x 7.51 x 2.70 CAT 390 pk 2001, zelflossend met transportband van 23m B0041 120m 3 bwj 1949 31 x 6.00 x 2.18, zelflossend met transportband van 18m BEUNBAKKEN B0051 600m 3 bwj 1939 62 x 8.00 x 3.15, beun vernieuwd 1990, geheel gestraald B0050 586m 3 bwj 1967 50 x 8.85 x 3.10 B0048 390m 3 bwj 1964 45 x 7.50 x 2.74 MOTORBEUNKRAANSCHEPEN B0014 405m 3 bwj 1968 60 x 7.30 x 2.48, 2 x GM 180 pk, één ruim, kraan PLM 40 op rails rijdend over de beun, 2 x spudpalen, gieklengte 21m B0015 320m 3 bwj 1926 56 x 6.60 x 2.60 CAT 443 pk, boegschroef 270 pk, kraan PLM 40 op rails rijdend over de beun, gieklengte 24m, 2 x spudpalen GEVRAAGD PER DIRECT op mts 1600 ton zelfstandige kapitein i.b.v. Radar, ADNR, Rijnpatent tot Mannheim loon n.o.t.k. NL-conditie, 14/14, kost en reizen vrij. Tel. 06-51185312 GEVRAAGD 2DE KAPITEIN op kvb Donata met Rijnpatent, 14/14 of 7/7, vv Germersheim- Rotterdam. Tel. 06-20250582 of 0049-1718321697 GEVRAAGD varende woonschepen, Kotters, Tjalken, Aaken, Luxe Motors, Vletten, Katwijkers, Sleepboten etc., ook opknappers. www.ventura-yachtservice.nl Floor en Mark van Helden tel. 0654-956692 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Roxanna 1x lichtm ibv dienstb. min. 2 jr. vaart., curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Olesia 2x lichtm. ibv dienstb. min. 2 jr. vaart., curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Alexandra 2x lichtm. ibv dienst. min. 2 jr. vaart., curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Sarcelle 1x lichtm. ibv dienst. min 2jr. vaartijd. Curs. matr., loon vlgns CAO binnenvrt. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 TE KOOP ex mts S TARUM, bj 1957, 47x5.82x2.25, 365 GT, mooi model schip, goed casco. 235 pk Cat, boegschr 220/380 V, 20 kva, perfect voor ombouw/in te korten. VP € 40.000 ex btw. Tel. 0032-498573050 GEVRAAGD op mvs Ronald van Bremen matroos i.b.v. dienstboekje, ervaring binnenvaart, vaarsysteem continu, loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22 424148 Zet Jachtlak Kleur in de schijnwerpers Bij aanschaf van 2 blikken Sigmarine Jachtlak kleur, ontvangt u een prachtige Mag-Lite zaklamp. Geef nu uw bestelling op bij uw bunkerstation, de actie loopt van 1 maart tot en met 31 maart. (zolang de voorraad strekt)

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 28 februari 2006 Recht Vooruit Procederen of mediation een bijdrage van Van Dam & Kruidenier U hebt een geschil. U komt er onderling niet uit en gaat naar uw advocaat. Die probeert – al onderhandelend – nog tot een resultaat te komen. Lukt dat niet dan wordt er eindelijk een bodemprocedure bij de rechtbank gestart. U kent het wel: een dagvaarding uitbrengen en wachten op de eerste zittingsdag. Die komt echter pas nadat de wederpartij niet alleen stevig verweer heeft gevoerd maar daarbij ook nog met een tegenvordering is gekomen. Ongeveer acht weken nadat de zaak voor het eerst heeft gediend bij de rechtbank, grijpt de rechtbank op grond van de heersende rolregels in en bepaalt zij een comparitie. Dit is een zitting waarbij partijen een toelichting moeten geven en waarbij alsnog een minnelijke regeling wordt beproefd. Steeds vanuit het adagium “schikken is beter dan procederen” heeft de rechtbank nog een ander wapen ingezet: mediation. Uit de Verenigde Staten is dit concept, ook wel alternatieve geschilbeslechting of ADR genoemd, overgewaaid. Mediation is in feite niet meer dan op vrijblijvende basis een regeling proberen te bereiken. Maar hadden we dat al niet in de voorfase gehad? Advocaten hebben op grond van hun beroepsregels ook al de plicht om te onderzoeken of een minnelijke regeling mogelijk is. De meerwaarde van de mediator zou er in liggen dat hij bij uitstek is getraind om partijen bij elkaar te brengen. De mediator mag zich niet zozeer over de inhoud van de zaak en de argumenten buigen, maar ziet zich geplaatst voor de taak om psychologische verschillen te overbruggen en beide partijen tevreden de deur uit