Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 12 www.huizinga-snijder.nl Vzw De Milieuboot uit Vlaanderen zoekt schippersechtpaar ! Jullie genieten van het schippersleven en werken graag samen met een enthousiaste ploeg van educatieve lesgevers. Contact met kinderen spreekt jullie aan en jullie dragen de Vlaamse waterlopen in jullie hart mee. Ook weekendwerk schrikt jullie niet af. Wel dan is deze job echt iets voor jullie! Wie zijn wij? De Milieuboot vzw is een milieuorganisatie die zich via verschillende acties en projecten inzet voor schoon water in alle rivieren en kanalen, voor meer ruimte voor water en voor het behoud en herstel van de natuur rond de waterlopen. Het project ‘Educatieve Milieuboottochten’ (met de steun van de Vlaamse Gemeenschap) maakt het grootste deel van de werking uit. Tijdens de Educatieve Milieuboottochten neemt De Milieuboot scholen, verenigingen, organisaties, milieuraden, families, vriendengroepen en individuele deelnemers mee voor een boeiende en leerrijke verkenning op de Vlaamse waterwegen. De milieuboot vaart van maart tot juni en in september tot oktober. Op vier jaar tijd vaart de milieuboot zo doorheen heel Vlaanderen en probeert zo de inwoners warm te maken voor hun waterlopen. Om de vier jaar komt de milieuboot dus terug in uw omgeving! In het voorjaar 2006 start de milieuboot op het Kanaal Gent - Brugge - Oostende; via het Afleidingskanaal van de Leie, de Ringvaart en het Kanaal Gent - Terneuzen zet hij dan koers naar de IJzer. Wat bieden wij aan: • Een aangename werksfeer met een ploeg van gemotiveerde mensen. • Een goede verdienste. • Verblijf mogelijk gedurende de vaarperiode (van april tot juni, september en oktober) op een ‘echte milieuboot’ (een spits) in een gezellige ingerichte woning met 1 slaapruimte, een leefruimte, ingerichte badkamer en keuken. Voelen jullie je aangesproken! Geef ons een seintje en wie weet zijn jullie binnenkort het nieuwe schipperspaar van De Milieuboot... Via post: De Gheeststraat 16, B- 9300 Aalst Via telefoon of fax: tel +32 (0) 53 72 94 24 fax +32 (0)53 80 87 43 Of via mail baita@milieuboot.be Je vindt meer inlichtingen over de milieuboot en de programma’s op www.milieuboot.be 26 EXCLUSIEVE LOFTAPPARTEMENTEN IN EEN UNIEK RIJKSMONUMENT • modern wonen in een monumentale fabriek • in grootte variërend vanaf ca. 150 m 2 tot ca. 300 m 2 • v.v. 2 inpandige parkeerplaatsen • uw boot praktisch voor de deur • koopsommen vanaf € 304.000,-- v.o.n. R.H. WITJES Hinkeman 13 6916 LL Tolkamer Tel: 0316-541280 / Fax: 0316-544451 Mobiel: 0653-681317 kantoor op Service Centrum Lobith. 2936 T 105 x 11.40 x 3.48 bj 1982 1200 pk MAK 1900 T 105 x 10.50 x 2.60 bj 1989 1445 pk Cat 2584 T 110 x 10.06 x 3.32 bj 1975 1600 pk Deutz bj 2003 2700 T 110 x 11.40 x 3.27 bj 1995 1850 pk Deutz bj 2002 1100 T 80 x 8.20 x 2.50 bj 1956 620 pk Deutz bj 1995 875 T 67 x 7.20 x 6.60 bj 1962 680 pk Cat M.B.S 1050 T 80 x 8.10 x 2.50 bj 1970 720 pk Deutz M.P.S 600 pers 70 x 11.05 x 1.40 bj 1941 1000 pk Deutz 24 LUXE EN COMFORTABELE PANORAMA APPARTEMENTEN • luxe afwerking en opties voor eigen inbreng • voorzien van garagebox/berging + extra parkeerplaats • koopsommen vanaf € 396.000,-- v.o.n. 31 JANUARI 2006 TE KOOP cementspits 1964 met vast werk nautisch compleet € 65.000 tel 0032-477507190 GEVRAAGD volmatroos ibv dienstboekje en NL nationaliteit, Donau-vaart, loon en vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0653-689067 GEVRAAGD OP MCS MAAS 2 matrozen voor in de containervaart, i.b.v. dienstboekje, min. 3 jaar ervaring op de Rijn- en Binnenvaart, vaarsysteem: 4 wk op 4 wk af, loon vlgns CAO binnenvaart. Email: msc.maas@vaart.net BEVRACHT VOOR DE FRANSE ... Moezel? Bel ons voor uw retourwerk, granen en walsdraad. Nu ook voor oudijzer van Duitse en Nederlandse havens naar Frankrijk. Tel. 0033-616874290 Sequana Logistique s.a.r.l., 91 rue Fbg. St. Honoré, 75008 Paris. -Nederlandse leiding- TE KOOP Amsterdamse sleepboot 22.37x4.97x1.65m, ex- personeels sleepboot NDSM, Kromhout 165 pk, SI gekeurd, varend monument vrpr € 126.000 (ex btw) (ref 1945). Scheepsmakelaardij Fikkers www.fikkers.nl 050-3111404 GEVRAAGD stuurman op ms Nocotrans, 7/7. tel. 0596-610933 Ms 600 ton bj. 1925 - afm. 60 x 6.60 m. 900 m3 - Fr. alum.kap + elektr. Luikenwagen Azobe van 2000 - 430 PK van 1997 Boegschroef 140 PK - hydr. stuurwerk woning met 2 sl.kmrs en achteronder Geheel in zr. goede staat van onderhoud €55.000,-/tel. 010-4671204 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN Nieuwe Maas Randweg Ringdijk J. S. Bachstraat Ringdijk Middelland Florastraat Dorpsstraat Kinderdijk Slikkerveer Fast Ferry Benedenrijweg Ridderhaven Krimpen a/d Lek Hoofdstraat Rijsdijk Lek uniek uitzicht vanuit uw huiskamer Het verkoopinformatiecentrum aan de Ringdijk t.h.v. huisnummer 402 is geopend van wo t/m za 11 tot 16 uur en zo van 12 uur tot 17 uur óf op afspraak met één van de makelaars van de Verkoopcombinatie De3Rivieren. www.de3rivieren.nl Informatie en documentatie: Verkoopcombinatie De3Rivieren T 0180 461 026 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.125,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 75,- excl 200 AMP € 115,- excl 230 AMP € 135,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 13 31 JANUARI 2006 Leren innoveren, niet praten maar doen Mercurius Scheepvaart innoveert in de binnenvaart én in eigen website Mercurius Scheepvaart Group, een trefpunt voor innovatie in de binnenvaart, heeft zijn site ingrijpend gewijzigd. Inspirerende voorbeelden liggen nu nog meer voor het oprapen. Wie wil innoveren kan zich de komende tijd helemaal uitleven. Op 10 februari is de Maritieme Innovatiedag van VNSI, Stichting Timmerprijs en KNVTS; op 17 maart gevolgd door de Binnenvaart Innovatiedag van Bureau Innovatie Binnenvaart, met het accent op CO 2 -reductie. Het Web werpt een innovatieve blik vooruit. ‘Drempels verlagen, verbindingen tot stand brengen tussen mensen en nieuwe ideeën, projecten ontwikkelen. Durven te investeren. Het klinkt als mooie voornemens voor het nieuwe jaar. Bij Mercurius Scheepvaart is het business as usual.’ Zo begint de ‘filosofie’ op de vernieuwde Mercurius-website. Natuurlijk moet je daar de commerciële bedoeling in door zien schijnen, maar het zijn wel de ingrediënten waaruit innovatie ontstaat. En Mercurius schakelt voorbeeld aan voorbeeld. Aansprekend De nieuwe site laat meteen zien waar het om gaat. Dat is winst, want op imagovoorstellingen (al dan niet in Flash) zit geen websurfer te wachten, zeker de mobiele niet. Na de korte, inleidende beschouwing over ‘Investeren in vernieuwing’ (klik door voor meer…) komen meteen de ‘Actuele projecten’ in beeld. We kennen ze uit de krantenberichten: het kraanschip Mercurius Amsterdam, het meelschip en Distrivaart. Nog in aanbouw is een middelgroot containerschip volgens het nieuwe concept ‘Smart Barge’, volgens Mercurius met een maximaal laadvermogen voor alle soorten containers, een extreem laag brandstofverbruik en (advertenties) een state-of-the-art ballastsysteem. Allemaal aansprekende én spraakmakende voorbeelden van innovatie in de binnenvaart, zowel voor varenden als beleidsmakers aan de wal. Het groeiende besef dat vervoer over water naast heel veel bulk ook goed is voor speciale ladingconcepten wordt mede ingegeven door de innoverende activiteiten van Mercurius Scheepvaart. De projecten worden met een fotootje en korte tekst geïntroduceerd op de openingspagina; wie meer wil weten kan altijd doorklikken. Rechts op de pagina een kolom ‘Laatste nieuws’, nu nog (een beetje dubbelop) gevuld met de projectinformatie die ook al elders op de pagina te vinden is. Bovenin een balk met links naar andere rubrieken (‘Nieuws’, ‘Samenwerking’, ‘Uitzendbureau’, ‘Projecten’ en ‘Makelaardij’). De link naar ‘Vlootschouw’ geeft een overzichtspagina van de 38 schepen die allemaal iets van of met Mercurius Scheepvaart ‘hebben’. Innovatie Platform Als het aan de overheid ligt, moet iedere ondernemer innoveren. Minister-president Balkenende is zelf voorzitter van het landelijk Innovatie Platform. Vanuit de redelijk concrete webwereld van Mercurius is de overstap naar www.innovatieplatform.nl er één naar oneindige vaagheid. Het platform signaleert dat het MKB achterblijft qua innovatie en wil het tij keren met ‘innovatievouchers’, die de ondernemer toegang geven tot de kennis van onderwijs- en onderzoeksinstellingen. SenterNovem verstrekt de vouchers ter waarde van 7500 euro. ‘De ware ondernemer praat niet over innovatie, maar doet het gewoon,’ is een heel ander geluid dat klinkt in één van de werkateliers op www. knooppuntinnovatie.nl. Daar www.vlootschouw.nl Je kan iedere dag kijken op www.vlootschouw.nl naar alle schepen die vanaf 1999 als nieuwbouw in de Binnenvaartkrant hebben gestaan. Per schip vind je een mooie foto en informatie over de technische eigenschappen van het schip, leveranciers die Nieuw toegevoegd: • Alix • Aragon • Leonie Deymann in die tijd meegewerkt hebben om het schip te bouwen en interessante links naar deze leveranciers. Kijk snel en laat je meeslepen door deze schepen. Nu 595 schepen! • Merwedestroom • Mevo • Viking.Karve verzamelen zich mensen die bezig zijn met het organiseren van innovatie. Zoals Paul Heere en Annina van Logtestijn van bureau Limetree, dat ondernemers laat kennismaken met de theorie van Systematic Inventive Thinking (SIT). De meeste innovatie vindt plaats vanuit marktbehoeften en nieuwe technologieën. SIT daarentegen start bij een bestaand product, dienst of productieproces en elementen uit de directe omgeving. Onlangs brachten Heere c.s. daarover het boek Doelgericht vernieuwen uit. Innovatiedagen VNSI (Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie), Meer dan de helft blijft de eigen ziektekostenverzekeraar trouw, blijkt uit de VAART!Peiling. Van de 108 stemmers kiest 54 procent voor de huidige verzekeraar, dertig procent stapt over naar de Binnenvaartpolis en zeventien procent neemt een andere verzekeraar. Een schipper prijst zijn huidige verzekeraar, kiest voor kwaliteit boven prijs, maar realiseert zich dat de kwaliteit van verzekeraars waar hij geen ervaring mee heeft, zich moeilijk laat beoordelen. Een ander vindt het lood om oud ijzer. ‘Geld kost het overal en in hun propaganda is het allemaal superbe.’ Een schipperse, die de overstap maakte naar de Binnenvaartpolis, vindt het jammer dat haar organisatie ASV daar niet bij betrokken is. Een ander maakt die overstap KNVTS (Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied) en Stichting Timmersprijs organiseren op 10 februari de Marititieme Innovatiedag in het gebouw van de Tweede Kamer in Den Haag. In het ochtendprogramma zal een presentatie worden gegeven over het grootste privé-zeiljacht ter wereld, de Athena. Het jacht, gebouwd door Royal Huisman Shipyard, is in mei 2005 door de KNVTS uitgeroepen tot Schip van het Jaar. Het middagprogramma staat in het teken van de uitreiking van de Timmersprijs. Deze prijs voor het meest innovatieve maritieme ontwerp zal niet, omdat zijn huidige verzekeraar goedkoper is. Overigens zijn het niet de kosten van zorgverzekeraars die het stelsel duur maken, maar het stelsel zelf. ‘De middenstand wordt weer flink benadeeld in deze ziektekostenregeling. Wij zijn in dit geval EUR 2111 meer aan kosten kwijt,’ meldt een varende ondernemer. dit jaar voor de vijfde keer worden uitgereikt. Op innovatie.binnenvaart. nl, de website van Bureau Innovatie Binnenvaart, is binnenkort meer te vinden over het programma van de 3e Binnenvaart Innovatiedag op 17 maart in de TU Delft. CO 2 -reductie en Brandstofbesparing is aangekondigd als één van de thema’s. Meer over projecten en subsidies is te vinden bij SenterNovem op www.senternovem.nl/co2- goederenvervoer. Deze 127e aflevering van Het Web is met klikklare links terug te vinden op www. vaart.nl/web/06/03.htm Daar staan ook alle vorige afleveringen. VAART!Peiling over ziektekostenverzekering Helft blijft, 30% kiest voor Binnenvaartpolis De nieuwe VAART!Peiling gaat over de volledige online-edities van de binnenvaartbladen in PDF of vergelijkbare presentatievorm. Worden ze gelezen? Vertel het op www.vaart.nl/peiling. Vrijdag 3 februari is het maandelijks KSCC Internetcafé voor varenden in Nijmegen eveneens gewijd aan kranten op internet, met alle gelegenheid tot discussie en uitwisseling van informatie over praktisch internetgebruik aan boord. Het internetcafé wordt georganiseerd door Bureau Telematica Binnenvaart, Schipperscentrum KSCC en VAART!Info aan boord van het schipperscentrum in de Waalhaven te Nijmegen, en is vrij toegankelijk vanaf 18:00 uur. Dirk van der Meulen onderhoudt de website VAART! Op www.vaart.nl en bericht in de Binnenvaartkrant over ontwikkelingen op Internet en hoe binnenvaarders zich die eigen maken. door Dirk van der Meulen

Binnenvaartkrant