Views
4 years ago

2005-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Onze
  • Schepen

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 8 Wilt u SMEEROLIE in LELYSTAD/KAMPEN? Bel 06-22 701 546 / 06-51 439 572 Verweij komt graag bij u langszij... In verband met het vol-continue bemannen van twee z.g.a.n. mineralen-tankers (type-c, dubbelwandig) hebben we op korte termijn vacatures voor: Wegens uitbreiding van onze activiteiten zijn wij voor Watertransport W. de Beijer B.V. (standplaats Kekerdom) op zoek naar een fulltime; Disponent Scheepvaart - Kapiteins (met ADNR + evt. C) - Stuurmannen met (gedeeltelijk) patent - Stuurmannen en Matrozen (in bezit van een dienstboekje) 14 dagen varen, 14 dagen vrij. Kost en reizen vrij. Voor meer informatie en reacties: HARTBORG S.A. Tel: +352-26503052 Fax: +352-26503047 21 route de Luxembourg L-4761 Pétange, Luxemburg Mail: info@hartborg .com Functieomschrijving • Plannen van vrachten vanuit de winlocaties, voor derden en het realiseren van een tijdige afl evering op de eindbestemming. • Nauwe samenwerking met collega’s op en buiten de afdeling, zowel op de hoofdvestiging in Nederland als de vestigingen in Duitsland. • Contacten onderhouden met schippers en laad- en losterminals. • Verzorgen van de administratieve afhandeling. Profi el • Opleiding op MBO niveau, werk- en denkniveau richting logistiek. • Ervaring met geautomatiseerde systemen zoals MsOffice en ERP-software. • Aantoonbare ervaring op logistiek gebied, bij voorkeur opgedaan in de binnenscheepvaart. • Goede kennis van de Nederlandse en Duitse taal. • U handelt probleemoplossend, resultaatgericht, u bent fl exibel, stressbestendig en niet tevreden met een gemiddelde prestatie. • U bent in bezit van rijbewijs B. Wij bieden Een zelfstandige, uitdagende functie bij een gezonde, dynamische onderneming, een passend salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden. De organisatie kenmerkt zich door een platte organisatiestructuur en een collegiale, betrokken werksfeer. Interesse in deze uitdagende functie? Zend uw motivatie met cv aan: Verenigde Bedrijven de Beijer BV, t.a.v. mevrouw D. Rikken (Personeelsfunctionaris), Postbus 64, 6566 ZJ MILLINGEN A/D RIJN, Tel: 0481-43 91 11, E-mail: d.rikken@debeijerbv.com, Website: www.debeijerbv.com Acquisitie n.a.v. deze advertentie wordt niet op prijs gesteld. LET OP !!! Wij zoeken TANKERPARTICULIEREN Scheepsgrootte van ca. 1000 tot ca. 3000 ton Onze bevrachtingsovereenkomsten zijn uw bevrachtingszekerheid Bij ons vaart u het best en blijft u eigen baas Het adres voor perfecte TANKVAART is TANKFRACHT Eén telefoontje is voldoende dhr. Claussen of Holländer Tel 0049 - 40 895051/53 TANKFRACHT GmbH Wendenstrasse 379 Postfach 26 19 25 20509 - Hamburg Wilt u KGA kwijt in LELYSTAD/KAMPEN? Bel 06-22 701 546 / 06-51 439 572 Verweij komt graag bij u langszij... 11 OKTOBER 2005 www.huizinga-snijder.nl - OOST bv Bemiddeling aan- en verkoop van schepen Biesboschhaven Zuid 10-11 • 4251 NM WERKENDAM Telnr. : 0183-50 52 30 • Faxnr. : 0183-50 56 60 J. Versluis tel 0653-685410 J.A. Oost tel 0653-153374 • jan.oost@veka-group.nl www.veka-group.nl MOTORSCHEPEN Ms bj. 1989, 2450 ton afm. 110x10,50x3,19 m 1640 pk GM rev 2000 Ms Royaal bj. 1969 3080 ton afm. 100x12,00x3,52 m 2 x1250 pk DEUTZ bj 2003 inruil mog Ms bj. 2001 2791 ton afm. 105x11,45x3,40 m 2x 1800 pk Cummins geschikt om te duwen inruil mog. Ms Margaretha, bj. 1971, 2700 ton, afm. 108x11,00x3,20 m., 2 x 1000 pk Deutz Ms Tiberias bj. 1980 2023 ton afm. 95x9,50x3,20 m 1250 pk CUMMINS Ms Comienzo bj. 1909/80 1916 ton afm. 90x10,00x2,94 m 2 x 600 pk CAT Ms Euronavi bj. 1956 1850 ton afm 100x9,50x2,82 m 1380 pk CAT container stuurhut Ms Orlando bj. 1963 750 ton afm. 62x7,20x2,60 m 480 pk Industrie Ms Mercator, bj. 1954, 650 ton, afm. 57x7,28x2,38 m 510 pk Volvo Penta BEUNSCHEPEN Mbs Eleonora bj. 2002 1916 ton afm. 86x10,50x3,36 m 1380 pk CAT Mbs Eleonora bj. 1971 1400 ton afm. 85x8,20x3,20 m 750 pk Deutz Mbs Deo Juvante bj. 1972 1380 ton afm. 85x8,20x3,10 m met evt. nieuwe motor Mbs Armadis bj. 1970 1300 ton afm. 82x8,20x3,39 m 1014 pk Caterpillar Mbs Naomi bj 1960 650 ton afm. 57x7x2,60 m 500 pk Volvo DUW EN SLEEPBOTEN Ex. Elbe Sleepboot Orlik afm. 56 x 9m 600 pk Skoda orginele voortstuwing (schoeprad) boegschroef hekschroef luxe woning met bar 12 slaaphutten inclusief reclamezuil met lopende contracten Duwboot Hamonia bj. 1971 afm. 32x11,40x1,60 m 2 x 1200 pk DEUTZ Sleepduwboot Rinske bj. 1951 afm. 22x5,60x2,00 m 800 pk CUMMINS Motorvlet Albert sr bj. 1978 afm 14x4,20x1,80 m 340 pk CAT Motorvlet Trijntje bj. 1988 afm 12x4x0,80 m 210 pk MERCEDES Duwboot bj. 1972, afm. 16x8,20x2,10 m 2 x 580 pk CAT Duwboot Njord bj. 1961 afm. 15x9,50 x1,49 m 2 x 480 pk GM met schottel Duwboot Swind, bj. 1969, afm.15,00 x 5,75 x 2,10 m., 2 x 430 pk CUMMINS bj. 1996/2001, kruiphoogte 4,50 m. MOTORPASSAGIERSSHEPEN Mps Schloss Munzingen (Oldtimer) bj. 1925 afm 42x6,50x1,10 m 2 x 540 pk TANKERS Diverse tankers vanaf bouwjaar 2003 Dubbelwandige tanker Bossuit bj. 2004 1650 ton afm 90x11x2,80 m 1591 pk MITSUBISHI Mts Melvin bj. 1973 2868 ton afm. 105x11,40x3,59 m 2 x 800 pk CAT bj 2004 Mts Isabel bj. 1974 2000 ton afm 100x9,00x3,20 m 1200 pk MITSUBISHI Mts Vectura bj. 1993 afm. 110x10,50,3,20 m 1500 pk ABC spiralen, bunkergiek , ketel Mts Gavialis bj. 1964 1500 ton afm. 90x9,50x2,77 800 pk Deutz Op al deze schepen inruil en financiering bespreekbaar Te koop gevraagd Ms 85x8,20/9,50 bj vanaf 1956 TE KOOP 3kmr app 1e verd nabij Zuidp. € 69.500 Tel. 06-12920088 www.primamakelaars.nl TE KOOP cementtanker EGBERTINE III, 62x6.60, 642 ton, 487 pk Cat. Schip kan met contract geleverd worden. Scheepvaartbedrijf Oldekamp tel. 0653-122365 oldekamp@euronet.nl TE KOOP 3kmr app met tuin, bijz keuken en badkmr, grote woonkmr, Walchersestr 29a € 87.500. Tel. 06-12920088 www.zuidstad.nl NIEUWBOUWPROGRAMMA Nieuwbouw dubbelwandig midden-voorschip voor tankers 11,45 en 10,50 Nieuwbouw midden-voorschip droge lading 9,50/10,50/11,45 m Nieuwbouw containerschepen en tankers in alle afmetingen Startende ondernemers gevraagd voor diverse tankschepen en droge lading hebben wij financiële mogelijkheden voor u. Wilt u BUNKEREN in LELYSTAD/KAMPEN? Bel 06-22 701 546 / 06-51 439 572 Verweij komt graag bij u langszij...

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 9 Zeven waterwetten afgeschaft Nederland heeft zeven waterwetten afgeschaft: de Deltawet, de Deltawet grote rivieren, de Deltaschadewet, de Wet schade Oesterkwekers, de Vergunningwet Westerschelde, de Zuiderzeewet en de Zuiderzeesteunwet. Ze waren verouderd of overbodig geworden. Het intrekken van de wetten werd mogelijk door wijzigingen van de Wet op de waterkering. Die wijzigingen hebben volgens het Ministerie van Verkeer & Waterstaat een aantal voordelen. Zo kan rivierverruiming in de toekomst eenvoudiger tot stand komen. Ook zijn besluiten voor het aanleggen, wijzigen en verleggen van primaire waterkeringen door de wet beter gecoördineerd. Met Kloostergemeenschap De schippersvrouw ligt weer in de haven, vlak bij Kevelaer, waar ze laatst met een kennis geweest was. Het is haar man die voorstelt om de telefoon te pakken en daar nog eens naar toe te gaan. ‘Je hebt toen van die heerlijke Duitse worst meegenomen en daar lust ik wel weer wat van. En dan niet vergeten om het passende brood mee te nemen.’ ‘En wat dacht je van een lekker stuk “Kuchen” voor bij de koffie vanavond?’ ‘Precies, zo had ik het in gedachten.’ Na een telefoontje stapt de schippersvrouw in de auto en rijdt ze naar haar kennis. Het is maar een wipje naar de bedevaartsplaats en ze parkeren de auto op dezelfde plek en beginnen hun dag weer met Kaffee und Kuchen. Binnenkort zijn er een paar jarigen en ze hopen daar een kleinigheid voor te kunnen kopen. Als eerste gaan ze weer naar de Mariakapel. Er wordt gebeden en ook worden er een paar kaarsen opgestoken. Hierna gaan ze naar de grote basiliek. Omdat er binnenkort een paar kindjes geboren zullen worden, schrijft de kennis intenties in het grote boek voor de zondagse hoogmis. Met zijn tweeën lopen ze door de grote kerk en de schippersvrouw zegt dat deze kerk zo rijk versierd is dat men er na jaren nog nieuwe plekjes in kan ontdekken. Iets wat door haar kennis volledig wordt Onze Activiteiten HANDEL IN SCHEPEN Wij kopen en verkopen schepen zonder veel beperkingen in soort of type. MANAGEMENT EN ADMINISTRATIEBEHEER Wij helpen ondernemers met de administratie en adviseren bij de exploitatie van hun bedrijf. We leveren hierbij maatwerk. FINANCIERING Wij verzorgen de financiering voor de aankoop van een schip, ook voor startende ondernemers. NIEUWBOUW Wij realiseren de bouw van nieuwe schepen. Daarbij adviseren wij bij het ontwerp en verzorgen we de financiële aspecten. de gewijzigde wet komt er ook een nieuwe financieringsstructuur voor de versterking van primaire waterkeringen. Op het terrein van waterwetgeving staan in de nabije toekomst nog veel omvangrijkere aanpassingen voor de deur. Zo komt er in 2006 een wetsvoorstel voor een grondige wijziging van de Waterschapswet waarbij onder meer de samenstelling en verkiezing van de waterschapsbesturen beter wordt geregeld. Ook wordt er gewerkt aan de totstandkoming van één integrale ‘Waterwet’. Hierin worden alle regels ten aanzien van het waterbeheer in brede zin opgenomen. Ook de Wet op de waterkering gaat op in deze integrale waterwet. beaamd. ‘Wat denk je. Zouden we weer naar “die Beichtkapelle” kunnen gaan,’ vraagt ze de kennis en daarop lopen ze er binnendoor naar toe. Omdat de schippersvrouw de vorige keer nogal krachtig met het nare pensionaat gevoel uit haar jeugd geconfronteerd werd, is ze heel stil bij het naar binnengaan, maar tot haar verbazing wordt ze nu vervuld met een gevoel van saamhorigheid. ‘Weet je dat ik nu heel duidelijk merk hoe een kloostergemeenschap aanvoelt?’ De kennis glimlacht naar haar en zegt: ‘Daar ben ik blij om want de vorige keer werd je hier geconfronteerd met ongelukkige delen uit je jeugd. Nu heb je dat blijkbaar verwerkt en sta je open voor de werkelijke sfeer van deze kapel.’ Ze gaan vooraan zitten en de schippersvrouw vertelt over wat ze deze keer aanvoelt. ‘In de kloostergemeenschap hebben velen iets gevonden wat als familie aanvoelt. Ze waren betrokken bij elkaar en met het werk dat ze samen verrichten.’ De schippersvrouw blijft rustig zitten om de sfeer op zich in te laten werken. ‘Gek, dat ik dit nu zo anders aanvoel dan (advertenties) Er is onvoldoende inzicht in de veiligheidsrisico’s van leidingen in regionale waterkeringen. Dit is een van de conclusies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, uit het onderzoek naar de verzakking van de dijk van het Julianakanaal bij Stein op 27 januari 2004. Die dag werd dijkbeheerder Rijkswaterstaat door een wandelaar gewaarschuwd dat de dijk over een lengte van vijftien meter was verzakt. Bij Stein is de dijk circa tien meter hoog; op circa zes meter onder de kruin bleek water uit het talud te komen. Na twee dagen bleek uiteindelijk dat deze dijkverzakking was veroorzaakt door een lekke de eerste keer. Meer zoals ik mij een commune voorstel. Ja, zo moet het zijn.’ Ze praten hier nog een poosje over en vooral over het veranderde gevoel van de schippersvrouw. Ze kan haar eigen vervelende pensionaatervaringen hierover loslaten en dat geeft een heel bevrijdend gevoel. En dat geeft weer ruimte voor nieuw ervaringen en daar is ze zeker blij mee. Dan herinnert ze zich de worst die haar man wil hebben, en het brood. Na een kop koffie gaan de twee vrouwen een paar winkels langs en vinden ze ook nog wat leuks voor de jarigen. Al met al is het een zeer geslaagde dag geworden. ‘Ik zie iets anders aan je wat ik niet helemaal plaatsen kan,’ is het eerste wat de schipper tegen zijn vrouw zegt als ze terug is. ‘Ik heb iets naars van mijn jeugd in Kevelaer achtergelaten en daar voel ik mij erg goed bij.’ En hierna vertelt ze hem het hele verhaal over de kloostergemeenschap. De Veldoven 4c - 3342 GR Hendrik Ido Ambacht - T: +31 (0)78 6822101 - F: +31 (0)78 6822104 E: info@beijerland.com - I: www.beijerland.com waterleiding en niet door een gat in de dijk, zoals Rijkswaterstaat aanvankelijk veronderstelde. Gezien het gevaar van een dijkdoorbraak zijn de 543 bewoners van het dorp Oud Stein gedurende twee dagen geëvacueerd. Door Jo Bindels Dieren beschermen is mensen beschadigen, moet Volkert van der G. hebben gedacht toen hij de trekker overhaalde. Maar dát heeft Mahatma Gandhi niet gezegd! Gandhi zei: Dieren beschermen is mensen bescháven. Dus Volkert MOET wel slechtziend zijn geweest, anders had hij nooit zoveel kogels nodig gehad om die arme Pim om te leggen. Had Neerlands hofnar in die linksige pers maar niet moeten verklaren dat wat hem betreft ‘al die vrouwtjes met een nerts om mogen lopen’. Dat is niet leuk voor die diertjes. Dat is tegen het zere been van de natuurbeschermers. Maar over de doden niets dan goeds. Het is vandaag (de dag van mijn B’krant-deadline) Dierendag. Of beter gezegd: huisdierendag. We eten geen dood dier vandaag, zegt mijn lief. Ik zeg: zelfs geen lévend dier. Vandaag gaat de hele natie zich massaal te buiten aan huisdierenverwennerij waar de honden geen brood van lusten. Met troetelmenu’s voor katten en bonbons voor honden waar ze zich in hongerend Afrika de vingers bij af zouden likken. Liefde voor het huisdier gaat soms ver: je hond op Dierendag KUSSEN bijvoorbeeld. Gatverdamme! Weet u wel hoe zo’n koter uit z’n wafferd stinkt dan! De gemiddelde Nederlander heeft meer over voor de geliefde viervoeter 11 OKTOBER 2005 Leidingen in regionale waterkeringen vormen risico De Onderzoeksraad concludeert dat aan de leidingbreuk twee mechanismen ten grondslag lagen: de zetting van de dijk inclusief de bijbehorende verzakking van de leiding en corrosie van de leiding. De leidingbreuk vond plaats doordat niet tijdig was waargenomen dat de wanddikte van de leiding afnam door corrosie. Zowel de zetting van een dijk als ook de corrosie van een oudere leiding zijn naar mening van de raad bekende mechanismen voor beheerders van dijken en leidingen. De Onderzoeksraad constateert in zijn rapport onder andere dat de veiligheidsaanpak van Rijkswaterstaat Directie Limburg voor het beheer van regionale waterkeringen ontoereikend is. Dat is een landelijk probleem. Voor de totale Rijkswaterstaat-organisatie ontbreekt een onderbouwde veiligheidsaanpak voor het beheer van regionale waterkeringen inclusief de daarin gelegen leidingen. Voor primaire waterkeringen waaronder zeekeringen zijn zo’n aanpak en de daarvan afgeleide eisen aan het beheer wél beschikbaar. Dit verschil bevreemdt de Onderzoeksraad gezien de taak en verantwoordelijkheid die de dijkbeheerder heeft ten aanzien van de veiligheid van waterkeringen. De raad had verwacht dat Rijkswaterstaat explicieter rekening zou houden met de verschillende oorzaken voor het bezwijken van regionale waterkeringen. Waaronder falende leidingen. De minister van Verkeer en Waterstaat wordt dan ook gevraagd dit verschil te onderbouwen en zo nodig concrete eisen te formuleren. Ook doet de Onderzoeksraad aanbevelingen aan Waterleiding Maatschappij Limburg. De raad adviseert de WML dat zij naast de kwaliteit en de leveringszekerheid van water ook expliciet aandacht schenkt aan de veiligheid in de nabijheid van waterleidingen en de eventuele beschadiging van eigendommen van derden bij schade aan waterleidingen. Rijkswaterstaat Directie Limburg en de WML steggelen nog steeds over de vraag wie verantwoordelijk is voor de dijkverzakking en wie moet opdraaien voor de kosten van het herstel, de stremming van de binnenvaart en de evacuatie van de inwoners. Had Pim toch gelijk dan voor een politieke vluchteling die in zijn moederland China zelfs geen hond te ETEN kreeg in zijn cel. Ooooooo, hondjes opeten? Jawel: HONDJES OPETEN! Ze maken er zelfs mooie jasjes van in dat land, van hondjes. En op Dierendag moet je ZEKER niet discrimineren vind ik. Waarom niet van hondjes, maar wel van nertsen bontjes maken tenslotte. Is het eindelijk ‘ns een keer afgelopen met dat in die dampende stront trappen. Nee natuurlijk heeft u daar op het water geen last van, beste varensman. Maar nu heb ik er ook geen last van hoor! Ik loop nu vlak langs het water van de Waal. Heb trouwens zojuist een plan gelezen om de Waddenzee in te polderen. Goed idee zeg! Weg met die Wadden. Eerst de kokkelvissers hun gang laten gaan om die hele Waddenbodem grondig te stofzuigen, en dan dichtplaveien die handel. Dan wordt het fijn vertoeven in deze Stad Nederland vol mooie blokkendozen loodsen, vol aangenaam ronkend verkeer. Weg met die natuur. Geef mij maar Holland Asvaltland. Vol romantisch in de zon glimmende carrosserieën. Vol Betuwelijn. Vol discountcentra. Vol zinloos geweld op het betonnen strand. Is het uiteindelijk toch nog “Vol=Vol” geworden.

Binnenvaartkrant