Views
2 years ago

2006-04

  • Text
  • Jaar
  • Februari
  • Schip
  • Pagina
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Binnenvaart
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Twee

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 9 Rensen gaat Scheldehuid aan de man brengen Pagina 13 Ike de Wit zegt Prinses Margriet Holtenbroek vaarwel Pagina 39 Eerste kiellegging sinds jaren in Heusden Seite 33 Österreichische Schifffahrt will höhere Ausländerbeschäftigung Her motor iseren? INBOUW binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 24-uurs storingsdienst Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart V&W studeert op ‘steuntje in de rug’ voor inland terminals De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) wil inhaken op de gemeenteraadsverkiezingen om na 7 maart nieuwe colleges in de gemeenten een prioriteitenlijst voor de binnenhavens onder de aandacht te brengen. Op een bijeenkomst van de NVB, donderdag 9 februari in Den Haag, vertelden vertegenwoordigers van het ministerie van Verkeer & Waterstaat dat gemeenten die in het beheer van binnenhavens netwerken vormen, op hulp kunnen rekenen van het ministerie. ’Ik hoor hoopvolle signalen dat men overweegt de subsidieregelingen voor de inland terminals te revitaliseren,’ aldus Bert Hilberts, directeur van het Brabantse MCA (Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum) afgelopen donderdag op de bijeenkomst in het Provinciehuis van Zuid-Holland. Dat Verkeer & Waterstaat een visie ontwikkelt om bij de ontwikkeling van binnenhavens en inland terminals een ‘steuntje in de rug’ te bieden, werd niet ontkend door vertegenwoordigers van het ministerie. ‘Maar dat zal zeker niet het opnieuw starten van SOIT en SBV zijn,’ aldus Steven Voest, de medewerker van de afdeling Binnenvaart & Vaarwegen die de beleidsvisie voor de binnenhavens presenteerde. SOIT en SBV staan voor respectievelijk Subsidieregeling voor Openbare Inland Terminals en Subsidieregeling Bedrijfsgebonden Vaarwegaansluitingen. Voest vertelde dat deze visie nog erg pril is en op het ministerie nog moet worden gepresenteerd aan de ‘hogere echelons’. ‘Maar het geeft wel aan in welke richting we denken,’ aldus Henk van Hoorn, hoofd van de afdeling Binnenvaart van het Directoraat- Generaal Transport en Luchtvaart van het ministerie. Dat dit ‘steuntje in de rug’ neerkomt op financiële steun spreekt voor zich, maar in welke vorm en onder welke voorwaarden die beschikbaar komt, is nog niet duidelijk. Tientallen schippers zijn gedupeerd door het faillissement van bevrachter en expediteur Heinrich Hanno Rotterdam. Tegoeden die oplopen van enkele duizenden tot 25.000 euro zullen zeer waarschijnlijk nooit worden betaald. Een woordvoerder van curator mr. P.J. Peters van AKD Prinsen Van Wijmen spreekt van ’hoge schulden’ die Hanno fataal zijn (advertenties) 14 februari 2006 10e jaargang Kansen voor gedupeerden nihil 04 Samenwerking binnenhavens noodzakelijk • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN De samenwerking tussen gemeenten – ofwel de vorming van netwerken – heeft ook bij de NVB prioriteit. Uit het in opdracht van de binnenhavensvereniging in 2004 vervaardigde TNO-rapport Blue Ports, knooppunten voor de regionale economie was al gebleken dat een groot deel van de gemeenten met een haven nauwelijks of geworden. ‘De directie heeft zelf het faillissement aangevraagd. Dat kwam voor alle betrokkenen als een verrassing. Op dinsdag (7 februari – red.) werd het faillissement uitgesproken en op woensdag werd het personeel geïnformeerd. Ik kan me voorstellen dat schippers boos zijn omdat personeel van Hanno heeft gezegd dat er nog zou worden uitbetaald, geen visie heeft voor de eigen haven. (Lees verder op pagina 3) De nieuwste Noordam, en het wordt nog mooier Faillissement Hanno klap voor veel schippers SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 De Haas Diesel Motoren BV KOSTEN BESPAREN MET NTZ! NTZ Radiaal Bypass Filter: • Minder olie verversen • Minder onderhoud • Langere levensduur van: - motor - keerkoppeling - hydraulisch systeem. Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl een beresterke combinatie Officieel dealer van DAF scheepsmotoren • Boegschroefinstallaties • Ballastpompen info@ballegooy.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl maar dat personeel hoorde het dus pas woensdag dat ze werden ontslagen.’ Er wordt zoveel mogelijk geld gevorderd van debiteuren, maar de kans dat er na betalingen aan belasting en bedrijfsverenigingen geld overblijft voor schippers, schat de curator ‘nihil’. De woordvoerder: ‘Maar zeg nooit nooit.’ (Lees verder op pagina 3) Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl www.ballegooy.nl In Venetië werd 31 januari de nieuwste aanwinst van de Holland America Line (HAL) in gebruik genomen: de Noordam, varend onder Nederlandse vlag. Een varend vijfsterrenhotel van 15 verdiepingen. Bij de overdracht waren de directieleden van de HAL lyrisch. Het is allemaal geweldig en het wordt nog geweldiger. Op de foto’s het zwembad op de negende etage (met openschuifbaar dak) en het schip afgemeerd in Venetië. De Noordam kostte 400 miljoen dollar, het volgende 450 miljoen. Dat komt in 2008 in de vaart, gevolgd door een nog luxere en grotere in 2010. Zie ook pagina 23 in deze krant. (foto MGR)

De Binnenvaartkrant