Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 44 Transafe Noordeinde 176 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht T 078-6824300 F 078-6824329 E info@transafe.info W www.transafe.info Macel Kind: 06-54326502 31 JANUARI 2006 GENERATORSETS ? ADT bouwt generatorsets met DEUTZ motoren en LEROY-SOMER generatoren. Standaardsets van 4,5 tot 350 kVA waaronder bijvoorbeeld de stille en zuinige oliegekoelde 1011 sets in 18, 26 en 37 kVA. • veiligheidsadviseur • kwaliteitssystemen • trainingen • arbozaken Gespecialiseerd in veiligheidsadvies ADT BV - Dordrecht 078 - 6136177 Internet: http://www.adtbv.nl • Email: info@adtbv.nl Superstille geluidgedempte versies of speciale uitvoeringen worden voor u op maat gebouwd. DEUTZ generatorsets ........? Natuurlijk bij ADT in Dordrecht. Electric marine support bv binnenvaart NIEUWBOUW Ladingmeter met 6 meetpunten vrij te kiezen, hoogtemeting en draadloze aflezing.. Inbouw alle merken motoren Reparatie Detroit Diesel, Daf, Perkins en Iveco motoren Officieel dealer van: Tel: 078-6177299 Fax:078-6177319 Mob:0653-910372 Mob:0655-557478 Uilenkade 14 3336 LP Zwijndrecht € 5995,- AANBIEDING Iveco watergekoelde generatorset 30 kva 3 cilinder 24 kw compleet met: * start/stop module * alarmeringen * accu * karterpomp 8940 generatorsets Tel. 0184-411 922 Fax 0184-419 565 Complete elektrische installaties Accu's Laders Omvormers TEVENS KUNNEN WIJ VOOR U VERZORGEN R.V.S masten Hooggepolijste uitlaten Sanitaire installaties Pomp installaties OECHIES Verkoop-, Installatie- en Reparatiecentrum Voor een compleet nieuwbouw schepenoverzicht kijk op www.vlootschouw.nl MARITIME BOOSTER KETELBINKIE De COMPACTE OLIEGESTOOKTE CV (COMBI) - KETEL VOOR MARITIEME DOELEINDEN Holland Warmte Jan v/d Heijdenstraat 1 Tel. +31 (0) 186 652599 3281 NE Numansdorp Fax. +31 (0) 186 655070 www.maritimebooster.nl De elektronische tachograaf voor de binnenvaart met ingebouwde printer. Poe Poe !!! ALLE PRIJZEN EXCLUSIEF 17,5% BTW Brede Hilledijk 111 · 3072 NB Rotterdam · Telefoon (010) 297 39 99 Vaar met vertrouwen de toekomst tegemoet... De Groot Motoren en V. Ballegooy Scheepstechniek is een bundeling van krachten van twee gespecialiseerde bedrijven. De organisatie herbergt veel ervaring en beschikt over een deskundigheid van ruim 50 specialisten die dag en nacht paraat staan om de vaart erin te houden. NIEUWBOUW OMBOUW EN REPARATIE VAN DROGE LADING EN TANKSCHEPEN SCHEEPSHERSTELLINGSBEDRIJF Kempenstraat 9 - Haven 29 E - Asiadok 2030 - Antwerpen Tel +32(0)3 232 60 02 Fax +32(0)3 231 16 98 www.vanrousselt.be • Scheepsherstellingen • Schroefreparaties • Draai- en freeswerk • Ombouw schepen • Inbouw motoren alle merken een De organisatie staat garant voor de complete afbouw van schepen en is specialist in hermotoriseringen, boegschroeven, onderhoud en reparaties boven de waterlijn. Kortom, groot en sterk in elk werk. Bij De Groot Motoren en V. Ballegooy Scheepstechniek kunt u altijd terecht. beresterke combinatie • 2 stevendokken • 1 droogdok breedte 10,33 m breedte 12,19 m breedte 14,00 m lengte 70,00 m E-mail: info@de-groot-motoren.nl http:// www.de-groot-motoren.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht, Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 E-mail: info@ballegooy.nl http:// www.ballegooy.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 45 GO-22 Jan-Cornelis Vlak voor het einde van het jaar vond in Stellendam traditiegetrouw de uitreiking van de prijzen voor de aanvoer van de best verzorgde vis in 2005 plaats. Het betreft de vis die aangevoerd is op één van de drie UFA-veilingen, Colijnsplaat, Stellendam en Scheveningen. De prijs voor de beste vis van een grote kotter (meer dan 1500 pk) werd in de wacht gesleept door de GO-8 en zijn bemanning. De handel, de medewerkers van de visafslag en het productschap waren unaniem van mening dat de bemanning van deze 2000 pk sterke boomkorkotter in aanmerking kwam voor de eerste prijs. De GO-8 is een veertig meter lange bokker die vijf jaar geleden bij Maaskant Shipyards werd gebouwd. De kotter is eigendom van de Vervolg van pagina 43 Dankzij ontwikkelingen op het gebied van alternatieve koelmedia bij Promac heeft Lokker kunnen kiezen voor een freonvrij visruim. In het visruim zijn de gebruikelijke stille verdampers (26) met de daarbijbehorende spaghetti aan leidingwerk vervangen door snelverdampers (twee). Dit zijn compacte verdampers, waarin veel met vinnen uitgevoerde spiralen bijeen zijn gebracht. De koudedrager wordt vanuit een in de hulpwerktuigenruimte opgesteld systeem door deze spiralen gepompt, waarna een voortdurende koudeoverdracht door ventilatoren naar de omgevingslucht plaatsvindt. De verdampercapaciteit is dusdanig groot dat er relatief weinig temperatuurverschil tussen de verdampers en de koelruimte zal ontstaan, waardoor uitdroging van de visproducten voorkomen kan worden. Mits de vis, evenals bij het systeem met stille verdampers, goed met ijs wordt afgedekt. Lokker werd enthousiast bij het zien van de proefopstelling met de scherfijsmaker bij Promac, die naast het gebruikelijke zoetwaterscherfijs ook zoutwaterscherfijs kan produceren. En dat bij verschillende ijsdiktes (van 1,2 tot 2,5 millimeter). De aangepaste scherfijsmachine kan ook slurrie-ijs (Prom-Ice) produceren. Met het slurrie-ijs van de scherfijsrol zal de opdrachtgever zijn vangsten in de zesvoudige visstortkoker gedurende elke trek (90-110 minuten) gaan voorkoelen. Het intense contact van de vloeibare ijskristallen rondom de vis zorgt voor een veel snellere terugkoeling dan met scherfijs het geval zou zijn, waardoor de versheid langer wordt gewaarborgd. Na het aflopen van het slurrie-ijs blijft een laagje fijne sneeuw om de vis achter. De vis zal in 40-kilokisten onder een laagje extra scherfijs of met slurrie-ijs in In tegenstelling tot andere kotters heeft de GO-22 een stalen stuurhuis. firma Redert. De OD-17 van rederij Jaczon die in Scheveningen aanvoert, eindigde op de tweede plaats. het koelruim worden weggezet. Met de zachtere structuur van het zoutwaterscherfijs zal meer contact met de vis ontstaan. Het dunnere ijsproduct uit vers zeewater is twee tot drie graden minder koud. Het ontstaan van de bekende zogenaamde brandplekken in het visvlees (door bevriezing) zal met de betere ijsverdeling en met de minder lage temperatuur tot het verleden behoren. Het gebruikelijke scherfijsproduct wordt normaliter in de ijskee op de vloer van het koelruim opgeslagen, waardoor een onmiddellijke afsmelt van de ijsvoorraad aanvangt. Op deze afsmelt wordt weer vers ijs gedraaid, bevriezing van de eerder gedraaide ijsbult is hierop het gevolg, daarop volgt weer vers ijs. Om dit herhalingsproces van afsmeltend ijs te voorkomen, is een speciale ijsbunker in een compacte samenstelling ontworpen, waarin zowel scherfijs als slurrie-ijs kan worden opgeslagen. De bunker is dubbelwandig, waardoor het product zichzelf bij voortdurende productie koud houdt. In het slurrie-ijsgedeelte is een roerwerk geïntegreerd om de homogeniteit van het vloeistofconcentraat te waarborgen. Dit is nodig om het slurrie-ijs na elke trek aan de visstortkokers over de vis te kunnen toevoegen. Als men na elke charge het slurrie-ijs van de voorgekoelde vis via de afloopleiding onder de visruimvloer naar de lensput laat weglopen, wordt daarmee een feitelijke afkoeling van de lensput gerealiseerd. Met de lensputafkoeling kan de versheid van de visopslag vooral in de zomer behoorlijk worden verbeterd. Dat is belangrijk om de kwaliteit van het gevangen product te waarborgen. GO-8 voert beste vis aan van UFA-vloot De GO-8, afgemeerd aan een van de lossteigers van de visafslag in Stellendam. (foto Willem den Heijer) Gevolgd door de GO-20 van Groenendijk. Bij de categorie kleine kotters behaalde de TH- 5 de eerste plaats. Tijdens de eerste reis van de Deense twinrigtrawler HG- 470 Tannisbugt in het nieuwe jaar is de 27-jarige opvarende Bogumit Buzski bij het uitzetten van de netten overboord geslagen en verdronken. Het stoffelijk overschot van de Pool werd nog dezelfde dag gevonden door de boomkorkotter UK-243. De HG-470 is eigendom is van een Urker schipper. Buzski sloeg van het achterdek van de twinrigger toen de netten met slecht weer werden uitgezet op ongeveer 160 kilometer ten noorden van het eiland Borkum. Medeopvarenden doken de man na, maar hun reddingspoging had geen succes. De Pool verdween in de golven. 31 JANUARI 2006 Uitgebrande SL-27 in Haarlem gesloopt Nogal wat schippers-eigenaren van gesaneerde kotters kiezen voor sloop van hun schip. De boomkorkotters GO-6, GO-41 en de VLI-28 worden gesloopt bij een sloopbedrijf in Gent. De bokker SL-27 werd in de tweede week van januari vanuit IJmuiden naar Haarlem gesleept. Daar zal sloperij Treffers zich ontfermen over de verdere onttakeling van de uitgebrande boomkorkotter. Afgelopen zomer brandde de motorkamer en de accommodatie van de SL-27 volledig uit. Eigenaar en schipper Johan van Seters heeft nog geen besluit genomen met betrekking tot een eventuele doorstart. Op de foto ligt de uitgebrande SL-27 nog in de haven van Stellendam. (foto Willem den Heijer) Poolse opvarende HG-470 verdronken Onder leiding van de Duitse kustwacht werd meteen een zoekactie op touw gezet. Met helikopters, schepen van de Kustwacht en drie Deense kotters werd een visuele zoekactie gehouden. Urker kotters begonnen, onder leiding van de UK-197, eveneens te vissen naar de vermiste. Diep in de nacht leverde dat resultaat op. De UK-243 vond de Pool op nog geen 250 meter van de plek van het ongeval. Het stoffelijk overschot werd overgebracht naar de HG-470, waarna de twinrigtrawler naar de haven van Lauwersoog stoomde. Zowel de Duitse als de Nederlandse scheepvaartinspectie stellen een onderzoek in naar het ongeval. De HG-470 lag tijdens de feestdagen in de haven van Urk. (foto Willem den Heijer) Brussel wil flinke beperkingen vangst tong en schol De vangst van tong en schol, de belangrijkste inkomstenbron voor de Nederlandse boomkorvloot, moet drastisch omlaag om een verdere daling van de visstand te voorkomen. Dat stelt de Europese Commissie. Zij heeft kort geleden een voorstel geformuleerd om de quota de komende tijd met vijftien procent per jaar terug te schroeven. Eind vorig jaar wilde de Commissie ook al een beperking van de visserij op tong en schol invoeren. Toen was dat om de bijvangst van de bedreigde kabeljauw te voorkomen. De Europese ministers van Visserij hebben toen een stokje gestoken voor de vangstbeperking. Het recente voorstel is bedoeld voor de langere termijn. De Commissie gaat daarbij uit van geleidelijke afname van de vissterfte als gevolg van de visserij. Die moet stapsgewijs omlaag naar een bepaald streefgetal. Elk jaar dat het streefcijfer niet is bereikt, moet het vangstquotum omlaag met maximaal vijftien procent per jaar, zo luidt het voorstel. Het is onduidelijk hoeveel vis er uiteindelijk minder mag worden gevangen. Zodra het sterftecijfer voldoende gedaald is, gaan de quota weer omhoog. Ook daarvoor gelden dan stappen van vijftien procent per jaar. Voorzitter Johan Nooitgedagt van de Nederlandse Vissersbond constateert dat de Europese Commissie een voorstel van de Regionale Advies Commissie (RAC), die bestaat uit vissers en milieuorganisaties, uit oktober 2005 deels heeft overgenomen. Maar dit gaat volgens Nooitgedagt veel verder dan aanvankelijk is geadviseerd. Op deze manier wordt volgens de voorzitter van de Vissersbond de essentie van de RAC gepasseerd en raken de vissers gedemotiveerd. Nooitgedagt is van mening dat een sanering van de Nederlandse platvisvloot al in de genoemde plannen is verwerkt. Ook het ministerie van LNV vindt dat het voorstel van de Europese Commissie verder gaat dan het RAC-advies en daardoor grijpt dit stevig in.

Binnenvaartkrant