Views
4 years ago

2005-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 22 NOVEMBER 2005 Nieuw ! Nieuw ! . . . Scheepsuitrusting in Wenen... SUZ Wien - Wittig GmbH Tel.: 0043(0)1 72710-441 Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 WITTIG GmbH internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de Van Scherpenzeel’s Oliehandel B.V. BUNKERSERVICE IN HET HELE IJSSELMEERGEBIED! Onze bunkerboten Bartje1 en Bartje5 komen overal waar u vaart of ligt! Maak nu kennis met onze goede service en kwaliteit! GEDORE GEREEDSCHAP ANTENNE ROTOR € 95,50 VEILIGHEIDSCHOEN € 40,61 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 DEKZEIL 3x4 TOT 10x12 € 0,40 P/M2 SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZWART EN GROEN SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl HYDROFOOR 220V RVS 24 LTR €199 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1e KWALITEIT KATOEN € 9,05 GED. WATER 5 LTR • 1,50 NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 F.E.M.M. PAKT UIT !!!!!! SECUMAR AUT. REDDINGSVEST €90 SIMER 220V. DOMPELPOMP €111,18 AUTOFOCUS KIJKER 7 x 50 € 45 WASPOEDER 25 KG € 37,50 WASPOEDER ARIEL OF DASH 15 KG €34,00 HERCULES TOUW 24 M/M UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L PALREIN € 7,41 10L ROEST & KALK € 33,10 5L TERPENTINE € 6,25 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + cert. WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WRIJFHOUTTOUW 16MM 220 MTR € 63,80 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” € 1,99 P/M PIRELLI PYTHON DEKWASSLANG SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177 LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 REDDINGSBOEILICHT € 15,50 AUTOHIJSBAND RONDSTOP 2 MTR-2,25 MTR- 2,5 MTR-3 MTR VANAF € 11,18 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR AL ONZE PRIJZEN EX.BTW GELDIG TOT 1 DEC. OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT Bartje5 06-51581966 IJsselmeer, o.a. Enkhuizen, Lemmer, Ketelmeer en vooral Lelystad Onze bunkerboten zijn uitgerust met een compleet assortiment scheepsbenodigdheden en uiteraard drinkwater en smeerolie. Bovendien zijn beide boten ingericht als innamestation voor Wij leveren ook met tankwagens door heel Nederland! Flevoweg 119 - Harderwijk - Telefoon (0341) 41 21 78 - Fax (0341) 42 42 82 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.125,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 75,- excl 200 AMP € 115,- excl 230 AMP € 135,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR AGGREGATEN GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl Bartje1 06-53249846 Amsterdam-IJmuiden Randmeren afvalstoffen, zoals bilgewater, afgewerkte olie en KGA/KCA (poetslappen, oliefilters, enz.). Voor u geen tijdverlies want we kunnen onder het varen tegelijkertijd bunkeren en bilgen! www.vlootschouw.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 Het uitzicht is indrukwekkend. De verkeersleiders zitten op het mooiste plekje van de Scheveningse kust. Het huidige semafoorgebouw waarin de verkeerscentrale is gevestigd, is weliswaar in 1954 gereed gekomen, maar zo’n honderd jaar geleden bij de bouw van de haven stond er al een palmhuisje. Deze houten seinstelling en het bijbehorende wachthuisje hadden tijdens de storm van 1953 zodanig geleden dat vervanging noodzakelijk bleek. De verkeersleiders houden alle scheepvaartbewegingen nauwlettend in de gaten. Jack Toet legt uit dat je niet zo maar verkeersleider wordt. ‘Door onbevoegden mag geen informatie inzake scheepvaartbewegingen verstrekt worden. Je moet dus bevoegd zijn. Als aankomend verkeersleider moet je een aantal wettelijke opleidingen volgen conform de Scheepvaartverkeerswet. Er is een landelijke basisopleiding die dertien weken duurt, gevolgd door een regiocursus die in het geval van Scheveningen drie weken duurt, maar die bijvoorbeeld voor Rotterdam zes maanden in beslag neemt. Als vooropleiding is mbo-nautisch min of meer verplicht gesteld.’ Door Willem den Heijer Op de verkeerscentrale in Scheveningen is 24 uur per dag een operationeel team aanwezig, bestaande uit een verkeersleider en een assisentverkeersleider. De personele bezetting omvat in totaal zestien man, die dus wisselende diensten draaien. Sommigen van hen zijn na hun opleiding op de verkeerspost begonnen, anderen zijn eerst als brugwachter binnen de gemeente Den Haag werkzaam geweest of zijn hier na een paar jaar te hebben gevaren en de vereiste cursussen te hebben gevolgd aan de slag gegaan. De verkeerscentrale in Scheveningen is uitgerust met moderne nautische en communicatieapparatuur en vervult daardoor een belangrijke rol bij het uitvaren en binnenlopen van schepen van uiteenlopend kaliber. Op de post beschikken de verkeersleiders al enkele jaren over een daglichtradar, waar voorheen een donkere of geblindeerde ruimte nodig was. In 1995 heeft het semafoorgebouw een rigoureuze verbouwing en modernisering ondergaan. Dat leidde ertoe dat alle apparatuur nu centraal in de hoofdruimte gesitueerd is. Van KPN-marifonie zijn twee sets marifoons en verder zijn er de twee camera’s die continu de havens in beeld brengen. Overigens is ook de telefoon nog steeds een belangrijk communicatiemiddel omdat eigenaren van kleine plezierbootjes vaak beschikken over een mobiele telefoon. Voor de overige scheepvaart is de post bereikbaar op werkkanaal 21. Het scheepvaartverkeer is verplicht zich te melden zodra een gebied van drie mijl uit de kust benaderd wordt. Er moet dan continu uitgeluisterd worden op kanaal 21. ‘Schippers van garnalenkotters die bijvoorbeeld van noord naar zuid stomen en de havenhoofden passeren, melden te allen tijde op kanaal 21 en luisteren dan vervolgens uit tot ze het gebied verlaten hebben. Voor grote schepen geldt dat ze zich één uur voor aankomst melden,’ aldus Toet. Ofschoon de vrijdagmorgen lang niet zoveel vissersvaartuigen laat zien als in de jaren ‘70 en ‘80, registreert de verkeerspost op jaarbasis evengoed zo’n 12.000 scheepvaartbewegingen. Behalve verkeersbegeleiding biedt de verkeerscentrale ook nog informatie over de waterstanden. Een soort portaalmast bovenop het semafoorgebouw kan de scheepvaart met lichtsignalen waarschuwen. Wanneer 22 NOVEMBER 2005 Scheveningse verkeerspost registreert jaarlijks 12.000 scheepvaartbewegingen De verkeerscentrale is up-to-date uitgerust. Links verkeersleider Jack Toet. (foto Willem den Heijer) Afbouw casco nieuwe GO-22 in volle gang Bij Machinefabriek Padmos in Stellendam ligt de Ierse mosselkotter WT-231 voor de afbouwkade. De machinefabriek heeft de afgelopen twee jaar al meerdere keren een mosselkotter voor buitenlandse rekening gebouwd. Ook dit keer gaat het om een imposant vaartuig waar de Hollandse mosselkwekers hun vingers bij zouden aflikken. een vriestrawler of vrachtschip de haven verlaat, gaat er een groot geel licht knipperen. Bij vallend en rijzend water wordt via lichtsignalen eveneens informatie verstrekt. Tenslotte worden op gezette tijden stormwaarschuwingen via de marifoon uitgezonden. De verkeerspost ontvangt namelijk faxen van het KNMI met daarop informatie over de weeromstandigheden. Goereese kottervloot krimpt stevig in De GO-32 is verkocht naar Urk en gaat verder als UK-68. (foto Willem den Heijer) De Goereese kottervloot is de afgelopen maanden behoorlijk ingekrompen. Naast de saneringsaanvragen zijn er ook kotters verkocht naar andere plaatsen. Allereerst is de GO-40 begin dit jaar naar het buitenland verkocht en onlangs werd de sanering van de garnalenkotter GO-21 goedgekeurd. Verder ligt de boomkorkotter GO-36 al meer dan een half jaar stil en ligt het schip te wachten op een koper. Voor de sanering komt deze kotter niet in aanmerking omdat er te weinig visdagen gemaakt zijn. Naar verluidt zouden de eigenaar van de GO-6 en de GO-41 een saneringsaanvraag ingediend hebben. Bij het ter perse gaan van deze editie was niet bekend of die aanvragen inmiddels gehonoreerd zijn. Tenslotte is de GO-32 eind oktober verkocht naar Urk. Daar zal de kotter onder het nummer UK-68 weer aan de visserij deelnemen, nadat de eigenaren hun bestaande kotter hebben laten saneren. Door de recente saneringsronde is er ontzettend veel beweging in de vloot. Eigenaren van grote kotters die gesaneerd zijn, overwegen om terug te komen met een kleiner vaartuig. Kortom: vóór het eind van dit jaar hebben zich enorm veel verhuizingen van kotters voorgedaan. Bouw Ierse mosselkotter nadert eindfase Want wat dat betreft blijven de nieuwbouworders vanuit de Nederlandse mosselsector ver achter bij die van hun Duitse en Ierse collega’s. De toekomstperspectieven zijn niet erg rooskleurig en de mosselsector ondervindt veel hinder van de kritiek uit de milieuhoek, maar ook van het eigen departement. Medewerkers van Maaskant Shipyards in Stellendam en diverse onderaannemers zijn druk bezig met de afbouw van het casco van de nieuwe GO-22. De boomkorkotter, die op de foto in het dok van Maaskant gereed wordt gemaakt voor een straalbeurt, is bestemd voor de familie Lokker. De familie heeft ook nog de GO-26 in de vaart. De familie Lokker is een goede bekende van de bouwer, want alle vorige kotters werden eveneens bij Maaskant gebouwd. (foto W.M. den Heijer) De WT-231 is bij Padmos in Stellendam in aanbouw. (foto Willem den Heijer)

Binnenvaartkrant