te laten gaan, liefst met een regeling. Daarnaast is het aantrekkelijke van de mediation dat er volledige geheimhouding is. Noch de mediator, noch partijen mogen vertellen wat er is gebeurd en besproken in de mediation, indien daarna toch door geprocedeerd wordt. En: werkt het in de praktijk? De ervaringen zijn kennelijk positief, getuige de toenemende aandacht voor het onderwerp. De behoefte om de druk op de rechterlijke macht te verminderen zal ook wel een rol spelen. Veel rechtbanken hebben een regeling waarbij zij actief mediation aanbevelen en als tegemoetkoming in de kosten de eerste twee of tweeenhalve uur willen betalen. De kosten kunnen vrij hoog oplopen, omdat de mediator per uur betaald wordt. De uurtarieven wisselen nogal. Voor de partijen heeft een regeling natuurlijk alle voordelen boven een eindvonnis in eerste instantie, al is het maar omdat bij een eindvonnis in eerste instantie in de regel hoger beroep openstaat, waarna het hele circus van voor af aan weer begint. De kosten van doorprocederen zijn in de regel niet onaanzienlijk. Het is nu aan partijen en advocaten om goed op deze nieuwe ontwikkeling in te spelen. Vanuit onze praktijk, de scheepvaart, zien we nog betrekkelijk weinig mediation-trajecten. Vooral bij handelsconflicten met zakelijke partijen zou mediation op het eerste gezicht niet direct tot de verbeelding spreken. En toch mochten we recent meemaken dat partijen in zo’n zakelijk geschil, met een forse inzet, hun schroom overboord zetten. De mediation had zowaar succes. De regeling is bereikt. Beide partijen leken betrekkelijk tevreden, of ontevreden, zo men wil. Ze waren in ieder geval tevreden met het feit dat de procedure eindigde. De eiser vertrok met een regeling naar huis. Zou het toeval zijn, dat dat huis in de Verenigde Staten staat? Frits Bienfait en Bram Marcus, Van Dam & Kruidenier Advocaten (zie ook: www.damkru.nl). De tekst is als leidraad bedoeld en de auteurs streven geen volledigheid na. In voorkomend geval is het altijd raadzaam eerst advies in te winnen. Duitse onderneming sinds 1 januari honderd procent eigenaar van Sitra Nieuw: Haeger & Schmidt Rotterdam Adrie Nelis is directeur van Haeger & Schmidt International Rotterdam aan de Maaskade in Rotterdam, voorheen Sitra, in de binnenvaart vooral bekend als bevrachter. Sitra veranderde per 1 januari 2006 de naam omdat het sinds die datum een honderd procent dochter is van het Duitse Haeger & Schmidt. De historie van het Rotterdamse bedrijf begint in 1979 als door Silag (Sankt Johann Lagerhaus & Schiffahrt Gesellschaft) uit Basel Sitra wordt opgericht als Rotterdamse vestiging. Een jaar later - in mei 1980 – trad Adrie Nelis daar in dienst. Silag bleef niet de enige eigenaar van Sitra. ‘Van 1987 tot 1996 had Natural Van Dam vijftig procent van de aandelen van Sitra,’ vertelt Nelis. Sitra was agent voor het afhandelen van het droge lading pakket voor Silag en tot voor enkele jaren ook nog voor Natural Van Dam. Dat gold ook voor de afhandeling van documenten voor de containers. Op 31 december 2002 was dat afgelopen. Silag VETH-Z-DRIVE DE JUISTE WENDING AAN UW VOORTSTUWING 99.211 (advertenties) ROERPROPELLERS www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Adrie Nelis bij het nieuwe naambord aan de Maaskade. ‘We voelen ons thuis bij de Duitsers.’ (foto MGR) AG werd toen overgenomen door Ultrabrag, dat andere grote Zwitserse bedrijf. ‘Daarmee raakten wij Natural Van Dam kwijt als opdrachtgever. Ultrabrag werkt met de Fahrgemeinschaft Oberrhein, daar kon de Penta Groep (waarvan het onlangs door Danser Conatainer Line overgenomen Natural Van Dam deel uitmaakt – red.) begrijpelijkerwijs niet mee leven. In oktober 2003 had Haeger & Schmidt International GmbH al een aandeel van 49 procent in Sitra genomen, omdat een vestiging in de zeehaven Rotterdam wenselijk was voor het grote transport- en expeditiebedrijf. Ook Haeger & Schmidt doet veel containervervoer. Het was in de negentiger jaren één van de oprichters van de Fahrgemeinschaft Niederrhein. ‘We doen nu heel veel containers naar de Ruhr en naar Neuss en meer documentenwerk voor Haeger & Schmidt maar blijven ook de containers voor Ultra-Brag en andere klanten aan de Bovenrijn behandelen. Bij ons kan men containers boeken voor alle bestemmingen langs de Rijn tot aan Basel toe en uiteraard met doortransport naar het achterland.’ Core business van Haeger & Schmidt Rotterdam is de bevrachting van droge lading.Ook het Zwitserse ladingpakket dat Sitra verzorgde, wordt omgewijzigd verzorgd. ‘Zo’n vijfitg procent van onze bevrachtingactiviteiten. Maar door de band met Haeger & Schmidt in Duisburg wordt onze positie op Duitse markt versterkt. We hebben hier de kapiteinskamer voor de vijf coasters van Haeger & Schmidt, die vooral op Engeland varen. Het werken met de shortsea heeft ons ook weer nieuwe klanten opgeleverd.’ Er is nauwelijks sprake van een cultuurverandering voor het bedrijf. De overgang is heel geleidelijk gegaan en we voelen ons goed thuis bij de Duitsers.’ Dat Duitse karakter wordt door Nelis meteen gerelativeerd. ‘Haeger & Schmidt is eigendom van Inter Ferry Boats in Antwerpen en dat is weer een volledige dochter van het Belgische spoorwegbedrijf NMBS.’ Los daarvan gaat het bedrijf in Rotterdam zich meer toeleggen op ander vervoer dan de binnenvaart. Hoewel het belangrijkste voor het kantoor aan de Maaskade blijft dat er binnenschepen varen, steekt Nelis niet onder stoelen of banken dat de langdurige perioden met laag water op de Rijn de dienstverlening van de binnenvaart steeds meer parten gaan spelen. ‘We hebben een medewerker aangetrokken met ervaring in het spoorvervoer. We verwachten wel nog groter te groeien, we zullen ook meer activiteiten aantrekken, ook in het kader van de werkzaamheden van Haeger & Schmidt. We proberen met het spoor toch de klanten te laten zien dat we een alternatief bieden in geval van laag water.’ Klanten rennen niet halsoverkop naar de spoorwegen. ‘We hebben het over transport. Dat is toch een traditionele sector, waarin verschuivingen maar langzaam gaan. Treinen zijn beschikbaar. We bieden uiteraard ook het vervoer over de Rijn aan. Dient zich een bepaalde trafiek per spoor aan, dan voeren we dat uit. We kunnen de hele keten verzorgen. Het wegvervoer is zeker geen core business, maar we kunnen een vrachtwagen regelen als ergens een container blijft staan.’ Automatisering Er is in de documentenverzorging in de Rotterdamse haven veel veranderd met de automatisering. Zo wordt bij ECT bijvoorbeeld gewerkt met barcodes en met elektronische verzendingen. ‘Vroeger moesten de papieren nog fysiek worden gebracht naar het eigen loket van ECT.’ Vroeger, dat was dus vóór april 2004. ‘Tegenwoordig voeren wij onze documenten voor de containers in een bestand bij ECT in en zogauw die bij wijze van spreken de kade van ECT raakt, wordt het document virtueel aan de container bevestigd.’ Haeger & Schmidt is sterk in bijvoorbeeld de staal im- en export. Ze hebben in Duisburg tegenover de DeCeTe containerterminal een grote, overdekte terminal voor het laden en lossen van staalproducten. Ook de coasters die doorvaren naar Duisburg, wat ze overigens momenteel in verband met het lage water niet doen, worden door de Rotterdamse vestiging begeleid, omdat ook passerende coasters – mede wegens de regels in verband met de veiligheid (ISPS-code) – dienen te worden aangemeld in Rotterdam. Er werken op het Rotterdamse kantoor vijf mensen: twee bevrachters voor de droge lading (Marco de Snoo en Gert-Jan Stravers), één op de kapiteinskamer voor de (spoor)expeditie en douane afhandeling (Rob van der Pols), een directeur (Adrie Nelis) die tevens de expeditie voor de Zwitserse klanten verzorgt en een administratieve kracht die de financiële zaken in het oog houdt VETH-JET KOPLOPER ONDER DE BOEGSCHROEVEN 99.211 (advertenties) BOEGSCHROEVEN www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69

Binnenvaartkrant