Views
4 years ago

2006-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 14 februari 2006 Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. R.H. WITJES - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms Singa bj. 1986 3203 ton afm. 110x11,39x3,72 m 1800 pk CAT Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms bj. 2001 2791 ton afm. 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. Ms Vigilate bj. 2000 2713 ton afm. 110x11,45x3,25 m 1521 pk CAT Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms bj. 1989, 2450 ton afm. 110x10,50x3,19 m 1640 pk GM rev 2000 Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Concordia bj. 1962, 900 ton, afm. 67 x 7,20 x 2,62 m motor 527 pk Cat, inruil mogelijk BEUNSCHEPEN Mbs Armadis bj. 1970 1300 ton afm. 82x8,20x3,39 m 1014 pk Caterpillar Mbs Naomi bj 1960 650 ton afm. 57x7x2,60 m 500 pk Volvo Mbs Cascade bj. 2001, 1045 ton, afm. 70x7,50x3,00 m., 816 pk., 885 cub, 24 Teu Mbs Devyanta bj. 1971, 1400 ton, afm. 85x8,20x3,20 m met nieuwe motor Mbs Andante bj. 1980, 1250 ton, afm. 85x8,25x2,85, 675 pk GM DUW EN SLEEPBOTEN Ex. Elbe Sleepboot Orlik afm. 56 x 9m 600 pk Skoda orginele voortstuwing (schoeprad) boegschroef hekschroef luxe woning met bar 12 slaaphutten inclusief reclamezuil met lopende contracten Duwboot bj. 1971 afm. 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj. 1951 afm. 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj. 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj. 1988 afm 12x4x0,80 m 210 pk MERCEDES Duwboot bj. 1972, afm. 16x8,20x2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj. 1961 afm. 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. MOTORPASSAGIERSSHEPEN Mps Schloss Munzingen (Oldtimer) bj. 1925 afm 42x6,50x1,10 m 2 x 540 pk TANKERS Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Mts Melvin bj. 1973 2868 ton afm. 105x11,40x3,59 m 2 x 800 pk CAT bj 2004 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts Vectura bj. 1993 afm. 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Mts Gavialis bj. 1964 1500 ton afm. 90x9,50x2,77 800 pk Deutz Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar Te koop gevraagd Ms 85x8,20/9,50 bj vanaf 1956 Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl Folio 73 /ms/bj. 1962/1145 ton/80 x 8,20 x 2,65 m./1250 m3/Mitsubishi 1197 pk bj. '94 / boegschr. 280 pk/ buikdenning staal nr. 52 - 12 mm. bj. 2000 / vlak + beunwanden vernieuwd in 2000 / 1 ruim/goed kanaalschip / A.D.N.R. / inruil bespreekbaar Folio 524 /ms/bj. 1980/2144 ton/110 x 9,50 x 3,02 m./2600 m3/MTU 1800 pk bj. 2004 / boegschr. 330 pk/ buikdenning staal nr. 52 - 12 mm. bj. 2004 / naut. app. van 2003 / 1 ruim / A.D.N.R. / duwsteven Verder hebben wij een groot aanbod van motortankschepen/duwboten/duwbakken/ etc. op sommige objecten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 BEZOEK OOK EENS ONZE WEBSITE: WWW.HUIZINGA-SNIJDER.NL Hinkeman 13 6916 LL Tolkamer Tel: 0316-541280 / Fax: 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 kantoor op Service Centrum Lobith. 2936 T 105 x 11.40 x 3.48 bj 1982 1200 pk MAK. 1900 T 105 x 10.50 x 2.60 bj 1989 1445 pk Cat inr mog 2584 T 110 x 10.06 x 3.32 bj 1975 1600 pk Deutz bj 2003 1100 T 80 x 8.20 x 2.50 bj 1956 620 pk Deutz bj 1995 inr mog 875 T 67 x 7.20 x 6.60 bj 1962 680 pk Cat.. inr mog M.B.S 1050 T 80 x 8.10 x 2.50 bj 1970 720 pk Deutz.. inr mog M.P.S 600 pers 70 x 11.05 x 1.40 bj 1941 2 x 500 pk Deutz..inr mog NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen 110 x 11,45 m., leverbaar 2006 Nieuwbouw tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Postbus 386, NL 4460 AT Goes Biesboschhaven Noord 3c 4251 NL Werkendam Telefoon 00 31 183 507040 Fax 00 31 183 500637 Email: info@gallemakelaars.nl