DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 50 27 SEPTEMBER 2005 Bezoek ook onze website: www.shiprepairdelta.nl Reparatie duwbak en duwbakluiken, tevens ook nieuw leverbaar. KAMPERS Wilt u meer weten, bel ons dan tijdens kantooruren tel: 010-4351331. Buiten kantooruren mobiel: 06-48252746 of mail ons, info@shiprepairdelta.nl POMPSERVICE Scheepsbetimmering Meubelmakerij Keukens Verbouwingen Vakmansschap om in te lijsten Biesboschhaven Zuid 9, 4251 NM Werkendam TEL.:0183-500855, FAX:0183-500856, MOB.:0653-108547 SCHEEPSKONSTRUKTIE KAMPERS • Havenservice • Grijperreparaties • Aluminium / R.V.S. • Knippen / Zetten • AZOBE reparaties • Reparaties alle soorten scheepsluiken Nijmegenstraat 29 • 3087 CD Rotterdam • Haven nr. 2184 • Telefoon 010-4850134 • Fax 010-4854772 ruim 50 jaar vakmanschap aan het IJ lid metaalunie voor meer dealers www.kabola.nl SCHEEPSVERWARMING Amsterdam 020 - 6916311 Leiden 071 - 5212101 UW REGIONALE SERVICEBEDRIJF www.dejongtechnovaria.nl S E R V I C E E N O N D E R H O U D Amsterdam Nieuwendammerdijk 542 Tel 020-6347511 Fax 020-6347533 www.oranjewerf.com info@oranjewerf.nl Dwarshelling 100 x 11,5 m. Drijvend dok 135 x 24,5 m. Buiten kantooruren: J.H.M. Peeperkorn 06-53160697 T.H. Hol 06-55398988 R. Otten 06-21837377 F. Kooijman 06-21810917 GEDORE GEREEDSCHAP ANTENNE ROTOR € 95,50 VEILIGHEIDSCHOEN € 40,61 GASOLIE POMP Z.A. € 65,80 DEKZEIL 3x4 TOT 10x12 € 0,40 P/M2 SPECK HYDROFOOR 24V 100L H.D. REINIGER 200 ZOEKLICHT 250W 24V MET AFSTANDBED. ZINKFOSFAATPRIMER 5 KG GRIJS, WIT, R/B, ZWART EN GROEN SCHEEPSUITRUSTING MAASKADE 132 3071 NK ROTTERDAM TEL 010-214.08.47 FAX 010-411.47.38 E-MAIL info@femm.nl HYDROFOOR 220V RVS 24 LTR €199 POETSLAPPEN 10 KG BONT, 1e KWALITEIT KATOEN € 9,05 GED. WATER 5 LTR • 1,50 NAV. LAMPEN 28 VOLT € 3,06 F.E.M.M. PAKT UIT !!!!!! SECUMAR AUT. REDDINGSVEST €90 SIMER 220V. DOMPELPOMP €111,18 AUTOFOCUS KIJKER 7 x 50 € 45 WASPOEDER 25 KG € 37,50 WASPOEDER ARIEL OF DASH 15 KG €34,00 HERCULES TOUW 24 M/M UIT VOORRAAD LEVERBAAR LEVIS LUX 1L - 2,5L - 4L 10L SUPER-X € 17,33 10L BOENWAX € 15,86 10L PALREIN € 7,41 10L ROEST & KALK € 33,10 5L TERPENTINE € 6,25 20L RUIMVERF ALU OF R/B € 49,92 + cert. WRIJFHOUT HOUT € 4,34 WRIJFHOUTTOUW 16MM 220 MTR € 63,80 DE ENIGE ECHTE TRICOFLEX 1” € 1,99 P/M PIRELLI PYTHON DEKWASSLANG SERVOMOTOR VOOR BLAUWBORD 24V € 177 LEVIS LUX 4 LTR WIT € 29,95 REDDINGSBOEILICHT € 15,50 AUTOHIJSBAND RONDSTOP 2 MTR-2,25 MTR- 2,5 MTR-3 MTR VANAF € 11,18 CLINOMETERS-INTERCOM ALLES VERKRIJGBAAR AL ONZE PRIJZEN EX.BTW GELDIG TOT 1 NOV. OF ZOLANG DE VOORRAAD STREKT
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 51 27 SEPTEMBER 2005 Ridderlijk Eetcafé Florizz: galant en goed ‘Eten in een schitterende ambiance. Een goede keuken, zonder fratsen. Prima producten, billijke prijzen.‘ De gasten van het nieuwe (‘middeleeuwse’) Eetcafé Florizz aan het Veerplein in Zwijndrecht zijn tevreden. Over de bediening niets dan lof. De uitbaters zijn alles behalve middeleeuws en zitten enthousiast te paard. Uitbater Paul de Jong (25), type jong en bezield, is trots op Florizz, het restaurant dat hij drijft met zwager Guido van Zurk. Waarom die dubbele “zz” achter de naam? De Jong grinnikt: ‘Wij hebben koffiezz, watterzz, vleezz en vizz. Noem maar op. Het is ons handelsmerk. Het geeft de mensen iets om over te praten.’ Dan stellig: ‘Het werkt absoluut!’ Maar de dubbele uitgang achter de naam is meer dan zomaar iets. De Jong vertelt dat ook bij het zoeken via het internet deze schrijfwijze de naam extra onderscheidingsvermogen geeft. ‘Als je via een zoekmachine “Florizz” intikt, krijg je maar twaalf hits. Met “Floris” zijn dat er wel 50.000. Dát zijn forse verschillen. En voor ons ideaal.’ Op de deur leidt de tekst ‘Tot Zienz’ gasten het eetcafé uit. Tot ziens met één enkele z? De Jong lacht: ‘Een goede opmerking. Die kreet is nog van de vorige eigenaar. Maar het is een sport om het zover mogelijk door te voeren.’ Een blik op de gevarieerde menukaart bevestigt dat spel: Beerzz, Winezz, Zzoepen en Dessertzz. Uitbater Paul de Jong: ‘Ga naar buiten. Doe dingen. Uiteindelijk levert je dat geld op.’ Wie kent niet Floris van Rozemondt? Twaalf zwartwit-afleveringen die in 1969 door de toenmalige NTS werden uitgezonden. Eetcafé Florizz heeft alles te maken met de held. In december 2004 kwam er een nieuwe Floris uit met Michiel Huisman en Birgit Schuurman in de hoofdrollen. ‘Wij begonnen toen (10 december 2004 – red.) met het restaurant. Floris is dus ook iets van deze tijd. Het zegt oudere mensen wat en het zegt het jonge publiek wat.’ Grijnzend vervolgt De Jong: ’Nou is die film wel een totale flop geworden. Het restaurant gelukkig niet! Wij begonnen met een harnas en dat poppetje moest een naam krijgen.’ Dat ‘poppetje’ wordt inmiddels breed gewaardeerd, gezien de reacties van de gasten. Op de website laat ene Het “poppetje” kreeg de naam van een jongensdroom: Florizz. (foto’s TekstAtelier T2oP) (advertenties) Rebos weten: ‘Uitstekend. Sinds kort geopend en nu al volle zalen. De kaart is simpel, maar uitgebreid genoeg om keuzes te laten. Hier en daar een verrassing tussendoor. Het eten is goed verzorgd en de bediening is vriendelijk. Van desserts hebben ze ook flink kaas gegeten.’ Sonja schrijft: ‘Uitstekend. Goede keuken, billijke prijzen. Iedere dag een driegangen menu voor 25,00. Vriendelijk personeel.’ Wim laat virtueel een soortgelijk geluid horen: ‘Een zaak om terug te komen.’ Uitgestald Goede recensies dus. Niet zo verwonderlijk als je bedenkt dat Paul en Guido al de nodige horeca-ervaring achter de kiezen hebben. Beiden kennen dus het klappen van de zweep. De Jong werkte eerder internationaal in Peking en New York. Compagnon Van Zurk “deed” onder meer Frankrijk en (ook) Amerika. Daarnaast werkten beiden in andere horeca-instellingen. Zo pikten zij van alle werelden wat mee. ‘Wij wilden beiden altijd al ondernemer worden – dat was echt een droom – en zijn begonnen met een cateringbedrijf: Cooking N Catering. Dat is catering op locatie, zoals barbecues en tuinfeesten, homecooking, luxe hapjes en dergelijke. Vanuit een gemis in de catering wilden wij graag een restaurant beginnen. We hebben gezocht en gevonden. Het contact met gasten waarderen we zeer. In tegenstelling tot de catering zie je deze mensen in je restaurant terugkomen.’ Het lekker lopende cateringbedrijf doen de jonge ondernemers er nu gewoon bij. Tevredenheid alom. Over de locatie van Florizz is De Jong ook meer dan tevreden. ‘Het is een A-lokatie; parkeren is heel gemakkelijk en je zit vlak bij de Maas. De concurrentie hier versterkt elkaar alleen maar.’ Geheel in de sfeer wordt dat direct uitgelegd: ‘Het bijt elkaar niet. Je hebt hier een Italiaan, en een Griek. Hiernaast zit ook een eetcafé met een kroegfunctie. Het past letterlijk en figuurlijk precies in het straatje. Wij zijn een eetcafé met een knipoog naar de restaurants. We hebben eetcaféprijzen met restaurantproducten.’ De jonge uitbater zit op zijn praatstoel en legt graag uit dat ze ‘de beste producten’ gebruiken van ‘de beste leveranciers’. Gasten hóeven dat niet te geloven. Binnen liggen de diverse producten nadrukkelijk uitgestald. Iedereen kan dus ook zien wat hij op zijn bord krijgt. Iets moois maak je immers alleen met het beste. ‘Dat willen we ook uitstralen. Belangrijk vinden wij dat mensen op hun gemak zitten en het naar hun zin hebben. Dat ze waar krijgen voor hun geld en met een voldaan gevoel de deur uitlopen. Twee, drie keer vol hoeft niet.’ Scheepvaart Een echte relatie met de binnenvaart hebben de jonge ondernemers niet. Of het moet zijn dat de grootouders van Paul gevaren hebben. Later runden zij een schipperscafé in Dordrecht. ‘Iedereen van vier tot tachtig is hier welkom. Wij hebben ons wel verbaasd hoeveel mensen er bij de scheepvaart betrokken zijn. Dat hebben wij ons van tevoren niet zo gerealiseerd. We gaan ons met de catering dan ook wat specifieker daarop richten. Denk aan de doop van schepen en bedrijfsopeningen. Voor ons is het een nieuwe doelgroep. Guido deed, voor één van grootste cateraars van Nederland, in het verleden de grote voetbalstadions. Wij zijn dus gewend aan grote getallen.’ Inzet, lef en wilskracht zijn zaken die je beide ondernemers niet kunt ontzeggen. Ze gaan, waar ze voor staan. ‘Absoluut. Wij doen alles voor de volle honderd procent. Wij staan niet alleen maar achter de tap. Het is belangrijk dat je af en toe ook naar buiten gaat. Ga naar een borrel van de Kamer van Koophandel, ga naar een receptie van een bank. Doe dat soort dingen. Je ziet daar mensen, leert dingen, waardoor je nog beter gaat ondernemen. Uiteindelijk levert je het weer geld op. Daarin verschillen wij, denk ik, wel van veel andere ondernemers. Niet alleen maar druk bezig zijn met je zaak.’ Een insteek die kennelijk vruchten afwerpt. De ING Bank waardeerde die inzet in 2004 met een certificaat voor ‘Meest belovende starters’ en deed een duit van vierduizend euro in het zakje. Heeft u iets te vieren? Ga gezellig varen!! bruiloften, recepties, opleveringen, personeelsfeesten T 0181-626126 F 0181-624702 www.partyschepen.org door Cor Spek
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl