DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 46 27 SEPTEMBER 2005 Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook V.O.F. Nocotrans koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het ms Eurotrans bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl Wij wensen V.O.F. Nocotrans met het ms Eurotrans een behouden vaart • Betimmeringen van stuurhutten, roeven, keukens, badkamers. • Eigen kade voor schepen tot 85 meter • Vervangende woonruimte beschikbaar • Voor meer info + foto’s zie: www.admiraalbv.com Ambachtsweg 18-32 Postbus 54, 8060 AB Hasselt Tel.: (038) - 477 21 87 Fax: (038) - 477 26 74 Administratie- en advieskantoor De juiste golflengte! Voor al uw financiële en fiscale adviezen. Wij wensen de V.O.F. Nocotrans een fortuinlijke en behouden vaart! Scheepmakerij 240 Leen van Waardenberg 3331 MB Zwijndrecht Jolanda van der Veen-Kuilder Tel.nr. 078-6199044 info@wavebinnenvaart.nl GEFELICITEERD! DAMEN RIVER LIVER 1145 MS EUROTRANS De ING Bank Zwolle Binnenvaartcentrum Noord wenst het ms Eurotrans een behouden vaart. meer weten Friesewal 1, Zwolle Tel: 038-4292303 Fax: 038-4292310 E-mail: binnenvaartdesk.zwolle@ingbank.nl
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 47 Al twaalf jaar bestaat de lijndienst van Groningen en Meppel naar Rotterdam. Na een wat moeizame start, waarin de hoeveelheid vracht die per binnenvaartschip werd vervoerd slechts mondjesmaat toenam, lijkt de route over water nu definitief het vertrouwen van het noordelijke bedrijfsleven te hebben gewonnen. Het gloednieuwe ms Eurotrans, dat 30 september in gebruik wordt genomen, is speciaal gebouwd om op de noordelijke kanalen uit de voeten te kunnen. Door Jan Johan ten Have Eigenaars van het gloednieuwe schip zijn George Schram en Bouke van der Veen. Schram en Van der Veen waren al eigenaar van het ms Nocotrans, dat ook vaart op de genoemde lijndienst. Noordelijk Container Transport, dat is waar de naam Nocotrans voor staat. Het nieuwe schip heet Eurotrans. ‘We wilden de schepen niet Nocotrans 1 en 2 noemen, om verwarring te voorkomen,’ vertelt Schram. ‘Bovendien is de Eurotrans zo gebouwd dat hij op heel veel plaatsen in Europa kan komen.’ De Eurotrans is overigens een stuk groter dan de Nocotrans. Die is negentig TEU groot; het nieuwe schip kan 208 TEU vervoeren. ‘Het aantal vrachten op deze lijndiensten breidt steeds verder uit,’ legt Schram de aanleiding voor de nieuwbouw uit. ‘Naarmate de brandstofprijzen verder stijgen, verbetert onze concurrentiepositie. Verladers weten natuurlijk maar al te goed dat transportkosten aanzienlijk afnemen naarmate er meer vrachtwagenkilometers worden vervangen door binnenvaartkilometers.’ Door de toename van binnenvaartkilometers worden er vrachtwagens van de weg gehaald. Dat heeft volgens Schram niet alleen voordelen als het om de kosten gaat. Ook qua milieubelasting is er veel te winnen: ‘Veel regio’s zitten aan hun maximum voor wat betreft de norm voor CO2- uitstoot. Kijk naar de overslag in Rotterdam. Daar worden zo’n 20.000 containers per dag verwerkt. Als je die allemaal over de weg vervoert, zijn dat 20.000 vrachtwagens. Daarom stimuleert Rotterdam het binnenvaarttransport zo veel mogelijk, om maar zo weinig mogelijk vrachtwagens op de weg te krijgen. Ook het fileprobleem speelt daarbij natuurlijk een belangrijke rol.’ Doorvaarthoogte De lijndiensten van Rotterdam naar Groningen en Meppel kwamen ondanks de voordelen maar moeizaam van de grond. Het vertrouwen van de opdrachtgevers ligt daaraan volgens Schram ten grondslag: ‘Het kost veel tijd en inspanningen om het vertrouwen van het noordelijke bedrijfsleven te winnen. Vooral de factor tijd speelt daarbij een rol. De opdrachtgever moet er in veel gevallen zeker van zijn dat zijn vracht op een bepaald tijdstip op de afgesproken locatie is. Op dat vlak moeten wij het vertrouwen van het bedrijfsleven winnen en dat lukt steeds beter. Wij hebben dan ook bewezen dat wij per definitie op tijd varen. Wij houden 24 uur aan als transporttijd. Binnen dat tijdsbestek zit voor ons enige speling, mochten er onderweg vertragingen optreden.’ Het toenemend aantal opdrachten leidde enkele jaren geleden tot het plan om de negentig TEU grote Nocotrans te vervangen door een ruim tweehonderd TEU groot schip. Van vervangingsplannen is inmiddels geen sprake; beide schepen blijven varen op de lijndienst. Er is meer vraag naar transportmogelijkheden van het Noorden naar Rotterdam dan andersom. Hierdoor varen de schepen op de lijndienst vaak deels leeg of met lege containers terug naar Groningen en Drenthe. De lage bruggen in het Noorden – de maximale doorvaarthoogte naar de terminals Groningen en Meppel is 6,80 meter – en de beperking aan de diepgang van maximaal 3,20 zorgen voor beperkingen aan het formaat van de schepen. Om toch tot maximale bevrachtingsmogelijkheden te komen, moest de nieuwe Damen Shipyards Bergum B.V. Complete afbouw ING BANK Zwolle Binnenvaartcentrum - Noord Financiering EFM onderlinge schepenverzekering u.a. Verzekering MCS BV Bevrachting MTU Detroit Diesel Benelux MTU dieselmotor, type 12V 4000 M60, vermogen 1320 kW (1795 pk) bij 1800 tpm. ZF keerkoppeling, type W7500, vertraging 5.533:1 Unisol isolatietechniek bv Isolatie van uitlaatgassystemen en isolatie van de woning Discom BV 35dB(A)dempers Rubber Design BV Flexibele opstelling van de motor en van de woning Cummins Holland BV 2 DGCB(G15) generatorsets - 4BT3.9G4 motor met UCD224G15 generator - 64 kVA en DGBC(D15) generatorset - 4B3.9G2 motor met UCD224D15 generator - 38 kVA Promarin Propeller und Marinetechnik GmbH Promarin schroef met diameter 1700 mm, 5 blads overvlak 105% Van de Giessen Straalbuizen Optima buis diameter 1.762 mm Maprom Engineering B.V. Watergesmeerde schroefasinstallatie: Maprom watergesmeerde schroefasbinnenafdichting, type Maprom GSA 0900 IR SP Maprom watergesmeerde schroefasbuitenafdichting, type Maprom GSA 0900 OB. Johnson Rubber staaflager type L-0900-1134x8 C1, lengte 965,20 mm. Johnson Rubber staaflager type L- 0900-1134x8 C3, lengte 482,60 mm. Bronzenasloopbussen en watersmering componenten Van Ballegooy Scheepstechniek 2 Boegschroefinstallaties type 1000 en 2 fabrieks nieuwe DAF motoren type 355C met elk een vermogen van 480 pk Blokland Non Ferro bv Beunkoelers H. VAN GEMERT Scheepsreparatie en Constructiebedrijf Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom met een slag van 7500 mm, stuurhuistrap, blauw