Views
2 years ago

2005-25

  • Text
  • Schip
  • Jaar
  • Nieuwe
  • December
  • Binnenvaartkrant
  • Schepen
  • Pagina
  • Vaart
  • Wensen
  • Behouden

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 13 Hongarije werkt aan inhaalslag infrastructuur Pagina 33 Goederenvervoer Oost- Nederland is ‘de weg’ kwijt Pagina 47 Vierde generatie bij Markerink aan het roer Seite 39 Ablösung der Wache im Verkehrsministerium 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Alles draait om kwaliteit! SERVICE AAN: TANDWIELKASTEN binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 KEERKOPPELINGEN Toch passage in “Nota Mobiliteit” over bevordering verschuiving van weg naar water In de definitieve tekst van de Nota Mobiliteit komt zeer waarschijnlijk toch een passage over de bevordering van de modal shift, de verschuiving van vervoer van weg naar water en spoor. Modal shift was in de jaren ‘90 beleid van het Ministerie van Verkeer & Waterstaat en in het teken daarvan werden onder andere subsidies gegeven voor vaarwegaansluitingen bij verladers en nieuwe openbare terminals. Er lijkt een Kamermeerderheid te zijn om dit beleid gedeeltelijk terug in te voeren. CDA, SP, ChristenUnie en SGP hebben maandag 28 november tijdens het debat over de Nota Mobiliteit gepleit voor het terugkeren naar een beleid dat modal shift bevordert. Naar verluidt wordt deze week een passage toegevoegd aan de nota, waarin dit beleid gedeeltelijk weer wordt opgenomen. ‘De minister was niet erg scheutig bij het debat,’ zegt Tweede Kamerlid Eddy van Hijum (CDA). ‘Maar op 12 december vergaderen we in de Kamer verder over dit onderwerp. Voor die tijd moet de inhoud van de passage die nu wordt voorbereid, bij ons bekend zijn.’ Helemaal gerust is Van Hijum er niet op. ‘Ik heb een motie klaarliggen die erop neerkomt dat er weer ondersteuning moet worden gegeven aan modal shift, zoals dat jarenlang het geval is geweest voor de vaarwegaansluitingen. Het hoeft niet precies eender te zijn. Ik heb begrepen dat er wat betreft de terminals een verzadigingspunt is bereikt. Maar stimulering van het gebruik van het water moet wel kunnen, zoals dat internationaal ook zal gebeuren in het Marco Polo II programma van de Europese Unie.’ Het nieuwe Marco Polo II programma – waarover de Raad van Ministers op 22 november heeft gestemd – biedt de binnenvaart een prominente plaats, aldus Europarlementariër Corien Wortmann, die zich daar sterk voor heeft gemaakt. Het betreft een subsidieprogramma, waar vooral met het oog op de scheepvaart de drempel voor toekenning van de ondersteuning omlaag werd gebracht. Wortmann: ‘Het was Een nieuwe verschijning op de Nederlandse binnenwateren: een binnenschip met een grote containerkraan in het ruim. De Mercurius Amsterdam wordt afgebouwd in Hardinxveld-Giessendam bij K. Damen. De werf is betrokken bij een initiatief van het Gemeentelijk Havenbedrijf Amsterdam en Mercurius Scheepvaart uit Zwijndrecht voor de ontwikkeling van dit geheel nieuwe type schip, dat de spil gaat vormen van een nieuw logistiek concept voor het verplaatsen van vervoer van weg naar water binnen de noordelijke Randstad onder de naam AMSbarge. Het geheel nieuw ontworpen schip zal volgend jaar in de Amsterdamse havenregio containers vervoeren tussen producenten, terminals en afnemers. De ambitie is helder: duizenden vrachtautokilometers minder in de regio. In de omgeving van de terminal worden containers opgehaald en naar de terminal gebracht of Medio november werden de (tijdelijke) wacht- en ligplaatsen in de Yangtzehaven opgeheven. Het is voor veel schippers nu maar afwachten of er plek is om af te meren op de Maasvlakte. Het CBRB schreef enkele weken geleden een brandbrief hierover. Het Havenbedrijf Rotterdam erkent de problematiek en stelt meerpalen ter beschikking als voorlopige oplossing. CBRB-secretaris Maira van Helvoirt: ‘Natuurlijk is in de huidige, nijpende situatie het afmeren aan palen beter dan niets, zeker als het gaat om even te wachten. Maar dat wachten duurt soms 24 uur en dan is het niet van deze tijd dat er niet aan wal kan worden gegaan en er bijvoorbeeld (advertenties) 6 december 2005 9e jaargang 25 ‘Terug naar modal shift-beleid’ www.mfolthof.nl aanvankelijk minimaal een miljoen euro en dat is nu op 500.000 euro gesteld. Het is in het nieuwe programma ook mogelijk dat bedrijven gezamenlijk een verzoek doen om een bijdrage. boord/boord overgeslagen op een binnenschip dat naar het achterland vaart. De kraancapaciteit bedraagt 18 handelingen per uur. Het hefvermogen Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl ENERGY SHOP Bijvoorbeeld met behulp van een intermediair.’ (Lees verder op pagina 3) Binnenvaartinnovatie met 35 ton hefvermogen is 35 ton bij een reikwijdte van 30 meter. Het laadvermogen van het schip bedraagt 2.000 ton of 144 TEU. (foto Ries van Wendel de Joode) Op Maasvlakte afmeren aan palen Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Uitgebreid magazijn met originele onderdelen, direct uit voorraad leverbaar. Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl geen hulpdiensten aan boord kunnen komen. De situatie is onoverzichtelijk aan het worden. Soms wordt er op maandag wel toestemming gegeven om op een bepaalde plaats af te meren en krijgen schippers op donderdag een bekeuring als ze op diezelfde plaats liggen. De terminals in het westelijk havengebied willen de schippers vaak op afroep binnen een uurtje voor de kant hebben. Dan kunnen ze niet ergens op uren varen afstand even een ligplaats gaan zoeken.’ Het Havenbedrijf ziet nog meer ligplaatsen verdwijnen als begonnen wordt met de aanleg van de Delta Barge & Feeder Terminal op de kop van het Delta-schiereiland, waardoor de acht palen in het Beerkanaal die nu als wachtplaats dienen begin volgend jaar verdwijnen. Begin volgend jaar worden in de zuidwesthoek van de Europahaven vier palen geslagen voor de containerbinnenvaart. Ten westen van de 8e Petroleumhaven worden binnen drie maanden nog eens drie palen geslagen aan het talud van de Yangtzehaven. Deze zijn bestemd voor tankers, mede ter compensatie van de vervallen plaatsen in de Yangtzehaven. Naast deze drie palen is in de Yangtzehaven dan nog ruimte voor nog eens vier nieuwe palen. Die kunnen echter pas in mei of juni worden geplaatst vanwege het deels dempen van de betreffende haven. • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant