Views
5 years ago

2005-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • September
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 40 27 SEPTEMBER 2005 Wij wensen Ursula Rutschkowski Tankschifffahrt een behouden vaart met de Rubin

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 41 Spanningen tussen Deense nettenvissers en Nederlandse Eurokotters Een groot aantal Deense en een handjevol Duitse staandwantkottertjes hebben in de maanden juni, juli, augustus en september de Hollandse kust als werkterrein gebruikt. Binnen de 12-mijlszone wisten de buitenlandse nettenvissers goede resultaten te boeken bij de vangst van tong. Echter, door kilometerslange netten uit te zetten, hinderden zij de Nederlandse Eurokotters die achter dezelfde vissoort aanzaten. Dat leidde weliswaar niet tot schermutselingen, maar wel tot veel ergernis. In het verleden botste het ook wel eens tussen Nederlandse boomkorkotters en Deense nettenvissers, maar de laatste jaren was daar nauwelijks nog sprake van. Afgelopen zomer kwamen er onverwachts veel buitenlandse nettenvissers naar de Hollandse kust. De schippers van de Nederlandse Eurokotters moesten tussen de netten door manoeuvreren om nog een goed visbestek op te zoeken. Monteurs en technici van Maaskant Shipyards uit Stellendam hebben in de zomermaanden veel werk verricht aan boord van de UK-194 van de familie Romkes. De uit 1988 daterende en goed onderhouden boomkorkotter is onder Duitse vlag gebracht en moest om aan de eisen van de Germanische Loyd te voldoen, allerlei aanpassingen ondergaan. Op vrijdag 9 september lag de kotter onder het nieuwe registratienummer NG-19 in de haven van Urk. Daar werd door machinefabriek TCD de gereviseerde Luyt-lier herplaatst en in de week van 12 september zette de Urker machinefabriek de laatste puntjes op de i. De 36 meter lange bokker zal, zoals voorheen, vanuit Harlingen gaan vissen. Doordat bij nacht de onverlichte bakens niet te zien zijn, beschadigden sommige vissende Eurokotters delen van de staande netten. De bakens, de zogenoemde jonen, zijn ook niet voorzien van radarreflectoren, waardoor het lastig is om te ontdekken in welke richting de netten staan. In augustus liepen de spanningen behoorlijk op, waarna besloten werd om met elkaar rond de tafel te gaan zitten. Uiteindelijk heeft dat geleid tot enkele afspraken. Desalniettemin is er voor het bebakenen van de staande netten niet veel verbeterd. Zowel de Nederlandse als de Deense schippers hebben beloofd om elkaar tijdig in te seinen in geval van een “dichtbij-situatie”. Anders dan in voorgaande jaren zijn de Denen deze zomer langer actief op de Hollandse kust. IJmuiden en Scheveningen zijn de twee belangrijkste vissershaven van waaruit de buitenlandse nettenvissers opereren. TCD Urk klust aan boord van NG-19 De onder Duitse vlag gebrachte UK-194 in de haven van Urk. (foto Willem den Heijer) 27 SEPTEMBER 2005 Een Duitse staandwantkotter ligt afgemeerd aan de loskade in Scheveningen. (foto Willem den Heijer) Bliksembezoek Z-35 aan Scheveningen SCH-303 ondergaat ingrijpende opknapbeurt De SCH-303, daags vóór vertrek, aan de loskade afgemeerd te Scheveningen. (foto Willem den Heijer) De vriestrawler SCH-303 Ariadne van rederij W. van der Zwan & Zonen uit Scheveningen heeft onlangs een ingrijpende opknapbeurt ondergaan. Schilders brachten een nieuwe laag aan op de 23 jaar oude vriestrawler en het verwerkingsdek was gedurende de stilligperiode een en al bedrijvigheid. Oude en defecte leidingen werden vervangen en nieuwe afsluiters werden geplaatst. Voorts plaatsten monteurs van de Katwijkse machinefabriek AFAK Techniek een nieuw rollensorteersysteem op het verwerkingsdek. Dinsdag 13 september vertrok de vriestrawler weer naar zee. Alle werkzaamheden vonden in de thuishaven plaats. De voor de twinrigvisserij uitgeruste Belgische bokkenkotter Z- 35 liep zaterdag 10 september de haven van Scheveningen binnen voor een reparatie aan het koelsysteem. Die vond plaats bij Roeleveld Koeltechniek, dat over een drijvende machinefabriek beschikt. Diezelfde zaterdag nog ontfermde Roeleveld zich over de technische kant van het koelsysteem en op maandag haalde de bemanning de koelers van het plafond in het visruim. Die werden schoongemaakt en Roeleveld realiseerde een omschakeling van het koelmiddel freon naar glycol. Op dinsdagavond was de klus geklaard en vertrok de kotter naar zee om in de noordelijke gebieden van de Noordzee te gaan vissen. (foto Willem den Heijer) Colne Shipping Onlangs berichtten we dat de Britse rederij Colne Shipping ter ziele was gegaan. Met de verkoop van de LT-88 zijn de visserij-activiteiten weliswaar afgestoten, maar het bedrijf bestaat nog steeds .Het is managing agent van acht boomkorkotters van de Producenten Organisatie Lowestoft.

Binnenvaartkrant