Views
2 years ago

2005-23

  • Text
  • Schip
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Twee
  • Nieuwe
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 8 NOVEMBER 2005 TE KOOP: Aluminium friese luikenkap EUR 4150,00 excl. BTW af H.I. Ambacht. Totale lengte ca 42 mtr, totale breedte ca 643 cm. Luiken kunnen versmald worden. Waalboer Trading VOF Tel. 0184-693919 of 06-53655379 info@waalboertrading.nl www.waalboertrading.nl HANDEL IN, AAN- EN VERKOOP VAN SCHEPEN- EN NIEUWBOUW CASCO’S Berenicestraat 23, 6916 BS Tolkamer NL Tel.: (0031) 0316-541201 Postbus 4, 6915 ZG Tolkamer NL Fax: (0031) 0316-541448 Mobiel: 06-51 346969 E-mail: rijndec@worldonline.nl ALLE NIEUWBOUWPROJECTEN: • Midden-voorschepen • Voor-duwschepen • Drogelading schepen (cont. schepen) • Tankers alle types • Pontons Nieuwbouw tot max 110 mtr lang. Goede kwaliteit en mooie modellen. Referentielijst op aanvraag. Cascobouw in diverse landen o.a.: Servië, Montenegro, Chech Republic, Rusland, Ukraïne, Bulgarije, Polen, Spanje en Turkije. Voor inlichtingen: Rijndec BV Th. Wennekes INL/INFO: Aan- en verkoop Nieuwbouw Voor de export zoeken wij verouderde motortankschepen, tegen einde class. SWETS SHIPPING AND TRADING ZWIJNDRECHT - HOLLAND +31-78-6209565 - F6200902 M. 0653 118767 Email. shipping@swets-plaza.nl www.shipned.com Van T.v.d. Boogaartstraat 20a, 4251 EN Werkendam Postbus 199 4250 DD Werkendam Tel.: 0183-505588 Fax.: 0183-504644 Mob.: 06-53 186642 E-mail: cornetshipping@planet.nl Wij bieden u vrijblijvend te koop aan: Motorbeunschip "Waterman" 1270 ton, 725m3 Bouwjaar 1969 Afm. 80 x 8,20 x 3,02 Motor Cummins 950 pk revisie 2003 Boegschroef 320 pk DAF Beunvloer van 2000 en S.I. geldig tm 2011 Dekker Marine Verkoop & levering aan boord door heel zuid Nederland HONDA buitenboordmotoren MARINER buitenboordmotoren HONDA generatoren JEANNEAU S.I gekeurde boten div. merken Polyester boten div. merken Rubberboten Uitgebreide watersportwinkel Uw watersportspecialist Dekker Marine Spuistraat 40 Sint Annaland 0 166 - 65 24 54 Bij inlevering van deze advertentie 15% korting op de voorraad zijnde buitenboordmotoren. LET OP !!! Wij zoeken TANKERPARTICULIEREN Scheepsgrootte van ca. 1000 tot ca. 3000 ton Onze bevrachtingsovereenkomsten zijn uw bevrachtingszekerheid Bij ons vaart u het best en blijft u eigen baas Ringdijk 538 2987 VZ Ridderkerk Tel.: 0180-463606 Fax: 0180-463540 Mob.: 06-55 77 22 38 Het adres voor perfecte TANKVAART is TANKFRACHT Eén telefoontje is voldoende dhr. Claussen of Holländer Tel 0049 - 40 895051/53 TANKFRACHT GmbH Wendenstrasse 379 Postfach 26 19 25 20509 - Hamburg Beëdigd scheepsmakelaar voor Rijn- en Binnenvaart Bemiddeling bij aan- en verkoop van schepen en financieringen TE KOOP AANGEBODEN M/S 'BORNRIF', Boonstra, 1092 ton, bwj 1960 (DUWSCHIP) afm 77x8.20x2.60 mtr, 1600 CUB, 2 ruimen elk 25 mtr, alu schuifluiken, 954 PK Mitsubishi bwj 1997, straalbuis 2001, kopschroef v. Tiem 220 pk, 2x 220/380 volt, complete navigatie app., autokraan 14 mtr 1500 kg, hydro stuurwerk V.d. Velde, 1995 nieuw vlak, casco gestraald juni 2005, achterwoning met 2 slp kamers, voorwoning 2 slp kamers. S.I. NIEUW TOT 2012, VRAAGPRIJS € 475.000,-. INRUIL ANDER SCHIP MOGELIJK. VOOR INFO BEL ONS KANTOOR. TE KOOP GEVRAAGD SCHEPEN IN ALLE TONNAGES EN BOUWJAREN, ZOWEL DROGE LADING- ALS CONTAINER- SCHEPEN. www.binnenvaartkrant.nl www.shis.nl Stichting Hervormde Internaten voor Schippersjeugd G.S.K. Bemiddeling in aan- & verkoop van schepen M/s Madison cementtanker 325 ton, bj '64, 39x5.08x2.50, 175 pk rev '04, nautisch compleet, vast werk, goede verd. M/s Cobie, 