Url: www.gallemakelaars.nl BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Cornelis Sr.", 3050 ton 1993, 110mx11m40x3m50, 3750m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. Luikenwagen, kopschroef 450 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, ABC 1650 pk bj. 1993. "Viking", 2916 ton 1985, 105mx11m40x3m50, 3300m 3 , stalen vloer, alu. schuifluiken, 2x kopschroef 1x 420 pk en 1x 380 pk bj. 2002, alu. overzakbaar containerstuurhuis, Deutz 1350 pk 1985 rev. 1997. "Oriana", 2700 ton 1996, 110mx11m40x3m27, 3600m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. Luikenwagen bj. 2003, kopschroef 585 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, Wartsila 2000 pk bj. 1996 rev. 2001. "Athina", 2699 ton 1993, 110mx11m40x3m24, 4000m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. luikenwagen, kopschroef 500 pk, alu. overzakb. Containerstuurhuis, Cummins 1250 pk bj. 1993. "Casa Mia", 2678 ton 1989, 105mx10m50x2x60, 2900m 3 , stalen vloer, alu. rolluiken, kopschroef Cummins 350 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 12m, Caterpillar 1445 bj. 1989 rev. 2004. "Vilardo", 2550 ton 1995, 110mx11m40x3m20, 3500m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr./elek. luikenwagen, kopschroef 525 pk, alu. overzakb. Containerstuurhuis, ABC 1800 pk bj. 1995 koppenrevisie 2005. "Shalimar", 2542 ton 2001, 109m71x10m60x3m19, 3400m 3 , stalen vloer, alu. Fr. kap luiken + hydr. luikenwagen, kopschroef Scania 420 pk, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 15m hydraulisch bedienbaar, Caterpillar 1521 pk bj. 2001. "Fidelity", 1922 ton 1979, 100mx9m50x3m01, 2600m 3 , alu. Friese kap luiken met elek. wagen, kopschroef Scania 380 pk, aluminium overzakbaar stuurhuis voor 3 hoog containers bj. 2005, stalen vloer bj. 2002, Caterpillar 1220 pk bj. 1994. "Zeldenrust", 1830 ton 2000, 86mx10m50x3m19, 2150m 3 , stalen vloer, kopschroef 440 pk MTU, alu. overzakbaar containerstuurhuis, autokraan 18m, sputpalen, MTU 1200 pk. BEKIJK NU ONZE VERNIEUWDE HOMEPAGE WWW.GALLEMAKELAARS.NL "Statenstad" 1457 ton 1995, 84m84x9m52x2m72, 2 ruimen, 2400m 3 , alu. schuifluiken stapelbaar, kopschroef Daf 320 pk bj. 2001, stalen vloer, autokraan 14m, Mitsubishi 1200 pk, bj. 2003 + Twin Disk bj. 2003. "Salva Mea", 1042 ton 1956, 75mx8m25x2m54, 2 ruimen, 1550m 3 , alu. luiken met elek. Luikenwagen, kopschroef Volvo 325 pk bj. 2003, autokraan 9m50, Sperry kleuren rasterscan radar TFT scherm bj. 2005, Caterpillar 680 pk. bj. 1992 + ZF keerkop Bj. 1992 rev. 2002. "Bertus V", 1027 ton 1958, 77mx7m50x2m63, 2 ruimen, 1600m 3 , stalen vloer 10mm bj 1999, kopschroef Daf 2000 pk, alu. luiken aan elkaar met elek. luikenwagen, autokraan 10m, Alphatron rasterscan radar bj. 2001, dubbelwandig, ADNR, Mitsubishi 863 pk bj. 2003 + ZF/Masson keerkop. Bj. 2003. "Dependent", 856 ton 1962, 70mx7m12x2m62, 1 ruim, 1350m 3 , azobe 5cm met trimzijden, kopschroef Daf 350 pk bj. 2005, alu. schuifluiken, autokraan 10m, Industrie 510 pk. bj. 1970, rev. 1996. (Evt. inruil bespreekbaar) "Arie Leendert", 704 ton 1964, 60mx6m65x2m72, 1000m 3 , alu. Fr. kapluiken + elekt. luikenwagen, Daf 260 pk, autokraan 12m, Volvo Penta 400 pk 2004 gerev. gepl. (Interessante prijs) "Fata Morgana", 659 ton 1957, 60mx6m70x2m80, 1000m 3 , alu. schuifluiken, kopschroef Volvo 235 pk bj. 2001, autokraan 9m, Volvo 540 pk bj.1990 rev. 1997. (Interessante prijs) Deze aangeboden schepen zijn een kleine greep uit ons verkoopbestand, mocht U interesse hebben voor deze of één van de andere schepen uit ons bestand, bel ons dan gerust eens op voor verdere informatie. Tevens vullen wij ons verkoopbestand graag aan met nieuwe verkoopaanbiedingen, wilt u uw schip voor de verkoop aanbieden dan komen wij graag vrijblijvend een keer bij u langs. NIEUWBOUW zowel casco als compleet schip GEZOCHT Kapiteins! Bel 078 619 12 90 SWETS. SPECIALISTEN AAN HET WERK ! ons nieuw adres is: Werfkade 33 2987 RH Ridderkerk Tel. 0180-463 606 Fax 0180-463 540 Mob. 0655-77 22 38 Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,5 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,8 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 135 x 11,45 x 4,8 m. Money Maker - leightweight. 110 x 11,45 x 3,65 m. Roestvrijstalen tankers Duwbakken Bunkertankers Diverse afmetingen. Diverse afmetingen TRACTIEBATTERIJEN TYPE Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Wij zijn verhuisd Nieuwbouw met diverse levertijden, casco's (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading 4005 ton 135x11,45x3,65 bj. 2003 5000m 3 - luxe afgebouwd 3000 ton 110x11,45x3,60 bj. 2001 Orsova, 3400m 3 , 1521pk CAT, 535pk Cummins, alu firesche kap, 12mm vloer. 2960 ton 110x11,4x3,5 bj. 1987 N'steinach, 1 ruim, Containerhut, ADNR, 12mm vloer, 1200pk MAK, 4 slaapk. 2592 ton 110x10x3,3m. bj.1975 Buijs, 3200m 3 , 10mm vl. Deutz 1600pk bj.2004, 4 slpk., buis, alu schuifl. Blomm. 2084 ton 105x9,5x2,98 bj.1980 Dordt, 2800m 3 , alu kap, 108TEU, 1227pk CAT, net schip. 1859 ton 95x9,5x2,89 bj. 1974 Dongewerf, 2250m 3 , 4,10h. 12mm vloer, 99 TEU op 3 hoog, 1250pk Cummins, luiken 1747 ton 86x9,50x3,02 bj.1971 Rasche, 1700m 3 , 1 ruim 1200pk Mitsub. ‚04, alu friesche kap., 12mm st.vl., 3 slpk. 1702 ton 86x9,50x3,11 bj. 2000, China, 2002 afgebouwd, 950pk CAT Œ02, 350pk Verhaar, st.vl.12mm, alu. friesche kap. 875 ton 67x7,25x2,60 bj. 1962 L'brugge, Gent, 1300m 3 680pk CAT, alu luiken+wagen, 3 slaapkamers, 220pkGM Medefinanciering en inruil bespreekbaar! Tankers Diverse jonge dubbelwandige tankers te koop. Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen 06-53383964 06-30179475 rensen@rensenbv.nl wimdriessen@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel:078-6191233 NL-3331 MA Zwijndrecht Fax: 078-6120653 PZS - 5400 540 PZS - 6480 630 PZS - 7560 730 PZS - 8640 830 PZS - 9720 940 PZS -11800 1150 Ah (20 uur) SPECIAL 24 uurs service !!! Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen -Wij plaatsen inclusief container -Levering in Nederland, Belgie en Duitsland Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers Accu-Plus Watermanstraat 40 7324 AH Apeldoorn Tel.: 055-5822826 Fax: 055-5822827 E-mail: info@accu-plus.nl Website: www.accu-plus.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 14 februari 2006 Tandje erbij NAIADES is ambitieus actieplan een bijdrage van Ernst & Young Het vervoerssyteem in Europa heeft te kampen met congestie en vertragingen en brengt in toenemende mate schade toe aan het milieu. Bovendien wordt verwacht dat het goederenvervoer in Europa tot 2015 met een derde zal toenemen. De Europese Commissie heeft daarom een meerjarig actieprogramma voorgesteld dat tot doel heeft de binnenvaart in Europa aan te moedigen. De binnenvaart beschikt over capaciteitreserves en biedt daarom aanzienlijke mogelijkheden om het vervoerssysteem in Europa te verbeteren. Meer goederen over het water vervoeren helpt de steeds toenemende goederenstromen in goede banen te leiden. Bovendien kan de binnenvaart volledig worden geïntegreerd in de deur-tot-deur-logistiekketens. Het actieprogramma, waarover in de vorige editie van deze krant al werd geschreven, heeft betrekking op vijf cruciale aspecten van de binnenvaart: diensten, vloot, personeel, imago en infrastructuur. Het NAIADES-actieplan (Navigation And Inland Waterway Action and Development in Europe) levert een bijdrage aan de Europese strategie voor groei en werkgelegenheid. Met een vloot van 11.000 vaartuigen en een capaciteit die gelijk is aan 10.000 treinen of 440.000 vrachtwagens wordt verwacht dat de binnenvaart het vervoer in Europa efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker kan maken. Het actieplan is toegespitst op vijf strategische gebieden: 1) Het scheppen van gunstige omstandigheden voor diensten en het aanboren van nieuwe markten. Dit kan onder andere worden gerealiseerd door het invoeren van nieuwe logistieke concepten, het aanmoedigen van ondernemerschap en het verbeteren van het administratief en regelend kader. 2) Het stimuleren van de modernisering van de vloot en van innovatie. Dit betekent verbetering van de efficiency in de logistiek en van de milieuen veiligheidspresentaties van de binnenvaart. 3) Het aantrekken van nieuwe arbeidskrachten en het vergroten van de investeringen in menselijk kapitaal door het verbeteren van arbeidsomstandigheden en sociale voorwaarden, het verbeteren van carrièremogelijkheden en het stimuleren van onderwijs- en opleidingsinstellingen. 4) Het promoten (via een promotienetwerk) van de binnenvaart als succesvolle zakenpartner door de opzet en uitbouw van een Europees netwerk voor de promotie en ontwikkeling van de binnenvaart en door monitoring van trends en ontwikkelingen op de binnenvaartmarkt. 5) Het opzetten van de geschikte infrastructuur voor de binnenvaart door het verbeteren van het multimodale netwerk en door invoering van River Information Services. Ten slotte bekijkt de Commissie ook welke mogelijkheden er zijn om de regelgeving te moderniseren en aan te passen aan de toekomstige uitdagingen. De tenuitvoerlegging van het actieplan vindt plaats in de periode 2006-2013. Het programma is gericht op alle niveaus binnen de binnenvaart, de sector zelf en de lidstaten en de Europese Unie. Het grootste deel van het actieplan zal worden gefinancierd met behulp van Europese subsidiegelden zoals dat voor de Trans-Europese Netwerken (onderdeel vervoer), het Zevende Kader Programma voor Onderzoek & Ontwikkeling en Marco Polo. Daarnaast wordt verwacht dat nieuwe budgetten worden gecreëerd voor aanvullende financiering van het actieplan. drs. Jelle Boonstra, senior adviseur bij Ernst & Young Grants and Incentives, lid van de Transport & Logistics Group van Ernst & Young. Telefoon: (010) 406 86 68 HbR-topman Hans Smits wil dat inland terminals netwerk vormen Handreiking Havenbedrijf Rotterdam aan Waalwijk Tijdens het congres “Het perspectief van de Waalwijkse havens” op donderdag 2 februari in het RKC-stadion deed president-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) een handreiking aan de gemeente Waalwijk. Hij ziet Waalwijk als een schakel in de ‘bereikbaarheidslogistiek van de klanten van de Rotterdamse haven’. Smits omschreef de Brabantse containermarkt als ‘onze belangrijkste, binnenlandse, regionale markt’. En die wil hij niet graag kwijtraken aan Antwerpen. De kracht van Waalwijk zit volgens hem in de lokale netwerken. Na het vertrek van zijn voorganger Willem Scholten heeft Hans Smits 24 van de 28 deelnemingen van het Havenbedrijf geschrapt. Hij bood dan ook niet aan om deel te nemen in de ontwikkeling van de havens van Waalwijk. Hij sluit echter niet uit dat Rotterdam in bepaalde infrastructuur zal investeren in een mogelijke publiek-private samenwerking. Hij benadrukte de terughoudende opstelling van het Havenbedrijf. ‘Wenselijkheid van samenwerking, zoals met Dordrecht, wordt in het HbR situationeel bepaald. Maar er is wel een positieve grondhouding.’ Burgemeester J. de Geus van Waalwijk prees zich gelukkig met deze ‘handreiking’ van Smits, die hij ‘goud waard’ noemde. De gemeente had in het meerjarenplan de plannen voor de haven blanco gelaten, in afwachting van wat de directeur van het HbR zou zeggen. Maar Smits zei er wel nadrukkelijk bij dat Waalwijk nu aan zet is. Hij ziet ook de nadelen van de ‘wildgroei aan inland terminals’ met als gevolg – in zijn woorden – meer congestie bij de Rotterdamse terminals. Smits verwacht van Waalwijk ‘het juiste commerciële klimaat De stemming zat er in Waalwijk goed in. (vlnr) Ton Roos, Bram Westerduin, Kees de Vries, Bram Kuipers (TNO Mobiliteit & Logistiek), Hans Smits en Bert Hilberts. (foto MGR) met professionele ambtenaren die slagvaardig optreden’. Niemand lachte. Scholten mag dan vertrokken zijn, het Havenbedrijf blijft het belang inzien van het netwerk van binnenhavens. Smits: ‘Onder de druk van de toenemende containerstromen neemt de betekenis van de havennetwerken van Rotterdam alleen maar toe. We worden nog afhankelijker van elkaar. Er komt steeds meer behoefte aan ruimtelijke en functionele arbeidsherverdeling in deze netwerken. Voor het netwerk van binnenlandse binnenhavens in relatie met Rotterdam is daarin steeds duidelijker een eigen plaats. Voor Waalwijk kan hier ook een aparte plaats zijn.’ ‘Geweldig wat Smits zegt,’ aldus Kees de Vries, als directeur van Koninklijke Schuttevaer aanwezig bij het congres in Waalwijk. ‘Voor het eerst durft Rotterdam echt naar het achterland te kijken. De filosofie van het Havenbedrijf betekent toegevoegde waarde voor de logistiek. Maar ook in Rotterdam zijn er veranderingen noodzakelijk. De overslag van containers van zee- naar binnenschepen is nog niet mogelijk. Nu worden ze eerst op de wal gezet, anders wordt er niets aan verdiend. Maar tachtig procent van de TEU’s die in Rotterdam aankomt, gaat niet open en kan zo worden vervoerd naar hubs in het binnenland.’ Ton Roos, directeur van het CBRB, voegde daaraan toe dat het grote publiek recht heeft op een ontsluiting over water. Ook hij wees op de noodzaak van samenwerking tussen gemeenten. In het streekplan van Waalwijk was de invulling wat zou gebeuren met 400 hectare bedrijventerreinen min of meer afhankelijk van wat er tijdens het congres met Smits zou worden gezegd. Directeur Bert Hilberts van het Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum (MCA) in Eindhoven trok de vergelijking met de investering door het bedrijfsleven in de verruiming van sluizen in de Zuid-Willemsvaart. Daar hebben provincie, bedrijfsleven en het Rijk alle voor dertig miljoen euro geïnvesteerd. De constructie van toezeggingen door het bedrijfsleven en de gemeenten om per ton vervoerde goederen een eurokwartje te betalen zou volgens Hilberts in Waalwijk ook kunnen werken bij de investering in bepaalde infrastructurele aanpassingen die nodig zijn om de havens van Waalwijk te upgraden. Bram Westerduin, voormalig directeur-generaal van Verkeer & Waterstaat, zei dat er politieke lef voor nodig is om knooppunten te ondersteunen. ‘Bedrijven moeten dan wel op die knooppunten gaan zitten en er gebruik van maken. De terminaloperators dienen het concept aan de man te brengen.’ Hans Smits waarschuwde het bedrijfsleven: ‘Denk niet dat het bestuur de problemen oplost. De overheid komt met visies en beleidsnota’s en (advertenties) denkt vervolgens dat daarmee het probleem is opgelost. Daarom komt de samenwerking tussen de havenbedrijven van Rotterdam en Amsterdam niet van de grond.’ Dat zou worden geblokkeerd door de politieke overwegingen van Amsterdam, waar het Havenbedrijf (tegenwoordig: Haven Amsterdam) onder de verantwoordelijkheid valt van het gemeentebestuur. ‘Hetzelfde zie je in Vlissingen gebeuren. Begin daarom alsjeblieft niet aan een havenschap.’ De kritische toon van Smits over het bestuur was aanleiding voor Westerduin om op te merken: ‘Maar onze visie om het Rotterdams Havenbedrijf te verzelfstandigen, kon dus wel! – Grapje!’ SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m.

Binnenvaartkrant