Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 31 JANUARI 2006 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,71 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verifi catie van de afzender mogelijk is. VIA AQUA A.G. TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: • in bezit van dienstboek • (inter)nationale binnenvaart Frostweg 8, CH 4124 Schonenbuch Wij zoeken voor mts RP WIEN: Stuurman met patent Wij bieden: Loon onder Zwitsere condities, 14 dagen op 14 dagen af, kost en inwoning vrij, werkkledingvergoeding, pensioenregeling, studiekostenvergoeding, reiskostenvergoeding en prettige werksfeer. Voor informatie en sollicitatie bellen met: De heer v. Boxtel/Bruikman 0653-666291 of 0049-1739349430 dé maritieme vacaturesite www.tos.nl Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11 DRINGEND GEZOCHT Kapitein of stuurman met patent voor motortankschip (3200 ton). In bezit zijn van: ADNR patent, Rijnpatent tot Mannheim. Werkregeling: 14 dagen op en 14 dagen af. Contact: Van den Abbeele Edmond: (0032)-(0)475 94 54 34 TE KOOP Motorvlet 17mx4.50mx2.12m, bj 1976, 480 pk GM, tel. 078-6816000 of 06-53125892 Email info@slokkers.nl WWW.SCHIPKOPEN.NL Op 1 maart 2006 zal mevrouw E.J.H. de Wit, adjunct-directeur internaat “Prinses Margriet-Holtenbroek” Zwolle, na bijna 37 jaar werkzaam geweest te zijn bij de Stichting Hervormde Internaten voor Schippersjeugd, het internaat verlaten door gebruik te maken van de mogelijkheid vervroegd uit te treden. Haar werkzaamheden zullen worden voortgezet door mevrouw S. Leutscher, adjunct-directeur internaat “Prinses Margriet-Aalanden” Zwolle. Ter gelegenheid van dit afscheid wordt haar een receptie aangeboden op vrijdag 17 februari 2006 van 15.00 tot 18.00 uur in de huiskamer van het internaat “Prinses Margriet-Holtenbroek”, Klooienberglaan 561, 8031 GC Zwolle. Wij nodigen u van harte uit dan persoonlijk afscheid van mevrouw De Wit te komen nemen. Namens de Raad van Bestuur van de SHIS, P.A. van der Neut. Wij zijn een firma gespecialiseerd in het leveren van bunkers met name aan zeeschepen. Voor onze nieuwbouw zeegaande bunkertanker ELVEBA zoeken wij: Kapiteins STCW II/2 (500-3000GT) en binnenvaart vaarbewijs Stuurlieden STCWII/1 (500-3000GT) en binnenvaart vaarbewijs ISM, ISPS en procedures zijn geen vreemde begrippen en men staat hiervoor open. Kapiteins moeten uitzonderlijk goed kunnen manoeuvreren. Oil tanker STCW IV/2 is een pluspunt. (Bunker)tanker ervaring is een pluspunt. Machinisten/motordrijvers ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands STCW III/3 (750-3000KW) Onderhoud en opvolging alle werktuigen, ook aan dek. Bedienen van laad en los-installatie. Uitvoeren algemeen onderhoud. Oil tanker STCW IV/2 is een pluspunt. (Bunker)tanker ervaring is een pluspunt. Matrozen STCWII/4 (500-3000GT) (Bunker)tanker ervaring is een pluspunt. Handgeschreven sollicitatie en CV opturen naar: Elveba Bunkering NV t.a.v. Edward Verberght Vosseschijnstraat K 140 B, 2030 Antwerpen Belgie T. +32-3-641.63.70. Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl GEVRAAGD Gevraagd; Tweede Kapitein op MS SIRIUS ibv patent tot Mannheim radar en ADNR Loon n.o.t.k. Vrijetijdsregeling: 14 / 14 Tel. +31 622470422 Stuurman met patent tot Basel Matroos (met kennis Duitse taal) Inzet op koppelverband containertransport; drie weken op / drie weken af Schriftelijke sollicitaties aan: Natural van Dam AG Westquaistrasse 62 CH-4019 Basel Tel. (41) 61 639 92 38 Fax (41) 61 639 92 50 T.a.v. Dhr. Koenraad Slooter Vraagt voor 2006 op haar passagiersschepen: Kapitein Stuurman Matroos/Deksman Machinist/Motordrijver Voor alle functies geldt: • In bezit van de benodigde papieren en/ of dienstboekje • Goede omgangsvormen • Ervaring in de passagiersvaart is een pre • Enige kennis van de Duitse en Engelse taal • Bereidt om langere tijd van huis te zijn Voor info en sollicitaties kunt u contact opnemen met: United Cruise Lines. Afd. personeelszaken IJsselburcht 3-6825 BS Arnhem Tel: 026 3653311 e-mail: o.sassen@schipperij.nl Tondia B.V. vraagt voor het passagiersschip Rembrandt van Rijn collega’s voor het nieuwe seizoen • 2de Kapitein/Stuurman • Matroos/Motordrijver • Matrozen Vaargebied hoofdzakelijk Rijn, Main en Donau. Voor deze functie is/zijn gewenst: • Ervaring in soortgelijke functie • Goede technische kennis • Goede contactuele eigenschappen • Representatief uiterlijk • Bij de betreffende functies behorende dienstboekje en / of patent voor genoemde vaargebieden Voor meer informatie kunt u zich wenden tot Dhr. Van Hengst, tel. 0653-125546 Gevraagd op ms Selina zelfstandige Stuurman i.b.v. Radar- en Rijnpatent (min. Duisburg) - weekend vrij - loon n.o.t.k. Tel. 06-28640419 of 0049-171-49380193

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 Zorgen om ijs en extreem laag water Half Duitsland zit in het ijs. Belangrijke vaaroutes als het Main-Donaukanaal, de Elbe en het Mittellandkanaal zijn gestremd. Minstens een even groot probleem waar schippers, bevrachters en verladers mee te maken hebben, is het extreem lage water. Dat houdt maar aan en de Pegel geeft alleen maar lagere standen aan. Was het exact een week geleden nog 130, gisteren (maandag 30 januari) stond Kaub op 87 (-4). En het wordt nog erger. Voor morgenochtend wordt zelfs 65 centimeter voorspeld. De afgelopen week was er een redelijk ladingaanbod voor kleinere schepen in Amsterdam en Rotterdam. Door meer aanvoer in de zeehavens lijkt ook in grotere tonnages het scheepsaanbod geringer dan het ladingaanbod. ‘Er valt goed te handelen,’ meldt de schipper van een 2000-tonner in Rotterdam. Door de vorst liggen in Limburg bijna alle grindmolens stil. Binnenlands werk wordt aangeboden tegen dumptarieven. Voor Moezelbestemmingen zijn de vrachten stabiel; vanaf de Moezel wil het niet erg vlotten met de tarieven, ondanks de aardige hoeveelheid werk aldaar. Ook vanaf de Main is onderhandelen voor binnenvaartondernemers moeilijk. In de omgeving Mannheim/Neckar is weinig ladingaanbod. Een schipper koos ervoor zevenhonderd kilometer leeg af te varen van Neckargartach. Ook aan de Boven-Rijn is het qua aanbod zeer rustig. Op niveau De VAART!Vrachtindex – die door omstandigheden bijna drie weken achter loopt – sloot woensdag 11 januari, na een week met 234 vrachtmeldingen, 10,4 punten lager dan de voorgaande week op 152,6. De index over de laatste zeven dagen daalde met 8,3 punten naar 131,0. Door de lage waterstanden bleef de index, anders dan voorheen, aan het begin van het jaar behoorlijk op niveau. De beladingsgraad nam over de week gemiddeld 8,4% af tot 69,1%. De gemiddelde bruto-opbrengst per ton per dag nam over de week met acht eurocent af naar 0,98 euro. In de droge lading ging de vrachtindex met 4,6 punten omlaag naar 141,3. De weekindex zakte met 7,7 punten naar 128,6. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk over dertig dagen verloor 10,1 punten naar 159,8; over de week was er een verlies met 0,4 punt naar 142,5. De weekindex voor de afvaart steeg 4,9 punten naar 105,3. Het Wechselverkehr kwam over zeven dagen 24,0 punten lager op 106,2. De index voor Noord- Zuid/binnenlands noteerde over de week 18,0 punten lager op 146,5. De kolenindex over 30 dagen sloot 1,6 punt lager op 136,0 en over de week 11,2 punten hoger op 120,1. Het aanbod van zand en grind van de Boven-Rijn is gering: de index over 30 dagen steeg 2,8 punten naar 93,7; de weekindex staat op 103,1. De containerindex (doorgaans laag, blokvracht omgerekend naar vracht per scheepston), zakte op maandbasis 8,2 punten naar 44,4, en voor de weekindex waren er te weinig meldingen. De weekindex voor de kleinste tonnageklasse (schepen tot 700 ton) zakte met 29,9 punten naar 182,0. In de klasse 700- 1500 ton was er over de week een afname met 8,9 punten naar 137,7, in de klasse 1500- 2500 ton nam de index met 8,2 punten toe naar 114,8 en in de klasse boven de 2500 ton was er een verlies van 22,8 punten naar 108,0. Brandstof duurder De Moezel/Saar Monitor geeft over de voorgaande 30 dagen een kans van 15,4% (+6,2%) op retourreizen aan. Over de week verbeterde de kans met 38,4% naar 56,3%. De tankvaartindex zakte in 30 dagen met 10,4 punten naar 325,0. Over een week bezien staat de index op 201,9. De gemiddeld betaalde brandstofprijs steeg weer iets. Gasolie was met 390,23 euro gemiddeld over de laatste zeven dagen op 11 januari 9,33 euro per kuub duurder dan een week eerder. Het prijsniveau ligt daarmee 89,9% boven dat van begin 2004. Er ging gemiddeld 15,8% (+0,4%) van de brutovracht op aan brandstof. In de opvaart was dat 20,0% (+1,7%). 31 JANUARI 2006 Binnenvaart is nu een issue EVO-directeur Van den Broek-Humphreij spreekt bij de doop van het kraanschip. Onder de toehoorders onder andere (vlnr) Havenwethouder Mark van der Horst, Robert Zimmerman, Herman Journée en Hans Gerson. (foto’s MGR) ‘De tijd is voorbij dat we allemaal een telefoonaansluiting hadden bij de PTT, keken naar een Philips TV, en bij het kopje Douwe Egberts koffie een Verkade kaakje aten.’ Een eigen interpretatie van de globalisering door Robert Zimmerman, directeur-eigenaar van Mercurius Scheepvaart. Hij sprak bij de doopplechtigheid van het nieuwe containerkraanschip Mercurius Amsterdam achter het hoofdstedelijk Centraal Station, vrijdag 20 januari. De robuuste kraan in het middenschip toonde bij de doop aan veertigvoeters goed aan te kunnen. Het kraanschip mag innoverend heten, en passen in de zich snel ontwikkelende Amsterdamse haven, die mee begint te profiteren van de globalisering nu de Ceres terminal vorige week alweer een nieuwe, wekelijkse dienst op het Verre Oosten verwierf. De B-loop van de New World Alliance doet vanaf februari Amsterdam aan en niet langer Rotterdam. Zimmerman schonk de bedenker van het AMSbarge concept – waar het kraanschip de spil van is - Herman Journée, hoofd strategische ontwikkeling bij Haven Amsterdam, een groot model van het schip. Hans Gerson, directeur van Haven Amsterdam, verwees zonder het te noemen naar de eerste jaren zonder werk voor de Ceres terminal. ‘Dit is weer zo’n project waar Amsterdam enig mee is. En nee, dit project start vanmiddag meteen met de activiteiten. Gersons echtgenote doopte de Mercurius Amsterdam. Algemeen directeur van verladerorganisatie EVO mr. Dick van den Broek Humphreij vindt dat ‘Den Haag’ het goederenvervoer onder- De kraan verplaatste eenvoudig enkele bont geschilderde veertigvoeters bij de doop. schat. Hij sprak bij de doop van de Mercurius Amsterdam afkeurend over het dédain waarmee in ‘Den Haag’ wordt gesproken over de sector. ‘Ze zouden het goederenvervoer het liefst vanuit de steden verwijderen. (…) Maar het goederenvervoer is net zo belangrijk als de economie zelf. Er gaan miljarden euro’s naar het personenvervoer en het goederenvervoer krijg nul of min nul, gewoon niets. Een project als dit behoort een grote overheidssteun te ontvangen, want zonder steun lukt het niet.’ De verladers zelf zouden ook wat meer aan innovatie in het vervoer mogen denken, aldus de EVO-directeur. ‘Volgens een concept van het rapport van de Commisse Laarhoven (die de innovatie onder logistieke dienstverleners onderzoekt – red.) staat het bedrijfsleven bol van de gewoonten van verladers.’ Dat verhindert innovatie in die sector. ‘Het probleem is dat innovatie bij logistieke dienstverleners te weinig opbrengt. Zogauw het bekend is, gaat de concurrentie er immers mee vandoor.’ Hij had zich al eerder zeer lovend uitgelaten over de moed waarmee Zimmerman heeft geïnvesteerd in de Mercurius Amsterdam. Hij put hoop uit de politieke wind in ‘Brussel’. ‘De notitie van de Europese Commissie over het belang van de binnenvaart is een schouderklop voor de Nederlandse binnenvaart. Jarenlang was het een nonissue.’ Laag water houdt de Rijnvrachten op peil. Anders dan in vorige jaren zakten de indexen voor opvaart (bovenste dikke lijn) en afvaart (onderste lijn) niet met een klap terug naar het diepste punt. VAART! Vrachtindicator De VAART!Vrachtindicator is een vier maal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Schippers ontvangen een actueel overzicht per e- mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART! Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Circa 400 schippers nemen deel. De databank bevat bijna 20.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. JA! .. Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Faktuuradres zelfde als verzendadres Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Land: Email: Land: Email: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 20,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: Ik betaal de verzendkosten van € 21,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden.

Binnenvaartkrant