Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 31 JANUARI 2006 SALKA BEVRACHTINGEN BV Rijn en Binnenvaart - Transportovername Gevraagd: Rechtwandige schepen en Beunschepen Prins Mauritsstraat 9 3331 XT Zwijndrecht Tel.: 078-6200750 Fax: 078-6200753 Mob: 06-20 002575 Mob: 06-20 002617 E-mail: info@salka.nl Web: www.salka.nl ALBERT HEIJN BEZORGSERVICE Fax of bel uw boodschappen door. Wij bezorgen ze voor 5 euro bij u aan boord. Bezorggebied: Maasvlakte, Botlek, Europoort. Tel. : 0181 - 48 70 10 Fax: 0181 -4 8 53 84 DA-CAPO DA-CAPO SPECIALIST IN SCHEEPSTIMMERWERK Rivierdijk 423a - 3372 BV Hardinxveld-Giessendam Tel. 0184-613150 - Fax 0184-618601 www.da-capobv.nl info@da-capobv.nl De Specialist in SCHEEPSCLEANING Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. Drechttankcleaning b.v. Postbus 3120, 3301 DC Dordrecht Tel. 078 - 6165527, Fax 078 - 6511478 Olieservice: 0620 - 405292 / Olieservice II: 0620 - 405289 Olieservice III: 0651 - 182516 / Zwaantje: 0620 - 405297 Technisch Bureau MOUS bv Scheepselektrotechniek Voor alle installaties en reparaties op elektrotechnisch gebied • Scheepsinstallaties voor Zeeen Binnenvaart • Yachting • Navigatie & Communicatie • Reparatie Plankstraat 48, 3316 GS Dordrecht Telefoon: 078 - 6515150 Postbus 642, 3300 AP Dordrecht Telefax: 078 - 6177944 Internet: http:/www.mousbv.com E-mail: contact@mousbv.com Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 SCHEEPSBENODIGDHEDEN EN AANDRIJFTECHNIEK • Branderketels 230 en 24v (tevens met voorziening voor tapwater) • Vergassingsketels (met carburateur) • Rookgasafvoeren en schoorsteenkappen • Boilers (direct of indirect gestookt) • Alle aanverwante artikelen voor C.V. installaties • Electrische verwarming (oliegevulde wandconfectoren) Tevens specialist voor uw Gaskeuringen volgens S.I., Geisers, Hydroforen, Electrotechniek, Non food scheepsbenodigdheden en Aandrijftechniek (roerwerk kettingen, V-snaren, kogellagers, tandwielen enz.enz). Prins Hendrikkade 147-149, 3071 KN Rotterdam Tel.: 010 - 414 90 55, Fax 010 - 414 93 33

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Opmars van bio-energie stemt graanoverslagbedrijf hoopvol Euro Silo vernieuwt concessies in Gents haven Het Gentse Havenbedrijf en Euro Silo hebben twee nieuwe concessies ondertekend. Beide zijn ingegaan op 1 januari 2006. De haven is blij met deze stap, die als signaal wordt gezien dat Gent ook in de toekomst een draaischijf blijft voor de overslag van agroproducten. Mede door de productie van biobrandstof in Gent ziet Euro Silo nieuwe kansen voor zijn vestigingen. Het graanoverslag- en opslagbedrijf Euro Silo heeft twee vestigingen in de Gentse haven: aan het Sifferdok en aan het Rodenhuizedok. De concessie aan het Rodenhuizedok dateerde al van 1979. Zij stond toen op naam van Seaport Terminals Gent, het latere Gent Grain Terminal, en werd in 1990 overgenomen door Euro Silo. De concessie aan het Sifferdok werd in 1987 aan Euro Silo verleend. Met de nieuwe concessies zullen de graankathedralen van Euro Silo de Gentse haven nog jarenlang blijven sieren. Hun einddatum is 31 december 2031. De haven van Gent is verheugd dat de aandeelhouders van Euro Silo (Van den Avenne en Cargill) blijven geloven in een toekomst voor de distributie van landbouwproducten via Gent. Bio-industrie Veel bedrijven hebben nog weinig inzicht in de kosten van binnenvaart en spoor. Dat blijkt uit een onderzoek van het Vlaamse Instituut voor de Logistiek (VIL). VIL wil het multimodale transport in Vlaanderen een steun in de rug geven. De oprichting van een multimodaal aanspreekpunt en een kostenmodel voor de verschillende vervoerswijzen spelen daarin een belangrijke rol. De onderzoekers van het VIL onderstrepen dat de achterlandverbindingen van de Vlaamse zeehavens verder moeten worden uitgebouwd. Alleen zo kunnen de havens in de toekomst hun concurrentiepositie behouden en versterken. De maritieme goederenstromen zijn in de afgelopen jaren fors toegenomen. Goede achterlandverbindingen spelen in de concurrentieslag tussen de Europese zeehavens een grote rol. Daarbij doelt het VIL niet alleen op een verbetering van de bestaande infrastructuur. Ook op organisatorisch vlak is behoefte aan verdere optimalisatie. Uitgebreid onderzoek, onder andere door diepte-interviews met spelers in de logistieke keten, heeft zes knelpunten boven water gebracht. Het VIL wil structurele verbeterprojecten rond Vorig jaar richtte de haven samen met de universiteit van Gent de samenwerking Bio- Energy Valley op om onderzoek en ontwikkeling van milieuvriendelijke energievormen te stimuleren. Gent heeft de ambitie een grote draaischijf te worden voor biobrandstoffen. Inmiddels staan tal van investeerders klaar om met de productie te beginnen. Zo gaat het bedrijf Bioro op basis van koolzaad en koolzaadolie biodiesel produceren. De onderneming investeert in een fabriek met een jaarcapaciteit van 150 miljoen liter biodiesel en creëert hierdoor 45 banen. In totaal zou de opmars van biobrandstoffen in de haven van Gent ruim honderd nieuwe banen kunnen creëren. Een ander project, Alco Bio Fuel, betreft de ombouw van een bio-ethanolfabriek in de haven, goed voor drie productielijnen met een capaciteit van 300.000 m 3 ethanol. Als grondstof zal voornamelijk Belgisch graan worden gebruikt. De eerste productlijn zal begin volgend jaar operationeel zijn. Ook het buitenland toont veel belangstelling voor deze projecten. Onlangs werden contacten met Braziliaanse bedrijven gelegd die in Gent willen investeren. De Gentse havenschepen Daniël Termont (S.PA) heeft de federale regering begin dit jaar opgeroepen snel de quota toe te wijzen voor de productie van bio-ethanol en biodiesel. Daardoor weten bedrijven in deze sectoren hoeveel zij mogen produceren. Bio-Energy Valley is ook interessant voor Euro Silo. Zo zullen Europees graan en koolzaad de komende jaren massaal naar Gent worden vervoerd. Ook voor soja ziet Euro Silo tal van mogelijkheden. De toepassingen van soja in de voedingsindustrie nemen snel toe. Daarmee lijkt de agrodistributie in Gent een nieuwe toekomst tegemoet te gaan. Door de afbouw van de veestapel, de uitbreiding van de Europese Unie en het veranderde landbouwbeleid is de overslag van landbouwproducten in de Gentse haven de laatste jaren afgenomen. Na enkele topjaren met een overslag van 4,5 miljoen ton, zakte die vorig jaar terug tot 2,6 miljoen ton. Grotere sluis De totale overslag in de haven van Gent viel vorig jaar flink tegen. Het volume nam af van bijna 42 miljoen ton in 2004 tot nog geen 39 miljoen ton vorig jaar. De haven wijt deze achteruitgang aan de beperkte afmetingen van de sluis in Terneuzen. In zijn nieuwjaarstoespraak spoorde havenschepen Daniël Termont de Vlaamse overheid aan dringend werk te maken van een nieuwe sluis. Wat voor Antwerpen de verdieping van de Westerschelde is, is voor Gent een grotere sluis in Terneuzen. Dit jaar wordt volgens de havenschepen zeer belangrijk voor de haven van Gent. Momenteel loopt er een onderzoek naar de mogelijkheden om de nautische toegang van het kanaal verder te verruimen. De resultaten van deze studie worden in maart verwacht. VIL: ‘Meer inzicht in multimodaal vervoer noodzakelijk’ deze thema’s opzetten, begeleiden en coördineren. Allereerst blijkt behoefte te bestaan aan de oprichting van een multimodaal aanspreekpunt, dat de kennis van gecombineerd vervoer stimuleert en bedrijven begeleidt bij de omzetting van multimodale projecten. Een betere samenwerking binnen de multimodale vervoersketen speelt daarbij een belangrijke rol. Volgen het VIL kan meer samenwerking tussen binnenlandse terminals en tussen verladers inefficiënte stappen voorkomen. Het instituut is op zoek naar bedrijven om pilotprojecten op dit vlak op te zetten. Verder wil VIL technologische ontwikkelingen en vernieuwing in de transportsector stimuleren. Door de relatief lage marges in de vervoersmarkt blijken innovatieve concepten slechts mondjesmaat toegang te vinden tot deze sector. VIL wil daarom de haalbaarheid van enkele vernieuwende projecten gaan toetsen. Eén daarvan is het vervoer van palets via de binnenvaart. Het instituut stelt ook dat de openingstijden van de terminals in de zeehavens moeten worden uitgebreid. Dat kan congestie in de havens voorkomen. Voorts gaat VIL een logistiek kostenmodel opstellen dat inzicht verschaft in de kosten van de vervoerswijzen. Uit gesprekken is gebleken dat met name de kosten van spoor en binnenvaart bij veel bedrijven nog onbekend zijn. Ze gaan er dan ook veelal vanuit dat het wegvervoer de beste optie is voor het transport van hun goederen. Tot slot is behoefte aan de verdere uitbouw van het multimodale netwerk. Hiervoor wil VIL eerst de bestaande infrastructuur beter in kaart brengen. Schippersvrouw overleden na val in ijskoude Rijn Op de Rijn bij Wesel is op 21 januari een Belgische schippersvrouw over boord gevallen. Haar man, die het ongeluk zag gebeuren, sprong haar onmiddellijk achterna en hield het slachtoffer boven water. De bemanning van de Veerhaven 8, die in de buurt was, haalde de drenkelingen uit het ijskoude water, waarna ze naar een ziekenhuis werden gebracht. Daar is de 60-jarige schippersvrouw later op de dag overleden. Haar echtgenoot verkeerde in shock. Het schip van de slachteroffers, beladen met 850 ton kolen voor Thionville, werd naar de wal geloodst en vervolgens naar de haven van Wesel gebracht. 31 JANUARI 2006 Binnenvaart in Antwerpen in de lift In Lochristi is donderdag 19 januari François Beck op 84-jarige leeftijd overleden. Beck was jarenlang één van de grote drijfveren achter het Rijn- en Binnenvaartmuseum en de Open Scheepvaartdagen in Antwerpen. In de sector stond François Beck bekend als een gedreven, loyaal man. Tot voor enkele jaren organiseerde hij samen met Cees Rademakers Vlaanderens populaire binnenvaartbeurs, die vorig jaar toe was aan haar twintigste editie. Wegens ziekte mocht Beck dit jubileum jammer genoeg niet meer meemaken. Rademakers herinnert zich zijn jarenlange “collega” als een hard werkend, aimabel man: ‘François was een sleepbootkapitein in hart en nieren. Daardoor hadden wij altijd een gezamenlijk gespreksthema. Na zijn pensioen raakte hij als expert bij het Rijn- en Binnenvaartmuseum betrokken. Hij heeft ontzettend veel betekend voor het museum. Zo zorgde hij ervoor dat de schepen een nieuw vlak kregen en verwarming werd ingebouwd. Daardoor hoefden wij onze grote fotocollectie tijdens de koude maanden niet meer van boord te halen. Daarnaast heeft hij de aanzet gegeven tot de soort Open Scheepvaartdagen die we vandaag nog steeds kennen: een veel modernere versie van onze eerste beurzen.’ ‘François was tevens een De haven van Antwerpen heeft haar overslagresultaten voor het jaar 2005 verfijnd. Daaruit blijkt dat de kaap van 160 miljoen ton werd overschreden. December was een absolute topmaand met een overslag van 13,9 miljoen ton. De binnenvaart speelde een belangrijke rol in de goede overslagresultaten. In totaal kwamen 66.644 binnenschepen in de Antwerpse haven laden en lossen. Dat waren er 1480 meer dan in 2004. De lading die met binnenschepen werd vervoerd, bedroeg 84,3 miljoen ton. Dat is een toename van 2,9 procent ten opzichte van een jaar eerder. Nederland blijft de belangrijkste handelspartner in het binnenvaartvervoer. Bijna de helft van de lading die per binnenschip vervoerd wordt heeft als oorsprong of bestemming Nederland. Het containervervoer per binnenschip kende vorig jaar een stijging van 9,6 procent. Binnenschepen transporteerden ook zo’n 25,7 miljoen ton olie en destillaten. Minder lading op Albertkanaal Op het kanalennet van NV De Scheepvaart is vorig jaar minder lading vervoerd dan in 2004. Volgens de vaarwegbeheerder heeft dit alles te maken met de afbouw van de staalnijverheid in Luik. In de loop van vorig jaar is in Luik een hoogoven definitief gedoofd. Daardoor is de aanvoer van ertsen en steenkool flink teruggelopen. Binnenschepen vervoerden op het Albertkanaal vorig jaar 37,8 miljoen ton en dat is 1,4 miljoen (3,6 procent) minder dan in 2004. De vervoersprestatie bedroeg 2,8 miljard tonkilometer, een daling van 6,2 procent. In Memoriam François Beck (1922-2006) ‘Een hart en een ziel voor de binnenvaart’ uitstekend organisator. Met veel geduld haalde hij klanten binnen aan wie wij vaak niet eens hadden gedacht. Hij werkte hard en draaide met hart en ziel in de vereniging.’ Met het tragische verlies van hun zoon kreeg het echtpaar Beck enkele jaren geleden een harde klap te verwerken. Ook gezondheidsproblemen dwongen Beck er toe meer op de achtergrond te gaan werken. Toch bleef de toekomst van de binnenvaartbeurs hem altijd bezighouden. Met name de locatie, die al jaren voor onzekerheid zorgt en ook voor de komende Open Scheepvaartdagen nog niet vastligt, baarde hem grote zorgen. ‘Een fair, stil persoon,’ sluit Rademakers af. ‘Hij had hart voor zijn werk, zijn gezin en latere hobby. We zullen hem altijd als een goede vriend herinneren.’ François Beck is op 27 januari bijgezet in zijn woonplaats Lochristi.

Binnenvaartkrant