Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 31 JANUARI 2006 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Expertise en kwaliteit TeamCo Shipyard in Heusden beschikt over ruime faciliteiten en een team ervaren scheepsbouwers met de nodige expertise in de bouw van complete schepen en de afbouw van nieuwe casco’s zoals: Vrachtschepen Containerschepen Bunkertankers Chemicaliëntankers www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 LPG-tankers Estuairevaart Zeevaart Passagiersschepen Voor complete nieuwbouwschepen of alleen afbouw in de vorm van turn-key met een N.P.C. kunt u terecht bij TeamCo Shipyard. Tel: +31(0) 416 665500 Fax: +31(0) 416 665505 www.teamcoshipyard.nl info@teamcoshipyard.nl J.J. GELUK Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. TE KOOP: MVS 690 ton bouwjaar 1959 afm 70x7.10x2.20m, 1 ruim van 46.50m, Azobé 5cm, trimvullingen, denneboom 1.55m, aluminium schuifluiken, hydr stuurwerk, hoofdmotor 485 pk Caterpillar, bjr 2001, boegschroef 100 pk, kanaalsysteem. Autokraan 15m, nautisch compleet. MVS 750 ton, bouwjaar 1957, afm 70x6.63x2.50m, 2 ruimen, Azobé, trimvullingen, denneboom 1.35m, alu stapelluiken met wagen. Van Ballegooy boegschroef met 200 pk DAF, hoofdmotor 550 pk Volvo/Penta. Nautisch compleet. MBS 1090 ton, bouwjaar 1962, afm 70x8.25x3.18m, 650 m3, zelfzuigend- en zelflossend. Hoofdmotor 620 pk GM, MVS MTS MTS nautisch compleet. 1450 ton, bouwjaar 1966, middenschip 1986, afm 80x8.20x3.25m, 2 ruimen, semi beun, stalen vloer, alu schuifluiken, kopschroef 320 pk, 3x 220/380 volt, hoofdmotor 860 pk Caterpillar. Inruil van 55m, schip bespreekbaar. 3000 ton, dubbelwandig bunkerschip bouwjaar 1974, afm 109x11.40x3.70m, type N-gesloten, kopschroef 300 pk Veth. Hoofdmotoren: 2x 1000 pk Brons, recent gereviseerd. Werk erbij! bunkerscheepje 414 ton bouwjaar 1966, afm 50x6.60x2.10m, kopschroef 160 pk, bunkermast 14 meter, nieuwe afgiftemeter, hoofdmotor 420 pk Scania, zeer goed onderhouden schip! J.J. Geluk Handels- en Scheepvaartonderneming Middelburg B.V. Punt 15-4332 AB MIDDELBURG-NL Telefoon: 0118-613786 Fax 0118-623109 Autotel: 0653-488 479 n.o.z. Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,5 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,8 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 135 x 11,45 x 4,8 m. Money Maker - lightweight. 110 x 11,45 x 3,65 m. Roestvrijstalen tankers Duwbakken Diverse afmetingen. Nieuwbouw met diverse levertijden, casco's (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading 3200 ton 110x11,45x3,60 bj. 2004 Orsova, 3800m3, 1700pk Mitsubishi, 535pk boegs., zeer mooi casco. 2960 ton 110x11,4x3,5 bj. 1987 N'steinach, 1 ruim, Containerhut, ADNR, 12mm vloer, 1200pk MAK, 4 slaapk. 2592 ton 110x10x3,3m. bj.1975 Buijs, 3200m3, 10mm vl. Deutz 1600pk bj.2004, 4 slpk., buis, alu schuifl. Blomm. 2174 ton 110x9,5x3,05 bj.1989 Trier, 3100m3, alu kap, semi-beun, 1227pk CAT, revisie '02, zeer mooi schip 1747 ton 86x9,50x3,02 bj.1971 Rasche, 1700m3, 1 ruim 1200pk Mitsub. '04, alu friesche kap., 12mm st.vl., 3 slpk. 1702 ton 86x9,50x3,11 bj. 2000, China, 2002 afgebouwd, 950pk CAT '02, 350pk Verhaar, st.vl.12mm, alu. friesche kap. 1652 ton 85x9,5x3,02 bj.'72, 1700m3, 1 ruim, dubbelw. 1200pk MAK, 500pk MTU, 120 TEU, staal vl., 3 slaapk. 1539 ton 80x9,5, N'hausen, 1550m3, MTU 1425pk '05, 12mm vl.'98, blom. Alu kap'02, 1 ruim, 260pk DAF Verh. 1018 ton 70x7,20x3 bj. 1963 Fulton, 1600m3, 10mm. st. vl., 2xGM413pk, 2001 compl.gerevis., 15m. kraan, 165pk boegs. 875 ton 67x7,25x2,60 bj. 1962 L'brugge, Gent, 1300m3 680pk CAT, alu luiken+wagen, 3 slaapkamers, 220pkGM Medefinanciering en inruil bespreekbaar! Tankers Diverse jonge tankers te koop, zowel enkel- als dubbelwandig. Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen 06-53383964 06-30179475 rensen@rensenbv.nl driessen@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel: 078-6191233 NL-3331 MA Zwijndrecht Fax: 078-6120653 Onze NIEUWE winkel en magazijn aan: Kaai 140 zijn volledig Geopend ruim toegankelijke winkel grote magazijn voorraad T + 32 (0)3-231.16.13 F + 32 (0)3-226.66.07 E: gh-francois@vanstappen.be boordevol kwaliteits artikelen welkom, stap gerust eens binnen !! leveringen direct uit magazijn verkoop en advies balie eigen reparatie werkplaats Ook onze winkel Nassaustraat 18 blijft gewoon open!!

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 31 JANUARI 2006 VBR klaagt over moeizame totstandkoming federale binnenvaartorganisatie ‘Oude krokodillen liggen dwars’ Ontevredenheid over het ISPS-beleid van de Antwerpse haven, zorg om het personeelstekort en de vertegenwoordiging van de binnenvaart. Maar ook enig vertrouwen in het nieuwe NAIADES-programma van de Europese Commissie. Dat waren 27 januari de hoofdlijnen in de jaarrede van VBR-voorzitter Amand Bauwens. Bauwens is op de algemene vergadering door de leden herkozen als voorzitter van de VBR. Het bestuur blijft ongewijzigd, op Herman Dodewaard na. De jarenlange kascommissaris trekt zich terug als actief bestuurslid en is door VBR tot erelid benoemd. ‘Wanneer schippers boos worden, dan worden ze goed boos.’ Amand Bauwens liet er geen misverstand over bestaan dat de binnenvaart schoon genoeg heeft van het ISPS- en ligplaatsenbeleid in de haven van Antwerpen. De sector klaagt al maanden over de Alfapass, die voor meer veiligheid zou moeten zorgen, maar in de praktijk vooral problemen schept. Zo komen schippers met hun pas niet meer aan boord van hun eigen schip als dat in één van de zeesluizen ligt. De flexibiliteit die de Antwerpse haven groot heeft gemaakt, dreigt volgens Bauwens gedeeltelijk te verdwijnen. Door Sarah De Preter Door toepassing van de ISPScode is ook het ligplaatsenprobleem voor tankschepen nog acuter geworden. De voorzitter waarschuwde: ‘Het speeluurtje moet afgelopen zijn. Dat vinden ook onze vrouwen. Zij dulden het niet meer dat ze met hun kroost en boodschappen voor een poort staan wachten en niet binnenmogen.’ In de beurstijd hadden schippers nog de ruimte om actief deel te nemen aan het verenigingsleven. Nu zijn jonge binnenvaartondernemers op de jaarvergadering van de VBR een zeldzaamheid geworden. Hoe moet het verder met de binnenvaartvertegenwoordiging nu de oude garde geen opvolgers meer vindt? De VBR vraagt de federale overheid de sector tegemoet te komen. ‘De minister heeft ons destijds gevraagd één aanspreekpunt voor de binnenvaart te creëren. Inmiddels zijn initiatieven genomen voor de oprichting van een federale binnenvaartorganisatie. Wat wij willen, is een financiële bijdrage van de overheid. Met het huidige aantal particuliere binnenschippers in België is het quasionmogelijk om op professionele wijze een federatie op te richten en daarvoor mensen fulltime te betalen.’ Volgens de voorzitter hadden velen gehoopt dat de federatie al dit jaar een feit zou zijn. Maar ‘oude krokodillen’ hebben daar volgens Bauwens een stokje voor gestoken. In een brief aan de bevoegde minister zou het Actiecomité der Belgische Binnenscheepvaartorganisaties onlangs bezwaren hebben geuit tegen financiële steun door de overheid. En méér heeft de overheid volgens Bauwens niet Afscheid van erelid Herman Dodewaard (rechts) als kascommissaris. Links ondervoorzitter Karel Verbergt en in het midden de herkozen voorzitter Amand Bauwens. (foto Sarah De Preter) nodig om inactief te blijven. ‘Als het zo doorgaat, zal in de toekomst alles gedicteerd worden vanuit Nederland, ook op Europees vlak. De vraag is of we dat wel willen.’ Ondervoorzitter Karel Verberght voegde daaraan toe: ‘De overheid is aangewezen op onze deskundigheid. Als ze die serieus neemt, is ze ook bereid te investeren. In het andere geval sterven wij uit.’ Ook de binnenvaartvertegenwoordiging op Europees vlak baart Bauwens grote zorgen. ‘Het kost steeds meer mankracht en geld om de lobby in Brussel, bij de CCR en de Donaucommissie waar te maken. De Europese Schippers Organisatie (ESO) en de Europese Binnenvaart Unie (EBU) zijn het er over eens een deel van de reservefondsen te gebruiken voor het versterken van de Europese vertegenwoordiging.’ Personeelskrapte Al jaren kampt de Belgische binnenvaartsector met een personeelstekort. Ondanks de verkorte opleiding tot matroos kan het verloop binnen het huidige matrozenbestand niet worden opgevangen. De Belgische binnenvaart gaat bovendien gebukt onder hoge loonkosten. Zo bedraagt het verschil met Nederland in brutoloonkosten tien tot vijftien procent. Het aanvragen van arbeidsvergunningen blijkt een moeizame, bureaucratische procedure. De toetreding van nieuwe binnenvaartlanden tot de Europese Unie heeft de druk op de ketel nog verhoogd. In het vrije verkeer van personen uit de nieuwe EU-landen heeft de binnenvaart volgens Bauwens een dubbele handicap. ‘Binnenschepen uit de nieuwe lidstaten krijgen dezelfde rechten en plichten. Daardoor hebben bevrachters de keuze tussen bijvoorbeeld een Hongaars schip met een bemanning onder Hongaarse CAO en een Belgisch schip. Als er niet snel veranderingen komen, zal die keuze snel gemaakt zijn.’ Het gebruik van tijdelijke krachten is in de Belgische binnenvaart sinds enkele jaren verboden. Alles loopt via de Vlaamse Dienst voor Arbeids Bemiddeling (VDAB). VBR vraagt de overheid om de klok snel terug te draaien en de mogelijkheid om gebruik te maken van een uitzendbureau weer in te voeren. De vrije markt wordt in VBRkringen graag ‘pseudo-vrije markt’ genoemd. Voorzitter Bauwens wees op de desastreuze gevolgen voor de rendabiliteit van de binnenvaartbedrijven. ‘Als je naar de statistieken van de vervoerde tonnage kijkt, is de vrije markt een succes geworden. De Vlaamse vaarwegen hebben vorig jaar opnieuw recordcijfers geboekt. Tegelijkertijd heerst er een bikkelharde strijd om redelijke prijzen te bedingen. Moet je dan als sector altijd maar de stille hoop koesteren dat de lage waterstand op de rivieren enige adempauze geeft?’ Toch neemt de nieuwbouwgolf in de binnenvaart niet af. Als ‘fabeltjes’ bestempelde een aanwezige de mooie verhalen over nieuwe schepen in de vakbladen. Ook Amand Bauwens uitte zijn bezorgdheid over de snel toenemende capaciteit. ‘Binnenvaartondernemers zouden moeten leren just-intime te investeren. Maar voor deze timing gebruikt iedere ondernemer zijn eigen fiscale of familiale criteria. Dat heeft niets te maken met slecht ondernemerschap. Zowel voor de tankvaart als voor de droge lading heeft men dat gewild in de torentjes van de Europese blauwe fabriek in Brussel.’ Onenigheid Amand Bauwens haalde scherp uit naar de EBU. Daarbij ging het om de besteding van het geld uit het reservefonds. ‘In deze fondsen zit momenteel een kleine veertig miljoen euro. Dat de bedrijfstak het niet eens wordt over de besteding van dit geld is énkel en alléén de schuld van de EBU, en meerbepaald van Duitsland. Op elke vergadering stellen onze vertegenwoordigers de verdeeldheid binnen de EBU vast. Wat de ESO ook aan toegevingen doet, het is nooit genoeg om de EBU-vertegenwoordigers op één lijn te krijgen. Maar achteraf verstaat de EBU uitstekend de kunst om de zwarte piet voor het mislukken van een overeenkomst door te schuiven naar ESO.’ De ESO wil een deel van het geld bewaren voor (oudere) schippers met kleine schepen om VBR eist dat er meer ambtenaren komen die binnenschepen controleren met het oog op de vernieuwing van het Certificaat van Goedkeuring. Voorzitter Amand Bauwens gaat dit probleem aankaarten bij de overheid. ‘Nu is het zo dat schepen die klaar zijn op een op een fatsoenlijke manier het beroep te verlaten. NAIADES heet het prestigieuze binnenvaartconcept waarmee de Europese Commissie de binnenvaart in heel Europa de komende vijf jaar wil stimuleren. De VBR begroet de goede bedoelingen maar stelt de verwachtingen niet te hoog. Bauwens: ‘We vinden het positief dat de Commissie voor de eerste keer zo duidelijk op papier heeft gezet de binnenvaart te willen helpen. Als ook maar een klein deeltje van deze goede bedoelingen wordt omgezet, is dat goed voor ons allemaal. Laten we hopen dat onze ondernemers de resultaten hiervan nog mogen proeven.’ ‘Bestuurskracht door samenwerking’ Martin van Dijk, voorzitter van de Internationale Afdeling van Koninklijke Schuttevaer, bedankte het VBR-bestuur voor de plezierige en productieve samenwerking in de afgelopen jaren. Koninklijke Schuttevaer vertoonde tijdens de VBR-jaarvergadering een film over onveilige situaties tussen binnenvaart en zeevaart op de Westerschelde. De film is een co-productie van de Nederlandse en Vlaamse binnenvaart en loodsencorporaties en werd vervaardigd door Koninklijke Schuttevaer. Tijdens de jaarvergaderingen van de afdelingen van Koninklijke Schuttevaer in de afgelopen weken is de film goed ontvangen. Ook bij de VBR heeft de film zijn uitwerking niet gemist. Onder de aanwezigen ontstond een levendige discussie over taalproblemen en tegenstrijdige belangen op de Westerschelde. Martin van Dijk spoorde de aanwezigen ertoe aan vooral te blijven communiceren. ‘Laat ons, ook als organisaties onder elkaar, communicatie altijd hoog in het vaandel dragen. Alleen door samen te werken ontwikkel je bestuurskracht.’ ’Meer inspecteurs nodig’ scheepswerf soms langer dan een week moeten wachten vooraleer de enige ambtenaar die zich hiermee bezighoudt, aan boord komt. Wij vinden dat onaanvaardbaar.’ Het ligt volgens VBR voor de hand dat er minstens één vervangende inspecteur moet bijkomen.

Binnenvaartkrant