Views
2 years ago

2005-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • September
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 30 Ms Toronto in nieuwe outfit Vanzelfsprekend is er wel eens aan gerepareerd, ofschoon een totale revisie in de drieendertig jaar aan de twee 660 PK sterke 750 toeren Lister Blackstones nooit is uitgevoerd: Chapeau! Twee Caterpillars van de 3508B serie II met een vermogen van elk 972 PK bij 1600 toeren, eveneens van allooi en vermaarde reputatie nemen het over. Officieel Caterpillar dealer Antwerp Diesel Repair BVBA coördineerde en controleerde de werkzaamheden op het ms Toronto uit Antwerpen. Door Johan de Witte Antwerp Diesel Repair verkreeg als hoofdaannemer opdracht van Jeager BVBA de Toronto te hermotoriseren, besturing te vernieuwen, elektronische- installatie aan te passen alsmede de stuurhut te voorzien van een nieuwe cockpit. De werken op de Toronto, in 1972 gebouwd op de Fultonwerf te Willebroek met de afmetingen 110 x 9,60 met 3040 als tonnage, zijn van start gegaan bij de Nieuwe Scheldewerven met nieuwe schroefassen, lagers en De Waal afdichting. Tevens werden de koelbeunen vernieuwd en Blokland U-bundelkoelers geïnstalleerd. Met nieuwe schroeven van Van Voorden vertrok het naar Antwerp Diesel Repair BVBA (A.D.R.) aan kaai 43 voor inbouw van motoren etc. Jean Spitaels, eigenaar en de man achter Jeager antwoord op de vraag waarom hij Koos voor A.D.R. kaai 49 en Caterpillar: ‘De Cat heeft zich bewezen als scheepsmotor en A.D.R. met kennis van zaken, Het is hun manier van werken met goede omgangsvormen en dat stel ik op prijs: ik ben content. Het was een hele ingreep die binnen de tijdsafspraak is gebleven met een prima kwaliteit. De proefvaart was net zo mooi als het weer, geen vuiltje aan lucht. Met regelmaat varen wij naar de Beneden-Rijn en nemen staal mee vanuit het Ruhrgebied naar Antwerpen. Met deze nieuwe motoren worden onze mogelijkheden wat groter voor verdere bestemmingen. De eerste reis vanuit de Botlek op waterstand hebben we met de nieuwe motoren vier uur ingekort naar de Ruhr, gerekend naar de vroegere situatie.’ Na de overname van de vorige eigenaar heeft de familie Spitaels met de Lister Blackstones nog vijf jaar goed gevaren. Er komt een moment dat materiaal in onze tijd economisch loss is. Deze maritieme supermarkt heeft vrijwel elk artikel of technische vaardigheid in aanbieding. De motoren, Twindisc keerkoppelingen en Centa elastische koppelingen alsook de hydraulische stuurinrichting zijn geleverd door A.D.R. De nieuwe lessenaar en betimmering in het stuurhuis is door Elft scheepsinterieur verricht. Voor de elektrische inrichting van de cockpit en aanpassingen in de machinekamer tekende Van Stappen Scheepselektronica. A.D.R en onderaannemer Lagendijk hebben de voortstuwingsinstallatie ingebouwd. De Toronto heeft de tweede week van september proefgevaren voor de scheepvaartinspectie en is inmiddels volop in de running. Twee 660 PK sterke 750 toeren Lister Blackstones vervangen door twee Caterpillars 3508B elk 972 PK, 1600 tpm. 27 SEPTEMBER 2005 De Toronto voor de wal bij Yerseke Engine Services. (foto’s Yerseke Engine Services) Wie leverden op het ms Toronto Antwerp Diesel Repair BVBA Hoofdaannemer, algehele coordinatie en controle en levering van 2 Caterpillar motoren type 3508B serie II, vermogen 972 pk, 1600 tpm, 2 Twin Disc keerkoppelingen type MG 5301 , ruductie 4,42 : 1, Blokland U-bundelkoelers, Centa elastische koppelingen en hydraulick voor besturing vernieuwd Nieuwe Scheldewerven Nieuwe schroefassen en lagers en De