Views
1 year ago

2006-02

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • Januari
  • Procent
  • Binnenvaartkrant
  • Binnenvaart
  • Pagina
  • Schepen
  • Goed

www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 15 Vijftig jaar bunkerstation Delta Pagina 35 Simon Provoost: ‘Scheepsbouw is werk met een persoonlijke factor’ Seite 27 Fachkonferenz zum Umweltschutz Rhein endet mit Minimallösung Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl KEERKOPPELINGEN Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart Impact van AMSbarge op innovatieve haven van Amsterdam AMSbarge is een typisch voorbeeld van de innovatie in het hoofdstedelijke havengebied. De nieuwe mogelijkheden voor vervoer over water dankzij de inzet van het nieuwe kraanschip Mercurius Amsterdam, dat vrijdag 20 januari in Amsterdam wordt gedoopt, werken in de regio meteen als katalysator. Op twee plaatsen zullen op korte termijn nieuwe terminals verrijzen. In het grote project Werkstad A4 bij Schiphol zijn overslagfaciliteiten gepland voor de binnenvaart – naast die voor het spoor en distributiefaciliteiten voor het wegvervoer. Verder zal de Westzanerpolder, aan de noordkant van het Noordzeekanaal, eveneens worden voorzien van overslagmogelijkheden voor binnenvaart en shortsea. Daarvoor zal er een multi user-kade worden gebouwd. Het doel daarvan is om de bereikbaarheid te verbeteren van de noordzijde van het Noordzeekanaal. Daarvoor hebben regionale overheden en bedrijven de krachten gebundeld in de Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Noordzeekanaalgebied. Het gebied waar het nieuw kraanschip actief wordt, kan worden omschreven als ‘de noordelijke kant van de Randstad’. Er werd in kaart gebracht welke bedrijven aan het water zijn gevestigd in Noord-Holland en in Flevoland. Daar valt ook Schiphol onder. Daar is door een groep ondernemingen het initiatief genomen om een containeroverslagpunt voor AMSbarge te ontwikkelen. AMSbarge zal een pickup and delivery service bieden voor containers. De Amsterdamse haven breidt zo verder uit. Een goedlopende Ceres-terminal biedt ook nieuwe perspectieven. Hans Gerson, directeur van Haven Amsterdam, over de moeizame start van de terminal: ‘De oude containerkennis was voor een deel verdwenen in Amsterdam. En natuurlijk stond Amsterdam ook niet bekend als containerhaven. Er deden spookverhalen de ronde, bijvoorbeeld dat hier geen goede afvoermogelijkheid zou zijn per spoor, over de weg of over het water. We zijn drie jaar lang de wereld rondgereisd, om te vertellen dat we die mogelijkheden allemaal wél hebben. Er zijn al binnenvaartverbindingen, er (advertenties) 17 januari 2006 10e jaargang 02 Terminals bij Schiphol en in Westzanerpolder SCHROEF KAPOT? OF ANDERE NODIG? BEL ONS!! Tel. 078-6133831 Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer zijn shortseaverbindingen en er rijden trucks en treinen. Je moet er als haven wel wat voor doen. Voorzieningen maken voor de binnenvaart bijvoorbeeld. En er is hier lading.’ Gerson heeft veel vertrouwen De Haas Diesel Motoren BV onderhoud en service van keer - koppelingen TwinDisc Dealer Tel.010-5912611 www.dehaasdiesel.nl een beresterke combinatie Officieel dealer van Cummins motoren • Complete afbouw van schepen • Specialist in hermotoriseringen • Alle ijzerwerk boven de waterlijn info@de-groot-motoren.nl www.de-groot-motoren.nl Grevelingenweg 23, 3313 LB Dordrecht Tel: 078 - 6165599, Fax: 078 - 6166600 info@ballegooy.nl www.ballegooy.nl in het ondernemerschap van vader en zoon Zimmerman, de eigenaars van Mercurius Scheepvaart, het bedrijf uit Zwijndrecht dat het kraanschip heeft laten bouwen. Lees verder op pagina 3 Enthousiaste binnenvaartpromotor Toby Schouwstra hangt de BVB-posters nog even recht voordat de gasten van de nieuwjaarsreceptie van het Havenschap Moerdijk aan boord van zijn motorschip Torina met eigen ogen kunnen zien hoe het er in de binnenvaart aan toe gaat. Directeur Udo Uiterwijk en zijn collega’s van Havenschap Moerdijk ontvingen vrijdag 13 januari bijna driehonderd vertegenwoordigers van bedrijven en instanties die in de haven actief zijn. In zijn nieuwjaarstoespraak meldde Uiterwijk dat de haven in 2005 een recordoverslag van 12,5 miljoen ton heeft genoteerd. Dat is vijftien procent meer dan een jaar eerder. En binnen vijf jaar zal de overslag rond de 25 miljoen ton liggen, voorspelde hij. Nog lang niet alle bedrijven in het Moerdijkse havengebied kennen de (voordelen van de) binnenvaart. Om daar verandering in te brengen stelden Toby en Corina Schouwstra hun schip open voor bezichtiging. De Torina lag net als de River Dream, het partyschip waarop de receptie plaatsvond, afgemeerd aan de Dienstensteiger in de insteekhaven van de Roode Vaart. De steiger vormt in meer dan één opzicht een brug tussen de Schouwstra’s en het Havenschap. Het Havenschap noemde de steiger naar Gert-Jan Schouwstra, de zoon van Toby en Corina die tijdens Kerst 2004 op die plaats werd geboren. De Torina is een geregelde bezoeker in Moerdijk. Vorig jaar losten de Schouwstra’s er 64 keer hoogovengranulaat. Toby, die het Havenschap gevraagd en ongevraagd van advies voorziet, is ook een enthousiast BVB-sponsor, en neemt desnoods zelf het initiatief de kwaliteiten van de sector over het voetlicht te brengen. (foto MGR) Zand- en grindvervoer ver onder kostprijs Na het Scheepvaartgilde een week eerder heeft het CBRB ‘bouwend Nederland’ laten weten dat de vervoerders over water van zand en grind een veel te laag tarief ontvangen om nog rendabel hun werk te kunnen doen. Het Centraal Bureau heeft afgelopen vrijdag 13 januari aan de organisaties in de bouw - VBKO, NVTB, BFBN, FODI, IZGP, NEVRIP en VOBN – een brandbrief gestuurd over de situatie in het zand- en grindvervoer. In een open brief aan het bouwend bedrijfsleven luidt het CBRB de noodklok. Het NEA heeft op verzoek van het CBRB de tarieven die in de zand- en grindmarkt worden betaald afgezet tegen de kosten van dit vervoer. In het rapport ‘Kostenindex voor de zand- en grindvaart-uitgave 2005’ staat dat de tarieven zeker 25 procent onder de kostprijs liggen, waarbij de vervangingsinvesteringen niet zijn meegerekend. ‘Dramatisch slecht’, aldus het CBRB. Lees verder op pagina 3 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant