DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 48 27 SEPTEMBER 2005 “Meer vaarplezier door optimale ondersteuning” Klein Vaarbewijs I (VB1) voor iedere schipper een programma op maat! Cursus: Tijd: Data: 3 lessen en een examentraining ma-avond van 19.30 tot 22 uur 17 + 24 + 31 oktober, 7 november “Speciale” aanbieding voor * Binnenvaartschippers * Beroepsvaart “Examendatum: 12 november 2005” Prijs: € 95,- Postbus 188 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 • SCHEEPSLUIKEN • HAVENSERVICE • STALEN VLOEREN • ALLE REPARATIES BOVEN DE WATERLIJN Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 Voor kleine tot ingrijpende reparaties en kompleet onderhoud. Helling 120 meter. Groot schroevendok. “Bel ons voor het beste resultaat!” WWW.VAARINSTITUUT.NL INFO@VAARINSTITUUT.NL Captain 06-46342518 Nieuw ! Nieuw ! . . . Scheepsuitrusting in Bratislava... Wittig & Pad Afmeren en inkopen !! Tel.: 00421(0)2/526 36 555 Kwaliteit heeft een naam: Service heeft een nummer: Tel.: 0049 (0)2 03/93 27 30 Fax: 0049 (0)2 03/93 27 3-66 WITTIG GmbH internet: http://www.wi-du.de E-Mail: info@wi-du.de Rivierradar JMA609 Superscherp beeld! Meerdere antenne snelheden (high speed) Nieuwste techniek in echo verwerking Zeer compact scherm voor inbouw/opbouw Kortste bereik 150 mtr Hoog contrastrijk beeld Rollerball bediening Compact toetsenbord Nederlandstalig menu Optioneel: Scheepspositie voorspelling Elektronische kaart weergave Dynamische weergave van eigen scheepsinformatie AIS weergave 9 ft antenne Remote Rollerball bediening www.arendsenscheepsmotoren.nl info@arendsenscheepsmotoren.nl De Muggenwaard 16, 6988 BX LATHUM Telefoon 0313-632865 Fax 0313-632408 Officieel dealer en gespecialiseerd in Type keur: R-4-011 De nieuwe generatie! Alphatron - communicatie, observatie, navigatie Internet: www.alphatronmarine.nl E-mail: binnenvaart@alphatronmarine.nl Telephone: +31 (0) 10 453 40 79 • Levering en inbouw van zowel nieuwe als gebruikte motoren • Reparatie, service, revisie en onderhoud • Mobiele servicedienst voor snelle service Wij zijn lid van vereniging Aqualink
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 49 Als je wilt varen in de beroepsen pleziervaart zijn vaardiploma’s wettelijk vereist. Veelal ontbreekt praktijkervaring of is er behoefte aan persoonlijk advies en individuele hulp. Soms is de stap naar studie te groot of ligt het cursusmateriaal in de kast en heb je een duwtje nodig. Vaarinstituut Captain is een leraar die de taal spreekt van de leerling. Door Johan de Witte Vaarinstituut Captain is een onderneming van Willem Tijdhof, een gepassioneerd watermens. De zeil- en motorbootschipper heeft zijn wortels in het onderwijs. Captain zoomt breed in op dienstverlening en heeft een specifiek programma met groepseducatie voor gelijkgestemden in de beroeps- en pleziervaart. Voor het rendement is het belangrijk gelijkgestemden bij elkaar te brengen. Tijdhof biedt educatie op maat. Hij spreekt starters aan in de beroepsvaart, varenslui die vanuit een achterstand vooruit willen of nieuwe schippers die overwegen een schip/ pleziervaartuig te kopen maar niet exact weten wat varen is. Mensen die zich afvragen: wat koop ik, welk vaarbewijs heb ik nodig en wat is de manier waarop ik varen wil? Wat moet ik leren over voorbereiding van schip, bemanning, uitrusting en veiligheid, brandpreventie en motoraandrijving, over manoeuvreren, de waterwegen en wettelijke bepalingen? Een andere doelgroep zijn jongelui die een baan zoeken in de scheepvaart, die zich willen oriënteren of gewoon beginnen. 27 SEPTEMBER 2005 Er zit vaart in Captains instituut Passende oplossing voor deskundig vaaradvies Watermens Willem Tijdhof heeft zijn wortels in het onderwijs. (foto Johan de Witte) De activiteiten vallen in drie hoofdgroepen uiteen: “Praktijk Instructie” voor het beheersen van het schip onder alle omstandigheden, het vergroten van de veiligheid en het voorkomen van paniek. “Toepasbare kennis” voor trainingen (individueel of in groepsverband), met alle relevante theorie van het varen, de techniek en toepassingen. “Vaarexamens” voor alle vaarbewijzen en cursussen voor de plezier- en beroepsvaart. De examendata liggen vast; bij aanmelding wordt met de cursist het programma besproken en bepaald. Bij de aan- en verkoop van een motorjacht of apparatuur, voor vaarformaliteiten in binnenen buitenland, het transport over land en fiscale aangelegenheden geeft Vaarinstituut Captain eveneens advies. Willem Tijdhof: ‘De regelgeving wat wel en niet mag of wat juist wél kan, is voortdurend aan verandering onderhevig. Daarom biedt Vaarinstituut Captain ondersteuning op vele gebieden, ook als het om kleine vragen gaat.’ Kijk voor informatie ook op www.vaarinstituut.nl. MCS opent nieuwe terminal in Westerbroek Multimodaal containertransporteur MCS uit Drachten opent op vrijdag 30 september een nieuwe terminal in het Groningse Westerbroek. Na deze opening heeft MCS de beschikking over twee terminals voor de lijndienst Rotterdam-Groningen. Want ook de terminal in de stad Groningen blijft bestaan. Het transport van zeecontainers over binnenwater kende de afgelopen jaren een enorme toename. ‘De laatste zes jaar is de hoeveelheid containers die wij vervoeren op de lijndiensten Rotterdam-Groningen en Rotterdam-Meppel meer dan verdubbeld; een toename van tien tot vijftien procent per jaar,’ vertelt MCS-directeur Nutte Visser. Door Jan Johan ten Have Hoewel MCS deze toename vanzelfsprekend van harte toejuicht, werd de transporteur wel geconfronteerd met een probleem. Het overslagpunt aan de Bornholmstraat in Groningen kampte met capaciteitsproblemen en uitbreidingsmogelijkheden zijn er op die locatie niet. Daarom is er gekozen voor een tweede terminal, aan het Winschoterdiep. ‘Op die locatie hebben wij wel uitbreidingsmogelijkheden, bijvoorbeeld voor warehousing of voor opslag,’ zegt Visser. De opening van de nieuwe terminal valt samen met de doop van het ms Eurotrans van George Schram en Bouke van der Veen. Schram en Van der Veen zijn ook eigenaars van de Nocotrans, het schip dat al vele jaren vaart op de lijndiensten van MCS. Ook de Eurotrans wordt ingezet op deze lijndiensten. MCS verzorgt voor de verladers het transport van goederen per zeecontainer vanaf de voordeur tot aan de Rotterdamse zeehaven. De containers uit Noord-Nederland worden over de weg vervoerd naar Meppel, Westerbroek of Groningen en daar overgeslagen op binnenvaartschepen, die het transport naar Rotterdam verzorgen. Andersom verzorgt MCS ook op dezelfde wijze het transport van Rotterdam tot aan de voordeur van de klant. Op deze manier transporteert MCS jaarlijks veertigduizend containers. Volgens Visser is de landelijke verwachting dat de hoeveelheid per binnenschip vervoerde containers de komende tien jaar weer verdubbelt. Hij verwacht echter dat de groei voor het Noorden minder sterk zal zijn. ‘Het is met name de import uit China die hand over hand toeneemt. De meeste distributiecentra van deze goederen zijn echter in Zuid-Nederland te vinden. De hoeveelheid te vervoeren goederen vanuit Noord-Nederland naar Rotterdam is nog altijd veel groter dan andersom.’ Wel ziet Visser andere factoren die het transport over water gunstig beïnvloeden: ‘Hoewel ik denk dat de groei de komende jaren iets afneemt, verwacht ik wel dat er groei blijft bestaan. Door de hoge gasolieprijs en zaken als fileproblemen en milieuaspecten wordt het binnenvaartschip steeds concurrerender ten opzichte van de vrachtwagen. Bovendien kost vervoer per vrachtwagen door alle files ook steeds meer tijd. Daardoor wordt binnenvaarttransport ook steeds interessanter voor vervoer over kortere afstanden.’ Kansen dus door een sterkere concurrentiepositie ten opzichte van vrachtwagentransport. Maar Visser ziet ook een bedreiging: ‘De binnenvaart moet wel op haar tariefstelling blijven letten. Want qua tariefstelling loopt het railvervoer in op de binnenvaart. Transport per trein heeft ook voordelen ten opzichte van de binnenvaart. Met name de kosten van overslag zijn lager, wat het spoor in kostprijs een voorsprong geeft.’ Een oplossing is de inzet van grotere schepen. Er moet echter ook rekening worden gehouden met onder meer vaarfrequenties, vaarwegen en volumes. De inzet van grotere schepen is lang niet altijd mogelijk. ‘De tarieven voor het watertransport zijn momenteel echt aan de hoge kant.’ De nieuwe terminal aan het Winschoterdiep wordt vrijdag 30 september officieel geopend. (foto Jan Johan ten Have) ms Eurotrans Vervolg van pagina 47 Aangezien de Damen Group veel ervaring heeft met de bouw van ballastschepen en beide partijen elkaar bovendien al lang kennen, was de keuze van Schram en Van der Veen voor de werf een voor de hand liggende. ‘Wij hebben die ervaring vanuit onze zeevaartachtergrond. Zaken als dubbele wanden, ballasttanks, tankconservering en ballastpompen hebben voor ons weinig geheimen,’ vertelt directeur verkoop Erik L. Schultz van Damen Shipyards Bergum, de werf die onlangs haar 50-jarig bestaan vierde. De Eurotrans is een schip van het type Damen River Liner, zoals die wordt gebouwd door Damen Bergum en Bodewes Binnenvaart in Millingen aan de Rijn. ‘Dit scheepstype hebben we verdiept en uitgerust met een grotere holte, een tweede boegschroef en een leidingsysteem voor het op afstand vullen en legen van ballasttanks. Dit alles met behoud van dezelfde kruiplijn,’ vertelt Schultz. De Eurotrans heeft ruimte voor 1020 ton ballastwater. De tanks kunnen in een tijdsbestek van drie uur allemaal worden gevuld. Voor Schram en Van der Veen betekent de uitbreiding van één naar twee schepen een aanzienlijke uitbreiding van de bedrijfsvoering. ‘Wij werken volgens het systeem week opweek af. Dat blijft ook zo. Daarom moet ons personeelsbestand aanzienlijk worden uitgebreid. We zijn druk doende met de werving van personeel, maar dat is niet eenvoudig, temeer omdat wij ook met gevaarlijke stoffen varen en het personeel daarvoor gediplomeerd moet zijn.’ De bouw van het casco van de Eurotrans gebeurde op een Servische werf. De bouw begon in oktober vorig jaar en in april kwam het casco er van de werf; vier maanden later dan gepland. Door winterse weersomstandigheden had de bouw vertraging opgelopen. ‘Wanneer je een casco in Oost-Europa laat bouwen, weet je vooraf dat de kans op vertraging groot is,’ zegt Schram. ‘Natuurlijk wil je graag dat alles volgens planning verloopt, maar deze vertraging was niet dramatisch.’ In mei arriveerde het casco in Bergum, waar meteen met de afbouw werd begonnen. Op 19 september was de technische proefvaart en op 30 september wordt het schip gedoopt bij de nieuwe inlandterminal in Westerbroek, die dezelfde dag officieel wordt geopend. Dubbel feest dus. De doop wordt verricht door Nynke Holwerda, de echtgenote van de eigenaar van bevrachter MCS. Dit bevrachtingskantoor uit Drachten is de initiatiefnemer van de lijndiensten tussen Groningen/Meppel en Rotterdam. Om bij onrustig water ook op smallere kanalen uit de voeten te kunnen, is de Eurotrans uitgerust met een dubbele boegschroef. Het zijn twee Van Ballegooy-boegschroeven van 480 pk, aangedreven door een DAF XE355C. De Eurotrans meet 110 bij 11,45 meter. De lege diepgang is 1,50 meter, terwijl de maximale diepgang 3,67 meter bedraagt. Het 3770 kuub grote laadruim geeft het schip een draagvermogen van 2912 ton. De capaciteit is 208 TEU in vier lagen en 156 TEU in drie lagen. Qua hoofdmotor is de Eurotrans uitgerust met het modernste van het modernste, een elektronische MTU 12V 4000 M60 van 1795 pk. ‘Veel pk’s en relatief weinig energieverbruik,’ legt Schram uit. Verder zijn aan boord drie generatoren te vinden. Dit in verband met de mogelijkheid om koel- en vriescontainers te vervoeren. De Eurotrans wordt ingezet op de MCS-lijndienst tussen Groningen/Meppel en Rotterdam.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl