Views
1 year ago

2005-21

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • Oktober
  • Nieuwe
  • Binnenvaartkrant
  • Rotterdam
  • Pagina
  • Schip
  • Onze
  • Schepen

Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart De nieuwe Mastervolt catalogus is uit M A S T E R V O L T P O W E R B O O K M A R I T I E M E C A T A L O G U S 2 0 0 6 NIEUW www.binnenvaartkrant.nl Telefoon: (010) 414 00 60 Telefax: (010) 414 02 12 11 oktober 2005 9e jaargang 21 Het 200 pagina’s tellende Powerbook is gratis te bestellen via info@mastervolt.com of af te halen bij de Energy Shop in de buurt. U kunt de catalogus ook down-loaden van www.mastervolt.nl IN DEZE KRANT Pagina 15 Weerstand tegen Europees Binnenvaartagentschap Pagina 29 Aquapol kan zegen zijn voor de binnenvaart Pagina 35 ”Maatje” en “Steken onder water” nu in boekvorm Seite 31 Neckarregion fordert rasche Schleusenverlängerung 21156 BALLAST POMP MET 7,5 KW MEER DAN 1000 KUUB / UUR VERPOMPEN! Her motor iseren? INBOUW binnenkalkhaven 17 3311 JC Dordrecht telefoon 078-6138277 fax 078-6144887 info@dolderman.nl www.dolderman.nl victron energy OMVORMERS, ACCULADERS Tel. 0182 - 38 75 22 Frankepad 1 - Hendrik Ido Ambacht Tel. (078)6813127 - Fax (078)6812025 www.koedood.nl - info@koedood.nl www.veth-motoren.com POSTBUS 53 - 3350 AB PAPENDRECHT TEL. (078) 615 22 66 - FAX (078) 641 11 69 24-uurs storingsdienst Vertegenwoordigers van EBU en ESO gaan praten met secretaris DG Vervoer Plan in de maak voor permanente vervangingsregeling tankvaart Er wordt niet langer gesproken over een sloopregeling maar over een ‘permanente vervangingsregeling’ voor de binnentankvaart. Het zou gaan om een regeling die vijftien tot twintig jaar meegaat en de overgang van enkelwandige naar dubbelwandige tankers moet begeleiden. Daarbij wordt een langere overgangsperiode uitgetrokken voor schepen kleiner dan 1.350 ton (9,50 bij 85 meter) dan voor grotere schepen. Dubbelwandigheid is in de kleinere scheepsmaten nog niet gangbaar. EBU en ESO lijken zich gezamenlijk voor dit plan in te willen zetten bij de Europese Commissie. In september vond een hoorzitting over het actieprogramma van de Europese Commissie voor de binnenvaart van 2006 tot 2013 plaats in Brussel. De vervanging van enkelwandige door dubbelwandige tankers was één van de meest concrete agendapunten. Nadat voorzitter Karel Verberght van de afdeling tankvaart van de Europese Schippers Organisatie (ESO) had opgeroepen tot de vorming van een geheel nieuwe – voor de tankvaart op maat gesneden – verordening, schaarde de tankvaartvertegenwoordiger van de Europese Binnenvaart Unie (EBU), Chemgas-directeur Gunther Jaegers, zich achter wat Verberght had gezegd. Dat EBU en ESO het hierover eens zijn, is niet nieuw. In 2003 kwamen de twee Europese organisaties van het binnenvaartbedrijfsleven al gezamenlijk met een verklaring dat de duur van de overgang van enkel- naar dubbelwandig zonder wettelijk kader voor de sanering van enkelwandige tankschepen gelijk zou zijn aan de levensduur van het jongste enkelwandige schip. Bij de hoorzitting van vorige maand verzochten Verberght en Jaegers samen om een onderhoud met de secretaris www.mfolthof.nl van DG Energie en Vervoer van de Europese Commissie. Bij de ESO wordt gebrainstormd over een mogelijke ‘permanente In 1996 werd besloten 100 miljoen gulden te reserveren voor de verruiming van het Wilhelminakanaal bij Tilburg tot aan het industrieterrein Loven. Bij de behandeling van de begroting van Verkeer & Waterstaat voor 2006 dwingt een ruime Kamermeerderheid minister Karla Peijs om zich aan die beslissing van 1996 te houden. (advertenties) vervangingsregeling’ voor de tankvaart als gezamenlijk EBU/ ESO-voorstel voor de Commissie. Over de inhoud van een Peijs had afgelopen juni bekend gemaakt het inmiddels tot 52 miljoen euro gegroeide budget grotendeels te besteden aan een rondweg bij Tilburg. Het kanaal zou Klasse II blijven (en niet worden verruimd tot Klasse IV) en slechts een beetje worden opgeknapt. Voorts zou de binnenvaart vijf miljoen euro budget krijgen voor ligplaatsen en autoafzetplaatsen langs hoofdvaarwegen. Het succes van de containerterminal in Loven, waardoor het vervoer op het ENERGY SHOP dergelijke regeling worden officieel nog geen mededelingen gedaan. (Lees verder op pagina 3) Stijlvolle opening STC-gebouw Prins Willem Alexander krijgt van leerlingen van het STC uitleg over de logistiek van glasproducten. Na de officiële opening van de nieuwe hoofdvestiging van het Scheepvaart- en Transport College in Rotterdam op vrijdag 30 september werd de prins rondgeleid door Erik Hietbrink, de voorzitter van het college van bestuur. De openingshandeling was in stijl: een simulatie. Het “schoolgebouw” is voorzien van tal van simulatoren en praktijkruimtes. Voor het oog van zevenhonderd gasten zond Willem-Alexander samen met Hietbrink (die voor zijn inzet voor de realisatie van de nieuwbouw door de gemeente Rotterdam geëerd werd met de Wolfert van Borsselenpenning) acht virtuele containers de wereld rond. Voor alle schakels in de logistieke keten die daarvoor nodig waren, biedt het STC in het markante gebouw opleidingen. De onderwijsgroep investeerde zeventig miljoen euro in het veertien etages tellende gebouw. Dat is uitgerust met honderd theorie- en praktijklokalen, simulators, een bibliotheek, restaurants, een fitnessruimte, een boekwinkel en interne schoolpleinen (op de vijfde en de negende verdieping). (foto MGR) Kamer wil kanaal bij Tilburg verruimen Dieselbedrijf Hardinxveld B.V. Cummins – Detroit Diesel Isuzu – Twin Disc - Allison Tel 0184 – 613066 Fax 0184 – 618002 www.dbh-bv.nl info@dbh-bv.nl Official dealer De Haas Diesel Motoren BV Verkoop Inbouw Onderhoud Reparatie Revisie Tel. 010-5912611 www.dehaasdiesel.nl kanaal verdriedubbelde, was voor de bewindsvrouwe geen aanleiding om de verruiming van het kanaal door te zetten. De gemeente en de provincie waren al akkoord met deze merkwaardige wending van de minister, die immers dreigde anders het budget uit Brabant weg te halen en in het noorden te besteden aan infrastructuur. De Tweede Kamer stond dit echter niet toe. Lees verder op pagina 3 • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN

De Binnenvaartkrant