Views
5 years ago

2005-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • September
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 28 Zeevaartnatie ’s-Hertogenbosch 27 SEPTEMBER 2005 Een paar dagen stond Den Bosch in het teken van de zeevaart. Op tal van plaatsen werden zeemansliederen gezongen door koren die zo van de zestiende eeuwse zeilschepen konden zijn af gelopen. Ook waren er hele orkesten samengesteld van ‘zeelieden’. Het was een prima weekend, dit ’s-Hertogenbosch Maritiem, dat alweer voor de vijftiende keer werd gehouden (in 1977 voor de eerste keer). Hoewel de Zuid-Willemsvaart – die zoals u weet nog steeds dwars door de binnenstad van Den Bosch loopt – vol lag met vooral plezierjachten van zeer divers pluimage, opende Den Bosch Maritiem op vrijdag 16 september zowaar met binnenschepen. Al waren het deze keer heel kleine schepen. Het ging om de tewaterlating van de spits Picaro. Mensen die regelmatig op scheepvaartpagina’s op internet kijken, kennen de website van de spits Picaro al door en door en begrijpen dat dit niet om het bestaande schip gaat. Dat lag wel in Den Bosch voor de gelegenheid, maar te water werd een model van de Picaro gelaten. Heel officieel door de Commandant Zeemacht Nederland en de burgemeester van ‘s-Hertogenbosch. (foto’s MGR) KB-plus Noordeinde 176 3314 LW H.I. Ambacht Postbus 11 3340 AA H.I. Ambacht Tel 078 684 14 00 Fax 078 684 14 09 T. Bijkerk 0611 00 02 37 E-mail info@kb-plus.nl De Vries Scheepvaart BV namens het hele KB plus team veel succes en een behouden vaart • Administratie & Advieskantoor Voor een grenzeloos & waterdicht advies www.binnenvaartkrant.nl Open dag ING Zwijndrecht Op vrijdag 30 september houdt de ING Bank Zwijndrecht een open dag. Aanleiding: het kantoor aan de Burgemeester de Bruïnelaan 140 is onlangs verbouwd en aangepast aan de nieuwe huisstijl van de ING Bank. Een open en transparante inrichting: geen hoge balies meer maar medewerkers aan bureaus die voor iedereen zichtbaar en aanspreekbaar zijn. Dat past bij de visie van de ING Bank om de toegankelijkheid te verbeteren en waarin persoonlijk contact centraal staat. Wie het vernieuwde kantoor wil bezichtigen of kennis wil maken met de diensten en producten van de ING Bank, is tijdens de open dag welkom tussen 15.00 en 19.00 uur. ‘We zijn trots op ons vernieuwde kantoor. Daarom organiseren we ook deze open dag. Iedereen die de nieuwe inrichting wil komen bewonderen, is van harte welkom,’ licht Dick Demper toe, directeur van de ING Bank Zwijndrecht. Blankenstein 150 7943 PE Meppel Tel.: 0522 24 36 00 Fax: 0522 24 36 99 Ook De Vries Scheepvaart BV koos voor de EFM onderlinge schepen verzekering u.a. en verzekerde het ms Amira bij ons. Wij wensen het schip en bemanning een behouden vaart www.efmverzekeringen.nl VAN VOORDEN-PROMAC VAN VOORDEN GIETERIJ B.V. • Scheepsschroeven • HODI Superior ® straalbuizen • Industrieel gietwerk • VYPER jachtschroeven VAN VOORDEN REPARATIE B.V. • Schroefreparatie • Occasion schroeven • Zinkanoden • Slijtsloffen • Droogsystemen voor werkkleding PROMAC B.V. • Stuurmachines en roeren • Verstelbare schroeven met reductiekasten • Boegschroeven • Speed-up kasten en hydraulische koppelingen • Brandblussystemen • Hydraulische dekkranen • Reddingsboten en davitsystemen • Koel-, vries-, en scherfijsinstallaties • Bilgewaterreinigers • R.O.-installaties • Zeewaterpompen • Verdampers Wij feliciteren De Vries Scheepvaart BV en wensen schip en bemanning een goede vaart EEN VOORSPRONG IN KWALITEIT EN TECHNIEK VAN VOORDEN PROMAC Tel. +31(0)418-571200 Fax +31(0)418-515790 Web www.vanvoorden.nl E-mail info@vanvoorden.nl Tel. +31(0)418-683333 Fax +31(0)418-683355 Web www.promac.nl E-mail info@promac.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 29 27 SEPTEMBER 2005 Radio Holland: al bijna negentig jaar partner in vooruitgang Van stuurrad naar autopiloot Wie herinnert zich nog het mirakel toen hij voor het eerst met een Kelvin Hughes 1712 radar met golfpijp bij nacht en mist de “Boppardterhang” feilloos rondde? Of, als ankerligger in raadselachtige mist, het aanzwellend en daarna wegstervend geluid van een passerende radarman? Wie weet nog de eerste bochtaanwijzer, communicatie via marifoon en “kanaal 16 Papa Delta”? Het was eind jaren ‘50. Het begin van ingrijpende vernieuwingen. Als klap op de vuurpijl kwam eind jaren ‘80 de rasterscan. De evolutie van het stuurrad naar de autopiloot, van kompas naar digitale koers, van gevoel naar visueel, van ongewis naar zeker. Radio Holland heeft een belangrijke rol gespeeld in die ontwikkeling. Radio Holland BV is in 1916 in Amsterdam opgericht door een groep Nederlandse reders. Het bedrijf leverde door hen opgeleide marconisten af aan de zeevaart. Tevens werd communicatie-apparatuur verkocht en geïnstalleerd. Een service- en reparatie-afdeling was als vanzelfsprekend aan die activiteiten verbonden. Vestigingen in het buitenland, zoals in het toenmalige Nederlands Indië, zitten diep in de genen van het bedrijf. Om er te werken is gevaren hebben of daar op gepaste wijze gek van zijn, een voorwaarde. Anders houd je het niet vol. Door Johan de Witte De binnenvaart-crew van Radio Holand. Vlnr Erik van Boom, Elza van Heerde, Jasper van der Zwan, Henk van Driel en Arie-Willem van der Plas. (foto Johan de Witte) In 2005 opereert Radio Holland onafhankelijk en wereldwijd met inmiddels 54 vestigingen en is het bedrijf marktleider in de maritieme sector. Onlosmakelijk aan de verkoop verbonden is het netwerk van dealers. Sales manager Arie- Willem van der Plas benadrukt: ’We hebben in eigen land, naast onze negen vestigingen, acht onmisbare dealers die het navigatie-, communicatie- en automatiseringsproduct verkopen en service en reparatie verlenen. Daarnaast is er een netwerk van eigen vestigingen en agenten langs de Europese vaarwegen die de scheepvaart on the spot service en ondersteuning garanderen. We sturen 25 servicepunten aan in het buitenland, waarmee we kunnen spreken van een fijnmazig netwerk.’ Erik van Boom, hoofd binnenvaart, vult aan: ‘Radio Holland investeert intensief in aandacht aan de dealers. Met deze agentschappen dekken we alle regio’s af. Regelmatig geven we hen trainingen over nieuwe producten en technologieën. Wij zijn van mening dat we als Radio Holland Binnenvaart niet alleen moeten acteren, maar als een groot netwerk. Als een klant belt voor advies of bij een storing, verwacht hij dat het product overal langs de Europese vaarwegen ondersteund wordt. Radio Holland vindt dat essentieel.’ Innovatief marktsegment De schaalvergroting in de binnenvaart en de ontwikkeling van elektronische techniek hebben de makers en gebruikers samen doen opgroeien. Met respect en een nostalgische knipoog naar het verleden is de bedrijfstak geprofessionaliseerd. Veel technische toepassingen komen uit de zeevaartsector. Radio Holland krijgt regelmatig vragen van gebruikers om praktische toepassingen voor navigatie technisch te realiseren. In samenwerking met scheepvaartondernemers zijn veel innovaties tot stand gebracht. Sales engineer Elza van Heerde: ‘De ontwikkeling van de nieuwe Radar Pilot 720 is hiervan een tastbaar bewijs. Het is een inland ECDIS-systeem met opnamemogelijkheid op een blackbox. Waterstanden, koers, diepgang, gegevens van (advertenties) Banken en Scheepsstoffering op Maat andere schepen et cetera zijn uitleesbaar. De opgenomen gegevens worden na 24 uur overschreven. Met de ingevoerde gegevens, waaronder de eigen diepgang, berekent het geavanceerde apparaat de meest efficiënte vaargeul in de rivier.’ Als de trossen worden losgegooid is een schip een klein onafhankelijk bedrijf. Niettemin zoeken moderne ondernemers naar partnerschap. Deze ontwikkeling staat dicht bij de bedrijfsvoering van rederijen en moderne binnenvaartondernemers. Aan boord en aan wal wil men ondersteuning op het servicevlak en minder zorgen over onderhoud. Bedrijven die een belang hebben in schepen sturen vanuit hun kantoor. De komende jaren zal de techniek aan boord aanzienlijk toenemen en complexer worden. De veiligheid in de scheepvaart zal nog verder groeien. Schepen gaan ook deel uitmaken van een groot netwerk. Aan wal worden hun positie, snelheid en dergelijke zichtbaar. De trend is uitlezing op afstand. Het elektronisch meldsysteem AIS (Automatic Indentification System) is in Oostenrijk vanaf 1 januari 2007 verplicht voor passagiersschepen en schepen met voor gevaarlijke stoffen. De Roemeense, Bulgaarse en Oekraïense schepen, die nog zijn uitgerust op het niveau van de vijftiger en zestiger jaren, zullen bij een aanpassing naar westers niveau een halve eeuw ontwikkeling moeten overslaan. Stijlvolle en gebruiksvriendelijke, moderne en eenvoudig in te bouwen apparatuur, uniform van kleur en dimensie: Radio Holland levert het in bijvoorbeeld Sigma- of Eco Lineuitvoering. Een groot deel van de nieuwbouwschepen kiest voor apparatuur van Radio Holland. Een nieuw product is een dokking-systeem; dat geeft de snelheid aan en de hoek waarmee het schip de wal nadert. Radio Zeeland is exclusief producent voor Radio Holland, dat ook wereldwijd distributeur is voor cameraproducent Orlaco. Radio Holland, in Rotterdam aan de Nieuwe Maas gevestigd, heeft zijn steiger als favoriet servicepunt. Dagelijks maken volgens servicecoördinator Henk van Driel vier à vijf schepen gebruik van deze mogelijkheid om snelle reparaties uit te voeren. ‘In de loop der jaren heb ik de evolutie vanaf steenkool en de eerste eenvoudige radar tot een zeer geavanceerde radar meegemaakt.’ Op de hoogte van de hoed en rand in de scheepvaart zegt hij: ’Ik heb het familiaire langzaam zien overgaan naar een zakelijke instelling aan boord van de schepen. En ook de veiligheid zien vergroten. Tijd betekent veel geld in de binnenvaart tegenwoordig. Als Radio Holland anticiperen we hierop met optimale service.’ Jasper van der Zwan, account manager in het binnenvaartteam van Radio Holland, dat op volle sterkte aan tafel zit, vertelt dat het bedrijf in Rotterdam twaalf medewerkers in de binnenvaartservice heeft. Landelijk zijn er 25 actief in het continuproces. Binnen Europa varieert het aantal technici dat zich met service aan de binnenvaart bezighoudt, van 45 tot vijftig. Bij het afgeven van onze bezoekersbadge aan de balie vergunt de uit nostalgie opgestelde originele marconistenapparatuur ons een blik in het verleden. Als contrast tussen toe en nu. Het is duidelijk: Radio Holland Netherlands is een bedrijf met mooie producten en heldere visie op de toekomst. Kijk voor meer informatie op internet: www.radioholland.nl. MS Caronia weggehaald bij failliete Roukema en Mulder Het motorschip Caronia van Gebr. Heuvelman Scheepvaartbedrijf is op 15 en 16 september van Roukema en Mulder in het Groningse Westerbroek weggesleept voor afbouw elders. Het schip was voor zo’n tachtig procent klaar, toen de werf failliet ging. Nu ligt het casca bij Havenbedrijf Ritsema in Hoogezand (voorheen de Damen Werf). Door Jan Johan ten Have De verplaatsing van het duizend ton zware casco zonder voorschip was geen sinecure. Specialist ALE Lastra uit Breda werd ingeschakeld. Met de grootst mogelijke zorgvuldigheid werd het schip in Westerbroek op een ponton gelegd om de volgende dag naar Hoogezand te worden verscheept. Daar moest het casco met even grote voorzichtigheid weer aan land worden gebracht. Het verplaatsen van het casco van wal naar ponton en weer terug nam vele uren in beslag. Het was een kwestie van goed ballasten van het ponton om te voorkomen dat de zaak scheef zou zakken – met alle gevolgen van dien. Hoewel de voormalige Roukema en Mulder-werf na het faillissement inmiddels een doorstart heeft gemaakt, was afbouw op die werf geen optie. Gebr. Heuvelman zocht een oplossing en vond die in de huur van een deel van het terrein van Havenbedrijf Ritsema. Daar wordt het schip in eigen beheer verder afgebouwd. Heuvelman verwacht dat de Caronia eind dit jaar te water wordt gelaten. GORDIJNEN TAPIJT VINYL BANKEN HERSTOFFERING Dijkje 1, Nieuwendijk T 0183 40 19 33 F 0183 40 38 37 www.degostofferingen.nl De Caronia ligt bijna op het ponton, het resultaat van een verplaatsingsoperatie die vele uren duurde. (foto André van Timmeren/Foto Groot Obbink Hoogezand)

Binnenvaartkrant