Waal patent gemonteerd Elft Interieurinrichting b.v.b.a. Betimmering stuurhuis inclusief lessenaar Van Stappen & Cada NV Inrichting lessenaar en elektrische installatie Van Voorden Promac 2 Schroeven met diameter 1550 mm YES Yerseke Engine Services bv Inbouw voortstuwingsinstallatie Lagendijk Constructie B.V. Inbouw voortstuwingsinstallatie Blokland Non-Ferro B.V. U-bundelkoelers Esco Power 2 Twin Disc keerkoppelingen type MG 5301 Lelystraat 106, 3364 AJ Sliedrecht NL Tel. 0031(0)184 - 41 37 89 Fax 0031(0)184 - 41 93 79 E-mail: info@bloklandnonferro.nl Koelen of verwarmen aan boord? Blokland weet raad! concurrerende prijzen! Blokland produceert en repareert o.a. oliekoelers, vlakkoelers, U-bundelkoelers en CV-warmte-wisselaars. Korte levertijden en gunstige prijzen. Tevens reinigen wij diverse soorten koelers Bel ons voor een advies op maat. Wij leverden de beunkoelers voor het ms Toronto en wensen schip en bemanning een behouden vaart. Blokland ontwikkelt en produceert hoogwaardige producten voor scheepvaart en industrie Wij verzorgden aan boord van het ms Toronto de betimmering van het stuurhuis inclusief lessenaar en wensen Jeager BVBA een behouden vaart. b.v.b.a. ”ELFT” Interieurinrichtingen Tel.: 0032 (0) 3 541 80 06 • Fax: 0032 (0) 3 541 80 24 VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren Jeager BVBA en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl Esco Power wenst ms Toronto een goede en behouden vaart. Wij leverden 2 Twin Disc scheepskeerkoppelingen type MG 5301 Esco Power Culliganlaan 3 B 1831 Diegem Belgie Tel. +32-2-717 64 90 Fax + 32-2-717 64 91 e-mail: info@escopower.be Web site: www.escopower.be

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 31 27 SEPTEMBER 2005 Scheepswerf Nederlof boekt aansprekende resultaten met ICCP-systeem Spanningsveld tegen corrosie Corrosion & Water-Control uit Moerkapelle heeft een kathodisch beschermingssysteem ontwikkeld dat een schip volledig beschermt tegen corrosie. Dit ICCP-systeem (Impressed Current Cathodic Protection) werd eerst gebruikt in de zeevaart en is zodanig gewijzigd dat het systeem ook geschikt is voor zoet water. Scheepswerf Nederlof uit Geertruidenberg heeft dit nieuwe systeem na uitvoerige tests inmiddels toegepast op zeventien binnenvaartschepen. Het ICCPsysteem betekent volgens de werf niet alleen een doorbraak op het gebied van corrosiebescherming voor binnenvaartschepen, maar er wordt bovendien een belangrijke bijdrage mee geleverd aan het milieu. Van de zestien casco’s die met het laatste China-transport in ons land aankwamen, komen er zeven naar scheepswerf Nederlof. Drie (Souvereign, Forel en Gracia) voor het verwijderen van de zeevasten en om de transportschade te laten repareren en vier (Atlantic Power, Atlantic Pride, Atlantic Pionier en VT Vlaardingen) om het speciale ICCP-systeem voor binnenschepen te laten aanbrengen. Door Jan Hoek Schepen van Rederij Cement Tankvaart (RCT) uit Raamsdonksveer werden eind 2000 door scheepswerf Nederlof en Corrosion & Water-Control met ICCP uitgerust. Bert Wessels van het laatste bedrijf zegt over het hoogwaardige anticorrosiesysteem: ‘Het actieve computergestuurde systeem legt een beschermd spanningsveld rond de scheepshuid dat het corrosieproces volledig stopt. Voortdurend wordt door speciale sensoren de beschermingsgraad van de romp gemeten en het systeem aangestuurd. Hierdoor ontstaat een zeer effectief en betrouwbaar proces.’ Tiny Nieuwenhuijsen, directeur van scheepswerf Nederlof, herinnerde zich dat een elektrotechnisch bestrijdingssysteem al jaren wordt toegepast op zeeschepen en verzocht Corrosion & Water-Control een speciale uitvoering te ontwikkelen voor binnenvaartschepen. Wessels: ‘Na intensief gebruik ’Als een scheepseigenaar het ICCP-systeem heeft laten aanbrengen, kost conserveren en schoonmaken slechts één dag op de helling. De eigenaar van een tanker heeft die investering na twee hellingbeurten terug verdiend.’ werden twee testschepen en een “normaal” behandeld referentieschip voor inspectie uit het water gehaald. Een onafhankelijk expert constateerde dat de schepen met het ICCP-systeem, in tegenstelling tot het andere schip, geen roest en nauwelijks aangroei vertoonden. De aangroeiwerende werking is een bijkomend voordeel.’ Volgend John Licher, vlootmanager van de 23 tankschepen van rederij RCT is corrosie de laatste jaren een van de grootste problemen op de schepen. ‘Om die corrosie en de aangroei te beperken laten we dure verfsystemen en speciale anodes aanbrengen. De praktijk leert echter dat die chemische coatings en de anodes door de intensieve vaart slijten en langzaam maar zeker in het water terechtkomen. Aangroei en roest krijgen dan vrij spel. Onze schepen moeten nu elke tweeënhalf jaar voor onderhoud op de helling.’ Terug verdienen ‘Ik verwacht dat we met dit systeem hellingbeurten kunnen uitstellen. Bovendien zal er minder snel reparatie nodig zijn. Omdat de schepen nauwelijks last hebben van aangroei zullen ze ook nog eens minder brandstof gebruiken,’ meent Licher. Nieuwenhuijsen onderschrijft de woorden van de RCT-vlootmanager. Hij legt uit: ‘Als een schipper 2,5 tot ruim vier miljoen euro investeert in een nieuw schip, dan is hij in feite een dief van zijn eigen portemonnee als hij niet bereid is 60.000 à 70.000 euro te investeren in het ICCPsysteem. De kosten van een conserveringsbeurt en het schoonmaken komen normaal gesproken op ongeveer 25.000 à 30.000 euro. Dan is de schipper ongeveer anderhalve week uit de vaart, terwijl het hem, als hij het ICCP-systeem heeft laten aanbrengen, slechts één dag op de helling kost. De eigenaar van een tanker heeft die investering na twee hellingbeurten terug verdiend; die van een droge ladingschip na drie hellingbeurten.’ ‘Het is een grote winstfactor, die de eigenaar terug kan pakken op het onderhoud. Er is op termijn veel geld mee te verdienen. Er zijn schepen die je om de vijf jaar op de helling hebt, maar er zijn ook schepen die we elk jaar moeten schoonspuiten. Die liepen door de aangroei drie à vier kilometer in snelheid terug.’ Het systeem druist in feite in tegen de principes van een werf, maar toch is Nieuwenhuijsen zeer content met het nieuwe systeem. ‘Wij pretenderen in onze branche dat wij werken met de milieuvriendelijkste transportmiddelen van Europa. Dan moeten we er aan blijven werken om dat zo te houden. Als werf hebben we de laatste tien jaar miljoenen geïnvesteerd in milieu- en andere zaken. Dit systeem is bijzonder milieuvriendelijk en past derhalve uitstekend binnen ons beleid. Met het ICCPsysteem spreken we van een echte primeur voor onze werf; voor zover mij bekend is dit nog nergens ter wereld toegepast op binnenvaartschepen.’ ‘Er zijn nu nog maar drie werven in ons land die schepen van 135 meter kunnen hellingen. Gezien de steeds strengere milieu-eisen kan dat aantal wel eens nog minder worden. Dan zijn onze miljoeneninvesteringen niet voor niets geweest. Met het ICCP-systeem hebben we een nieuwe markt aangeboord, waarvan we gezien de bijzonder positieve testresultaten heel veel verwachten.’ Het actieve computergestuurde systeem legt een beschermd spanningsveld rond de scheepshuid dat het corrosieproces volledig stopt. Speciale sensoren meten de beschermingsgraad van de romp en sturen het systeem aan. (foto’s Jan Hoek) Wasstraat voor binnenvaartschepen Twee jaar geleden kozen scheepsbouwkundige experts scheepswerf Nederlof tot de op een na beste werf in Nederland, Duitsland en België. De nummer 1 ging overigens drie maanden later failliet. Voor directeur Tiny Nieuwenhuijsen is dat succes geen reden om achterover te leunen, want er wordt druk gewerkt aan de ontwikkeling en fabricage van een automatische wasstraat voor binnenvaartschepen. ‘Met name containerschepen en tankers moeten continu varen en stilliggen kost bergen met geld. Op kleine schepen hebben we het wasstraatsysteem inmiddels met succes getest en naar verwachting ligt over anderhalf jaar in Geertruidenberg aan de rivier de Donge een wasstraat waarmee we het middenschip automatisch kunnen wassen. Het voor- en achterschip wordt nog handmatig schoongespoten. Met deze wasstraat wordt het totale schip tijdens het hellingen in vijftien minuten schoongespoten. Het systeem betekent derhalve een enorme tijdwinst voor een schipper.’ De automatische wasstraat is straks geschikt voor schepen tot een lengte van 135 meter en een breedte van vijftien meter. Schepen met een breedte van zeventien meter zijn wellicht ook onder handen te nemen, maar dan dient Nieuwenhuijsen wel te beschikken over de tekening van het schip. Bunkerstation Verweij werkt nu ook vanuit Lelystad Bunkerstation Verweij Kampen BV heeft zijn werkgebied uitgebreid. Sinds kort heeft het bedrijf een tweede bunkerboot, die zijn vaste ligplaats heeft in Lelystad. Dat is een strategische locatie, aldus directeur Hein Verweij. ’De schepen worden steeds groter en daardoor kiezen er steeds meer om via Amsterdam naar het noorden te varen in plaats van over de IJssel.’ Nu Verweij van Zwolle tot Amsterdam actief is (met twee boten) kunnen toch alle klanten worden bediend. ‘Komen ze niet langs Kampen, dan pikken we ze op vanuit Lelystad. We maken opzij vast, zodat de schepen die van Amsterdam komen, niet hoeven stil te liggen.’ De positieve reacties van klanten geven aan dat deze strategische uitbreiding een goede zet is. Ook de bruine vloot, die twee jaar geleden een plaats heeft gevonden in de Bataviahaven in Lelystad, is volgens Verweij blij met de komst, mede door de bilgeservice die het bedrijf al meer dan vijftien jaar verleent. Verweij kocht een bestaande bunkerboot van Fa. de Wit uit Antwerpen. Die is in Kampen door diverse bedrijven aangepast en gebruiksklaar gemaakt, rekening houdend met de in Nederland geldende eisen (van de Inspectie Verkeer en Waterstaat en Veritas). De boot, omgedoopt tot Anthonie I, heeft opnieuw klasse gemaakt en werd onder andere voorzien van een drinkwatertank (22 m3), is voorzien van een nieuwe elektrische installatie en de stuurhut is opnieuw betimmerd. De boot is volledig uitgerust voor levering van gasolie (150 m3 aan boord), smeerolie, drinkwater, scheepsmaterialen en voor de inname van bilgewater (18 M3) en klein chemisch afval. Voor de Anthonie I is een vaste schipper aangetrokken: Roelf Deelstra. De Anthonie II, die al deel uitmaakte van Bunkerstation Verweij, vaart op de IJssel. ‘Onlangs stopte het bunkerstation in Meppel met het varen met de bunkerboot. Daarop hebben we ingespeeld. Schippers kunnen nu ook in Hasselt en Zwartsluis bij ons gasolie bestellen.’ De nieuwe boot is Anthonie I genoemd, omdat Bunkerstation Verweij al een Anthonie II had varen. (foto Bunkerstation Verweij Kampen).

De Binnenvaartkrant