DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 4 27 SEPTEMBER 2005 FAMILIEBERICHTEN [ Familieberichten ] Familieberichten zijn mededelingen van: geboorte, verloving, huwelijk, overlijden, dankbetuiging en in memoriam. Het plaatsen van een familiebericht in De Binnenvaartkrant kost € 0,71 per mm in hoogte, excl. 19% BTW. Zo geeft u een Familiebericht op: Telefonisch: 010-4140060 (ma. t/m vr. van 09:00 tot 17:00 uur) E-mail: service@binnenvaartkrant.nl Fax: 010-4140212 Schriftelijk: De Binnenvaartkrant, Afd. Familieberichten. Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam (met vermelding van naam, adres en telefoonnummer waarop u overdag te bereiken bent). Sluitingstijden: Familieberichten kunt u tot maandagmorgen 10:00 uur, in de oneven weken, opgeven. NB: Voor alle zorgvuldigheid worden Familieberichten alleen geplaatst als verifi catie van de afzender mogelijk is. Zeg het me dat het niet zo is Zeg me dat het niet waar is Diep bedroefd en verslagen zijn wij dat na een noodlottig ongeval uit ons midden is weggenomen onze vriend Marco Pols Wij wensen de familie alle steun en kracht toe om dit grote verlies te dragen. Jan en Sandra Klein Erwin en Ronald Woorden zullen nooit in staat zijn om alle gevoelens uit te drukken zoals ze bedoeld zijn. Met grote verslagenheid geven wij u kennis van het plotselinge overlijden van onze zoon, kleinzoon, broer, zwager en pappa Marco Pols Hij overleed, na een noodlottig ongeval, in de leeftijd van 34 jaar. Maasbracht, Maasbracht, Maasbracht, Gieten, Meppel, Addie en Ria Pols Chantal en Maurice Oma en Ben Eliza Mulder Boy, Carmen Wendy Donker Nina Familie Pols 24 september 2005. Bolderstraat 27, 6051 LM Maasbracht. De afscheidsdienst wordt gehouden op vrijdag 30 september 2005 om 14.00 uur in het crematorium ‘Midden-Limburg’ Kasteelweg 10 te Baexem. Bijeenkomst in het crematorium, waar gelegenheid is tot schriftelijk condoleren. Marco ligt opgebaard in uitvaartcentrum Monuta- Schuren, Natronchemieweg 2 te Merum-Herten. Gelegenheid tot afscheid nemen woensdag en donderdag van 18.30 uur tot 19.15 uur. Mochten wij iemand vergeten zijn persoonlijk te berichten, beschouwt u dan deze aankondiging als zodaning Gevraagd op MCS Amistade Matroos i.b.v. dienstboekje containervaart internationaal Wij bieden: • loon n.o.t.k. • reiskosten vergoeding • etenkosten vergoeding • vrijetijdsregeling 14/7 0653-507628 NL 0049-1739344192 DL PERSONEEL GEVRAAGD MCS Linge Hopper zoekt: Volmatroos / Stuurman boekje (ervaring in de containervaart is een pré) Vaargebied: Rotterdam-Oosterhout Vaarsysteem: maandag-vrijdag Reiskosten en voeding vrij Nederlandse condities Voor meer informatie: Jan Baas: 06-20250747 / 06-22243370 Joost de Waard: 078-6194342 / 06-13738517 TOS zoekt: Stuurlieden en (Vol)Matrozen Stuurlieden met patent (Vol)Matrozen: • in bezit van dienstboek • (inter)nationale binnenvaart dé maritieme vacaturesite www.tos.nl Interesse? Bel ons of bezoek onze website voor vacatures in de zeevaart, binnenvaart, bagger of voor walbanen TOS ROTTERDAM • WESTERKADE 7a 3016 CL ROTTERDAM • TEL. 010 - 436 62 93 TOS VLISSINGEN • BOULEVARD BANKERT 308 4382 AC VLISSINGEN • TEL. 0118 - 44 09 11 & K.N. OVERMEER Z.N.b.v. Gezocht Fulltime Scheepsbevrachter Om ons team in Amsterdam te versterken. Eisen Goede contactuele vaardigheden Kennis van binnenscheepvaart Teamspeler ADBEMAR UITZENDBUREAU b.v. Op zoek naar een nieuwe uitdaging in de Binnenvaart? Wij hebben diverse mogelijkheden voor u, afloswerk maar ook vaste dienstverbanden. Per direct zoeken wij: MATROZEN / STUURLIEDEN I.b.v. een dienstboekje I.b.v. Rijnpatent en / of Groot Vaarbewijs Voor informatie: Ringdijk 466 C, 3331 LK Zwijndrecht, the Netherlands Sollicitatiebrieven met CV sturen aan: KN Overmeer & Zn B.V. Nieuwendammerdijk 526 s1 1023 BX Amsterdam Voor meer info Dhr. E.J. van Rossum 020-606.30.78 Website: www.overmeer.com E-mail: info@overmeer.com www.duwbakken.nl Telefoon : 078-619 4342 Fax : 078-619 4866 E-mail: uitzendbureau@mercurius-group.nl GEVRAAGD: Deksman / matroos (niet roken) voor nieuwbouw mts ‘Hillegersberg’ (plantaardige olietanker) vaargebied: NL / BE / FR / DU werktijden 14 - 14 Salaris n.o.t.k. (CAO) Telefoon: 0613-12 82 37 Wir, ein Fahrgast Schiffahrts Betrieb am Oberrhein, suchen zur Verstärkung unseres Nautischen Teams ab sofort einen Schiffsführer mit Binnen-Schifferpatent oder Rheinpatent und Radarpatent. Bitte richten Sie Ihre aussagekräftige Bewerbung an: Breisacher Fahrgast Schiffahrt GmbH Rheinuferstraße/Schiffsanlegestelle D- 79206 Breisach Tel: 07667/942010 www.bfs-info.de Gevraagd kapitein op ms Sirius ibv patent tot Mannheim radar en ADNR. Loon & vrije tijd n.o.t.k. Tel. 0031-622470422 Gevraagd per oktober 2 Kapitein op chemietanker - ADNR-C certificaat - Vaarsysteem 7/7 - Kost en reizen vrij Tel. 06-53938840 Email rinus@strientank.demon.nl Bent U op zoek naar bemanningsleden voor Uw schip? Wij bieden aan: Bezetting van matroos t/m kapitein Voor binnenvaart/kustvaart/passagiersboten etc. Rhine Dispatch Agentschap Tel : (+31)010-4048332 (+31)010-2141002 Fax: (+31)010-2140005 Mobiel: (+31)06.53.64.96.64 GEVRAAGD stuurman/2e kapitein Patent tot Mannheim. Int. 2/2. Tel. 0651-416201 GEVRAAGD Enthousiast stel/echtpaar, beide als deksman/lichtmatroos voor het koppelverband Lemarna. Salaris volgens CAO en vrije tijd in overleg. Dienen in het bezit te zijn van dienstboekje. Contactpersoon: Dhr. C.J. Bink onder telefoon nr. 0653-25 69 93 Tweewekelijks medium voor Rijn- en binnenvaart
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 5 27 SEPTEMBER 2005 Johan Groenewold: AIS of compatible is onvermijdelijk Rotterdam: binnenvaart aan AIS in 2012 Vanaf 2012 komt geen binnenschip meer de Rotterdamse haven binnen zonder identificatie via AIS (Automatic Identification System) of compatible transponder. Dit vertelde Rotterdams Havenmeester Jaap Lems bij het jubileumcongres van de 30-jarige vereniging van verkeersbegeleiders Racon in Rotterdam, donderdag 22 september. Volgens VT-directeur Johan Groenewold – die na Jaap Lems sprak op de Racon-bijeenkomst – is het onvermijdelijk dat een dergelijk systeem aan boord van binnenschepen komt. Hij gaf een bloemlezing van de razendsnelle ontwikkelingen in de elektronische communicatie in de binnenvaart. Zijn zoon Niels Groenewold, manager van VT, gaf vervolgens een demonstratie van wat er momenteel al mogelijk is. Hij liet de toeschouwers zien hoe online de boordverlichting van het mts Vlissingen aan kon worden gezet vanuit het auditorium in Rotterdam terwijl het schip in Antwerpen lag. Deze verbluffende demonstratie moet Havenmeester Lems gerust hebben gesteld. De binnenvaart gaat met z’n tijd mee. Diezelfde binnenvaart wordt door Lems een grote rol toebedacht in de Rotterdamse haven. Er komt een coördinatiecentrum voor de achterlandlogistiek. Jaap Lems vermeed niet de juiste terminologie te gebruiken om de functie van dat centrum te omschrijven: ‘Er is sprake van een dynamic environment met realtime online info flows, kortom een dynamic port access systeem. Tot op de laatste meters moet de informatie up-to-date zijn, vooral de eta’s (Estimated Time of Arrival red.) moeten preciezer zijn. Hoe meer veiligheidsmarges, hoe minder er mogelijk is. De binnenvaart moet er in 2012 aan geloven: ‘AIS of een compatible systeem of transponder. Het moet compatible, want het moet met elkaar kunnen praten. Ik vind die termijn van zes jaar niet overdreven. Voordeel voor de binnenvaart kan bijvoorbeeld zijn dat precies bekend is wanneer het schip in de haven is en dus het havengeld per uur kan worden berekend. De VHSkanalen worden rustiger en kunnen voor andere berichten worden gebruikt.’ Ook moet bekend zijn wie er aan boord is van het schip voor de veiligheid en voor de beveiliging. Johan Groenewold was het eens met Jaap Lems dat verkeerscentrales veel informatie voortijdig nodig heeft. ‘De behoefte aan communicatie en informatie is enorm toegenomen. (…) Het duurt niet lang meer of de schipper heeft een actueel beeld met behulp van infrarood camera’s. Een panoramisch beeld van de haven, het kan al. Ik geloof in de integratie van AIS of compatible systemen. Het zal via het onderwijs ook in de binnenvaart worden ingevoerd. Uiteindelijk leidt al die informatie tot meer rust in de stuurhut en minder verrassingen. De weten regelgeving lopen echter nog achter bij de technische mogelijkheden. Ik voorzie in de Europese scheepvaart een totaal monitoren van alle assen die door Europa lopen, op uniforme wijze rekening houdend met de blackbox aan boord, die 24 uur per dag contact houdt met de verkeersleiding.’ Laag water heeft licht positieve invloed op vrachtprijs Met een waterstand van 1.30 meter bij Kaub van afgelopen maandag heeft de binnenvaart laag water. Overigens niet alleen op de Rijn. Voor alle rivierbestemmingen boven Keulen wordt KWZ betaald. Voor bijvoorbeeld Thionville heeft het lage water echter nog geen gevolg voor de vrachtprijs zelf. Voor Krotzenburg daarentegen sprong de vrachtprijs eind vorige week van vier naar zes euro per ton kolen, exclusief twintig procent laagwatertoeslag. Sinds vorige week woensdag is het water sterk gevallen op de Rijn. Er is ook volop ladingaanbod in de vrachtvaart, zowel naar Rijn en zijrivieren als naar kanaalbestemmingen. ‘Ook de schippers kunnen weer wat verdienen,’ merkt een bevrachter op. In de tankvaart is weliswaar meer lading dan enkele maanden geleden, maar tegen het licht van de hoge brandstofkosten en het laagwater (dat niet wordt gecompenseerd in een KWZ in de tankvaart) is het nog steeds niet lucratief om bijvoorbeeld naar Basel te varen, ook al wordt daar 24 Zwitserse Frank per ton betaald. Indicator De schippers geven in de Vrachtindicator aan dat het moeilijk onderhandelen is, want vragen om compensatie van een hoge gasolieprijs èn de lage waterstand is voor verladers kennelijk moeilijk te verteren. De VAART!Vrachtindex sloot vrijdag 23 september, na een week met 180 vrachtmeldingen, 0,6 punt lager dan de vorige week op 78,8. Voor de laatste zeven dagen lag het indexgemiddelde 0,3 punt hoger op 79,1. VAART! Vrachtindicator De indexering van de vrachtprijzen in deze rubriek is gebaseerd op de VAART!Vrachtindicator, een driemaal daags geactualiseerd overzicht van de vrachtprijzen. Schippers ontvangen dit overzicht per e-mail als ze de gegevens van de eigen reizen (vrachtprijs, bestemming, lading) opgeven. De VAART!Vrachtindicator verstrekt anonieme gegevens, die niet traceerbaar zijn. Al meer dan 300 schippers nemen deel. De databank bevat ruim 10.000 reisgegevens. Aanmelden kan via de website www.vaart.nl. Het zeehavenaanbod blijft gering met lage prijzen en nauwelijks onderhandelingsruimte. Dat geldt ook voor de retourlading van de Ruhr. Schippers klagen over het oprekken van laad- en lostijden. In de Boven-Rijn is lading genoeg en zijn er weinig schepen. Van de Neckar komt weinig vracht retour, sommige schippers wijken uit naar de Main of gaan hogerop naar de Boven-Rijn. Op de Moezel is wel enig aanbod. In Zuid- Frankrijk zijn de vrachtprijzen en bevrachtingcondities voor noordelijke bestemmingen volgens een spitsenschipper ‘nog steeds belachelijk slecht’. In de droge lading zakte de vrachtindex met 0,6 punt naar 81,3, de weekindex ging met 2,7 punten omhoog naar 82,1. De belangrijke deelindex voor het opvarige werk steeg over de maand met 1,0 punt naar 82,8, maar over de week was er een teruggang met 2,6 punten naar 84,3. De weekindex voor de afvaart nam 1,4 punt af naar 62,8. Het Wechselverkehr kwam over de week 7,5 punten lager op 84,6. De index voor Noord-Zuid/binnenlands noteerde 0,8 punt lager op 109,6. De kolenindex sloot over 30 dagen 1,0 punt lager op 74,1 en sloot over de week 5,1 punten lager op 69,8. De weekindex voor zand en grind (advertenties) van de Rijn steeg met 2,3 punten naar 55,7. Voor de kleinste tonnageklasse met schepen tot 700 ton kwam de weekindex 24,9 punten hoger uit op 133,7, in de klasse 700-1500 ton was er een afname met 0,2 punt naar 84,3, in de klasse 1500-2500 ton nam de index met 4,3 punten toe naar 76,4 en in de klasse boven de 2500 ton was er een verlies met 2,8 punten naar 59,2. De ‘Moezel / Saar Monitor’ geeft over de voorgaande 30 dagen een kans van 51,9 procent (+10,9 procent-punten) op retourreizen aan, over de week ligt die kans rond de 30 procent. De tankvaartindex steeg 1,8 punt naar 115,8, en zakte over de week met 7,9 punten naar 117,9. De VAART!Vrachtindex geeft het gemiddelde van 664 droge lading- en 32 tankvaartreizen over de laatste 30 dagen (advertenties) omgerekend naar vracht per ton per kilometer (tkm), met 1,46 eurocent per tkm als indexwaarde 100. De beladingsgraad zakte over de week 2,5 procentpunt naar gemiddeld 84,5 procent. De leegvaartindex nam af: schepen voeren gemiddeld 14,1 procent (-2,5 procent) van het totale reistraject leeg naar de laadplaats. Het aantal lege (vaar)dagen voorafgaand aan de volgende reis nam af met 0,13 naar 1,01 dag gemiddeld. De gemiddeld betaalde brandstofprijs neemt af; gasolie is met 432,29 euro gemiddeld 10,06 euro per kuub goedkoper dan een week eerder; het prijsniveau ligt daarmee 110,2 procent boven dat van begin 2004. Over de week ging gemiddeld 22,9 procent (-0,6 procentpunt) van de brutovracht op aan brandstof, in de opvaart was dat 30,8 procent (-0,1 procentpunt). SCHEEPSWERF HOOGERWAARD WAALHAVEN PIER 8 ROTTERDAM 010-4290888 Dwarshellinglengte 90 m. Ondanks sterk gestegen gasolieprijzen is de vrachttendens in de droge lading dalend. De maandindex sloot afgelopen week weer 0,6 punt lager op 81,3. In de zeehavens blijven bij een gering aanbod de prijzen laag en over compensatie van de hogere brandstofkosten valt vaak niet te praten. Maar er is hoop, want zaterdag zakte de Pegel Kaub weer beneden de toeslaggrens van 1,40 meter. Voorlopig lijkt de daling van het Rijnwaterpeil door te zetten JA! .. Vul in en stuur de bon in een open envelop zonder postzegel naar: De Binnenvaartkrant Antwoordnr. 70133 3070 VB Rotterdam * Buitenland op aanvraag * Uw abonnement dient 2 maanden van te voren schriftelijk opgezegd te worden ik wil graag dat 'de Binnenvaartkrant' voor mij blijft schrijven! .. ik word tot wederopzegging en voor ten minste 1 jaar abonnee Verzendadres: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Faktuuradres zelfde als verzendadres Faktuuradres anders, nl.: (evt.)Bedrijfsnaam: T.a.v. Naam: Adres: Postcode/Plaats: Telefoonnummer: BTW nummer: Land: Email: Land: Email: Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de verzendkosten van € 19,- (incl. 6% btw) automatisch één maal per jaar van mijn rekening af te schrijven (Post)bankrekeningnummer: Te naam stelling rekeninghouder: Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: Hantekening: Ik betaal de verzendkosten van € 20,50 incl. 6% btw met de acceptgirokaarten die mij worden toegezonden.
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl