Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 38 31 JANUARI 2006 Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Saab, Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl SLECHTS €170,- EXCL. BTW Website Rivierradar JMA609 Superscherp beeld! Meerdere antenne snelheden (high speed) Nieuwste techniek in echo verwerking Zeer compact scherm voor inbouw/opbouw Kortste bereik 150 mtr Hoog contrastrijk beeld Rollerball bediening Compact toetsenbord Nederlandstalig menu Type keur: R-4-011 Steegoversloot 2c, 3311 PP Dordrecht tel.: 078-639 95 41, fax: 078-639 95 44 E-mail: davedrop@planet.nl www.droplineaireaandrijftechniek.nl www.vlootschouw.nl De nieuwe generatie! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Voor alle reparaties & verbouwingen staan we direct voor u klaar hét adres voor: • denverhogingen • stalen vloeren • kalfdekken • boegschroeven • hermotoriseringen • alle reparaties boven de waterlijn Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129 - 6651 KB Druten Tel.: +31 487 - 515 544 - Fax : +31 487 - 517 088, e-mail: info@gerlienvantiem.com - Internet : http://www.gerlienvantiem.com EIGEN REPARATIEKADE, 3 STEVENDOKKEN, 2 WERKPONTONS, 5 TORENKRANEN v a k k u n d i g - v o o r d e l i g - s n e l Optioneel: Scheepspositie voorspelling Elektronische kaart weergave Dynamische weergave van eigen scheepsinformatie AIS weergave 9 ft antenne Remote Rollerball bediening Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telephone: +31 (0) 10 453 40 79 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 AIRCONOMICS Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 39 Den Breejen: een roestvast bedrijf Casco’s uit het buitenland, geconserveerd met zo’n driehonderd micron verf in diverse lagen, hebben doorgaans veel handtekeningen (zakkers) van onprofessionele verfspuiters. De huid opnieuw stralen na het lassen van de spanten blijft vaak achterwege en roestvorming op de doorgebrande las is dan het gevolg. Voeg daarbij de verfschade door transport en beschadigingen die ontstaan gedurende de inbouw. Dan komt het overdekte Staalstraalbedrijf A.J. Den Breejen & zonen in beeld. Door Johan de Witte Wat te doen: op de bouwwerf één laag verf aanbrengen en vervolgens na inbouw het totale schip stralen (wapperen) en van verf voorzien of vanaf de werf dik in de tjet en schuren maar? De afweging loont de moeite – voor het milieu en de portemonnee. Ad Den Breejen wilde in 1973 de gangboorden en het voordek van zijn overslagschip laten zandstralen. De firma die dat zou doen, liet verstek gaan. Den Breejen kocht toen maar een compressor, een ketel en zand en straalde zelf zijn schip. Het resultaat wierp de vraag van collega’s op: ‘Kan je dat bij mij ook doen?’ Het was de geboorte van Staalstraalbedrijf A.J. Den Breejen & zonen in Dordrecht. Den Breejen beschikt aan de 3e Merwedehaven over een dok van 100 x 14 meter (binnenafmetingen) voor overdekt stralen, verven, cleanen en bodembehandeling. Schepen van 135 meter moeten keren. Onafhankelijk van de weersgesteldheid wordt kwaliteit gegarandeerd en kunnen afspraak en termijn worden nagekomen. De bemanning van Den Breejen bestaat uit Piet, Ruud en Arjan den Breejen plus vier onmisbare medewerkers. Arjan den Breejen is directeur. ’We hebben een gemiddelde bezetting van zo’n tachtig grote en kleine schepen per jaar. Een schip van honderd meter behandelen we in vier dagen. Per dag hebben we een productie van zeven- à achthonderd vierkante meter. We stralen met smeltslak en houden de vereiste hechtingsruwheid van het oppervlak Het overdekte straaldok aan de 3e Merwedehaven. (foto Johan de Witte) goed in de gaten. We verwerken circa 1200 ton grit per jaar, wat niet wordt gerecycled. De hoge druk waarmee wordt gestraald, verpoedert het product zodanig dat hergebruik niet haalbaar is.’ Ouderwetse prijs Den Breejen is niet goedkoop, maar prijstechnisch ook niet duurder dan ‘de markt’. Den Breejen heeft een “roestvast” imago en handhaaft zijn tarief dat van vóór de invoering van de euro dateert. Deze ouderwetse prijsbepaling is mogelijk door modern materiaal, kwaliteit en kwantiteit. Dat professionele conservering voor schepen in het Nederland van 2006 niet eenvoudig is, komt in het bedrijfsmateriaal tot uitdrukking. Het drijvende kantoor en magazijn, scharnierend gekoppeld aan het enorme overkapte dok maken indruk. Twee naast het dok gelegen lashbakken zijn uitgerust met equipement, zoals straalketels en compressoren. Een Cummins V 16, die 900 kW levert, heeft nog wel eens assistentie nodig van een kleiner aggregaat, op tijden dat Den Breejen volop in beweging is. De wetgeving vereist aanzienlijke investeringen en heel wat administratie. Het bedrijf conformeert zich aan die wetgeving. Arjan: ’Als het voor iedereen geldt, hebben wij daar geen moeite mee.’ In de branche schijnt uniformiteit niet voor iedereen te gelden, laat hij doorschemeren. Willekeur van provinciale overheden werkt nadelig voor de concurrentiepositie van een bedrijf als A.J. Den Breejen & Zonen. Den Breejen is voortdurend op zoek naar nieuwe soorten verf en conserveringssystemen. In samenwerking met Subsea Industries uit Antwerpen heeft het bedrijf op het onderwaterschip van de poedertanker Sardana een Ecospeed-conservering aangebracht. Deze coating is extreem duurzaam, niet giftig en een uniek scheepshuidbeschermingssysteem. Ecospeed is een vinyllester met glasplaatjes, die een zeer grote sterkte en slijtvastheid bewerkstelligen. Ecospeed vermindert aangroei en reduceert door het zogeheten haaienhuidprofiel de huidweerstand met vijftien procent. Dat zorgt voor minimaal zeven procent brandstofbesparing. Mechanische slijtage krijgt geen vat. IJsgang is niet van invloed. Subsea industries geeft tien jaar garantie op het product. Als de Sardana enkele reizen achter de rug heeft, wordt met onderwaterscooters de Ecospeed-coating gepolijst om de optimale weerstandsvermindering te realiseren. Voor Den Breejen was het aanbrengen van dit product nieuw. Het karwei vergt een nauwkeurige behandeling. Voor een optimale hechting van de Ecospeed is een reinheid van SA 2.5 en een ruwheid van 70 micron van de scheepshuid noodzakelijk. Maar dat is voor Den Breejen geen punt. Kijk voor meer informatie op www.overdekt-stralen.nl Met een woonboot kom je nog eens ergens Maritiem personeelsdienstenbureau TOS heeft naast de vestigingen in Rotterdam en Vlissingen sinds december ook een vestiging in Tsjechië. Met deze permanente vertegenwoordiging in Decin is TOS in staat om binnen tien werkdagen Tsjechische werknemers te werven en ter beschikking te stellen aan klanten. Het gaat voornamelijk om matrozen en stuurlieden voor de binnenvaart. De afgelopen jaren heeft TOS in de binnenvaartsector een groeiende vraag naar Tsjechische medewerkers geconstateerd. Met een permanente vestiging in Tsjechië speelt het bureau in op die vraag. De vraag naar Nederlands binnenvaartpersoneel overstijgt nog steeds het aanbod. De aanwas van medewerkers via het onderwijs is niet voldoende om in de behoefte aan personeel. De Tsjechische werving is bedoeld als uitbreiding, maakt TOS-directeur Kees Wagenaar duidelijk. Huidige en toekomstige Nederlandse TOS-medewerkers hoeven niet bang te zijn. ‘Nederlands personeel in de binnenvaart is en blijft geliefd. De vraag overtreft alleen het aanbod.’ Door de vestiging in Decin, het binnenvaartcentrum van Tsjechië aan de Elbe, kan TOS snel en efficiënt Tsjechische binnenvaartmedewerkers werven en ter beschikking stellen. Voor de nieuwe vestiging is Rudolf Zâk aangetrokken. De Tsjech is zelf jaren werkzaam geweest in de binnenvaart en 31 JANUARI 2006 TOS heeft nu ook vestiging in Tsjechië is uitstekend op de hoogte van binnenvaartdocumenten, scheepstypen en de werkzaamheden aan boord. Zâk selecteert en instrueert kandidaten als er vanuit de Rotterdamse vestiging aanvragen voor Tsjechische medewerkers komen. Met advertenties via de lokale en regionale media spoort TOS binnenkort binnenvaartpersoneel aan contact op te nemen met TOS Decin. De officiële aftrap in Tsjechië moet nog plaats vinden. Maar nu al melden mensen zich uit alle windstreken aan in Decin. Wagenaar: ‘Aan onze website www.tos.nl en www.tos-decin. cz is een Tsjechisch deel toegevoegd om (potentiële) klanten en kandidaten goed te informeren. TOS meent met de oprichting van de vestiging in Tsjechië nog beter te kunnen inspelen op de wensen van huidige en nieuwe klanten bij hun zoektocht naar geschikt personeel.’ De Tsjechische werknemers worden betaald conform de Nederlandse CAO en zijn in Nederland sociaal verzekerd. Ze werken op basis van een Nederlands arbeidscontract. TOS regelt het vervoer en de aanvraag van een tewerkstellingsvergunning, die nog steeds vereist is voor het inzetten van deze werknemers. Wel is door de Nederlandse overheid een ‘verlicht regime’ ingesteld voor het afgeven van deze vergunningen voor werknemers in de binnenvaart, waardoor de vergunning doorgaans binnen tien werkdagen rond is. ik bestel ________ exemplaren à 47,50 euro* Bedrijfsnaam Naam Adres (geen postbus!) Postcode / Plaats Telefoonnummer Handtekening (advertenties) Bestel nu het Binnenvaartspel Ik machtig 'Bitfactory' de kosten van de bovenvermelde bestelling automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (geldt alleen voor Nederland) (Post)bankrekeningnummer: Tenaamstelling rekeninghouder: U kunt deze bon versturen naar: Bitfactory, o.v.v. Binnenvaartspel, Willem Buytewechstraat 40, 3024 BN Rotterdam of faxen naar: 010-4777283 Dát is nu het voordeel van een woonboot: je komt nog eens ergens zonder dat je de deur uit hoeft. Met een sleper en een opduwertje kun je de hele wereld ontdekken. Nou ja, zolang de vaarweg rustig is. Op het Maas-Waalkanaal, waar dit bijzondere transport 19 januari werd gesignaleerd, was dat het geval. (foto Harrie van Eeuwijk) Bestellingen kunnen afgehaald worden op boven genoemd adres en bij de Binnenvaartkrant, Prins Hendrikkade 12e (1e etage uit de lift rechts) 3071 KB Rotterdam, telefoonnummer: 010 - 4140 0 60 Het Binnenvaartspel is ook verkrijgbaar aan boord van het ms Ivon-S. Das Binnenschiffarhtspiel ist auch am bord von ms Ivon-S zu haben Vous pouvez aussi acheter le jeu des bateliers ê bord du bateau Ivon-S ou le spits Kustrif. * exclusief verzendkosten, inclusief B.T.W.

Binnenvaartkrant