Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 31 JANUARI 2006 Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl MOTORBEUNSCHEPEN B0016 1186m 3 bwj 1998, 86 x 9.50 x 3.62 Cummins 1300 pk boegschroef 320 pk, sputpalen 7m B0059 1060/1200m 3 / bwj 2000, 86 x 9.50 x B0020 3.20 CAT 1014 pk 882/1087 m 3 bwj 2002/1913, 86 x 9.50 x 3/3.30 GM 608 pk, boegschroef Scania 320 pk B0034 1040m 3 bwj 1940/1976, 80 x 9.50 x 3.50 Brons 1000 pk, revisie 2001, boegschroef 320 pk B0055 800m 3 bwj 1940/1976 85 x 9.07 x 2.95 Industrie 510 pk, boegschroef 220 pk, nieuw vlak 1990 B0043 835m 3 bwj 1965 85 x 8.20 x 3.02 CAT 973 pk 2004, boegschroef 320 pk B0019 760/744m 3 bwj 1970 75 x 8.20 x 3.20 CAT 644 pk 2005, boegschroef 320 pk B0045 752m 3 bwj 1970 80 x 8.20 x 3.02 Cummins 953 pk, revisie, boegschroef 320 pk B0027 647m 3 bwj 1955 67.50 x 8.25 x 3.32 GM 626 pk, boegschroef 220 pk B0056 625m 3 bwj 2001 70 x 7.45 x 3.20 B0022 Cummins 640 pk, boegschroef 320 pk 615m 3 bwj 1961 73 x 8.20 x 2.65 GM 825 pk 1996, boegschroef 325 pk B0057 600/486m 3 bwj 2003 70 x 7.48 x 3.08 Cummins 640 pk, boegschroef 330 pk, 2 x sputpalen 6m B0025 B0038 578m 3 bwj 1933 70 x 8.46 x 3.10 MWM Deutz 794 pk 1997, boegschroef 260 pk, vlak 1992 536m 3 bwj 1966 70 x 7.20 x 2.81 CAT 487 pk, boegschroef 320 pk, beunvloer 1999 B0010 489m 3 bwj 1963 63 x 7.28 x 2.84 Cummins 500 pk revisie 2003, boegschroef 270 pk, woning 2001 B0021 485m 3 bwj 1964 69 x 7.35 x 2.62 CAT 680 pk, boegschroef 200 pk B0047 480m 3 bwj 1960 63.50 x 7.34 x 2.65 Cummins 440 pk 2001, boegschroef 250 pk B0042 B0017 B0052 B0011 477m 3 bwj 1965 70 x 7.20 x 2.65 GM 360 pk, revisie 2001, boegschroef 160 pk 446m 3 bwj 1970 63 x 7.36 x 2.33 CAT 300 pk 1998 430m 3 bwj 1961 62 x 7.24 x 2.59 DAF 400 pk 2004, boegschroef 220 pk 341m 3 bwj 1956 55 x 6.66 x 2.47 Volvo 510 pk 2001 ZELFZUIGENDE MOTORBEUNSCHEPEN B0039 608m 3 bwj 1951 70 x 8.15 x 3.07 Cummins 500 pk, boegschroef 220 pk, zeefbak en laadinstallatie om schepen te laden B0049 503m 3 bwj 1958 70 x 7.40 x 2.70 GM 420 pk, revisie 2001, boegschroef 280 pk, nieuw vlak 2001. B0044 Beunvloer vernieuwd 2001 270m 3 bwj 1954 42 x 7.51 x 2.70 CAT 390 pk 2001, zelflossend met transportband van 23m B0041 120m 3 bwj 1949 31 x 6.00 x 2.18, zelflossend met transportband van 18m BEUNBAKKEN B0058 Duwcombinatie duwboot 22.50 x 6.00 x 2.28, 2 x Cummins 500 pk, boegschroef 320 pk Duwbak 1785m 3 bwj 1970 94 x 11.40 x 3.62, boegschroef 350 pk B0051 600m 3 bwj 1939 62 x 8.00 x 3.15, beun vernieuwt 1990, geheel gestraald B0050 586m 3 bwj 1967 50 x 8.85 x 3.10 B0048 390m 3 bwj 1964 45 x 7.50 x 2.74 MOTORBEUNKRAANSCHEPEN B0014 405m 3 bwj 1968 60 x 7.30 x 2.48, 2 x GM 180 pk, een ruim, kraan PLM 40 op rails rijdend over de beun, 2 x sputpalen, gieklengte 21m B0015 320m 3 bwj 1926 56 x 6.60 x 2.60 CAT 443 pk, boegschroef 270 pk, kraan PLM 40 op rails rijdend over de beun, gieklengte 24m, 2 x sputpalen Zwijndrecht - Maasboulevard 36 Kadewoning aan de Oude Maas met garage voor drie auto’s. Aan achterzijde tuin, voorzijde dakterras (zuiden) met vrij uitzicht op scheepvaart en de Dordtse oevers. Bouwjaar 2003. Kelder: garage met elektr. deur, vaste trap. Beg. gr: entree, trapkast, toilet, tuinkamer, kamer met uitzicht op de rivier. Berging. Tuin 6 meter diep. 1e verd: woonkamer, Frans balkon, open keuken met app., granieten aanrechtblad en designradiatoren. 2e verd: 3 slaapk., toilet, badk.: ligbad, wast., badk. meubel, douche en designradiator. 3e verd: opstelplaats CV, mech. vent., wasmach. aansl. en wast. Zolderstudio, ruim dakterras op het zuiden. Oplevering in overleg. Te koop Vraagprijs: € 454.500,- k.k. De Schoof 8 Hendrik-Ido-Ambacht T: 078 681 25 66 www.vanspronsenmakelaars.nl Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl m.v.s. "Synergy" bwj 1970 gew 1913 ton 2500 m 3 afm L 105 B 9.50 D 2.72 Motor Cummins 1300 pk bwj 2002 Een ruim en rolluiken Boegschroef 230 pk Compleet achterschip elektra betimmering in 2002 vernieuwd Compleet nieuw stuurhuis 2004 Buikdenning staal 2002 Radar en voormast 2004 Schiffsvermittlung „Seestern” Schillerstrasse 35 Tel. 0049-2642-5779 D-53489 Sinzig/Rhein Fax: 0049-2642-7840 Tel. 0049-1632764890 info@schiffsvermittlung-seestern.de www.schiffsvermittlung-seestern.de Barkasse/Fährboot: 15,00 m x 4,00 m x 1,40 m, Baujahr 1961 DAF 1160, 220 PS, umfangreiche Umbauarbeiten, Attest neu, Zulassung als 1-Mann-Betrieb Huizinga & Snijder B.V. Nieuwbouw, bemiddeling, in- en verkoop van alle drijvende materialen. Tel.: +31 183-500862 Fax.: +31 183-500739 Internet: www.huizinga-snijder.nl E-mail: h-s@planet.nl MOTORVRACHTSCHEPEN O.A. 457 ton Bj. '60 49 x 6,64 x 2,30 m. Nr. 518 803 ton Bj. '58 67 x 7,45 x 2,77 m. Nr. 468 1022 ton Bj. '55 79 x 7,50 x 2,53 m. Nr. 516 1024 ton Bj. '59 80 x 8,20 x 2,27 m. Nr. 423 1052 ton Bj. '62 74 x 8,20 x 2,62 m. Nr. 95 1054 ton Bj. '57 77 x 8,20 x 2,53 m. Nr. 425 1100 ton Bj. '61 80 x 8,25 x 2,52 m. Nr. 497 1121 ton Bj. '72 80 x 8,20 x 2,62 m. Nr. 483 1143 ton Bj. '58 80 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 465 1201 ton Bj. '65 80 x 8,20 x 2,66 m. Nr. 480 1233 ton Bj. '67 81 x 8,20 x 2,63 m. Nr. 345 1288 ton Bj. '62 85 x 9,20 x 2,51 m. Nr. 450 1305 ton Bj. '58 80 x 9,05 x 2,83 m. Nr. 474 1344 ton Bj. '71 80 x 9,00 x 2,80 m. Nr. 407 1377 ton Bj. '60 85 x 9,50 x 2,72 m. Nr. 477 1372 ton Bj. '64 86 x 9,50 x 2,62 m. Nr. 403 1406 ton Bj. 01 85 x 8,50 x 3,06 m. Nr. 486 1459 ton Bj. '63 86 x 9,50 x 2,60 m. Nr. 496 1492 ton Bj. '64 85 x 9,49 x 2,80 m. Nr. 313 1528 ton Bj. '65 86 x 9,50 x 2,84 m. Nr. 271 1905 ton Bj. '72 105 x 9,50 x 2,73 m. Nr. 61 1925 ton Bj. '03 86 x 9,50 x 3,37 m. Nr. 473 1994 ton Bj. '24 86 x 11,08 x 3,09 m. Nr. 515 2006 ton Bj. '71 105 x 9,00 x 2,99 m. Nr. 487 2084 ton Bj. '73 100 x 9,50 x 3,01 m. Nr. 459 2174 ton Bj. '73 105 x 9,50 x 3,00 m. Nr. 488 2215 ton Bj. '72 100 x 9,50 x 3,30 m. Nr. 19 2462 ton Bj. '80 105 x 10,50 x 3,17 m. Nr. 432 2512 ton Bj. '80 108 x 10,05 x 3,22 m. Nr. 75 2640 ton Bj. '67-'88 98 x 11,40 x 3,25 m. Nr. 296 2984 ton Bj. '83 108 x 11,40 x 3,46 m. Nr. 484 3217 ton Bj. '72 108 x 12,00 x 3,50 m. Nr. 494 Verder hebben wij een groot aanbod van motortankschepen/duwboten/duwbakken/ etc. op sommige objecten is inruil mogelijk BEL VOOR MEER INFO: 0183 - 50 08 62 BEZOEK OOK EENS ONZE WEBSITE: WWW.HUIZINGA-SNIJDER.NL In verband met uitbreiding hebben we op korte én op langer termijn voor het bemannen van bestaande en nieuwbouw chemie, minerale en gastankers de volgende vacatures: Kapiteins (met ADNR + evt. G of C) Stuurmannen met (gedeeltelijk) patent Stuurmannen en Matrozen (in bezit van een dienstboekje) 14 dagen varen, 14 dagen vrij. Kost en reizen vrij. Voor meer informatie en reacties: HARTBORG S.A. Tel: +352-26503052 Fax: +352-26503047 21 route de Luxembourg L-4761 Pétange, Luxemburg Mail: info@hartborg.com The Dutch Shipbuilder NIEUWBOUW TYPE PLAYER AFMETINGEN 110.00 L X 11.45 B X 5.40 M. COMPLEET AGEBOUWD OP TE LEVEREN EIND 2006. AFBOUW NOG IN TE DELEN NAAR WENS VAN CLIëNT. VRAAG NAAR DE LEVERINGSOMVANG EN - VOORWAARDEN Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Hendricks Scheepvaart BV - Papland 11 - 4206 CK - GORINCHEM T: 0183-642828 - F: 0183-630615 - hs@hsbv.nl - wwwhsbv.nl TE KOOP AANGEBODEN: A. Dubbelwandig motorcontainerschip met 1 laadruim, type River Hopper 806 ton, 63 x 7,20 m., 32 TEU in 2 lagen, 48 TEU in 3 lagen 1 x MTU 600 pk B. Dubbelwandig motorcontainerschip met 1 laadruim, type Neo Kemp 850 ton, 63 x 7,03 m., 32 TEU in 2 lagen, 48 TEU in 3 lagen 2 x Cat. 406 pk Desgewenst is participatie en levering vervoersgarantie mogelijk. Contactpersoon: Robert-Jan Zimmerman E-mail: r.j.zimmerman@mercurius-group.nl Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht Tel. 078-6259674 Fax 078-6194866 www.MERCURIUS-GROUP.nl www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 ’AIS kan radardekking niet vervangen’ De radardekking in Rotterdam kan niet worden afgeschaft nu er AIS-dekking is. AIS werkt op basis van GPS en is nog lang niet nauwkeurig en betrouwbaar genoeg. Het probleem is dat schepen in werkelijkheid op andere plekken varen dan het systeem aangeeft. Die reactie gaf directeur Kees de Vries van Koninklijke Schuttevaer op opmerkingen van de Rotterdamse havenmeester Jaap Lems. Die hield tijdens de jaarvergadering van Koninklijke Schuttevaer afdeling Rotterdam een presentatie over de toekomstige scheepvaartbegeleiding in het havengebied. Lems had daarbij gezegd dat het de vraag was of radardekking nog wel nodig is als alle Dochter op reis 3 Weer terug Een schippersdochter die in Brussel op de trein gezet wordt om een weekje naar Nice te gaan komt ook weer terug. Over het algemeen wel in ieder geval! En aangezien de schippersvrouw erg aan haar kleine meisje hangt wil ze liefst niet over andere scenario’s nadenken. Bijvoorbeeld over een hevige verliefdheid op een man ver weg. Nee, want daar krijgt ze het spontaan warm van. Dus over alle andere narigheid wordt al helemaal niet gepiekerd. Tijdens het wegbrengen speelde het ‘op tijd zijn’ een overheersende rol en dat is nu gelukkig van iets minder belang. Er was al afgesproken dat het ophalen in Luik zou gebeuren want daar zijn ze beter bekend. Deze keer hoeven ze niet te piekeren over naar huis kunnen of niet want men stopt met lossen op vrijdagmiddag en zodoende zijn ze zelfs bijtijds thuis. Dat geeft deze keer in ieder geval geen problemen. De kat is blij dat de eigen baasjes er zijn met zijn hondenvriend. Dat de dochter niet thuis is geeft het schippersechtpaar wel een vreemd leeg gevoel. ‘Zo zal het ooit zijn als we thuis komen. Mogelijk is zelfs de kat er dan niet meer,’ denkt de schippersvrouw en zowaar, ze krijgt er een beetje buikpijn van. Met zes jaar heeft ze haar dochter voor het eerst weggebracht en daarna heeft ze haar nooit meer als ‘een normale moeder’ een heel jaar iedere dag gezien. Nee, het leven ging gewoon verder met halen en brengen en toen het huis er eenmaal was, reden ze als ouders zelf op en neer. Gelukkig kunnen ze haar morgen weer halen. De gedachte dat het meisje ooit geheel het ouderlijk huis zal gaan verlaten, duwt ze weg. Want dan komen er ook nog een paar andere problemen op hun pad. Want wat moeten ze met de vuilnis en het oud papier? En neemt ze de kat dan voorgoed mee? Op zaterdag kopen ze een grote bos bloemen voor de buurvrouw, die zegt dat dit niet had gehoeven: ze zijn immers buren. Maar de schippersvrouw zegt er toch wel schepen met AIS zijn uitgerust. Nu al is het hele havengebied door AIS gedekt. De Rotterdamse havenmeester gaf De Vries meteen gelijk. Veiligheid gaat ook voor hem boven alles. ‘Maar wie zegt dat AIS in 20120 niet betrouwbaar genoeg is? Men eist dat het scheepvaartverkeer vlot en veilig verloopt. Dat kan niet zonder nieuwe middelen.’ Hij had overigens niet gesuggereerd dat de radardekking volledig zou verdwijnen. Hij had het over een stap terug naar enkelvoudige radardekking. ‘Dat scheelt een miljoentje of vijftien per jaar.’ Zeker is al wel dat de Rotterdamse haven teruggaat van drie regionale verkeerscentrales heel blij om geweest te zijn dat ze op het katje gepast had. Als ze even later boodschappen doen, komt er een sms’je binnen van de dochter waarin staat dat ze nu reeds anderhalf uur vertraging heeft. ‘Oh nee’, denkt de schippersvrouw hardop. ‘Het zal toch niet weer Brussel worden en dan in het ergste geval diep in de nacht?’ Gelukkig laat de schipper zich niet gek maken en hij rekent uit dat de dochter nog steeds met gemak de trein naar Luik kan halen. In een andere winkel komen ze een kennis tegen en het gesprek komt weer op de dochter die van de trein gehaald moet worden. Zelf zijn ze als schippers gewend om overal naar toe te rijden en deze man is vrachtwagenchauffeur. Maar ook hij zegt dat in Brussel iets zoeken een ramp is. Nadat er gekookt is, duikt de schippersvrouw toch even op internet om wat duidelijker informatie over het station in Brussel te zoeken. Gelukkig hebben ze dit allemaal echter niet nodig want al snel komt het verlossende sms’je met het tijdstip van aankomst in Luik. Ze stappen bijtijds in de auto en rijden naar het station. Ze kennen Luik immers goed en dat zal een fluitje van een cent worden. Zegt de schipper! Maar ook hier is het niet zo eenvoudig als gedacht en rijden ze toch nog een fiks rondje voor ze op het station aankomen. Het parkeren wordt een kleine ramp en het vragen naar de aankomst van de trein uit Brussel ook. Maar goed. Uiteindelijk zien ze daar toch hun dochter uit een trein stappen. Ze ziet er geweldig uit en al van verre is te zien dat de vakantie goed bevallen is. ‘Ben blij je weer te zien,’ zegt het echtpaar. In de auto komen de eerste verhalen los en eenmaal thuis zegt de dochter tegen de kat: ‘Ben blij jou weer te zien!’ En voor haar ouders heeft ze leuke cadeautjes. Die avond wordt het laat en ook de andere dag wordt er een hoop verteld. Pa: ‘Ik had een reis aangenomen in Amsterdam. We konden bij de Lemmer maar slecht de sluis uitkomen met de Frankie-A, zo hard waaide het. Volaan gingen we de sluis uit – dat moet dan hè, want anders waai je overal tegenaan; dan moet je niet stoppen. Toen zei ik tegen Jackie: “Hou jij het roer maar vast.” Ma kon goed varen maar ze voer allemaal naar de wal toe; ma die wou-altijd-maar-naar-de-wal. En ik werd dan boos ja.’ ‘Op d’n duur waren we buiten en dan ging het best hoor. Je kreeg dan wel een zoentje – dat klapt dan zo hè – zoentjes noemen ze dat: als er zeegang is en je bent leeg dan krijg je dít door die korte golfjes.’ Pa slaat PATS! een vuist in zijn holle hand. ‘Dan komt er wel veel water over het schip heen, maar d’r gebeurt niks.’ ‘Ma zag op een gegeven moment in de verte een scheepje roken. Ik zei: “Die heb ‘t niet best.” Wij d’r op Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. en twee subcentrales nu naar twee regionale verkeerscentrales in de toekomst. In 2012 moeten alle binnenvaartschepen met AIS of een compatible transponder zijn uitgerust, stelde Lems, die op de hoogte is van de weerstand in de binnenvaart: ‘Ik vind ons nog heel erg rustig en behoudend.’ Rotterdam bereidt de invoering van een nieuw systeem in 2008 voor: Vessel Traffic Management (VTM) Future. Dat is hard nodig, aldus Lems, omdat het huidige IVS-systeem aan het eind van zijn levenscyclus is, de ISPS-veiligheidscode extra eisen stelt en de toename van het aantal en de omvang van schepen de snelle en veilige afhandeling van het scheepvaartverkeer lastiger maakt. Daarom wordt het noodzakelijk meer standaard aangemelde gegevens elektronisch te verwerken. ‘Het betekent dat we meer gegevens van de binnenvaart nodig hebben,’ aldus Lems. ‘De verwachte aankomsttijd, de herkomst, de bestemming, identiteitsgegevens en dergelijke. We proberen het systeem zó te bouwen dat de zeevaart en de binnenvaart er zo min mogelijk last van hebben.’ Uit de voorbeelden van de havenmeester bleek dat het Havenbedrijf Rotterdam serieus denkt aan het adviseren (voorschrijven?) van de ideale vaarlijn, die het nieuwe systeem op de elektronische vaarkaart aan boord projecteert. ‘Het walsysteem geeft het plaatje door aan boord en dan is er minder gesproken communicatie nodig tussen de schepen en de VTS-medewerkers.’ Zo verschuift verkeersbegeleiding naar verkeersmonitoring en wordt verkeersleiding naar een hoger niveau getild: verkeersplanning. Sluizen in de Rijn Voorzitter Johan Groenewold van Schuttevaer-afdeling Rotterdam ging in zijn jaarrede in op de (on)bevaarbaarheid en onvoorspelbaarheid van de Rijn. ‘Het is toch een gegeven dat de gletsjers duidelijk en verontrustend snel afnemen. Leerden wij op school nog dat de Rijn een gemengde rivier was, met de nadruk op smeltend sneeuw en ijs, nu zie je dat de Rijn steeds meer een regenrivier begint te worden. Bovendien wordt door intensieve bebouwing en verstedelijking het regenwater steeds sneller afgevoerd.’ ‘Ik betwijfel of wij in de nabije toekomst kunnen voorkomen dat er in de Rijn meerdere sluizen en stuwen moeten worden gebouwd om het water op een aanvaardbaar niveau te kunnen vasthouden. We dienen zo langzamerhand serieus over deze problematiek na te denken. Als Brussel serieus overweegt om de binnenvaart mee te laten betalen aan de infrastructuur, dan mogen ze ook in de natte infrastructuur Zoentjes uit Lemmer af. We hadden een heel goeie verrekijker, een 7*50, dus dat was een hele afstand eer je d’r was; ik denk wel een vijfentwintig kilometer. Nou: laat het twintig geweest zijn! Dat was een hele afstand, en het duurde even voordat we dan daar waren natuurlijk.’ ‘We kwamen een beetje nader en zagen van die kleine rookwolkjes omhoog gaan van de motor. Dat schip maakte dus waterslag, want dan zie je van die rook. We kwamen nog korter bij en zagen een manneke op de roef staan. Dat scheepje was inmiddels gezonken en lag aan de grond. De stuurhut stak nog half boven het water uit. Dat was daar aan de kant (advertenties) 31 JANUARI 2006 investeren.’ De binnenvaart moet zelf ook beter rekening houden met de veranderde omstandigheden, betoogde de afdelingsvoorzitter. ‘We schijnen snel te vergeten. Komt er een hele tijd geen laag water, dan hoor je zeggen, dat het nooit meer laag water wordt en onmiddellijk daar achter aan: “Vroeger, toen kon je nog eens wat verdienen aan het lage water, maar ja, dat was vroeger.” Maar de praktijk is toch anders, dat ondervindt de Rijnvaart ook nu weer eens. Onder druk van allerlei factoren houden we daar als binnenvaartbedrijven weinig rekening mee bij nieuwbouw. Schepen worden groter, zwaarder en vooral dieper onder druk van het steeds relatief goedkoper, veiliger en schoner moeten kunnen vervoeren. Prachtig natuurlijk en zeker bij een volle rivier, maar het werkt averechts bij laag water. We nemen minder mee en er moeten nu in verhouding veel schepen gewoon mee stoppen bij laag water. Wat betekent dat er door verladers sneller naar andere vervoersmodaliteiten wordt gekeken.’ Groenewold had aan het slot van zijn rede nóg een hartenkreet: ‘De binnenvaart heeft potentieel en toekomst. Toch geef ik er één grote waarschuwing bij. Kijk nu maar weer eens naar het zand en grind: de grootste concurrent van de binnenvaart is de binnenvaart zelf.’ van de Rotterdammer Hoek ergens hè, en daar staat niet zoveel water. En dat kereltje stond op de roef met een vlaggenstok met een witte vlag te zwaaien.’ ‘Toen hebben we de ankers heel ver weg gezet, want anders ben je zelf ook weg. Met ma aan het roer zijn we toen dwars voor de wind gaan liggen, zodat die zee wat minder werd; dan breek je de zee, hè. En ma maar kermen in de stuurhut toen ik voorop stond. En ik stond een beetje te vloeken en riep – we hadden zo’n luidspeaker – ik riep: “Hou de Frankie-A nou eens in de gaten, want anders verzuipen we allemaal!”’. De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com

Binnenvaartkrant