Views
4 years ago

2005-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 22 NOVEMBER 2005 Gevraagd: Zelfstandig werkend echtpaar voor exploitatie van een motorbeunschip 958 ton Fa. Buitendijk Frankenpad 13 3341 LV Hendrik Ido Ambacht Tel. 078-681 28 66 Nieuwbouw Droge lading Tankvaart 135 x 17,20 x 5,5 m. 125 x 11,45 x 5,2 m. 135 x 14,20 x 4,8 m. 110 x 11,45 x 5,4/5,8m. 135 x 11,45 x 4,8 m. Duwbakken 110 x 11,45 x 3,65 m. Diverse afmetingen. Nieuwbouw met diverse levertijden, casco's (China, Roemenië, Polen, Rusland) of compleet met afbouwpartner naar keuze. www.rensen-shipbuilding.nl Bestaande schepen Droge Lading 3173 ton 110x11,4x3,69 bj. '74/'02 - duwcertificaat - 3600m 3 , 192TEU, 2xCAT 1308pk '95/'05, 2xboegschr. 535pk Cumm. '05, alu hut '01, 12mm vloer, 2 buizen. 2601 ton 110x11,4x3,20 bj.2000 Orsova, alu.luiken, 1 ruim, 2000pk ABC, 600pk Scania, 2xJohnDeere, 13mm vloer, t-stuurhuis over 5 lagen, zeer luxueus. 2900 ton 110x11,4x3,30 bj.1994 NL-schip, 3300m 3 , 208 TEU, 1520pk CAT rev.'03, alu.kap, 500pk CAT 2174 ton 110x9,5x3,05 bj.1989 Trier, 3100m 3 , alu kap, semi-beun, 1227pk CAT, revisie '02, zeer mooi schip 1747 ton 85x9,50x3,02 bj. 1971 Rasche, 1200pk Mits. alu fr. kap., 12mm st.vloer, 3 slpk. 350pk Scania, kanaal. 1652 ton 85x9,5x3,02 bj.'72, 1700m 3 , 1 ruim, dubbelw. 1200pk MAK, 500pk MTU, 120 TEU, staal vl., 3 slaapk. 1445 ton 86x9,50x3,02 bj.'69/'97 Jooren, 925pk Deutz '94, blomm.kap '97, alu hut, 320pk v.T., 12mm st. 1400 ton 80x9,5x2,75 bj.'62, 1950m 3 , 1200pk Mits.'04 12mm '00, alu hut '94, 3slpk, woning '05, alu kap, 320pk 856 ton 70x7,16x2,62 bj.1962 510pk Industrie, 360pk balleg.'05, buis, alu.luiken, zeer mooi! Inruil bespreekb. Bovenstaand is slechts een selectie uit onze portefeuille, graag voegen wij ook uw schip toe aan ons verkoopbestand. Neemt u gerust contact met ons op voor uitgebreide informatie of om een vrijblijvende afspraak te maken. Op diverse schepen is inruil mogelijk. Nieuwbouw Makelaardij George Rensen Wim Driessen 06-53383964 06-30179475 rensen@rensenbv.nl driessen@rensenbv.nl Scheepmakerij 150 Tel: 078-6191233 NL-3331 MA Zwijndrecht Fax: 078-6120653 Maaskade 113 3071 NJ Rotterdam Tel.: +3110 - 424 88 88 Fax: +3110 - 424 88 89 www.ooms.com TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: • in bezit van dienstboek • (inter)nationale binnenvaart dé maritieme vacaturesite www.tos.nl Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11 R.T. Rivercruises Basel zoekt voor een van haar Cruise - schepen 1ste Kapitein met patent Vereiste: Goede omgangsvormen, talenkennis en ervaring. Wij bieden u hoge verdienste en goede arbeidsvoorwaarden, waaronder vrije tijdsregeling. 3 wkn op / 3 wkn af Wilt u reageren? Neem dan contact op met mevrouw L. Meyer 0031 (0)620-251967 O OOSSE Maritiem b.v. TE KOOP Lauwers 40 3332 TB Zwijndrecht Bemiddeling in aan-en verkoop van schepen Tel. 078-6191040 Fax 078-6193508 Autotel. 06 - 53104705 W.F.H. Molegraaf Tel. 078-6399357 - Fax 078-6399358 Autotel. 06-53136771 NIEUWBOUW dubbelwandige tanker compleet afm, 110 x11.45 x 5.40 m oplevering juni 2006 NIEUWBOUW CASCO afm, 110x11.45x3.65m, Astrakhan september 2006 NIEUWBOUW CASCO afm, 110x11.45x3.65m, China juli 2007 MVS 3000 ton, bj. 2000, afm.110x11.45x3.45m 1520 pk Cat, containerstuurhut, alu.luiken, kopschroef MVS 2604 ton, bj.1976, afm.110x10.14x3.32m 1380 pk Cat bj.1994, alu.luiken, kopschroef MVS 1439 ton, bj. 1959, afm. 82x8.20x3.03m 930 pk Cat, bj.1991, alu, luiken, straalbuis, kopschroef MVS 1233 ton, bj.1967, afm.80x8.20x2.63m 816 pk MTU bj.2004, luiken, kopschroef MVS 1122 ton, bj.1972, afm.80x8.20x2.63m 600 pk MWM, alu.luiken, kopschroef Bij diverse schepen is inruil mogelijk. Meerdere schepen op aanvraag in ons bestand aanwezig. Tevens hebben wij mogelijkheden voor jonge ondernemers om met relatief weinig eigen middelen een recent schip te kopen. Zoekt voor samenwerking ENTHOUSIASTE ONDERNEMERS voor de exploitatie van binnenvaartschepen in de container- of chemievaart. Mercurius Scheepvaart biedt de mogelijkheid om op zelfstandige basis een onderneming te starten of verder uit te bouwen. Wij bieden: • compleet vervoersconcept met lange termijncontracten; • organisatorische en administratieve begeleiding; • diverse financiering mogelijkheden. Wij vragen: • enthousiasme, betrokkenheid en ondernemersgeest; • GVB of Rijnpatent, radarpatent, en bij voorkeur ADNR. (Startende) ondernemers of investeerders kunnen contact opnemen met: Robert-Jan Zimmerman of Robert F. Zimmerman 078-6259675 E-mail: info @mercurius-group.nl Ringdijk 466c, NL-3331 LK Zwijndrecht www.mercurius-group.nl www.huizinga-snijder.nl ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl PRO-LOG BV, PROJECTS & LOGISTICS BV is gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening op het gebied van containertransport per binnenvaartschip Wij hebben chartermogelijkheden voor schepen met een capaciteit van: - 32 / 48 TEU 5 a 6 dagen p/wk - 90 TEU 5 a 6 dagen p/wk - 156 TEU 6 a 7 dagen p/wk - 198 TEU+ 7 dagen p/wk Exploitatiewijze A2 en B Werkgebied Nederland, België en Duitsland. Voor nadere informatie kunt u in contact treden met A.C.W. Barto of E. Vogelaar op de volgende telefoonnummers. Pro-Log BV Ringdijk 466 c 3331 LK Zwijndrecht tel.: 078-6259676/0653-114420 fax.: 078-6201290 e-mail: a.barto@pro-log.nl Oostmaaslaan 720 te Rotterdam Ruime 2 · 3 kamer appartement met terras op het zuiden en een mooi uitzicht over de “Maas” en de “Skyline” van Rotterdam. De woning ligt op de 4e etage van een representatief appartementencomplex “Maasresidentie” en beschikt over twee privé parkeerplaatsen op het afgesloten parkeerterrein. Ind: 4e verd.: entree, hal, garderobenis, bijkeuken, toilet, badkamer vzv wastafelmeubel, ligbad en aparte douchecabine, woonkamer met tt balkon, half open keuken vzv diverse inbouwapp. 2 slaapkamers. Woningpaspoort met bouwkundig rapport ter inzage. Erfpacht afgekocht voor de 1e 50 jaar. Bijdrage VvE € 122,78 p/m. Berging op de bgg. Huismeester aanwezig. Politie keurmerk Veilig Wonen. Videofoon installatie en mechanische ventilatie aanwezig. 2e parkeerplaats separaat te koop (vraagprijs € 25.000, -). Opl. i.o.; kan snel. Vraagprijs nader overeen te komen (incl. één parkeerplaats). Hendricks Scheepvaart bv Het bedrijf in de binnenvaart voor uw maritieme zaken voor meer informatie kunt u contact met ons opnemen: Hendricks Scheepvaart BV Papland 11 4206 CK Gorinchem Tel: 0183 64 28 28 Fax: 0183 63 06 15 E-mail: hs@hsbv.nl www.hsbv.nl Wij leveren: ● Nieuwbouw van binnenvaartschepen, tankers, droge lading en containerschepen ● Makelaardij van binnenvaartschepen ● Ontwikkeling van binnenvaartschepen GYRON CREW BV ZOEKT ... i.o.v. MS Insulinde 2x lichtmt ibv cursus matr 2 jr vaartijd in dienstb, loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof i.o. Tel. 015-2563764 GEVRAAGD op mvs Antida matrozen ibv dienstboekje met ervaring in de binnenvaart. Vaarsysteem continu of i.o., loon vlgns CAO. Tel. (0031)-(0)652432632 TE KOOP vml zeilklipper 39x6.24x1.4m, DAF 1160, 169 pk, reeds ingekort en klaar voor ombouw tot charter, boegschroef (DAF 575). Verl. prijs € 60.000 (ref 1285). Scheepsmakelaardij Fikkers www.fikkers.nl 050-3111404

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Beetje ziek De schippersvrouw voelt zich niet echt lekker. Vanmorgen al niet. Maar nu tegen bedtijd lijkt haar hoofd wel vol watten te zitten en ze gaat dan ook bijtijds onder de wol. Als de schipper uren later naar het echtelijke bed gaat komt de uienlucht hem al tegemoet. Zijn vrouw houdt van natuurlijk en de doorgesneden uien moeten haar neus openhouden en de virussen wegvangen. De schipper vindt dit echter stinken en als zijn vrouw dan ook nog eens zeer onrustig slaapt is voor hem de maat vol en vertrekt hij naar het logeerbed. ‘Dat wordt niks zo,’ bromt hij in zichzelf. De schippersvrouw doet het licht aan en pakt een nieuw pakje zakdoeken. Er lijkt wel geen eind aan al dat snot te komen. Pas tegen de ochtend valt ze in een wat diepere slaap. ‘Koffie en een boterham,’ wekt de schipper zijn zieke vrouw. ‘Mmm, daar heb ik wel trek in,’ zegt de schippersvrouw. Ze laat met de afstandsbediening de achterkant van het bed omhoog komen en nuttigt zo haar ontbijt. ‘We hoeven pas over een paar dagen te lossen. Dat wordt liggeld,’ zegt de man. ‘En dan kan ik tenminste ook eens een keer echt ziek zijn,’ denkt de schippersvrouw, waarna ze door haar mans melding gerustgesteld het bed weer in slaapstand laat zakken en haar ogen sluit. Haar man warmt die middag een blik soep op wat haar goed doet. En een paar tabletten paracetamol doen de rest. Omdat de uien nog steeds zeer aanwezig zijn in de slaapkamer vertrekt de schipper die nacht weer naar het logeerbed. ‘En, voel je je alweer wat beter?’ vraagt de schipper de andere dag hoopvol. ‘Ik heb heel eng gedroomd,’ zegt de vrouw terwijl ze van het ontbijt geniet dat haar man gemaakt heeft. ‘Het zullen wel koortsdromen zijn,’ antwoordt hij geruststellend. ‘Ja, dat denk ik ook wel,’ zegt ze zacht en daarop legt ze het hoofd weer op het kussen en gaan de ogen weer dicht. De schipper neemt de vuile ontbijtspullen mee en zijn vrouw hoort hem in de keuken rommelen. Daarna gaat hij de stuurhut in en even later hoort ze hem aan dek in de weer. Ze spitst haar oren om te achterhalen wat hij precies aan het doen is. Het klinkt in ieder geval als een klus waar hij de hele dag mee bezig kan zijn. De vrouw pakt een schone pyjama en neemt een douche. Hierna trekt ze het beddengoed recht en schudt haar kussen op. Ze zet de achterkant van het bed overeind, pakt de afstandbediening van het nachtkastje en knipt de televisie aan. Eerst kijkt ze naar het nieuws en later zoekt ze iets gezelligs op. ‘Heerlijk. Zo in mijn lekkere bedje,’ denkt ze. De afgelopen weken was het druk. Met de vaart maar ook privé. Eigenlijk was ze finaal afgebrand en zelf vond ze het niet zo vreemd dat er een virus kon toeslaan. Na een paar uur wat doezelig televisie gekeken te hebben, zet ze hem uit en het bed gaat in slaapstand. Als de schipper honger krijgt verschijnt hij weer aan het voeteneind. Alleen al de gedachte aan het aanrecht, met zijn eindeloos terugkerende werkzaamheden, laat haar de ogen resoluut dichthouden. ‘Zal ik wat gaan halen voor vandaag?’ vraagt hij, waarop ze zegt dit een goed idee te vinden. Dat ze zich al een heel stuk beter voelt besluit ze wijselijk voor zich te houden. Als de schipper na het eten weer buiten aan het werk is gaat de rugleuning van het bed weer overeind. Omdat de televisie niet zo boeiend is bladert ze nu wat in een tijdschrift. Buiten hoort ze haar man een heel verhaal tegen de mensen van het lossen vertellen over het ziekzijn van zijn vrouw. Ergens vindt hij het maar niks. En de vrouw…die grinnikt in zichzelf. Een paar dagen rust heeft ze wel verdiend, lijkt haar zo, en die laat ze zich zo maar niet afnemen. En ze draait zich nog eens heerlijk om in haar lekker behaaglijke bed! Overslag Rotterdam boven verwachting De overslag in de Rotterdamse haven blijft sterk groeien. In de eerste negen maanden van dit jaar werd 277 miljoen ton goederen behandeld en dat is ruim vier méér dan in de vergelijkbare periode in 2004. De toename ligt zowel boven de prognoses voor dit jaar als die voor de langere termijn, die zijn gesteld op twee à drie procent per jaar. Een van mijn broertjes beste jeugdvrienden werd vlak na het overlijden van ons pa begraven. Hij heette ook Frank, net als mijn vader, net als ik. Het was een trieste middag en het zou een rare avond worden. De begrafenisplechtigheid was vol verloren muziek van verloren jeugd en verloren leven. Muziek van Deep Purple en andere hardrockmuziek (zo heette dat toen nog in de brugklas) blafte door de geladen stilte van de aula. Er waren toespraken, mensen huilden. Het verdriet, dat ditmaal nauwelijks het mijne was, galmde evengoed nog na toen ik weer thuis was in Nijmegen; als met een klomp geslagen liep ik door het huis. Ik dacht aan mijn arme broertje die de laatste tijd toch wel verdomd hard op z’n kloten had gekregen. De bel ging. Ik kreupelde de trap af om de deur open te doen. Door een waas – ik had mijn lenzen uitgedaan – zag ik twee vage De groei is wederom het sterkst bij de overslag van containers. In gewicht nam de containeroverslag toe van 61 miljoen ton in 2004 tot 68 miljoen ton (+12%). In TEU’s gerekend was dit gelijk aan 6,9 miljoen: een plus van veertien procent (800.000 TEU). Het relatief grote verschil tussen TEU’s en tonnen betekent dat het aantal lege containers met meer dan twintig procent groeide. ‘De drijvende kracht achter zowel de totale groei als de grotere disbalans is de aanhoudende toename van het verkeer met vooral Rusland (véél import) en Azië (véél export),’ luidt de verklaring van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). De overslag van minerale olieproducten wordt opgestuwd met een kwart, tot 31 miljoen ton. Dit is te danken aan de combinatie van Russische export van zware en de Amerikaanse import van lichtere producten. Ook overig nat massagoed blijft het goed doen. Zowel bij de chemicaliën als de eetbare oliën en de vruchtensappen. ‘Ik verwacht in de toekomst dóórgaande groei inde tankopslag gezien de talrijke en forse investeringen van Vopak, Rubis, Odfjell, Koole, Loders Croklaan, ETT/ Vitol, EJT, Argos, STR, Kemira en LBC ‘ aldus commercieel directeur Ger van Tongeren van het HbR. De overslag van ruwe olie gaf drie procent toe (min twee miljoen ton). De overslag van agribulk kwam dankzij de export van Europese granen uit op een stabilisering ten opzichte van vorig jaar. De staalfabrieken in het achterland teerden in op hun – dure – voorraden en daardoor liep de ertsoverslag vijf procent terug tot 31 miljoen ton. Omdat kolen en overige droge bulk respectievelijk zes en tien procent groeiden, bleef de totale overslag van gestalten voor mijn deur staan. ‘Ja?’ zei ik daas. ‘Wij dachten: voordat je ons ziet morgen, moet je eerst wel even weten waar je het over hebt,’ was het antwoord. Wat bedoelt ‘ie….!? De vage gestalte stak een hand uit. Net voordat ik de hand een hand wilde geven, besefte ik mij dat dat toch wel een heel bekende stem was die daar gesproken had. De hand hield een cd vast. O, hoe kon ik toch zo stom zijn! En morgen moet ik hem nog wel interviewen! En ik woon nog wel vlak naast zijn tweede grote hit, Kronenburg Park. Hier staat Frank Boeijen voor mijn deur, en hij komt mij eerst even zijn nieuwe cd brengen, samen met een mij 22 NOVEMBER 2005 droge bulk constant op 68 miljoen ton. Havengeld omhoog Het HbR maakte onlangs ook bekend dat het op 1 januari de meeste zeehaven- en binnenvaartgelden met 2,6 procent verhoogt. Hiervan is twee procent bedoeld als inflatiecompensatie en 0,6 procent om de investeringen in de openbare infrastructuur op peil te houden. In de periode 2002-2012 investeert het HbR gemiddeld 150 miljoen euro per jaar. Twee derde wordt “klantspecifiek” gedekt uit het rendement per project. Eenderde betreft investeringen in de openbare infrastructuur (zoals PortInfolink, wachtplaatsen voor de binnenvaart, modernisering van het verkeersbegeleidend systeem, vrachtwagenparkeerplaatsen, onderhoudsbaggerwerk, weg- en sluisreconstructies en de bouw van steigers, palen en boeispannen, maar ook de opstart van de Betuweroute.) en dat wordt betaald van de havengeldinkomsten. Drie Wijzen uit het Oosten onbekend persoon (volgens mij zijn toetsenman, nu ik mij het bedenk). Het kan niet meer dwazer vandaag. Ik bedankte beiden en sloot de deur. In de Schaduw van de Liefde heet de cd. Hoe waar. ‘s Avonds heb ik het plaatje opgezet om een flink potje te janken en om te drinken op de Drie Franken. Zij waren mijn Drie Wijzen uit het Oosten om mij de weg te wijzen toen ik tegen middernacht richting rivier liep. Aan de Waal gekomen ging ik op mijn vaste bankje zitten en ik luisterde naar de nachtdiesels en wist dat het goed was. Vraag me niet waarom, maar op de een of andere manier wist ik dat het goed was. Deel IVW verhuist Vanaf 28 november zijn diverse onderdelen, waaronder de hoofddirectie, van de Inspectie Verkeer en Waterstaat gehuisvest aan de Nieuwe Uitleg 1 in Den Haag. Het loket voor scheepvaartcertificaten verhuist voorlopig niet. Dat blijft tot half 2006 in Rotterdam aan de ‘s-Gravenweg 665. De openingstijden (advertenties) voor dit loket blijven van 08.30 tot 12.00 uur. Op donderdag 24 en vrijdag 25 november is er in verband met de verhuizing een beperkte afgifte van documenten mogelijk. De IVW adviseert mensen die een document willen afhalen vooraf het loket scheepvaartcertificaten te bellen: (010) 266 85 00). SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. ECT verwerft meerderheidsbelang DeCeTe Europe Container Terminals (ECT) heeft een meerderheidsaandeel van 51,56 procent verworven in DeCeTe Duisburger Container Terminal (DeCeTe). ECT was al voor 27 procent aandeelhouder van de trimodale achterlandterminal in Duisburg. Met de steun van de overige aandeelhouders zijn de aandelen op 11 november officieel overgedragen. ‘DeCeTe past perfect in ECT’s strategie om containerstromen in het achterland steviger te binden aan de zeeterminals in Rotterdam,’ zegt presidentdirecteur Jan Westerhoud van ECT in een toelichting op de investering. ‘Hierdoor kunnen wij onze dienstverlening aan klanten verder verbeteren. Een binnenvaartshuttle (reistijd zestien uur) en een treinshuttle (reistijd drie uur) onderhouden een dagelijkse verbinding met de ECT Delta Terminal, ECT Home Terminal en ECT Hanno Terminal in Rotterdam.’ DeCeTe is in Duisburg gevestigd in het hart van het Roergebied. De trimodale terminal (15,6 hectare) ligt direct aan de Rijn en beschikt over eigen spoorfaciliteiten. Vier wide span gantry cranes zorgen voor de containeroverslag van binnenvaartschepen, shortsea-schepen, treinen en trucks. Daarnaast biedt DeCe- Te services, zoals de opslag- en warehousing-activiteiten van PCD en Seacon. De naastgelegen railterminal van DUSS biedt spoorverbindingen met zestig bestemmingen verspreid over het gehele Europese Continent. ECT is onderdeel van de Hutchison Port Holdings (HPH) Group, voor 100 procent dochter van multinational Hutchison Whampoa Limited (HWL) uit Hong Kong. HPH is ‘s werelds grootste haveninvesteerder, -ontwikkelaar en -operator. Het bedrijf heeft belangen in negentien landen in Azië, het Midden-Oosten, Afrika, Europa en Amerika. HPH is momenteel actief in veertig havens. Daarnaast bezit het bedrijf een aantal transportgerelateerde servicebedrijven. Voor efficiënt intermodaal transport per binnenvaart en spoor in Europa heeft ECT een eigen netwerk van achterlandterminals. Naast DeCeTe in Duisburg behoren ook ECT Venlo en TCT Belgium (Willebroek) hiertoe.

Binnenvaartkrant