660 ton, bj '60, 54.99x7.19x2.63, 365 pk, nautisch compleet, stuurhut vern. bj '01. M/s Thabo, 899 ton, bj '58, 70x7.27x2.61, 1400 m3, 675 pk, grote woning, ADNR, in prijs verlaagd Nr. 4130, 912 ton, bj '57, 74x7.55x2.51, 1300 m3, 720 pk, 2x slkp, woning en stuurhut vern. '01, 37m, nieuw vlak, nautisch compleet M/s Rex Rheni, 1052 ton, bj '66 Van Goor, 73x8.20x2.72, 1500 m3, 600 pk rev '02, alu schuifluiken, 3x slpk Nr. 5030, 1022 ton, bj '62, 73x8.20x2.74, 1600 m3, 2x 300 pk rev '03-'01, goed onderhouden M/s Strelitzia, 1147 ton, bj '58, 85x8.20x2.51, 1800 m3, 973 pk rev '00, 2x slpk, gezandstraald, stuurhut vern. '99, inr bespb. Nr. 5390, 1173 ton, bj '56, 82x8.24x2.56, 1700 m3, 940 pk rev '99, 2x slpk, open keuken, badkamer vern. '97, voorwoning bj '98 betimmerd 2004, airco M/s Tijl, 1205 ton, bj '61, 80x8.20x2.67, 1650 m3, 816 pk bj '02, goed vr op kanaal, nautisch compleet M/s Cadensia, 1381 ton, bj '58/'63, 85x9.50x2.61, 1750 m3, 1088 pk bj '02, 3x slpk, binnendoorgang, open keuken, nautisch compleet, inrbespb. Nr. 6020, 1598 ton, bj '71, 86x9.02x3.00, 2000 m3, 1227 pk 1300 t/m, woning '97, gestraald Nr. 6370, 1608 ton, bj '14, MS bj '78, 90x9.50x2.82, 2250 m3, 1200 pk bj '04, 3x slpk, binnendoorgang, goed onderhouden, nautisch compleet. Nr. 6230, 1693 ton, bj '88, 85x9.50x3.13, 1800 m3, 90 teu's, 1200 pk bj '98, beun, 3x slpk, hal, VS: 2x slpk, nautisch compleet. M/s Lean, 1825 ton, bj '61, 100x9.55x2.87, 2500 m3, 2x 680 pk bj Wij doen net iets meer voor u. ” RUYVEN” Nieuwbouw & Bemiddeling van drijvende materialen Vissersdijk 1a - Postbus 68 - 4250 DB - Werkendam Tel. 0183-505745 Dhr. B. Venema tel. 0653-535060 Fax 0183-505714 Dhr. R. Ruytenberg tel. 0653-157161 Mail: r.ruytenberg@planet.nl Mail: maritime@maritime.nl 2072) ms afm 82x9.00x2.81m, bj 1954/í92, 1450 ton, 610 pk GM, 1 ruim met Friese kap-luiken, boegschroef met 360 pk, gen. 30/12.5 kva, compleet net schip. 2021) ms afm 95x9.5x2.99m, bj 1965, 1808 ton, 1380 pk Cat aluminium luiken met luikenwagen, boegschroef met 320 pk Daf, gen. 20/50 kva, kruiplijn 6.3 met ballast 4.5m 2019) ms afm 82.2x10.06x3.02, bj 1966/2000, 1633 ton, 1000 pk Cummins bj 2000, Niessen schuifluiken, boegschroef 205 pk Scania, gen. 12.5/5/27 kva, kruiplijn 5m met ballast 4.2m 2069) ms 110x11.40x3.3m, bj 1994, 2870 ton, 1572 pk Cat, boegschroef 500 pk Cat, 208 teu met Friese kap-luiken Nieuwbouw tanker 110x11.45x5.30 (4.00) levertijd december 2005 DEBRUYNE GINO Boterhamvaartweg 2 - Dok 138 B-2030 Antwerpen Tel. +32(0)3 541 19 61 Fax +32(0)3 2133049 GSM +32(0)475 27 47 67 Pour Les clïent Francais dhr. De Roeck Stephaan GSM +32(0)475 4681 70 '99 rev '01, woning AS vern. '01, buikdenning vern. 12mm '01, radar '05. Nr. 6220, 1977 ton, bj '70, 86x9.50x3.54, 2400 m3, 2x 635 pk, beun, 4x slpk, vlak bj '00, nautisch compleet. M/s Taz, 2050 ton, bj '63/'75, 110x9.50x2.77, 3200 m3, 1260 pk rev '03, 2x slpk, nautisch compleet, inr bespb. Nr. 6365, 2308 ton, bj '88, 100x10.50x3.18, 3100 m3, 1520 pk bj '03, 3x slpk, airco in stuurhut, VS 2x slpk, airco, nautisch compleet. Nr. 6215, 2509 ton, bj '89, 110x10.50x3.15, 3400 m3, 1521 pk bj '02, semibeun, woning AS vern. '99, 3x slpk, binnendoorgang, inr bespb M/S Gotcha, 2498 ton, bj '70, 100x9.50x3.50, 99 teu, 2x 640 pk bj '04, vlak en buikdenning bj '02. Nr. 6060, 2846 ton, bj '89, 110x11.40x3.27, 3800 m3, 1685 pk rev '05, 3x slpk, AS: woning vern. '02, nautisch compleet, inr. bespb. M/s Andiamo, 1710 ton, bj '71, 95x9.50x2.82, 2300 m3, 1380 pk bj '04, 3x slpk, VS: dubbele woning, snel schip, nautisch compleet, inr bespb. Nieuwbouwprogramma Casco 110 x 11.45 x 3.65 levering augustus 2006 Levering als casco of compleet. Dit is slechts een kleine greep van de schepen die wij U te koop kunnen aanbieden. Wilt u meer informatie over deze aangeboden schepen of heeft U andere wensen dan vernemen wij dit graag. Op meerdere schepen is inruil bespreekbaar. Voor jonge starters zijn er interessante opstartmogelijkheden. Altijd welkom op ons kantoor voor een persoonlijk gesprek. Adverteren? Bel 010 - 414 00 60 Tevens kunnen wij nieuwbouw-duwbakken van 76.5/90/110m en middenvoorschepen aanbieden. Ook kunnen wij snel en voordelig nieuwbouw- pontons, splijtbakken of ander materiaal leveren tegen zeer scherpe prijzen. Zie onze website www.ruyven.org www.duwbakken.nl Het Kompas Villa Novalaan 1 8531 HM Lemmer Tel.: 0514-563535 Het Kompas in Lemmer Op deze locatie is tevens een kinderopvang gevestigd ! www.huizinga-snijder.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Ik zat laatst in de studio van voormalig Frank Boeijen-drummer Henk Wanders. Hij drumde ooit dat nummer Zwart/Wit, weet u nog wel? Als lid van de Frank Boeijen Groep, zoals die toen nog voluit heette, jaren geleden. ‘Denk niet wit, denk niet zwart, denk niet zwart/ wit, maar in de kleur van je haar.’ Frank bedoelde niet ‘haar’ te zingen, maar ‘hart’. Maar ja, het is nu eenmaal een Nijmegenaar; dus dat lukt dan soms niet zo goed, ‘hart’ zingen in plaats van ‘haar’. Ik weet nóg een – merkwaardiger – anekdote over de zanger, in verband met het overlijden van mijn vader. Maar die vertel ik de volgende keer wel. Ik zat dus in die studio, samen met Henk Wanders en mijn vriend en gitarist Martin, om een opgenomen liedje af te mixen (een nummer van jazzzangeres Nina Simone). Toen Wanders de tape stopte en even de regieruimte verliet, viel er een plotse stilte die zich langzaam maar zeker vulde met een diep gebrom. De brom Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. In Duitsland had de tot restaurant omgedoopte duwboot Siegfried een horecavergunning. En als de eigenaar dezelfde was gebleven, dan zou dat in Nederland geen probleem zijn geweest. De boot wisselde echter van eigenaar. Aan de nieuwe eigenaar stichting ‘De Binnenvaart’ werd geen nieuwe vergunning om er een restaurant in te vestigen verleend. Het binnenvaartmuseum aan boord zou worden gefinancierd uit de opbrengst van de horeca aan boord. Het documentatiecentrum van de vereniging ‘De Binnenvaart’ verhuisde onlangs van de Merwehal naar de duwboot. Nu ligt de boot aan de Maasstraat, waar zij ooit werd gebouwd, want precies op die plek was de werf De Biesbosch gevestigd. De machinekamer van de Siegfried is al omgetoverd tot volwaardig binnenvaartmuseum. De voormalige bemanningsverblijven in de opbouw van de in 1963 op werf De Biesbosch in Dordrecht gebouwde duwboot vormen een uitstekende locatie voor een restaurant. Zou het zeker goed doen als restaurant voor passanten als de boot straks in het centrum van de Dordtse binnenstad komt te liggen (er is sprake van de Bomhaven). Maar het mag niet van bouwen woningtoezicht. Het plafond is te laag. Als het een passagiersschip was geweest, was er niets aan de hand geweest. Dan mag – van de Inspectie Verkeer & Waterstaat – je plafond lager zijn dan 2,40 meter. Maar het is geen passagiersschip. Het is een gebouw, weliswaar drijvend maar als drijvend object met permanente ligplaats moet het voldoen aan het bouwbesluit wil het in aanmerking komen voor een horecavergunning. En zeker de plafondhoogte is een gevoelig onderwerp sinds ‘Volendam’. De Siegfried zou tweemaal per jaar een dag kunnen gaan (advertenties) varen (dan moet het gevaarte worden versleept), want dan is het geen permanent stilliggend object meer. Of het zou in België ingeschreven kunnen worden als horecagelegenheid op naam van de Nederlandse stichting. Dan kan de Siegfried terugkomen en in Nederland zonder problemen een horecavergunning krijgen. Maar dat is niet de route die de vereniging wil gaan. Terecht, vindt Kamerlid Roland Kortenhorst, te gast op de Siegfried. Hij vindt het belachelijk dat het schip geen vergunning krijgt wegens het werd steeds luider en luider. Of beter gezegd: dieper en dieper. Het was een oerbrom; de studio zat vol met oerbrommende Tibetaanse monniken. Heilig gezang. De stilte ging dieper, steeds dieper. Nou weet ik wel wat u denkt, beste Binnenvaartkrantlezer: er was iets kapot aan de studioapparatuur! Maar dat was niet zo. Het was het takkatatakkatatakka van een dieselmotor, want Wanders’ opnamestudio ligt vlak bij de Waal. Het was het geluid van over de rivier kruipende nachtdiesels. En op de een of andere manier hield Martin, de gitarist, ook zijn adem in. Alsof hij wist wat ik dacht. Ik dacht aan mijn overleden vader. Ik zat weer met plakkend natte haren van het douchen bij pa in de stuurhut. Ik zie zijn machtige rug, hij houdt het stuurrad vast. Lichtjes deinen buiten, op de kribben; bakboord- en stuurboordlichten. En de toplichten die sterren worden, verder omhoog. Waartussen ik als kind nog geen dood vermoed, of een toekomst als deeltijdmuzikant of stukjesschrijver. Ik zit in een stuurhut waar mijn moeder gewoon nog zegt dat ik naar bed moet. Ik geef mijn vader een kus op zijn wang, denk ik. Ik loop mijn slaapkamertje binnen, voor een dromende nachtrust op het takkatatakkatatakka-lied van de nachtdiesels. Daar lig ik dan op mijn bed, aan boord van de Frankie-A. Ik denk niet wit, ik droom van zwart. Ik slaap. Op een onverstaanbaar lied van roeren en gland. Hoor maar. De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com verschil tussen de regels van inspectie Verkeer & Waterstaat en het bouwbesluit van het ministerie van VROM. Het trieste is dat de gemeente Dordrecht het aanvankelijk een ‘geweldig idee’ vond dat de boot naar Dordt zou komen. Wethouder van Dordrecht Ferdinand van den Oever heeft zijn best gedaan voor de vereniging. Dat mag ook wel, want de gemeente had immers gezegd: Kopen dat ding! En het heeft nog niet tot resultaat geleid. 8 NOVEMBER 2005 Op de bres voor horecaontheffing voor boot Siegfried Nachtdiesels Kamerlid Kortenhorst geeft uitleg aan de bestuursleden van Vereniging De Binnenvaart. Op de achtergrond de duwboot. (foto MGR) Er is deze avond niets bijzonders op televisie en de schippersvrouw maakt het zich gemakkelijk aan de eettafel. Ze geeft haar man een flesje bier en neemt er zelf ook een. Ze bladert wat in een tijdschrift, steekt een sigaret op en leest een boeiend artikel over diabetes. Een paar kilo teveel en wat weinig beweging en hup daar kun je het al hebben. Op televisie had ze dat ook al eens gezien. Hoewel ze geen enkele van de kenmerken heeft, kan het nooit kwaad als ze zich daar eens op laat testen. De schipper kijkt televisie en op de achtergrond hoort ze een heel programma over hersenbloedingen. ‘Verhip,’ denkt de schippersvrouw. ‘Ben helemaal vergeten op te schrijven waar we liggen.’ Snel staat ze op en schrijft met rode viltstift de plek op waar ze liggen. Ze hebben ooit een noodgeval aan de hand gehad en sinds die tijd wordt het genoteerd op een groot bord in de keuken. Op de televisie ziet ze dat de gevaarlijke vogelgriep steeds dichterbij komt en dat Nederland daar helemaal niet op voorbereid is. Er worden vele zieke kippen getoond. En het gevaar van de menselijke variant die voor een pandemie kan zorgen wordt beeldend beschreven. ‘Hè bah,’ denkt ze. Ze gaat weer aan de eettafel zitten en steekt nog maar eens een sigaretje op. Ze rookt niet zoveel maar ’s avonds vindt ze dat lekker. In een artikel worden de gevaren voor het hart toegelicht. Stress, een paar kilo teveel, weinig beweging, roken. De vrouw kijkt naar haar sigaret en vraagt zich of ze die nog wel oproken zal. Pas als ze in het artikel leest dat een glaasje alcohol goed voor het hart is neemt ze met een gerust hart weer een trekje. Als er in een ander tijdschrift ook nog een aantal verhalen over ziekten staan is ze het lezen beu. Ze weet echt wel dat een mens wat kan krijgen. En ze laat ook heus wel af en toe een controle verrichten maar om nu de hele dag alleen maar geconfronteerd te worden met de risico’s van het menselijk lichaam gaat haar toch echt te ver en ze besluit naar bed te gaan. Maar ook in haar dromen spoken de ziektebeelden maar door. Een verpleegster schudt vermanend met het vingertje en wijst naar de vele kippen met Kortenhorst, die door de verenigingsleden werd rondgeleid op de Siegfried, toonde begrip voor de situatie. ‘Maar ik snap regelgeving ook wel. Je kunt niet gedogen, want voor je het weet heeft de regelgeving – die er niet voor niets is – niets meer met de werkelijkheid te maken.’ Toch vond hij ook dat voor de Siegfried een ontheffing zou moeten komen. ‘Het verschil tussen de regels voor varende en stilliggende schepen is natuurlijk belachelijk.’ De kippengriep griep. Echt uitgerust staat ze hierdoor niet op. Het belooft een prachtige dag te worden. Zo eentje waar je op vakantie van kunt genieten. Maar ze moeten graan laden en omdat dat zo stuift moet ze de stuurhutdeur dichthouden. Het wordt er bloedheet en ze moet steeds de trap op en neer van de keuken naar de stuurhut. Het zweet breekt haar uit en ze krijgt zelfs een paar keer hartkloppingen. Omdat ze toch al met haar gedachten bij de talloze ziekten is krijgt ze het nog warmer en daardoor krijgt ze weer meer hartkloppingen. Bah, wat voelt ze zich eng worden. Er gaat iets in de kraan kapot en daardoor komen ze niet vol. Meteen gooit ze de stuurhutdeur open. De schipper kijkt nijdig maar zijn vrouw is opgelucht want nu kan ze haar vriendin van vroeger bezoeken die hier vlakbij woont. Na de boterham neemt ze een snelle douche en springt ze op de fiets. Na de hartelijke begroeting en tijdens de eerste kop koffie gooit ze er meteen alles uit. Over de kippengriep en alle andere ziektes waar ze mee doodgegooid wordt in de media. De vriendin kijkt haar misprijzend aan. ‘Pas op meid. Nog even en je hebt het vertrouwen in je eigen lijf verloren! Weet je wie er van al die spookverhalen beter wil worden? De farmaceutische industrie. Of een of ander voedingsmerk dat zegt iets bijzonders aan zijn product toegevoegd te hebben.’ ‘Daar kon je wel eens gelijk in hebben,’ zegt de schippersvrouw. ‘Want laatst viel me op dat er een televisieprogramma over onrustige spijsvertering gesponsord werd door de fabrikant van die kleine flesjes die je ’s morgens drinken moet.’ ‘Zie je nu wel! We kunnen het dus beter over wat leuks hebben. Dat is ook nog eens goed voor je gezondheid. En als we van onze ondeugden met mate genieten zal het heus geen kwaad kunnen,’ grijnst de vriendin van vroeger en ze pakt twee pilsjes en ze steken een sigaretje op. En met een paar ondeugende thema’s gaan de ziektes van de baan. En heel vreemd eigenlijk. Maar de hartkloppingen zijn ook opeens over.

Binnenvaartkrant