Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 42 31 JANUARI 2006 Wie leverden op de boomkorkotter GO-22 Jan-Cornelis GTI West Industrie Marine & Offshore Capaciteit 10 tot 30 ton/uur Sorteerinstallatie Pelagische vis Machinefabriek van Rijn B.V. Scheepmakerstraat 13 - Postbus 3074 - 2220 CB Katwijk Tel. 071 4020700 - Fax 071 4032319 www.vanrijn.com Donker Duyvisweg 301 3316 BL Dordrecht Tel 078-6777777, Fax 078-6777799 E-mail: info@gti-group.com Web: www.gti-group.com Scheepsbouwkundig Bureau Herman Jansen BV Ontwerp casco en tekeningen Maaskant Shipyards Stellendam Complete afbouw, machinekamerplaten, schroefas, boegschroefmotor, deuren, roeren, sanitair, ankerlieren en een vislier John P. de Wit Assurantiën Verzekering Pon Power B.V. Caterpillar 3608 DI-TA voortstuwingsmotor, 2 Caterpillar C18 DI-TA generatorset en Caterpillar 3056 DI-T generatorset Ketting IJmuiden BV Compressoren Delta Verwarmings- en Geluidsisolatie BV Isolatie uitlaatgassystemen en woning GTI West Industrie Machinekamerleidingen Bosch Rexroth BV Motorbediening REINTJES Benelux bvba Reintjes keerkoppeling type WAF 2375, reductie 7,087:1 IHC Lagersmit BV SUPREME afdichtingen type 330 NRF BV Bunkoelers Van Voorden Promac PROMAC-STUWA stuurmachine, type 2C-1L- ZK-120/70x600-45, PROMAC koel- scherfijsinstallatie, type AC-GK-102.TOR/AC-2000-WFC. TOR, PROMAC boegschroef, type FP 150-800, PROMAC-HATECKE rescueboot, type RB-400, PROMAC-GLOBAL davit, type RMS-10/3.0, VAN VOORDEN schroef, diameter 3650 mm, VAN VOORDEN straalbuis Radio Holland Netherlands bv Furuno FS1570 SSB installatie, Sailor RT-4822 VHF Transceiver, Sailor C-4901 handset controller in voorconsole, Sailor RT-2048 VHF Transceiver, Sailor H-2095C Inmarsat-C Terminal met VMS, Furuno ARPA radar FAR-2117 met LCD repeater uitlezing in voorconsole, Anschutz STANDARD-22 compact gyrokompas met digitale repeater in voorconsole, RZ Seapilot 75 autopiloot met ECO600 follow up steering, Observator magnetisch kompas MK4 in Deck Head NP10, 2 Furuno GP-90 GPS ontvangers, Radio Zeeland RZ-255 NMEA multiplier, Furuno FCV-1100 /L echolood, Furuno FCV-600/L Echolood, 2 Jotron TR-20 GMDSS VHF portofoons, Jotron TRON SART radar transponder, Jotron TRON-40S satelliet EPIRB, ICS NAV-5PLUS Navtex ontvanger, Marble MS-421 wachtalarm met MS-410 Substation, Marelec SD vistuigbewaking systeem, Orlaco CCTV systeem, Nera worldphone mini-M Terminal, Brother T-94 fax, Yeasu VR-5000 breedband ontvanger, Uniden PMR-225 scanner, NASA AIS PC ontvanger en Telular GSM met Siemens DECT gigaset telefoon Holland Nautic Apeldoorn BV MaxSea 2D en 3D navigatiesoftware/kaartsysteem Alewijnse Marine B.V. vestiging Rotterdam Electrische installatie en machinekamer- en ruimventilatoren RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a. GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Kunststofftechnik Julitz GmbH Stuurhuisdeuren IJtama Scheepstimmerbedrijf b.v. Complete betimmering inclusief accomondatie Helder & May B.V. Kunststof ondervloeren Duivelands Meubelhuis Stoffering MX Brandbeveiliging B.V. CO2 brandblusinstallatie Schmitt Anchors & Chaincables bv Ankers en Kettingen DESMI K&R Pompen B.V. Noodbrandstofpomp Rotan GP33EMFR, smeerolie stand-by pomp TFL 10-140 RDGLF, zoetkoelwaterpomp EN 65/13, Feakalie pomp S40M, 2 algemene dienstpompen S 100-80-175, 2 hydrofoorsets PM20+200 liter ketel, brandstoftrimpomp TNU-40-La, lenspomp VAC-2001 en 2 koelpompen voor brandstofkoeler EN 40/20 Verduin Doorsmeertechniek Smeersystemen CIV Westvoorne Netten en scheepsbenodigheden JVS Scheeps- en Industrietechniek BV Vermogens- en geluidsmeting Parker Hannifin bv Hydrauliek vislier Machinefabriek van Rijn Visverwerkingssysteem m.b.v. transportbanden, visspoelmachine en gekoelde opslag systeem ExxonMobil Marine Lubricants Mobil smeerolie Oliehandel Schepers BV Gasolie Schavicast BV Coating, stralen, conservering en schilderwerk S.I. Scheepvaart Inspectie Classificatie MME Groep Kathodische bescherming Econosto Nederland B.V. Appendages Bakker Sliedrecht Electro Industrie B.V. Elektromotoren t.b.v. lieren Hertel BV Isolatie visruimen Alfa Laval BV Brandstofseperator Smits-Neuchatel Marine Department BV Geluidsïsolerende kunststofvloeren Scheepsvloeren A754 (18) gecertificeerd conform IMO A754 (18) zwevende vloeren thermische en geluidisolerende vloeren brandvertragende vloeren Tegelwerk en kunststof vloeren Timmerwerk Isolatie Officiële Dealer van: MIRACOTE (Engeland) • Moezelweg 202 • 3198 LS Rotterdam-Europort • Havennr. 5617 • Tel: 0031 (0)181 - 262022 • Fax: 0031 (0)181 - 262062 • E-mail: info@helder-may.nl • Website: www.helder-may.nl • tevens gevestigd in Roemenië VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Fa. Jan Lokker en Zonen en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 43 De Nederlandse kottervloot heeft eind vorig jaar een behoorlijke veer moeten laten. Ruim twintig grote bokkers werden gesaneerd, waarvan enkele door de sloophamers al onder handen zijn genomen. De huidige brandstofprijzen en de marginale quota hakken stevig in op de liquiditeit van veel visserijbedrijven, waardoor elke investering nauwkeurig op een schaaltje gewogen wordt, mocht daar überhaupt al aan gedacht worden. In contrast hiermee staat de recente overdracht van de fonkelnieuwe GO-22 Jan-Cornelis. De gebroeders Lokker willen met deze nieuwbouw aan de slag en vertrouwen erop dat de omstandigheden op termijn zullen veranderen. 31 JANUARI 2006 Geen gemakkelijke tijd om nieuwe kotter in de vaart te brengen Eigenaren nieuwe GO-22 willen aan de slag Op zaterdag 21 januari vond in Stellendam de overdracht plaats van de nieuwe GO-22 aan schipper Cor Lokker, die samen met zijn broer Gert, schipper op de GO-26, veel tijd heeft gestoken in het volgen van de nieuwbouw. De nieuwe GO-22 is de vervanger van de vorige GO-22, die in 1999 werd gebouwd en bijna twee meter langer was. De nieuwe kotter heeft een lengte van 41,05 meter bij een breedte van negen meter en een holte van 5,10 meter. Het schip is met 485 ton iets kleiner dan zijn voorganger, die 494 ton mat. De GO-22 verlaat voor het eerst de binnenhaven van Stellendam. (foto’s Willem den Heijer) Door Willem den Heijer Er is een trend waarneembaar die kenmerkend is voor de Nederlandse vloot. De kotters worden allemaal wat kleiner van stuk, terwijl in de jaren ‘80 nog 45-meterkotters werden gebouwd. De GO-22 Cornelis die in 1987 werd gebouwd, had een lengte van 45,60 meter en een vermogen van 3900 pk. Die werd dus in 1999 vervangen door een 2000 pkkotter en de huidige nieuwe GO-22 beschikt eveneens over 2000 pk. Gert Lokker is schipper op de 42,37 meter lange en in 2002 gebouwde GO-26. Op de GO- 22 voert Cor Lokker (45) het bevel en hij wordt bijgestaan door de bemanningsleden Jan van der Ent, Jaap Kievit, Niels de Blok, André Brinkman en Katwijker Gerrit Vooys. Van deze bemanningsleden vaart Jaap Kievit het langst bij de Lokkers. Volgens Cor al meer dan twintig jaar. Maaskant heeft bij de bouw van de GO-22 – naast de sterke kwaliteiten in zijn nieuwste scheepsontwerp – naarstig gezocht naar nieuwe impulsen en betaalbare oplossingen als antwoord op de sterk veranderende economie in de visserijmarkt. Diverse systemen, constructies en inrichtingen werden in dit nieuwe schip in samenwerking met de familie Lokker en de toeleveranciers vernieuwd of aangepast. Door eenvoudige aanpassingen is de accommodatieruimte Schipper Cor Lokker (rechts) en zijn jongere broer Gert, die schipper is op de GO-26. in het dekhuis na de eerste uitvoering van dit ontwerp met ongeveer vier procent toegenomen en is de sierpijp door inkorting verkleind. Verder is de vislierruimte breder gemaakt, zodat men rond de lier ongekunsteld onderhoud kan plegen. Ten opzichte van de BR-14, het eerste schip van dit rompontwerp, werd de brandstofcapaciteit met ongeveer twintig kuub vergroot. Het rompontwerp biedt de klant met de 3670 millimeter grote straalbuis en de grote trekkracht bij een aantrekkelijke rompsnelheid een gunstig exploitatieperspectief bij het voortstuwingsvermogen van 1471 kW (2000 pk). Reddingsnet De GO-22 heeft vrijstelling gekregen voor het plaatsen van de voorgeschreven MOBboot met de bijbehorende davit, omdat men dit reddingsmiddel op dit type schip bij een behoorlijke zeegang niet veilig kan inzetten. In een aantal van de ons omringende landen wordt om die reden al langer een methode met een reddingsnet toegestaan. Nadat in 2005 bij een ernstig ongeluk bleek dat het oppikken van overboord geslagen mensen met een MOB-boot met enige zeegang inderdaad praktisch niet uitvoerbaar was, heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat constructief op de signalen gereageerd. Maaskant coördineerde daarop voor de familie Lokker en met de inspectie aan boord van de GO-26 een proeftocht op zee. Tijdens deze oefensessie kon men, zowel tijdens het stomen als tijdens het vissen een uitvoerbare methode voor het oppakken van een drenkeling aantonen. De MOB-functie van de GPS/plotter speelt Een overzicht van het voordek met daarop de inklapbare vangstopvangbakken. hierbij een centrale rol. De GO-22 krijgt alleen vrijstelling als de bemanning jaarlijks een aantal reddingshandelingen tot uitvoer kan brengen en er op het schip een reddingsnet voor het opvissen van drenkelingen aanwezig is. De boomkorkotter UK-153 heeft het drenkelingennet al een tijdje in gebruik, vanwege plaatsgebrek door de proeven met het pulsvisgerei, waardoor die boot een tijdelijke vrijstelling van het gebruik van een MOB-boot met davit heeft gekregen. Economische overwegingen hebben Maaskant Shipyards er toe aangezet om enkele noviteiten toe te passen. Zo is het stuurhuis van staal in plaats van aluminium. Daardoor wordt de corrosiegevoeligheid tussen staal en aluminium voorkomen. In het stuurhuis is de apparatuur over diverse lessenaars verdeeld. De voorlessenaar voor de visserij- en de in-/uitvaarmanoeuvres is door een tussenstap, voor rechtstreekse communicatie met de dekbemanning via het pneumatisch bedienbare middenvoorraam, opgedeeld in een SB- en BBvleugel. Daarachter is, door een looppad gescheiden, een stuurpositie met een SB- en BBlessenaar aangebracht. Tevens zijn aan het plafond diverse consoles aangebracht. De gebruikelijke hardhouten brugdeuren werden vervangen door onderhoudsvrije afsluitbare WD-kunststofdeuren. De bemanning van de GO- 22 beschikt over een 4-persoonshut, twee 2-persoonshutten (één als machinistenhut) en een 1-persoonsschippershut (bovendeks achter de brug). Lees verder op pagina 45

Binnenvaartkrant