Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. GEVRAAGD L.matroos of matroos event. stel op mvs int. vaart. Tel. 0653-683192 of 0049-1739346479 TE KOOP casco rond/partyboot bjr eind 2005, ca. 39x6.50x ca. 1.20, glasdicht, 2 spudpalen, 2x Z-drive, geschilderd, veel rvs, levert. n.o.t.k. Tel. 078-6121246 0655-195004 GEVRAAGD OP DB FOR-EVER 2 matrozen en stuurmannen voor in de containervaart, ibv dienstboekje, min. 3 jaar ervaring op de Rijn- en binnenvaart, vaarsysteem: 4 wk op/4 wk af. Loon vlgns CAO binnenvaart. Tel. (0031)-(0)6-22424148 GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Passage 1x matr 2 jr vaartijd in dienstb, loon vlgns CAO binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 TE KOOP 59x6.69x2.84, 749 ton, bj '64 Zwartsluis Bolnes, 450 pk, alu schuifl, 1 ruim, autokraan, 3 slpk, nw keuken 2002, Unitas tot 2009. Tel. (0032)-(0)476226685 NIEUWE BOEGSCHROEVEN: 600 PK CCR2 schroef 1300mm 500 PK CCR2 schroef 1200 mm 400 PK CCR2 schroef 1000 mm botermantechniek.nl 06-54287373 TE KOOP gebruikte boegschroeven Ballegooy 300 pk schroef 800mm, Oudakker 300 pk schroef 900mm, Boterman 200 pk schroef 610mm botermantechniek.nl 06-54287373 GEVRAAGD keerkoppeling, Reintjes WVö-52 2:1 Tel. 0651-602181 Aankoop/verkoop Zeeschepen DSM shipbrokers Tel 0646-222111 www.shiptrade.nl WASMACHINE DEFECT V-Service 0180-412271 servicegebied groot Rotterdam e.o. Tel 0620-492 155 MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. GEZOCHT PASSAGIERSSCHEPEN charterkantoor HAT Tours heeft werk voor schepen in de kleine passagiersvaart (16/36 p) eigenaars van best. schepen of pers. met (om)-bouwplannen bel ! Tel.0299-690771 (w.troelstra) HAT Tours www.hat-tours.com GEVRAAGD matroos op mts int.vaart. Systeemvaart, loon notk. Tel. 0653-972985 SVB ARADE ZOEKT ... voor eetbare olietanker Aloha een kapitein met vaarbewijs/Rijn- en radarpatent, 2 weken op/2 weken af, voeding vrij. Min 30 jaar, liefst met ervaring eetbare olietanker. Tel. 06-28420056 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl VEEL VERFWERK Wij schilderen voor u met verfspuit, kwast of rol, in ruimen, machinekamers of aan dek. Wij leveren verf tegen scherpe prijzen. Ook kunnen wij beschermende folies aanbrengen bij afbouw en reparatie ter voorkoming van beschadiging aan ramen, deuren, vloeren enz. 078-6106798/06-53135007 GEVRAAGD matroos op mts Duchesse, loon conform CAO binnenvaart. 2 wkn op/2 wkn af. Tel. 0032-477960098 TE KOOP GEVRAAGD Perkins, Lister & Deutz aggregaten, a contant. 072-5401001 0653-531615 GEZOCHT stuurman met patent tot Mainz, week op/week af. Tel. (0031)-(0)610970245 GEVRAAGD EX-BEROEPSSCHEPEN ter bemiddeling, ook opknappers luxe motors, kotters, vrachtschepen en spitsen etc. Ventura: Mark en Floor van Helden (0031)-(0)654956692 TE KOOP motorspits geschikt voor ombouw/bewoning € 17.000,=. Tel. 06-51433163 GEVRAAGD per direct kapitein op mvs Plattenburg met patent min. Mannheim, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0621-201130 of 0049-151-14248229 TE KOOP Luxe motor Anna-Koosje, 28.5x5.05, vaste ligpl. (in eigendom) Zaandam. Compleet schip, kopschroef, cv, etc. Origineel en i.z.g.s. van onderhoud. Varend monument! Vr.pr. € 320.000,- Tel. 06-55523510 home. tiscali.nl/annakoosje GEVRAAGD stuurman met Rijnpatent voor mts Mezzoforte, 2 wkn op, 2 wkn af. Tel. 0475-466430 GEZOCHT mid-voorschip 40x8.20, J'60, grote woning voor event zware kops. Antw fax: 0032473824693 GYRON CREW BV ZOEKT... i.o.v. MS Tarazed 1x matr, 2 jr vaart. in dienstb., loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD Tsjechische stuurman zonder patent, 3 weken op, 3 weken af op mcs Mission. Tel. 06-53534800 TE KOOP ms Sarcelle bj '87 Slob 110x10.52x3.25, 2563 ton. Tel.0653-231284 0049-1716007418 noz TE KOOP rondvaartboot op de Linge type Tullemans 26.71x5.2x1.13, 150 personen. www.weltershoreca.nl 073-5035278 GEVRAAGD zetschipper of evt stel op mbs 800 ton i.b.v. Rijn-radarpatent. Tel. 0653-232778 TE KOOP mbs Marie 767 ton 653 pk Mitsubishi, naut compl, kopschroef 280 pk met langdurig vast werk te leveren. Interessante prijs. Tel. 0653-232778 GEZOCHT !!!!!!!!!!! geen 9 tot 5 mentaliteit. Wij verhuren slangen en pompen vooral in de scheepvaart. Dus alle relevante kennis/ervaring is welkom. Woonachtig in Rotterdam of omgeving. Tel. 0181-261407 GEZOCHT KAPITEIN ... i.b.v. geldige papieren voor in de bunkering. Loon en vrije tijd n.o.t.k. tel. 06 51431864 OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Rex Rheni zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Amsterdam zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Calypso zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Normandie zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com OCEANWIDE NETHERLANDS BV Voor mps Royal Lindavia zoeken wij voor het seizoen 2006 serveersters, cabin stewardessen, barmedewerkers, keukenhulpen, hulp koks. Reacties naar: vlissingen@oceanwidecrew.com GEVRAAGD matrozen en stuurman voor mvs Modena met erv. in de binnenv., dienstb., vaarsyst. 2 mnd op/1 mnd af, salaris vlgns CAO Binnenv. Tel. 0629-537616 AUtoBANDenWIELenPROBLEEM ??? Dan kent u BANDje VERSTANDje niet. 24u service, afspraak 0180 619411 Barendrecht nabij Heinenoordtunnel. ALLE merken, Winter, scOOter, Smart TE KOOP woon/recr.schip 17.45x4.16m, Volvo Penta 90 pk, boegschroef, ruime stuurhut, vr.pr. € 79.000 (ref 2260). Scheepsmakelaardij Fikkers www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP riviersleper 22.3x4.8x2.1m, Kromhout 375 pk, Lister 20 pk, S.I. 2011, wonen/werken/recreëren, varend monument. Vr.pr. € 130.000 (ref 1928). Scheepsmakelaardij Fikkers www.fikkers.nl 050-3111404 TE KOOP ms Geertje bj 1962, 800 ton, 565 pk Cat, 63x7.20x2.61, prijs n.o.t.k. Tel. 0651-456162 DEKSMAN PER DIRECT ... beschikbaar, w.erv. Donau 9mnd tanker Sl/dwb, vr.schip. Zkt schip voor w op w af in Ned. 0621-438891 0654-388688 TE KOOP GEVRAAGD passagiersschip ca. 200 pers. E-mail: riverstar@skynet.be 31 JANUARI 2006 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 9,00 3x € 21,00 € 14,00 € 31,00 € 19,00 € 42,00 € 23,00 € 52,00 € 28,00 € 62,00 € 33,00 € 72,00 € 38,00 € 83,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,05 (buiten Ned. € 3,10 ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,60 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,25 extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Tenaamstelling rekeninghouder: __________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.335,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.580,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.716,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.835,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.090,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.280,- Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €180,- ex BTW. Prijzen onder voorbehoud wijziging, inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland. Volautomatische tractielader: 24 V/100 Ah: € 770,- ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl TE KOOP: Ex parlevinker 15x4.20x1.20m. Bwjr: '76. Nieuwe schroefas. Motor: Deutz 118 KW. Inspectierapp. aug. 2005, SI tot 07/2009. Vraagpr. € 67.500,- (ex BTW). Tel. 0243775830. Mob. 0653163480 GEVRAAGD matroos, stuurman op DB Joson, Donauvaart, CAO loon, ibv dienstboek. 06-53422601 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Dealer GEVRAAGD matroos op dslb Calypso, ervaring in de duwvaart vereist, werkschema 48 uur per week en loon volgens het CAO-binnenvaart. Tel. 0115-617901 TE KOOP ms Beppie, 49.36x5.95x2.48, 464 ton, 300 pk Volvo, woning 2000, stuurhut/piloot 2004, vast werk. Tel. 06-51416194 Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/ betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 VBKO onderzoekt ‘bodemprijzen’ Directeur J.H.M. Rovers van de VBKO (de Vereniging van waterbouwers in Bagger-, Kust- en Oeverwerken) heeft aangegeven te willen onderzoeken of er bodemtarieven mogelijk kunnen worden ingevoerd in het vervoer van bagger en bouwstoffen over de binnenwateren. Volgens Ton Roos, directeur van het CBRB, is dat niet de oplossing voor de veel te lage tarieven die worden betaald in deze sector. ‘Het gaat er om dat alle partijen het belang inzien van verbetering van die markt.’ De hele sector van bouwstoffen bevindt zich op een dieptepunt, vertelt Kees van Putten, directeur van Nederlandse Vereniging van Leveranciers van Bouwstoffen (NVLB) en van de Nederlandse Vereniging van Zandwinners. ‘Er is een verlaging van het gebruik van ophoogzand de laatste jaren door het wegvallen van grote projecten zoals de HSL en de Betuwelijn. Het is een volledig vraaggestuurde markt. Op de één of andere manier heeft het werk aan de HSL en de Betuwelijn de teruglopende woningbouw gecompenseerd. Sinds begin 2001 is het verbruik van zand in Nederland met 25 tot 30 procent afgenomen. Nu zijn we weer terug op het niveau van 1995. Je ziet het aan de branche dat het minder wordt. Er zijn al bedrijven die ermee stoppen. Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben overeenstemming bereikt over de pensioenproblematiek in de binnenvaart. De achterbannen hebben het voorstel goedgekeurd. Dit deelde voorzitter Johan Groenewold van de Vereniging voor Sleepen duwbooteigenaren Rijn & IJssel mee bij de jaarvergadering, afgelopen zaterdag (28 januari) in Rotterdam. Het pensioenvoorstel houdt onder andere in dat werknemers bij een volledige pensioenopbouw met 63 jaar met pensioen kunnen met behoud van tegen de tachtig procent Vervolg van pagina 1 Een bedrag van vier miljard euro circuleert als totale investering in de binnenvaart – maar dat bedrag staat niet vermeld in het actieprogramma. Het wil ook niet zeggen dat een bedrag van een dergelijke omvang in de begroting van de Europese Unie wordt opgenomen. Daarin zijn namelijk diverse infrastructurele projecten inbegrepen waar de EU al een bijdrage voor had toegezegd. Zoals de verbinding Parijs-Rotterdam (een nieuw kanaal tussen de Seine en de Schelde) en de kanalisering van de Boven-Donau (waar zware milieuprotesten tegen zijn). Een aanzienlijk bescheidener bedrag van veertig miljoen euro is toegezegd door de Commissie voor een innovatiefonds dat in totaal 120 miljoen euro moet gaan bevatten. De nationale overheden en het bedrijfsleven moeten Baggeren op de Waal. (foto MGR) We hebben geen signalen dat het weer toe zal nemen, wel dat het nu stabiliseert. We zijn voor verbetering van de markt afhankelijk van het woningbouwprogramma van VROM en van het MIT, het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport van V&W. Misschien straks de Tweede Maasvlakte.’ VBKO-directeur Rovers verwacht voorlopig niet veel van de Maasvlakte. ‘Totdat er in de nieuwe Maasvlakte ook weer havens worden gegraven.’ Van een groei in het vervoer hoeft de binnenvaart in deze sector dus niet veel te verwachten. Roos hoopt dat de beunschippers zich wat meer zullen organiseren en elkaar Voorzitter Rijn & IJssel: ‘We zullen zien!’ Tóch nog CAO-overleg van het laatstverdiende salaris. Groenewold voegde aan deze mededeling toe: ‘Partijen willen binnenkort weer om de tafel met elkaar om de huidige situatie te bespreken en wellicht een poging doen tot een nieuwe CAO te komen. We zullen zien!’ Sinds 1 januari 2006 is er geen CAO meer voor de binnenvaart. In november vorig jaar raakte het overleg in een impasse toen de vakbonden zich terugtrokken nadat een werkgever had opgemerkt dat hij toch een aparte bedrijfs- CAO zou afsluiten. Groenewold vond de reactie van de bonden toen ‘te kort door de Vier miljard euro beschikbaar dan wel de overige tachtig miljoen ophoesten. Het bedrijfsleven zou dat kunnen doen door de veertig miljoen euro uit het reservefonds aan te spreken. Het reservefonds is nog een overblijfsel van de sloopregelingen van het eind van de vorige eeuw. Het geld in het fonds bestaat uit eigen bijdragen van scheepvaartondernemers en verreweg het meeste is opgebouwd uit boetes in het kader van de oud-voor-nieuwregeling. EVO-directeur Van den Broek Humphreij merkte bij de doop van het kraanschip Mercurius Amsterdam cynisch op dat dit gebaar van de Europese Commissie mag worden beschouwd als een schouderklop voor de Nederlandse binnenvaart. Maar hij voegde eraan toe: ‘Ik vrees dat het meeste geld wel zal gaan naar de voorzitters van de commissies die de tenders zullen onderzoeken.’ bocht’. Maar ook de werkgevers gingen niet vrijuit, vindt hij. ‘De werkgeversvertegenwoordiger namens CBOB en ONS riep dat er alleen maar meer bedrijfs-CAO’s komen en daarvoor ontheffingen worden aangevraagd. Een zeer merkwaardige opmerking. Of je kent het dossier niet of je gooit bewust olie op het vuur, door een pertinente onjuistheid in de lucht te houden en deze niet te corrigeren.’ De sleep- en duwboten moeten het voor een belangrijk deel hebben van het werk in de sector van bagger, zand en grind. Een sector die de laatste weken in het nieuws is omdat de tarieven die aannemers betalen voor het vervoer, veel te laag zouden zijn. Het nieuwe Scheepvaartgilde van beunschippers wordt door Johan Groenewold omschreven als ‘actiegroep’, ‘…zoals gebruikelijk sterk beïnvloed door mensen die nooit ergens Het CBRB heeft de Raad van State laten weten twijfels te hebben over de wijzigingen in de nieuwe Binnenvaartwet. Het betreft Hoofdstuk 5 ‘Toezicht, opsporing en verbodsbepalingen’ waarin staat dat ‘alle in art. 141 Wetboek van Strafrecht aangewezen ambtenaren en de ambtenaren van de rijksbelastingdienst worden aangewezen als toezichthoudende ambtenaren’. Het CBRB: ‘Onduidelijk is of deze ambtenaren beschikken over voldoende basale (binnenvaart)kennis om de hun toegewezen toezichthoudende taken verantwoord uit te voeren.’ Ersntiger noemt het CBRB het niet voortdurend doodconcurreren, waardoor de beunschippers ver onder de kostprijs werken (aldus het NEA-onderzoek dat het CBRB liet uitvoeren). Roos: ‘Een beunschip vervoert voor 2,20 euro per ton nat zand van Rotterdam naar Koudekerk, terwijl de kostprijs volgens het NEA-onderzoek 3,41 per ton is. Grote partijen in de sector hebben allang aangegeven dat 2,50 euro bespreekbaar zou moeten zijn, maar de bevrachters neigen eerder om het naar de twee euro te trekken. Het is een besloten markt, waar het wegvervoer echt niet door onderbieding tussen kan komen. Zeker in het werk van de beunschepen is dat onmogelijk. Daar beconcurreren de beunscheepseigenaren elkaar. Het is een totaal onevenwichtige situatie. Ze lijken allemaal wel verslaafd aan die veel te lage prijs.’ Dat de hele sector zich momenteel in een dip bevindt, snapt Roos ook wel. ‘Maar daar heeft de schipper niet zoveel aan. Als er onderhandelingen moeten worden gevoerd, loopt de schippers achter de feiten aan. Het is van groot belang dat er een signaal gaat vanuit de vervoerders. De sector moet toch kunnen investeren, dat is in ieders belang.’ Voor maart organiseert het CBRB een congres over de zand en grind-sector. bij zijn aangesloten en nu het wiel trachten uit te vinden. Uiteraard allemaal goed bedoeld. Triest vind ik het dat de geuzen als wapenfeit roepen dat het VBKO en het CBRB zijn wakker geschud. Wie moet er nu eigenlijk worden wakker geschud! De beunschepen hebben zelf gewacht tot men met de vingers tussen de deur zat.’ De sterke versnippering en onderlinge concurrentie zijn de oorzaken van het prijsverval in deze sector, aldus Groenewold. ‘Hoe meer spelers, hoe lager de prijs. Luister goed naar wat ik zeg: ik zeg niet: “Hoe meer boten hoe lager de prijs,” maar” “Hoe meer spelers, hoe lager de prijs.” Vertaald naar: hoe meer tenders, hoe lager de prijs.’ Voor de leden van Rijn & IJssel merkte hij op: ‘Vooral in de markt van sleep- en duwboten blijkt specialisatie de formule te zijn om een gezonde situatie te creëren.’ CBRB tekent bezwaar aan tegen aspecten Binnenvaartwet dat die opsporingsambtenaren bevoegd zouden zijn zonder toestemming van de bewoner een woning te betreden. Het CBRB vindt dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met het ‘huisrecht’ zoals gewaarborgd in de Grondwet en de Algemene wet op het binnentreden. ‘Niet acceptabel,’ aldus het CBRB. De nieuwe Binnenvaartwet moet in de loop van 2008 in werking treden. In de wet worden drie binnenvaartwetten samengevoegd: de Wet vervoer binnenvaart, de Binnenschepenwet en de Wet vaartijden en bemanningssterkte binnenscheepvaart. 31 JANUARI 2006 De Verleiding Goeie actie van de EU. Vooral de naam is goed gekozen. Naiades waren in de Griekse mythologie verleidelijke dames die uit meren en rivieren kwamen. Het slot van het liedje was dan wel dat je uiteindelijk met ze ten onder ging, dus pas maar op. Homerus vertelt erover in zijn Odyssee, als koning Odysseus onderweg naar huis van de Trojaanse oorlog wordt verleid door een nymf, aan wie hij maar ternauwernood kan ontsnappen om eenmaal thuisgekomen te horen dat zijn vrouw Penelope de verleiding van tal van mannen niet had kunnen weerstaan. Dat noem ik nog eens van koude kermis thuiskomen. Het blijft één van mijn favoriete passages uit de Griekse mythologie, deze ‘homerun’ door Homerus. Het leert ons dat verleidingen moeilijk te weerstaan zijn. En als je daar toch in slaagt, krijg je er later ook nog spijt van. Wordt de Europese binnenvaart verleid door dit actieplan met die mooie naam (Navigation And Inland Waterway Action and Development in Europe – ze zijn er nog niet uit waar die S voor staat, misschien voor Slime)? Je wordt lekker gemaakt met een paar flinke bedragen – teveel om nee tegen te zeggen, te weinig om echt iets te betekenen – en op het moment dat je beseft dat je er helemaal niets mee bent opgeschoten, kun je niet meer terugkrabbelen en voor je het weet is de Akte van Mannheim naar de geschiedenisboekjes verdwenen en varen we onder het regiem van het Traktaat van Brussel. Je zou denken dat het zo’n vaart niet loopt. Het actieprogramma NAIADES wordt uitgevoerd om de wereld te wijzen op de voordelen van de binnenvaart. Dat klinkt nobel. Net als in de negentiger jaren met de sanering van de Europese binnenvaart. Achteraf werd het met terugwerkende kracht omgedoopt in ‘modernisering van de Europese binnenvaart’. En waarachtig, dat staat er nu wéér in: ‘…beperkte investeringsmogelijkheden vormen in combinatie met de lange levensduur van schepen een hoge drempel voor de modernisering van de vloot.’ Beperkte investeringsmogelijkheden? Ik zal ze toch maar eens een paar kranten opsturen. Kunnen ze zich in Brussel een beetje inlezen. En was die modernisering (voorheen ‘sanering’) twaalf jaar geleden niet gewoon bedoeld om als wisselgeld te dienen voor de liberalisering? Ben benieuwd wat er deze keer moet worden ingeleverd. Toegegeven, verleiding is ook een vorm van waardering. En wie wil later bittere tranen van spijt plengen? Nou, met Odysseus en Penelope liep het uiteindelijk goed af. Aan het eind van het verhaal vliegen ze samen in haar roze Rolls Royce naar een vakantie op Tracy Island. www.gonlag.nl

Binnenvaartkrant