DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 38 Der HADU Schiffs-Reparatur - Rundum-Service - seit 1908 im Dienste der Binnenschiffahrt - SCHNELL ZUVERLÄSSIG PREISGÜNSTIG Wij wensen Ursula Rutschkowski Tankschifffahrt van het mts Rubin een behouden vaart. 27 SEPTEMBER 2005 ,,Wir wünschen dem neuen Tms Rubin mit dem den von uns gelieferten Ankers und Ketten allzeit gute Fahrt und immer eine Handbreit Wasser unter dem Kiel.,, • 2 Stevendocks - Propellerwechsel • Instandsetzung und Neuanfertigung von Wellen- und Ruderanlagen • sämtl. Schlosserarbeiten (Dampfleitungen usw.) • Schweißboote Herstellung von: • HADU Spezialankern - Anker mit hoher Haltekraft • HADU Schiffskupplungen Heinrich Harbisch Schiffswerft GmbH Werftstraße 47 • 47053 Duisburg Telefon: +49(0)203-61024/25 • Telefax: +49(0)203-61846 Internet: http://www.ha-du.de Bunkerstation HEIJMEN B.V. te Millingen a/d Rijn Voor informatie: +31 481 438310 / 431412 Dekatel 29478 www.bunkerstationheijmen.nl, E-mail: info@bunkerstationheijmen.nl Wij wensen Ursula Rutschkowski Tankschifffahrt en bemanning een goede en behouden vaart. Ha•Tec Haag - Technischer Handel GmbH Ruhrorter Str. 112, 45478 Mülheim an der Ruhr, Duitsland Tel: 0049 (0) 208 / 5943434 Fax: 0049 (0) 208 / 7404688 www.hatecgmbh.de info@hatecgmbh.de Wij leverden op mts Rubin: - cargopipes - ballastsystems - brandblusleidingen - afsluiters - vlinderklappen - Rusch pompen Rusch-Pumpen Fabrik GmbH Rheinstraße 26 - 28, 47198 Duisburg - Homberg, Duitsland Tel: 0049(0)2066-467846 Fax: 0049(0)2066-467971 www.ruschpumpen.de info@ruschpumpen.de DROOGDOK OP DE MAAS 750 TON HEFVERMOGEN-16 METER BREED 5 km boven de sluis van St. Andries Machinefabriek met modern equipment garandeert tegen een scherpe prijs: Lijnkotteren Roerreparatie Tunnels hangen Schroefasreparatie Straalbuizen hangen Levering uit eigen fabriek, dus scherpe prijzen, van: Hydraulische stuurwerken en roeren. Schroefasinstallaties. Boegschroefinstallaties. Wij wensen Ursula Rutschkowski Tankschifffahrt en bemanning veel succes en een behouden vaart en danken hen voor de prettige samenwerking Sepers bv Heerewaarden Telefoon 0487 - 571251 Fax 0487 - 572640
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 39 RWS open dagen trokken veel bekijks Er vormden zich rijen met mensen die wel eens een kijkje willen nemen bij de ‘verkeersleiding’ van de nieuwe Maxima-sluis bij Lith, zaterdag 17 september. Sluismeester Van Haperen geeft met veel gebaren uitleg over wat de bezoekers allemaal zien gebeuren op de tientallen TV-schermpjes. De Maxima-sluis was één van de 48 objecten van Rijkswaterstaat, waar op 17 september open dagen werden gehouden. Van de Van Brienenoordbrug tot de stuw in de Hollandsche IJssel en van de Stormvloedkering bij Maasland tot de vuurtoren van Texel. In het hele land was het een groot succes. (foto MGR) Onlangs is in Harderwijk het bedrijf Oléus van start gegaan. De naam Oléus komt voort uit het woord “oleum”, latijn voor olie. Het logo met de naam Oléus drijvend op golvend water, symboliseert activiteiten in olie voor de maritieme sector. Deze activiteiten bestaan uit het verkopen en distribueren van Mobil-smeermiddelen en Oléus-conserveringsproducten voor de scheepvaart in de lage landen. Oléus heeft een hechte band met de verkoopafdeling scheepvaart van ExxonMobil. Deze afdeling (ExxonMobil Marine Lubricants) verkoopt Mobil-smeermiddelen (onder andere Mobilgards) wereldwijd. Het werkgebied van Oléus is de lokale scheepvaart mts Rubin Vervolg van pagina 37 Via hoofdaannemer Franjo AG is Sepers in contact gekomen met Ursula Rutschkowski Tankschiffahrt, gevestigd in Dessau in het voormalige Oost-Duitsland. ‘We doen het liefst direct zaken met de eigenaar. In dit geval is Franjo de opdrachtgever, een bedrijf waarmee we al sinds begin jaren ‘90 een relatie hebben. Dat Zwitserse bedrijf heeft toen vier casco’s laten bouwen, waarvoor wij een deel van de afbouw – met name het draaiende gedeelte – hebben gedaan.’ ‘De dubbelwandige tanker Rubin is het derde schip op rij dat we in opdracht van Franjo AG geheel afbouwen. Als scheepswerf hebben wij, naast wat aanpassingen aan het uit Polen afkomstige casco, onder meer gezorgd voor de schroefassen, roeren, afbouw van de machinekamers en alle voorkomende ijzer- en laswerkzaamheden. Het schip is dubbelwandig gebouwd als type-C-schip, maar gaat zware stookolie vervoeren. Na wat Olie zonder poespas en aannemerij in de Benelux. ‘Door deze unieke samenwerking is voor Mobil-smeermiddelen het serviceniveau hoog en de distributie snel,’ belooft het nieuwe bedrijf. ‘Oléus is een nieuw, jong dynamisch bedrijf zonder poespas, recht door zee. Kortom: uw partner in smering en conservering.’ Meer informatie is te vinden op internet: www.oleus.nl. wijzigingen zou de Rubin in de toekomst desgewenst ook chemische producten kunnen vervoeren. De tanker is afgebouwd volgens de eisen van SUK de Duitse scheepvaartinspectie. De eisen zijn te vergelijken met die van de SI, alleen heb ik het idee dat de Duitsers wat strenger zijn op het gebied van veiligheid van de bemanning,’ concludeert Ad Sepers. Günter Ortmann, partner van Ursula Rutschkowski, heeft een groot deel van de afbouw in Heerewaarden meegemaakt. Hij is sinds 1963 actief in de binnenvaart, waarvan het grootste deel in de tankvaart en hij heeft dus de nodige ervaring. Hij vertelt over het nieuwbouwschip: ‘De Rubin beschikt over elf tanks; in totaal 3500 ton. De tanks zijn voorzien van 27 SEPTEMBER 2005 tankspiralen en voorin bij de boegschroef staat een grote thermische olieketel. De twee ladingpompen hebben beide een capaciteit van 350 kuub per uur. We hebben de tanks niet laten coaten, omdat die door de zware stookolie, die wij voor Jaegers gaan vervoeren, toch kapot zou gaan. De voortstuwing wordt verzorgd door twee Volvo-motoren van 1800 pk elk.’ Over de samenwerking met Sepers is Ortmann zeer lovend: ‘Ze hebben hervorragende Arbeit gemacht und gute Qualität geliefert. Als we in de toekomst weer een tanker laten bouwen en er is ruimte bij de werf, dan willen we die zeker weer door familie Sepers en hun medewerkers laten afbouwen.’ Het drie meter hoge beeld “de scheepssmid” wordt te zijner tijd verplaatst naar het nieuwe kantoorgebouw van de Sepers Group. Frankfurter Versicherungs- AG Generalvertretung Peter Kühnle Baustr. 36, D - 47137 Duisburg Fon.: 0049 (0) 203 . 519 32 0 Fax.: 0049 (0) 203 . 519 32 22 Mail: peter.kuehnle@allianz.de Homepage: www.peterkuehnlemarine.de Vermittlung für die Allianz Gesellschaften: Oléus bestaat uit een klein team van jonge enthousiaste medewerkers. Vlnr staand: Dirk van Grootveld (algehele leiding), Jan van der Grift (verkoop buitendienst), Marc Boelaart (orders, facturatie en planning). Gehurkt chauffeur Mark Frevel. (foto Oléus) • Flusskaskoversicherungen • Transportversicherungen • Maschinenversicherungen • Elektronikversicherungen • Leasing POWER FOR MARINE PROFESSIONALS Voorstuwing en hulpvermogen van 75 tot 1700kW Uitstekende service en eersteklas ondersteuning! www.volvopenta.nl Tel: 0345 - 688700
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl