Views
2 years ago

2005-23

  • Text
  • Schip
  • November
  • Jaar
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schepen
  • Twee
  • Nieuwe
  • Vaart

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 IN DEZE KRANT Pagina 9 Kamerlid springt in de bres voor de Siegfried Pagina 15 Breedbandinternet wordt realiteit voor binnenvaart Pagina 27 RIS in stroomversnelling Seite 35 Systemversagen Binnenschifffahrt in Erscheinung getreten victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Congres Stichting IGON: ‘Is het goederenvervoer op de juiste weg?’ Gelderland en Overijssel belichten in hun beleidsplannen voor verkeer en vervoer nauwelijks het goederenvervoer in deze provincies. Waar vier jaar geleden nog sprake was van een streven naar modal shift en het projectmatig begeleiden van oude en nieuwe goederenstromen, zijn de provinciebesturen voor de komende jaren meer gefocust op het aan de markt overlaten van deze problematiek. Dat betekent wellicht het einde voor de Stichting IGON (Initiatief- en coördinatiepunt Goederenvervoer Oost-Nederland). Gezocht wordt nu naar een instantie die de vliegwielfunctie voor projecten van IGON kan overnemen. 8 november 2005 9e jaargang 23 Vliegwiel gezocht voor vervoer in Oost-Nederland Een uitgebreide evaluatie van het werk van de Stichting IGON bracht deze zomer boven water dat er veel waardering bestaat voor de invulling die directeur Albert Schipper en zijn bestuur en medewerkers hebben gegeven aan de opdracht die hen in 2002 werd verstrekt. IGON ontving die opdracht van de provincies Gelderland en Overijssel en van Rijkswaterstaat directie Oost- Nederland om op te treden als intermediair tussen overheid en bedrijfsleven, als voorlichter om politiek en bedrijfsleven bewuster te maken van het goederenvervoer en als initiatiefnemer van nieuwe projecten of het vlot trekken van gestrande pogingen. IGON heeft projecten gevonden die nieuwe initiatieven of “vlottrekken” behoefden. In Doesburg werd al jaren gesoebat over een mogelijke containerterminal. Dankzij de nieuwe mogelijkheden die IGON aangaf – onder andere een onderzoek door Bureau consultancy Binnenvaart – is de totstandkoming van een terminal binnen bereik gekomen. Succes was er ook bij een project om van een oude steenfabriek bij Rhenen een overslagplaats naar het water te maken. Een plaatselijke ondernemer had een businessplan klaar en verwacht tot 3.500 ton goederen (hout en zand) per week over water te vervoeren, maar kreeg geen toestemming van Rijkswaterstaat. In samenspraak met IGON werd een nieuwe poging gewaagd en de onderhandelingen werden vlotgetrokken. De provincies Overijssel en Gelderland lijken gezien hun Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl ENERGY SHOP beleidsplannen voor verkeer en vervoer niet veel meer op te hebben met het begeleiden van projecten voor het goederenvervoer. Lees verder op pagina 3 Innovatieprijs voor Orlaco Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 Altijd stroom mee! GENERATORSETS binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl www.mfolthof.nl Trots poseert Walter van den Brink (links) van Orlaco Maritime CCTV met Wim van Sluis én de trofee die hij even daarvoor van de Rotterdamse havenwethouder had ontvangen. Het bedrijf heeft de Maritime Innovation Award 2005 gewonnen voor zijn EEx Hoge resolutie Explosieveilige Kleuren Compact Camera, die onder andere voor tankers geschikt is. Er waren deze keer twee winnaars, want ook HGG Profiling Equipment won, met de speciaal voor scheepswerven ontwikkelde PCL 600 snijrobotlijn. De derde genomineerde, Grenco (dat een milieuvriendelijk systeem voor het invriezen van vis aan boord van hektrawlers ontwikkelde), viel buiten de prijzen. De uitreiking vond plaats op 1 november, de openingsdag van de beurs Europort Maritime 2005. Er waren in totaal twintig inzendingen. Juryvoorzitter Van Gulpen noemde in het bijzonder het aantal veelbelovende innovaties in de binnenvaart. Europort Maritime 2005 trok in vijf dagen 35.760 bezoekers. Met 784 deelnemers in negen beurshallen (en diverse conferenties) was het de grootste maritieme vakbeurs die ooit in Nederland gehouden werd. (foto MGR) Alle gevaarlijke stoffen moeten dubbelwandig Zoeken naar juiste overgangsmaatregel Na ampel beraad hebben deze zomer de leden van de werkgroep gevaarlijke stoffen van de CCR besloten dat alle gevaarlijke vloeistoffen in dubbelwandige tankers moeten worden vervoerd. Verwacht wordt dat per 1 januari 2009 deze maatregel in het ADNR wordt opgenomen. Nu draait het nog om de overgang. De sector is gevraagd om advies over hoeveel tijd Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer (advertenties) De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl voor die overgang van enkelwandig naar dubbelwandig nodig is. De overheden willen het kort houden: tien tot twaalf jaar overgangstermijn. Duitsland en Zwitserland willen sneller. Nederland erkent de noodzaak maar trapt toch op de rem in verband met ‘economische en technische beperkingen’ die meegewogen moeten worden. Ook het CBRB probeert te voorkomen dat er een grote koude sanering van enkelwandige tankers plaatsvindt. Bovendien staan bijvoorbeeld kleinere dubbelwandige tankers nog aan het begin van hun ontwikkeling. De meest schadelijke stoffen worden al dubbelwandig vervoerd, ook al schrijft de wet dit nog niet voor. De markt is dus al zelf gefaseerd met de invoering van dubbelwandigheid begonnen. Lees verder op pagina 3 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant