Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 16 31 JANUARI 2006 GTI West Industrie Marine & Offshore Donker Duyvisweg 301 3316 BL Dordrecht Tel 078-6777777, Fax 078-6777799 E-mail: info@gti-group.com Web: www.gti-group.com Wij leverden het stuurhuis, hydrauliek stuurhuis en stuurwiel Oosthavenzijde 5-Puttershoek-Holland Postbus 5606-3297 ZG Puttershoek Telefoon (078) 676 38 11 - Telefax (078) 676 48 53 Wij leverden het complete schip en wensen Atlantic Schepen Expl. Mij. B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart met het Wij wensen het mts Atlantic Power en haar bemanning een behouden vaart. mts Atlantic Power Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Wie leverden op het mts Altantic Power INEC BV Ontwerp casco, tekeningen en berekeningen Rensen Shipbuilding B.V. Levering complete schip Smits Machinefabriek en Scheepsreparatie B.V. Complete afbouw Atlantic Schepen Expl. Mij. B.V. Bevrachting Marsh BV Verzekering MAK Nederland b.v MaK voortstuwingsmotor type 6m20 Sperre Rotterdam BV 2 startluchtcompressoren merk Sperre type HL 2/90, pressure 30 bar, 975 rpm, 28 kub per uur Unisol isolatietechniek bv Leverantie woningisolatie-uitlaatgassen en thermische olie Discom BV 35dB(A) dempers met vonkenvangers voor alle motoren en RVS vonkenvanger voor de ketel Solak BV Las- en Montagebedrijf Aluminium machinekamervloerplaten voor en achter PSI Pijpleidingen Volledige voor- en achtermachinekamer geïnstalleerd Parker Hannifin bv Motorbediening MiniSem 1E ADS van STIGT Keerkoppeling De Ruyter Dieseltechniek B.V. 2 generatorsets 567 kVA t.b.v. boegschroef-/ ladingpompbedrijf, motor: Caterpillar 3412 DI-TA, generator: Stamford HCM 634 K, 2 generatorset 109 kVA, motor: John Deere 6068 TF 158 en generator: Stamford UCM 274 E AMW-MARINE - H.I. AMBACHT 4-blads schroef diameter 1800mm, keur LRS Damen Marine Components Straalbuis type Van de Giessen Optima, diameter 1.862 mm Machinefabriek - Scheepstechniek DE WAAL bv Schroefasinstallatie HDW-blomm-voss Schroefasafdichting Verhaar Omega B.V. OMEGA 31130 inclusief elektromotor met een vermogen van 367 kW Leroy Somer Boegschroefmotor Blokland Non Ferro bv Beunkoelers Kampers Scheepskonstruktie BV Stuurhuis, hydrauliek stuurhuis en stuurwerk Rob Snel BV Deuren Handelsonderneming Beerens BV Aluminium stuurhuistrap, sierdakradarmast en boordlichtbakken Van der Velden Marine Systems Hydraulisch systeem SP 2000, stuurmachine 2 DWK 6080/65 en 2 roeren HD 240 Radio Holland Netherlands bv 2 Radio Holland RHRS-2005RC rivierradars, Radio Zeeland SIGMA-120 echolood, Radio Zeeland SIGMA-130 windmeter, Radio Zeeland SIGMA-300 bochtaanwijzer, Radio Zeeland SIGMA-550 autopilot, Radio Zeeland SIGMA-700 intercom, 2 Sailor RT-2048 marifoons met ATIS Killer, Furuno GP-37 GPS ontvanger, NufaTron NAT01 tachograaf, Radio Zeeland Brainbox Lite PC met 17"TFT monitor, Transas NaviSailor 3000 electronic chart software en Transas AIS Transponder voor NaviSailor 3000 Werkina Werkendam bv De complete elektrische installatie, inclusief 2-draads data besturing, monitoring systeem met touch-screen bediening, complete airco installatie, Travelvison antennesysteem, overdrukinstallatie, tankalarmering en radermeting Elektrotechnisch Scheepsinstallatie Bureau C.E. van 't Hof B.V. Niveau-alarmering, overvulbeveiliging, drukmeting en alarmering, eclipse niveaumeting, NXT computersysteem, diepgangmeting, Heattracing, X-BOB met Lloyds certificaat RAFA B.V. Scheepsramen onder keur van o.a GL, Lloyds, BSI, DNV e.a. Loggers Rubbertechniek bv Flexibele opstelling woning en flexibele ophanging van de uitlaten Verveer Scheepsbetimmeringen BV Complete betimmering inclusief keuken en tegelwerk Vlasblom Woninginrichting en Textiel bv Stoffering WindeX Engineering BV Airconditioning, ovedrukinstallatie, machinekamerventilatie en RVS klaproosters Machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk B.V. Ankerlieren, ankers en kettingen, kaapstanders en bungergiek lengte 25 meter, 12 duim Blommaert BVBA Voormast type IMPROVAL Riwa Boating International Roeiboot type Riwa 4000 in brandvertragende uitvoering All Pumps Holland BV Pompen en ballastpomp EPS European Pump Services B.V. 2 EPS ladingpompsets bestaande uit een Bornemann W9.6 zk 85 samengebouwd op een fundatieframe met een EeX De IIC T4 ATEX motor van 500kW DBR Pumps & Parts Algemene dienstpompen GTI West Industrie Klokken (lading), pijpen en dekleidingen Konutherm BV Thermische olie verwarmingsinstallatie Atlantic Oil Smeerolie Bunkerrama Gasolie en complete scheepsinventaris Ouwerkerk ADNR pakket ScheGro BV Een deel van de veiligheidsuitrusting Jotun BV Coating Hempel (The Netherlands ) B.V. Coating Lloyd's Register of Shipping EMEA Classificatie Dacom Telecommunicatie b.v. Telsat telefooninstallatie en digitenne Gomdrom Laad- en losslangen INTERNATIONAL NAVAL ENGINEERING CONSULTANTS B.V. Het ontwerp, tekeningen en berekeningen voor het mts Atlantic Power zijn door ons verzorgd. Wij wensen Atlantic Schepen Expl. Mij. B.V. en haar bemanning een behouden vaart. INEC BV Albrandswaardseweg 7, 3171 AD Poortugaal Tel: 010-5012215 Fax: 010-5012501 e-mail: inec@worldonline.nl website: www.inec.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 17 Atlantic Power: power van voor tot achter Als Radio Vlissingen een waarschuwing afgeeft met toenemend zuidwest en je bij eb een grote jongen in de Everingen bunkert, moeten alle zeilen worden bijgezet. Het is dan van belang dat je schip een zoutwater-robuustheid heeft. De Atlantic Power, een nieuw bunkerschip van 4550 ton en voortgestuwd door een MAKmotor type 6M van 1550 pk, voldoet van voor tot achter aan dit beeld. Door Johan de Witte Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij gaf Rensen Shipbuilding opdracht tot de bouw van een 110 x 13,50 x 5,32 meter schip en twee schepen van 135 x 13,50 x 5,32 meter. Smits Machinefabriek uit Krimpen aan de Lek (ook geen onbekende) installeert de bunkerschepen. Als eerste arriveerde de Atlantic Power aan de afbouwkade bij de voormalige IJsselwerf. Verveer uit Zwijndrecht voorzag de bemanningsverblijven van comfort en meubilair. Radio Holland leverde een compleet nautisch systeem met AIS daarin geïntegreerd. We spreken met Thomas van Gorkom, technisch manager bij Atlantic en al geruime tijd in dienst bij de firma. ‘In de bunkering kiezen we een “vlakdekker” voor veilig en makkelijk werken. De Atlantic Power wordt nog gevolgd door de Pride en de Pionier, beiden 135-metercasco’s van circa zesduizend ton. Die zijn gebouwd in Quidon. De Atlantic Power is gebouwd in Jiang te China. Een werf met een verbazende arbeidspotentie en verrassende kwaliteit. Chinese scheepsbouw kan je vergelijken met het gebruik van Croma: “Je moet er bij blijven; anders verbrandt het.”’ ‘Deze nieuwe bunkerschepen betekenen een flinke uitbreiding, verjonging en zijn een antwoord op de marktontwikkelingen. We varen ons eigen “ding” en stemmen af op wat de klant vraagt. In de keuze van componenten voor deze schepen hebben we voor duurzaamheid en uniformiteit gekozen met het accent op gebruikskosten.’ Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij bestuurt vanuit een nieuw kantoor aan de Madroelhaven in Rotterdam vier zeeschepen en 22 binnenvaartankers waarmee stook-, gas- en smeerolie wordt gevaren. De firma is totaalleverancier en verzorgt smeerolie voor Total, Chevron en Texaco (Famm) voor de zeevaart in heel Nederland, met een warehouse waar bijna 400.000 liter olie in vaten is opgeslagen. De Atlantic-organisatie heeft vijf poten: Atlantic Aardolie Producten maatschappij handelt in bunkerfuel-producten voor de zeevaart. De transporttak Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij, Posttrans/ Postoils zijn verantwoordelijk voor handel en transport van olieproducten (voornamelijk smeerolie). Oost-Atlantic-lijn beheert de zeeschepen. Bunkerrama’s zijn verkooppunten voor de binnenvaart (olie en hardware) gevestigd in Rotterdam (Maaskade) en Zwijndrecht (Westkeetshaven). Als laatste is er nog Scheepshandel J&L Ouwerkerk; die verzorgt de in- en verkoop van scheepsmaterialen voor zeevaart en offshore. In antwoord op de wens van klanten om toenemende pompcapaciteit (kortere ligtijden zijn afhankelijk van de ontvangstcapaciteit) is de Atlantic Power uitgevoerd met twee joekels van Bornemann-pompen en een geheel 12-duimsleidingsysteem, tot in het puntje van de 25 meter lange bunkermast. Er wordt gestreefd naar een 10-duimsslang. Indien nodig wordt de lading rondgepompt. Een compressor brengt via een borrelsysteem lucht in het product ter voorkoming van laagvorming in de tanks. De stookolie wordt hiermee geëmulgeerd. Andreas van Winsen, na twintig jaar bij EWT en sinds twee jaar als hoofd technische dienst binnenvaart werkzaam, zegt: ’We houden de zaak warm met een tweeënhalf miljoen calorieën Konutherm-ketel – ouderwetse degelijkheid, puur gekozen op betrouwbaarheid en service. We kennen de ketel en zijn leveranciers.’ ‘Onderwater zijn de schepen uitgerust met watergesmeerde assen en hardstalen Van de Waal-bussen. De afdichting is een speciaal systeem van Blohm & Voss, een zogenaamd Simplon Bello type. Perfect materiaal. Voor woelig water zijn de lieren aan dek uitgevoerd met constant tension. Dit betekent dat de lieren door middel van halen en vieren automatisch een constante trekkracht op de meertouwen uitoefenen.’ Volgens kapitein Jan van der Plas wordt de Atlantic Power voorzien van ’het neusje van de zalm’. Voor een Katwijker en oud-visser een uitdrukking waar termen als ‘robuust, gigantisch, meer een zeeschip’ en ‘hele fabriek aan boord’ zich in verschuilen. Jan zit 25 jaar op het water; begon bij J.C. v.d. Linden aan boord van het bunkerscheepje Rodina 3. ‘Samen met je crew wil je dit in je carrière een keer meemaken. Mooi toch!’ ICCP-systeem De schepen zijn/worden bij Scheepswerf Nieuwenhuijsen in Geertruidenberg uitgerust met het ICCP-systeem. ICCP staat voor Impressed Current Cathodic Protection, in gewoon Nederlands betekent dit kathodische bescherming met opgedrukte stroom. Hiervoor wordt aan beide zijden van het schip een aantal sensoren geplaatst. Eén kleine sensor op de aslijn is een referentie-anode die de waarde meet. Een actief, computergestuurd systeem legt een beschermend spanningsveld rond de scheepshuid dat het proces van aangroei en corrosie stopt. De energie hiervoor vraagt een gelijkstroombron, die aangesloten kan worden op het wisselstroomnet. Voordelen van dit systeem: geen aangroei of corrosie onder de waterlijn, geen snelheidverlies, niet meer spuiten of conserveren, na controle te water en varen. In juni of juli, als alledrie de schepen in de vaart zijn, presenteert de firma haar nieuwe aanwinsten. Onder welke vlag de schepen gaan varen, is vanzelfsprekend: die van Atlantic Schepen Exploitatie Maatschappij. Het dek heeft wel wat weg van een raffinaderij. 31 JANUARI 2006 De Atlantic Power is uitgevoerd met twee joekels van Bornemann-pompen en een geheel 12-duimsleidingsysteem. mts Atlantic Power (advertenties) Hartelijk gefeliciteerd met mts Atlantic Power Waarvoor wij mochten leveren: - 2 EPS ladingpompsets bestaande uit een Bornemann W9.6 zk 85 samengebouwd op een fundatieframe met een EeX De IIC T4 ATEX motor van 500kW frequentiegeregeld. Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69

Binnenvaartkrant