bord, aluminium heklichtsteun, RVS railingwerk, rvs trap achterschip Hege BV 3 Aluminium roefdeuren Van der Velden Marine Systems SP 2000 bedieningssysteem, stuurmachine aandrijving 2 DWK 6080/60 Alphatron Marine B.V. Nautische apparatuur Tresco Engineering Digitale kaarten Alewijnse Noord B.V. 27 SEPTEMBER 2005 Toenemend vertrouwen in Noord-Nederlandse lijndiensten leidt tot bouw Eurotrans Om bij onrustig water ook op smallere kanalen uit de voeten te kunnen, is de Eurotrans uitgerust met een dubbele boegschroef. H. VAN GEMERT SCHEEPSREPARATIE EN CONSTRUCTIEBEDRIJF Nijverheidsweg 37 - 39 6541 CL Nijmegen TEL: 024 - 678 22 33 FAX 024 - 678 22 39 e-mail info@van-gemert.nl Met een laadvermogen van 208 TEU kan de Eurotrans meer dan twee keer zo veel containers meenemen als de Nocotrans. (foto’s Jan Johan ten Have) Wij leverden op het ms Eurotrans • Stuurhuis met overzakbare bovenbouw en hefkolom met een slag van 7500 mm • Stuurhuistrap • Blauwbord • Aluminium heklichtsteun • RVS railingwerk • RVS trap achterschip Wij feliciteren V.O.F. Nocotrans met hun nieuwe ms Eurotrans MS EUROTRANS Eurotrans – evenals de Nocotrans – worden uitgerust met extra grote ballasttanks. Deze ballastmogelijkheden zorgen er ook voor dat het schip op het IJsselmeer, bij slecht weer, extra hoog kan liggen, waardoor slechte weersomstandigheden geen beperkingen in de vaarmogelijkheden opleveren. ‘En dat is weer een extra zekerheid voor de klant dat wij toch op tijd kunnen varen,’ zegt Schram. Lees verder op pagina 49 Wie leverden op het ms Eurotrans Electrische installatie Sygo BV Hoogte- en ladingmeter RAFA B.V. Ramen Admiraal Jacht & Scheepsbetimmeringen Volledige betimmering van voor- en achterroef, stuurhut, badkamer, keuken, tegelwerk en behanging De Boer Staphorst Keuken en sanitair Speedheat Noord Holland Vloerverwarming Schuiling Interieur & Slaapcomfort Stoffering WindeX Engineering BV Ventilatoren, airconditioning en overdrukinstallatie Smitsair Ventilatie roosters en brandkleppen Gebr. De Haan Machinekamer- en ruimventilatoren Hi-safe systems bv FM-200 brandblusinstallatie voor machinekamer en boegschroefruimte G.J. Wortelboer Jr. B.V. Ankers en Kettingen Machine- & Lierenfabriek C. Kraaijeveld b.v. Ankerlieren Lagendijk BV Autokraan 12 m, hydraulisch uitschuifbaar tot 17 m, hefvermogen 1750 kg Handelsonderneming Beerens BV Aluminium achtermast type Brixon, r.v.s. dubbel uitschuifbare voormast, boordlichtbakken en spiegels All Pumps Holland BV Algemene dienst- en dekballastpompen Shell Marine Products Smeermiddelen SLURINK-ZWAANS bv Shell smeer- en gasolie, scheepsbenodigdheden en aluminium Twister bijboot Nelf Lakfabrieken BV Nelfa Metal Multiprimer. Nelfa Metal Multigloss RV. Nelfalux Supertop Gloss Sneeuwwit S.I. Scheepvaart Inspectie Classificatie Autena Marine V.O.F. ContainerPlanner stuwprogramma Administratie- en advieskantoor WAVE Accountancy Dekatel Nederland BV Telecommunicatie en apparatuur Snijder Filtertechniek B.V. Waterzuiveringsinstallatie Schoonschip Reinigingsproducten Bosch Rexroth bv Pneumatische, afsluiterbediening ballastsysteem. Luchtbehandeling en verzorging Centurion Akku bv Accu's
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl