Views
4 years ago

2005-24

  • Text
  • Jaar
  • November
  • Schip
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrant
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 24 22 NOVEMBER 2005 Rabobank Shipping Postbus 10017 3004 AA Rotterdam Tel: +31(0)10-4003700 Fax: +31(0)10-4003730 www.rabobankshipping.nl E-mail: rabobankshipping@rotterdam.rabobank.nl Rabobank Shipping feliciteert Royal Tankers B.V. met het mts Alexia en wenst schip en bemanning een behouden vaart Wij leverden i.s.m. Hendricks Scheepvaart BV het casco en wensen Royal Tankers B.V. en bemanning veel succes en een behouden vaart met het mts Alexia Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht Tel. 078-6191233, Fax 078-6120653 Ook na werktijden altijd bereikbaar op telefoonnummer: 0653-383964 Hét adres voor elke schipper! wij verzorgden de complete afbouw van het mts Alexia en wensen Royal Tankers B.V. een goede en behouden vaart H E T B E T E R E W E R K Scheepsreparatiebedrijf De Gerlien - Van Tiem bv, Waalbandijk 129, 6651 KB Druten Telefoon: 0487 - 515544 b.g.g.: 0487 - 593786 of 591896. Telefax: 0487 - 517088

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 25 Internationale promotie voor Maasbracht en binnenvaart Maandag 14 november brachten vier vertegenwoordigers van de Rijn-Schelde-Delta Samenwerkingsorganisatie (RDS) en de European Intermodal Association (EIA) een werkbezoek aan Maasbracht. De uitnodiging kwam tot stand op initiatief van Fransbergen Trading & Shipping uit Maasbracht in samenwerking met het gemeentebestuur van Maasbracht. Het doel van het bezoek was meerledig. Roelof Fransbergen: ’Promotie van de binnenvaart en intermodaal transport, Maasbracht (weer) op de kaart zetten, beide organisaties kennis laten maken met de mogelijkheden van Maasbracht en zijn haven en beide organisaties warm maken om in de toekomst een intermodaal congres te organiseren in Maasbracht.’ Door Jo Bindels Burgemeester Frans Wilms van Maasbracht schetste tijdens een bijeenkomst in de raadszaal het verleden, heden en de toekomst van Maasbracht. De glorietijd van Maasbracht begon met de oprichting van de kolentip. Met de opening van het Julianakanaal eindigde de overslag van kolen maar startte een nieuwe era van voorspoed voor Maasbracht en zijn haven, die meer impulsen kreeg door het vervoer en de overslag van zand en grind. De aanvang van de 21e eeuw luidde een nieuw tijdperk in van bedreigingen voor de Limburgse gemeente, maar ook van kansen. Het zand en grind loopt terug maar de recreatievaart schept nieuwe kansen. Ook ziet Wilms kansen voor overslag en voor af- en nieuwbouw van schepen op het terrein van de Clauscentrale. Fransbergen sloot zich daarbij aan. Hij ziet Maasbracht met zijn centrale ligging als de voordeur van Europa. Ook Marcel Beckers van de ABN AMRO Bank is optimistisch over de kansen voor Maasbracht als knooppunt van transportroutes. ‘Basis voor de kansen is doen waar je sterk in bent. En: waar je ook samen sterk in bent: samenwerking,’ benadrukte hij. Intermodaal Twee van de vier gasten, manager Max Roksnoer van RSD en secretaris-generaal Klaus Ebeling van EIA, gaven de aanwezigen uitleg over de opzet en het doel van hun organisaties. RSD is een samenwerkingsverband tussen landelijke, provinciale en stedelijke overheden, havenbedrijven en natuuren milieuorganisaties in het deltagebied van Rijn, Maas en Schelde. Doordat in het werkgebied acht belangrijke havens liggen, is vervoer – en dus ook vervoer over water – een belangrijk aandachtspunt voor de RSD. De EIA breekt De gasten kregen onder meer een rondleiding op de baggermolen Rotterdam 3 van de firma Dekker. (foto Jo Bindels) een lans voor het intermodaal vervoer. ’s Middag maakt het gezelschap op het jacht DettjeAnna van Fransbergen Trading & Shipping een tocht naar de baggermolen Rotterdam 3 van de firma Dekker en de Clauscentrale. Een rondleiding op de baggermolen stond ook op het programma. Het weer was spelbreker want door een hardnekkige en dichte mist was het zicht maar enkele meters. Een tegenvaller, maar één met een opwindende kant want het gezelschap keek gefascineerd naar de radar en het scherm van het Tresconavigatiesysteem. Fransbergen loodste de DettjeAnna vakkundig door de mist. De vertegenwoordigers van RSD en EIA noemden het bezoek en de discussies na afloop waardevol. ‘Ze hebben ons waardevolle inzichten gegeven in de mogelijkheden van binnenvaart die wij goed kunnen gebruiken voor onze contacten en bijeenkomsten met overheden binnen de Europese Unie,’ aldus Peter Wolters van de EIA. Roelof Fransbergen is ook tevreden over het verloop van het bezoek en verwacht als resultaat voor Maasbracht gunstige acties van de RSD en EIA. Vervolg van pagina 23 Het casco van de Alexia is afkomstig uit China. Het kwam niet met het laatste Chinatransport naar ons land, maar arriveerde in de Rotterdamse haven aan boord van het Chinese zeeschip Yong Xing. Luc Braams zegt over de naamgeving: ‘Na de Maxima en de Amalia wilden we ons nieuwe schip ook graag naar een prinsesje noemen. Leuk detail is dat precies in het weekend dat het casco in Rotterdam aankwam, dochter Alexia van prinses Maxima en prins Willem-Alexander werd geboren. Direct nadat het casco met een bok was gelost, hebben we het schip dan ook onder de naam Alexia in het Rotterdamse scheepsregister ingeschreven.’ Voor de voortstuwing zorgt een langeslagmotor type 3512 van Caterpillar. Staat het stuurhuis aan boord van de Amalia vast, het stuurhuis van de Alexia heeft een slag van Open dagen Linssen Yachts Van zaterdag 3 tot en met maandag 5 december toont Linssen Yachts in Maasbracht tijdens zijn 7e Boat Show een keur aan primeurs, het volledige nieuwbouwprogramma en aanbiedingen uit “The Collection”. Bezoekers zijn op de open dagen welkom van 10.00 tot 16.00 uur. Drie modellen uit de Grand Sturdy serie (de 410 Mk II, 430 Mk II en 470 Mk II) vragen om bijzondere aandacht. Linssen Yachts heeft het in- en exterieur van deze modellen op een groot aantal punten verbeterd op basis van wensen uit de markt en van de bestaande 1,60 meter. De twee Bornemann-ladingpompen hebben elk een capaciteit van 450 kuub per uur. Van ’t Hoff: ‘Het is natuurlijk ook mogelijk om één ladingpomp met een capaciteit van 900 kuub per uur te plaatsen, maar als die stuk gaat ben je gelijk uitgeschakeld. We hebben aan boord van de Alexia bewust gekozen voor de bestaande technieken en hebben niet gezocht naar innovatieve producten. Met onze andere schepen hebben we heel goede ervaringen; dus waarom zou je dat dan veranderen?’ Sinds 1993 is de Stichting Afvalstoffen & Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) verantwoordelijk voor het netwerk van afvalontvangstvoorzieningen. De binnenvaartschipper kan zich op diverse locaties in Nederland ontdoen van olie- 22 NOVEMBER 2005 clientèle. Men kan ook kennis nemen van de Grand Sturdy ‘9’ serie Van de Grand Sturdy 299 zijn sinds de introductie van deze serie meer dan tachtig jachten verkocht, een bewijs van het succes van deze serie. “The Collection” bestaat uit uitstekend onderhouden jachten en door de werf weer in nieuwstaat gebrachte Linssen-boten van recente bouwjaren. Lissen Yachts stelt het op prijs als bezoekers zich van te voren aanmelden voor de Boat Show. Dan kan via de fax: (0475) 43 99 90, en via de website Linssenyachts.com. FTS/Hofftrans sluit 3- jarig contract met SAB De lessenaar met nautische apparatuur van Radio Holand. en vethoudend scheepsafval. Zoals bilgewater, afgewerkte olie, oliefilters en poetsdoeken. Daarnaast kan ook klein gevaarlijk afval als accu’s, batterijen en verfresten worden afgegeven. Onlangs sloot FTS/Hofftrans een 3-jarige overeenkomst, met een optie voor nog eens drie jaar, met SAB voor het innemen van afval in het Rotterdamse havengebied. ‘We doen dit werk al voor de zeevaart. Voor de binnenvaart gaat het contract per 1 januari 2006 in. We beschikken over een aantal kleinere lichters die voor dit werk geschikt zijn of door ons nog geschikt gemaakt zullen worden,’ aldus Luc Braams. Schippers die in Rotterdam afvalstoffen hebben kunnen zich vanaf 1 januari melden op telefoonnummer (0181) 29 11 44. (advertenties) De persoonlijke benadering van uw financiële en administratieve zaken Hartelijk gefeliciteerd met het mts Alexia Waarvoor wij mochten leveren - 2 Bornemann ladingpompen type HC 232-80 inclusief E-motoren Van Hogendorpweg 16 2953 AS Alblasserdam Telefoon 078 - 699 00 46 Telefax 078 - 699 02 54 e-mail: info @ kme-vgns.nl Website: www.kme-vgns.nl Vestigingen te: Alblasserdam - Bergeijk - Breda - Eindhoven - 's Hertogenbosch Voor extra info: info@epsbv.com European Pump Services B.V. Ringdijk 506 ~ 2987 VZ Ridderkerk ~ Tel. 0180-44 22 66 ~ Fax 0180-44 22 69

Binnenvaartkrant