Views
4 years ago

2005-23

  • Text
  • Schip
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Twee
  • Nieuwe
  • Vaart

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 8 NOVEMBER 2005 FAMILIEBERICHTEN PERSONEEL GEVRAAGD Gevraagd 2e kapitein/stuurman voor MTS Unity, type C Vaarsysteem 7/7 of 14/14 Tel: 06-610028342 of 0049-1709528924 Gevraagd 2e kapitein/stuurman voor nieuwbouw MTS Currency, type C ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Vaarsysteem 7/7 of 14/14 Tel: 06-24215552 Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl Door een noodlottig auto ongeval is op 25 jarige leeftijd geheel onverwacht uit ons midden weggerukt onze medewerker en collega Johan Kamerling, schipper op de Fueltrans 2, wij verliezen in hem een zeer gewaardeerd persoon. Johan we zullen je missen. Wij wensen zijn ouders Joost en Ineke, zijn broer Leo en overige familie alle kracht toe dit ontzettende verlies te dragen en te verwerken. Els, Johan en collega’s Toch nog onverwacht is na een periode waarin zijn gezondheid en zelfstandigheid langzaam minder werd is van ons heengegaan Jacobus Marinus Geluk Ko In de leeftijd van 49 jaar Hansweert: Monique Geluk - van Leemput Jeanine Roy H.W. Geluk Hardenberg Lamswaarde: E.J. van Leemput - Broeckaert Terneuzen: Eric en Agata Dennis en Jordy ms Schelde: Edwin en Sacha Wir, ein Fahrgast Schiffahrts Betrieb am Oberrhein, suchen zur Verstärkung unseres Nautischen Teams ab sofort einen Schiffsführer mit Binnen-Schifferpatent oder Rheinpatent und Radarpatent. Bitte richten Sie Ihre aussagekräftige Bewerbung an: Breisacher Fahrgast Schiffahrt GmbH Rheinuferstraße/Schiffsanlegestelle D- 79206 Breisach Tel: 07667/942010 www.bfs-info.de R.T. Rivercruises Basel zoekt voor een van haar Cruise - schepen 1ste Kapitein met patent Vereiste: Goede omgangsvormen, talenkennis en ervaring. Wij bieden u hoge verdienste en goede arbeidsvoorwaarden, waaronder vrije tijdsregeling. Wilt u reageren? Neem dan contact op met mevrouw L. Meyer 0031 (0)620-251967 PRO-LOG BV, PROJECTS & LOGISTICS BV is gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening op het gebied van containertransport per binnenvaartschip Wij hebben chartermogelijkheden voor schepen met een capaciteit van: - 32 / 48 TEU 5 a 6 dagen p/wk - 90 TEU 5 a 6 dagen p/wk - 156 TEU 6 a 7 dagen p/wk - 198 TEU+ 7 dagen p/wk Exploitatiewijze A2 en B Werkgebied Nederland, België en Duitsland. Voor nadere informatie kunt u in contact treden met A.C.W. Barto of E. Vogelaar op de volgende telefoonnummers. Pro-Log BV Ringdijk 466 c 3331 LK Zwijndrecht tel.: 078-6259676/0653-114420 fax.: 078-6201290 e-mail: a.barto@pro-log.nl www.huizinga-snijder.nl Niet iedere overstroming is een watersnoodramp. 31-10-2005 Nieuwstraat 26 Hansweert De crematie heeft inmiddels plaatsgevonden. TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: • in bezit van dienstboek • (inter)nationale binnenvaart dé maritieme vacaturesite www.tos.nl Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11 Het klimaat verandert, de zeespiegel stijgt, de bodem daalt. Het regent vaker en harder. Wat betekent dat voor een land waarvan de helft onder zeeniveau ligt? Nog hogere dijken en nog harder pompen? Nee, niet alleen. We moeten anders omgaan met het water. Bijvoorbeeld door water op te vangen in polders. Of door rivieren de ruimte te geven. En in uiterste gevallen zelfs gebieden met opzet te laten overstromen. Zodat we het ook in de toekomst droog houden. Werken aan maatschappelijk relevante zaken die in het brandpunt staan van de belangstelling. Dat doet het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Nederland duurzaam beschermen tegen het water en zorgen voor veilige verbindingen vraagt om nieuwsgierige medewerkers die oog hebben voor de samenleving. Die verder kijken dan hun eigen vakgebied en niet bang zijn om af te wijken van gebaande paden. Verkeer en Waterstaat komt daarom graag in contact met originele denkers en resultaatgerichte doeners uit vele studierichtingen. Sluismeester v/m Waterdistrict Haringvliet, Willemstad/Stellendam Maximaal 7 26.700,- bruto per jaar (schaal 6 ) exclusief 8% vakantiegeld en onregelmatigheidstoeslag. Rijkswaterstaat Zuid-Holland is verantwoordelijk voor planning en beheer van de droge en natte infrastructuur in de regio, met oog voor veiligheid, milieu en economie. De afdeling Bediening van het waterdistrict Haringvliet beheert en bedient meerdere objecten, waaronder het Volkeraksluizencomplex en het complex Haringvlietsluizen/Goereesesluis. De Volkeraksluizen behoren, als vitale schakel in de vaarwegcorridor Rotterdam-Antwerpen, tot de grootste en drukste binnenvaartsluizen ter wereld. De Haringvlietsluizen fungeren als primaire waterkering en regelen de waterafvoer. In een goede, collegiale sfeer wordt op deze complexen gewerkt aan een veilige, vlotte, en milieubewuste afhandeling van het scheepvaart- en wegverkeer. Functie Zorgdragen voor een veilige, vlotte, en milieubewuste doorstroming van het scheepvaartverkeer en het wegverkeer, tevens het verzorgen en bewaken van het spui- en stuwproces. Invoeren van gegevens in een computersysteem. Er wordt gewerkt in een volcontinu roosterdienst. Inzet op de verschillende objecten behoort tot de mogelijkheden. Er zijn vijf vacatures, vrouwen worden nadrukkelijk uitgenodigd te reageren. Bij de functie hoort het dragen van een uniform. Profiel MBO of een gelijkwaardig werk- en denkniveau. Bij voorkeur in het bezit van de diploma's Nautische Functies 1 en 2 en het Marifooncertificaat. Affiniteit met scheepvaart en vertrouwd met de PC. Accuraat, zelfstandig en stressbestendig. Goede mondelinge uitdrukkingsvaardigheid en in staat tactvol op te treden. Beheersing van nautisch Duits. Bereid tot het volgen van relevante aanvullende cursussen. Reactie Informatie bij mevrouw H. Stolk, hoofd Bediening, telefoon (0187) 49 72 37 of 06 2039 8536, of bij de heer H.J. Mooren, hoofdsluismeester, telefoon (0168) 47 75 05 of 06 2506 7417. Informatie over de procedure bij de heer T. van Gelderen, telefoon (010) 402 69 75 of de heer R. Philips, telefoon (010) 402 60 15. Vacaturenummer ZH 2005-36 AV/BV. www.rijkswaterstaat.nl Rijkswaterstaat houdt zich, als uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bezig met het plannen, (laten) uitvoeren en beheren van het grootste pakket civiel-technische werken in Nederland. Rijkswaterstaat opereert in een complex maatschappelijk krachtenveld. Het gaat bij ons dus niet alleen om het bedenken en realiseren van innovatieve technische hoogstandjes, maar ook om het vinden en implementeren van oplossingen die breed gedragen worden in de samenleving. Stuur een bondige brief met c.v., voor 25 november en o.v.v. het vacaturenummer, naar RWS-helpdesk, postbus 9016, 1180 MA Amstelveen. Of per e-mail aan werving@rijkswaterstaat.nl Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 Eerste Europort Maritime breekt records Europort Maritime 2005 heeft van 1 tot en met 5 november 35.760 bezoekers getrokken. Met 784 maritieme toeleveranciers in negen beurshallen en diverse conferenties overtrof Europort Maritime alle eerdere vakbeurzen in Ahoy’ en was het de grootste maritieme vakbeurs ooit in Nederland gehouden. Donderdag 3 november was met bijna twaalfduizend bezoekers de absolute topdag. Veel bedrijven grepen Europort Maritime aan voor het introduceren van de nieuwste producten en diensten. Meer dan 110 noviteiten werden bij organisator Ahoy’ gemeld. Op de maritieme vakbeurs waren alle marktsegmenten vertegenwoordigd: scheepsbouw, onderhoud en reparatie, materiaal, bagger, navigatie en elektronica. Met internationale exposanten uit 34 verschillende landen en elf landenpaviljoens trok Europort Maritime ook veel bezoekers uit het buitenland. De beurs trok bezoekers uit 91 landen. Ondanks het succes was hier en daar ook een kritische noot te horen. Met name uit binnenvaartkringen werd meer dan eens geopperd dat de beurs wel erg groot is geworden. Die mensen misten de gezelligheid van Binnenvaart & Visserij, een van de voorlopers van de beurs. De volgende editie van Europort Maritime staat gepland van 6 tot en met 10 november 2007. De internationale maritieme vakbeurs, ontstaan uit de samenvoeging van de Europort (Amsterdam RAI) en Rotterdam Maritime (Ahoy’), vindt ieder oneven jaar in november plaats in Ahoy’ Rotterdam. Europort Maritime trok meer dan 35.000 bezoekers. (foto MGR) Hinterlink is een samenwerkingsafspraak tussen binnenvaartoperators, zeerederijen en containerstuwadoor ECT. Deze bedrijven hebben onder leiding van het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) anderhalf jaar gewerkt aan nieuwe afspraken. Donderdag 27 oktober ondertekenden negen vertegenwoordigers van HbR en de deelnemende bedrijven een protocol dat onder andere als doel heeft de informatiestroom tussen deepsea reders, stuwadoor en de containerbinnenvaart efficiënter te maken. Directeur Albert Thissen van zeerederij Hapag-Lloyd was één van de initiatiefnemers voor Hinterlink. ‘Ik had een droom over het verplaatsen van de gate van Europa naar het binnenland. Dit is een stapje in die richting. De informatiestroom wordt EDI-matig (Electronic Data Interchange – red.) overgebracht naar de binnenvaart.’ Ben Maelissa, directeur van operator en binnenvaartrederij Danser Container Line: ‘Het is een intentie om alles gezamenlijk aan te pakken. We hebben nu duidelijk afgesproken wie waarvoor verantwoordelijk is.’ Meer efficiënte informatiestromen dienen te leiden tot snellere afhandeling van binnenschepen bij de terminals, hoewel het al aanzienlijk beter gaat dan twee jaar geleden toen nog sprake was van lange wachttijden. Thissen: ‘Dit protocol is ook voor de verlader belangrijk. Het helpt bij tracking and tracing en de container is dus voor hem beter te volgen onderweg.’ Martien Windhorst van het HbR was projectleider van Hinterlink. Windhorst: ,Het is een unieke samenwerking tussen rederijen, bargeoperators en ECT. Iedereen leed pijn door de vertragingen die optraden twee jaar geleden. We hebben vier werkgroepen gevormd, en daar is dit er één van.’ Een andere werkgroep realiseerde venstertijden bij de terminals, waardoor de binnenschepen Als nog maar 1.80 meter diep kan worden gevaren, ziet de markt er ineens anders uit. In de droge lading worden vrachten gevraagd door schippers, die boven de normale vracht plus de laagwatertoeslagen uitkomen. Zelfs als die toeslag 70 procent bedraagt. Het lijkt er op dat de schippers goed willen maken wat ze deze zomer tekort zijn gekomen, merkt een bevrachter op. Ze proberen het onderste uit de kan te halen. Zo wordt er nu twintig euro per ton naar Basel betaald voor de kolen. Tot zes euro per ton wordt er betaald voor vervoer naar de Ruhr en 16 euro per ton voor de sojabonen naar Mannheim. Als deze week geen water komt, zullen de prijzen waarschijnlijk verder gaan stijgen, door het grote beslag dat wordt gelegd op de vloot. In de droge lading is duidelijk sprake van een tekort aan schepen als het water onder de meter komt bij Kaub, wat nu alweer meer dan een week aan de hand is. Vorige week was er sprake van dat de rivier weer zou wassen, maar dat bleek niet waar te zijn. Daardoor ontstond verwarring over de te verwachten waterstanden. Niemand durfde begin deze week zich nog aan voorspellingen te wagen. De binnentankvaart spint Afspraken over informatiestroom bij containers van tevoren konden weten dat ze zouden worden afgehandeld. De afspraken in Hinterlink zijn niet vrijblijvend. Er is een commissie benoemd, die het naleven van wat in het protocol is overeengekomen, zal volgen met regelmatige evaluaties. Deze commissie bestaat uit vertegenwoordigers van alle deelnemende partijen. Die partijen zijn de deepsea reders Hapag Lloyd, Mearsk Sealand, en OOCL Benelux, de binnenvaart operators Rhinecontainer, CCS, Danser Container Line en Alcotrans, stuwadoor ECT en het Havenbedrijf Rotterdam. Bedrijven die willen deelnemen zijn welkom als ondertekenaar van het protocol. JA! .. nauwelijks garen bij het lage water. Natuurlijk zijn de vrachtprijzen op de spotmarkt voor de minerale producten als gasolie en benzine omhoog geschoten en wordt er zelfs tot veertig Zwitserse Frank naar Basel betaald voor de benzine. Maar wat schiet een schip ermee op als het 3.400 ton laadcapaciteit heeft en bij deze waterstanden slechts 950 ton kan laden? De eindbesomming wordt nog steeds zeer nadelig beïnvloed door de hoge olieprijzen, al is daar nu wel sprake van een prijsdaling. Feit is dat een tankvaartondernemer vier jaar geleden bij dit water en deze vrachtprijs een rondedansje had gemaakt en nu het amper de moeite waard vindt om ervoor te varen. Alle schepen zijn ingedeeld, maar de druk op de ketel is er niet. Naar verluidt 8 NOVEMBER 2005 Laagwater zaait verwarring Een schip met kolen onderweg naar Thionville. De ‘deklast’ kolen komt bij deze waterstanden nauwelijks boven de denneboom uit. (foto MGR) zijn de voorraden in Duitsland en Zwitserland al beter gevuld dan van de zomer. Het weer zit de tankvaart ook niet mee. Het is tot begin november terrasweer geweest, dus het verbruik van met name de huisbrandolie in Duitsland is minimaal. Het is schrijnend dat zelfs bij een waterstand van onder de meter bij Kaub de tankvaart nog lijdt onder overcapaciteit. De berichtgeving over de verplichte dubbelwandigheid van alle schepen die met gevaarlijke stoffen varen, maakt veel eigenaren van enkelwandige tankers ongerust. Het zal de nieuwbouw van dubbelwandige tankers verder opstuwen, maar zij kunnen hun kapitale investeringen in enkelwandige schepen niet meer verzilveren en staan straks met lege handen. VAART! Vrachtindicator De indexering van de vrachtprijzen ontbreekt deze keer. Die is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Helaas kende de actualisering begin deze week een technische storing. Schippers ontvangen een actueel overzicht per e-mail als ze ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Al meer dan 350 schippers nemen deel. De databank bevat ruim 10.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. Land: Email: De ondertekening van het protocol Hinterlink. Zichtbaar zijn van links naar rechts Leo Osseweijer van Mearsk Sealand, Albert Thissen van Hapag Lloyd, Ben Maelissa van Danser Container Line, Ger van Tongeren van het Havenbedrijf Rotterdam, Hans Buytendijk van Alcotrans en Hans Swarts van CCS. Niet zichtbaar op de foto: Leo van Driel van OOCL Benelux, Jos Helmer van Rhinecontainer en Wando Boeve van ECT. (foto MGR) Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden Faktuuradres zelfde als verzendadres Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Land: Email: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden.

Binnenvaartkrant