Views
3 years ago

2006-03

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Schepen
  • Nieuwe
  • Januari
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Europese

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 10 31 JANUARI 2006 Te koop db afm. 94 x 12,60 m bj. 1968 4360 ton S.I. 01-05-2008 luikenplaten van 2004 db afm. 86 x 11,70 m bj. 1968 3313 ton S.I. 06-12-2011 db afm. 86 x 11,70 m bj. 1968 3313 ton S.I. 28-09-2008 db afm. 90 x 11,40 m bj. 1983 3303 ton S.I. 31-12-2012 2 stuks stalen rolluikenkap z.g.a.n. voor 90 m bak bj. 2004 Prijs per kap € 9000,- Tel. 0183-504059 of 06-200.10.244 WWW.SCHIPKOPEN.NL SALKA BV Handel- en transportmaatschappij Te koop: Diverse Beunschepen Eventueel met vast werk en ruime financieringsmogelijkheden. Voor vragen kunt u contact opnemen met Dhr. T,C, van Breda Prins Mauritsstraat 9 3331 XT Zwijndrecht Tel.: 078-6200750 Fax: 078-6200753 E-mail: info@salka.nl Web: www.salka.nl G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen Wij doen net iets meer voor U. M/s Babar - 374 ton, bj 48, 38.50 x 5.05 x 2.50, 420 m 3 , 340 pk rev. 01 M/s Christina - 457 ton, bj 60, 48.72 x 6.64 x 2.30, 675 m 3 , 365 pk, nautisch compleet, gezandstraald DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 www.gsk-gsp.be Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan M/s Bolivia - 2808 ton, bj 96, 110 x 11.40 x 3.37, 3900 m 3 , 1800 pk bj 01, 3x slpk. M/s Santa Ponsa - 2308 ton, bj 88, 100 x 10.50 x 3.18, 3100 m 3 , 1520 pk bj 03, 3x slpk., airco in stuurhut, VS 2x slpk., airco, nautisch compleet TE KOOP: mbs Hydra 2 80 x 8,54 x 2,77 = 1273 ton Tel. 06 53887902 of 0049 1755051084 AUtoBANDenWIELenPROBLEEM ??? Dan kent u BANDje VERSTANDje niet. 24u service, afspraak 0180 619411 Barendrecht nabij Heinenoordtunnel. ALLE merken, Winter, scOOter, Smart www.binnenvaartkrant.nl www.duwbakken.nl TRACTIEBATTERIJEN TYPE PZS - 5400 540 PZS - 6480 630 PZS - 7560 730 PZS - 8640 830 PZS - 9720 940 PZS -11800 1150 Ah (20 uur) SPECIAL 24 uurs service !!! -Wij plaatsen inclusief container -Levering in Nederland, Belgie en Duitsland Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers Accu-Plus Watermanstraat 40 7324 AH Apeldoorn Tel.: 055-5822826 Fax: 055-5822827 E-mail: info@accu-plus.nl Website: www.accu-plus.nl M/s Nueva Vida - 883 ton, bj 56, 67 x 8.20 x 2.51, 1170 m 3 , 680 pk rev 02 M/s Windeck - 1180 ton, bj 26, 80 x 9.20 x 2.54, 1650 m 3 , 1100 pk bj 99, vlak vern. '93 M/s Tijl - 1205 ton, bj 61, 80 x 8.20 x 2.67, 1650 m 3 , 816 pk bj 02, goed vr op kanaal, nautisch compleet inr.bespb M/s Kantara - 1344 ton, bj 71, 80 x 9 x 2.80, 1380 m 3 , 1014 pk, nautisch compleet, 3x slpk., kanaalschip M/s Pascal - 2000 ton, bj 79, 105 x 9.50 x 3, 3100 m 3 , 2x 565 pk, stuurhut '05, romp gestraald, woning '01, Radio Holland '05 M/s Vilardo - 2500 ton, bj 95, 110 x 11.40 x 3, 3450 m 3 , 1800 pk rev 04, 3x slpk., stuurwerk vern '05 Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11.45 x 3.65 Levering: Oktober 2006 Levering als casco of compleet. Dit is slechts een klein overzicht van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Voor meer informatie van deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen, vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstart mogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Wij doen net iets meer voor u. www.huizinga-snijder.nl WWW.SHIPREPAIRDELTA.NL VULCAANWEG 41 3134 KL VLAARDINGEN TEL : 010 435 13 31 FAX: 010 435 18 31 MOBIEL: 06 2829 1920 24 UUR BEREIKBAAR EMAIL: info@shiprepairdelta.nl VOOR: Reparatie en onderhoud duwbakken Reparatie en onderhoud stalen en aluminium duwbakluiken Reparatie scheepsschade Reparaties op locaties EN VOOR: Nieuwbouw van zelfontwikkelde lichtgewicht duwbakluiken Deze worden tegen de laagste prijs in Nederland op de door u gewenste maat geproduceerd en geassembleerd

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 11 31 JANUARI 2006 Veilig & Vast een bijdrage van Klaas den Braven Is bijboot nu reddingsmiddel of niet? In deze aflevering wil ik u iets vertellen over een onderwerp in de binnenvaart waarover de laatste tijd veel ophef wordt gemaakt: de bijboot. Allereerst een aantal regeltjes. Is het nu alleen een werkboot, is het een man-over-boordboot of een reddingsboot? In het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn staat geen definitie van een bijboot; dus moeten we het doen met de tekst in artikel 10.04, Bijboten. Daarin staat vermeld dat de bijboot moet voldoen aan de eisen overeenkomstig de Europese norm EN 1914:1997. Ze moeten verplicht aan boord zijn bij motorschepen en sleepschepen met een laadvermogen van meer dan 150 ton, sleepboten en duwboten met een waterverplaatsing van meer dan 150 m 3 , drijvende werktuigen en passagiersschepen die zijn toegelaten voor het vervoer van meer dan 250 passagiers dan wel voor meer dan vijftig bedden. Deze bijboten moeten binnen vijf minuten, te rekenen vanaf de eerste daartoe noodzakelijke handeling, door één persoon veilig te water kunnen worden gelaten. Indien zij door middel van een door een motor aangedreven inrichting te water worden gelaten, moet deze zo zijn ingericht dat uitvallen van de energietoevoer het snel en veilig te water laten niet kan verhinderen. Verder moeten opblaasbare bijboten zijn getest overeenkomstig de aanwijzingen van de fabrikant. Voor spitsen is er een uitzondering op de regel. Hun bijboot behoeft niet aan de Europese norm te voldoen, maar moet net als vroeger voorzien zijn van een stel roeiriemen, een meertouw en een hoosvat. In artikel 15.08, Bijzondere bepalingen omtrent reddingsmiddelen (passagiersschepen) staan de eisen die aan een bijboot worden gesteld indien hij wordt gebruikt als reddingsmiddel. De bijboten waarop dit van toepassing is moeten uiterlijk bij verlenging van het certificaat van onderzoek na 1 januari 2015 aan de Europese norm voldoen. In het Binnenschepenbesluit, Bijlage II artikel 7.04 Bijboten wordt niet verwezen naar de Europese norm, maar staan de eisen die vroeger ook in het ROSR te vinden waren, opgesomd. Voor de passagiersschepen wordt hier ook iets extra’s verlangd (Bijlage III artikel 8.04). Dit artikel zegt dat op schepen die in ledige toestand een waterverplaatsing van meer dan 75 m 3 of die meer dan driehonderd passagiers mogen vervoeren, een bijboot aanwezig moet zijn die voldoet aan artikel 7.04 Bijlage II. Er bestaat dus een verschil tussen de schepen die moeten voldoen aan het ROSR en het BSB. In het ROSR wordt gesproken over 250 personen of vijftig slaapplaatsen, terwijl in het BSB over een minimum waterverplaatsing of een minimaal aantal te vervoeren personen van driehonderd spreekt. Volgens het BSB moet dus bijna ieder passagiersschip een bijboot bezitten. Een schip met een ledige waterverplaatsing van 75 m 3 is wel erg klein. Reken zelf maar na. Waterverplaatsing is de uitkomst van lengte x breedte x ledige diepgang. Bij een lengte van 25 en een breedte van vijf meter mag de ledige diepgang nog maar 0,60 meter bedragen. Misschien dat, indien de regelgeving gebaseerd op de Europese Richtlijn (BSB) in de toekomst aangepast is aan de tekst van het ROSR, dergelijke ongelijkheden zijn verdwenen. In het Rijnvaart Politie Reglement (RPR) wordt slechts gesproken over een kenmerking van de bijboot, zodat altijd te achterhalen is wie de eigenaar is en dat, indien er ’s nachts mee wordt gevaren, bij het naderen van andere schepen een rondom schijnend, wit licht moet worden getoond. Waar de boot moet zijn opgesteld wordt niet voorgeschreven, maar de meest logische plaats is om dit op het achterschip te doen. Dit is echter eerder gebaseerd op de wetenschap dat daar de meeste ruimte is (het roefdek) dan het feit dat daar waarschijnlijk het grootste deel van de bemanning gehuisvest is. Maar zoals ik al schreef: het is niet voorgeschreven. Dan bestaan er nog aanvullende regels voor de ADNR-tankschepen. Aan boord daarvan was het gangbaar de bijboot in de ladingzone op te stellen, aangezien daar de meeste ruimte voorhanden was. Het ADNR schrijft echter voor dat dit alleen nog wordt toegestaan aan boord van bilgeboten en bunkerboten en aan boord van de overige tankschepen, indien er in de directe omgeving van de woning een gemakkelijk bereikbaar reddingsvlot, dat voldoet aan het gesteld in artikel 15.08 van het ROSR, aanwezig is. Verder is het gebruik van kunststof als materiaal voor bijboten slechts toegestaan indien dit materiaal moeilijk ontvlambaar is. De norm voor moeilijk ontvlambaar staat in de definities in Deel 1 van het ADNR. Een lijst van goedgekeurde bijboten is verkrijgbaar bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat en wel op de site www.ivw.nl. Ga naar de afdeling water/binnenvaart en vul bij uitgebreid zoeken ‘bijboten’ in. Nu is het echter de vraag of, indien een bijboot in de ladingzone is opgesteld en er zich zowel op het voor- als achterschip een woning bevindt, er bij beide woningen een reddingsvlot moet zijn aangebracht. De controlerende instanties hebben daar verschillende meningen over. Zo zegt de Inspectie Verkeer en Waterstaat, afdeling Binnenvaart, dat het voldoende is om op het achterschip een dergelijk reddingsvlot aan te brengen. Dat is ook de mening van de Duitse SUK, de tegenhanger van de SI zullen we maar zeggen. Het KLPD denkt daar echter anders over. Dat vindt dat bij iedere woning een reddingsvlot moet zijn aangebracht. De enige mogelijkheid om hierin duidelijkheid te krijgen is deze vraag in Straatsburg te stellen. Maar is de bijboot nu een reddingsmiddel? Op een passagiersschip kan de bijboot als reddingsmiddel worden aangemerkt, maar op een vrachtschip blijft het een hulpmiddel om aan de wal te komen. Klaas den Braven, voormalig binnenvaartadviseur bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat O OOSSE Maritiem b.v. Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 TE KOOP NIEUWBOUW CASCO afm, 110x11.45x3.90m, China juli 2007 MVS 3930 ton,bj 2003,afm.135x11.45x3.61m 2 x 1380 pk Cat,containerstuurhut, 2 x kopschroef MVS 3000 ton,bj. 2000,afm.110x11.45x3.45m 1520 pk Cat,containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MDS 2740 ton, bj.1999,afm.110x11.45x.3.33m 2x1521 pk CAT,containerstuurhut,kopschroef MVS 2699 to, bj.1993,afm.110x11.40x3.24m 1250 pk Cummins, containerstuurhut, alu. luiken,kopschroef MVS 2604 ton, bj.1976, afm.110x10.14x3.32m 1380 pk Cat bj.1994,luiken,kopschroef MVS 2497 ton,bj.1989,afm.110x10.50x3.19m 1640 pk GM, containerstuurhut,alu.luiken,kopschroef MVS 2147 ton, bj.1989,afm.105x9.50x3.05m 1227 pk CAT ,containerstuurhut, alu.luiken,kopschroef MVS 1991 ton, bj.1972,afm.105x9.50x2.87m 1200 pk MAK,alu.luiken,kopschroef MVS 1859 ton, bj 1974, afm.95x9.50x2.89m 1250 pk Cummins,containerstuurhut,alu. luiken,kopschroef MVS 1439 ton, bj. 1959,afm. 82x8.20x3.03m 930 pk Cat,bj.1991,alu,luiken,straalbuis,kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967,afm.80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj.2004,luiken,kopschroef MVS 1122 ton, bj.1972,afm.80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu.luiken,kopschroef Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. www.duwbakken.nl WWW.SCHIPKOPEN.NL Gespecialiseerd in scheepsbenodigdheden, (ballast)pompen, electronica, draadloze afstandsbedieningen, GPS-systemen etc. U kunt ons vinden nabij de Volkeraksluizen, op Industrieterrein Dintelmond. Tel. +31(0)167-521228 fax +31(0)167-522205 www.westbrabantsehandelsmaatschappij.nl Postbus 24058, 3007 DB Bezoekadres: Rotterdam Yacht Centre City Marine (Binnenhaven) Tel. 010-404 87 17, Autotel.: 06-54 967880 Te koop: Nieuwbouw tanker 125x11.40x3.60 levering eind 2006. Gezocht: Dubbelwandige tankers van een paar jaar oud. Gevraagd: Enkelwandige schepen in alle tonnages moeten geschikt zijn voor de Donau. zie onze site www.ryc.nl Verenigde Tankrederij B.V. is sinds 1932 een op de West-Europese Binnenwateren opererende Binnentankvaartrederij. De vloot bestaat uit 25 moderne tankschepen die worden ingezet in het vervoer van minerale-, smeeroliën en lichte chemicaliën. Ons werkterrein omvat voornamelijk het ARA-gebied en bestaat onder meer uit het bunkeren van zeeschepen. Daarnaast speelt het vervoer van lichte chemicaliën zich voornamelijk af op de Rijn, Nederland en België. Daarnaast is VT toonaangevend en innovatief op met name nieuwbouwprojecten. Wegens uitbreiding van onze activiteiten zijn wij op zoek naar gemotiveerde: Stuurlieden en Schippers Voor onze stook- en smeerolievloot De juiste kandidaat beschikt over: - Grootvaarbewijs 2, Radardiploma, ADNR en Marifooncertificaat - Bunkerervaring is een pré Indien u niet aan bovenvermelde eisen voldoet, hoeft u niet te reageren! Wij bieden: - Eigen CAO met Nederlandse loon- en arbeidsvoorwaarden. - Onze schepen varen in het week op / week af systeem (24 weken op, 28 weken af). - Doorgroeien naar een hogere functie is na gebleken geschiktheid mogelijk. - Opname in het Bedrijfstakpensioenfonds. Mocht u het werken bij onze rederij als een uitdaging zien, dan verzoeken wij u een sollicitatiebrief te sturen aan het volgende adres: Verenigde Tankrederij B.V. Afd. P&O t.a.v. de heer W.J. Giessen. Postbus 59005 3008 PA ROTTERDAM wgiessen@vtr.nl De kantoororganisatie is gevestigd Nijmegenstraat 1 te Rotterdam (Waalhaven Pier 2) Havennummer 2181A Telefoon 010-4876200 Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld!

Binnenvaartkrant