Views
5 years ago

2005-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • September
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 22 27 SEPTEMBER 2005 Voor al uw sloopwerkzaamheden SCHEEPSSLOPERIJ NEDERLAND B.V. Havenweg 1. Postbus 5234 3295 ZJ ʻs-Gravendeel Telefoon: 078-6736055 Autotel. 06-53199616 Voor alle reparaties boven de waterlijn moet u bij Visscher Scheepsreparatie BV zijn! Dealer van Volvo Penta Industrieweg 51b - 3361 HJ Sliedrecht Telefoon: 0184-496363, Fax: 0184-412432, Email: info@visscherscheepsrep.nl Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties o.a. Krohne, Brooks en Heinrichs 24 uur service, 7 dagen per week! Reigersingel 10 2922 GP Krimpen a/d IJssel Telefoon 0180 - 51 33 33 Autotelefoon : 06 - 53164125 Werkplaats 0180 - 55 17 31 of : 06 - 53561008 Fax 0180 - 51 55 33 SLECHTS €170,- EXCL. BTW kuipen & kolommen stuurhuizen rvs werkzaamheden roefdeuren Ontwikkeling, Ontwerp, Productie alu reparatie KLIMAATWERK Heinen & Hopman Engineering, het adres voor een zorgeloos binnenklimaat. Wat bij Heinen & Hopman op de tekentafel begint, eindigt met gegarandeerd maximaal comfort aan boord van uw schip. Van ventilatie tot air conditioning. Naast standaard oplossingen kunnen wij u ook maatwerk bieden voor schepen en jachten van 10 tot 100+ meter HEINEN & HOPMAN ROTTERDAM B.V. radarmasten Alubouw De Mooy BV Nieuwe Bosweg 4 3341 LH H.I. Ambacht Tel.: (078) 682 12 14 Fax: (078) 682 12 17 www.alubouwdemooy.nl Distributie, installatie, inbedrijfstelling DON’T SAIL WITHOUT US Tel,: (+31)180 411633 Fax: (+31)180 413631 E.: info@heinenhopman.nl Knoop in je oren: Ridderpoort Stand 931 Beurs Europort Maritime Van 1 november tot 5 november is het weer zo ver: dan wordt in Ahoy Rotterdam de Beurs Europort Maritime gehouden. Natuurlijk zijn wij van de partij. Want wij zijn specialist in het verzekeren van de binnenvaart. Onze medewerkers kennen de dagelijkse praktijk aan boord en spreken uw taal. Kom eens praten in stand 931. Als u onderstaande bon invult, leggen wij daar een gratis attentie voor u klaar: een Polo-shirt met uw scheepsnaam. Want wij weten dat u trots bent op uw schip! Gratis polo-shirt Ja, ik bestel een gratis Polo-shirt met mijn scheepsnaam. Ik kom dit tijdens Europort Maritime afhalen bij Ridderpoort stand 931 Scheepsnaam: Maat: S M L XL XXL Naam: m/v Installatie, onderhoud, revisie van alle merken scheepsdieselmotoren en keerkoppelingen, afbouw van nieuwbouw casco‚s, tevens alle voorkomende werkzaamheden aan elektrische en hydraulische installaties. MOTOREN INBOUWEN Bij MARKERINK in Lobith bent U aan het JUISTE adres! 24 uur service Vertrouwen Kwaliteit Officieel Wärtsilä - Deutz dealer Bijlandseweg 30, 6916 BJ Tolkamer, www.markerink.nl, info@markerink.nl, T: 0316-541041, F: 0316-542436 Iedere dag verloot Ridderpoort een weerstation t.w.v. € 300,- Geb. datum: Adres: Postcode: Plaats: E-mail: Mobiel: Ik wil graag 1 2 toegangskaart(en) voor Europort Maritime ontvangen. Stuur deze bon vóór 15 oktober 2005 in een ongefrankeerde envelop naar: Ridderpoort, Antwoordnummer 700 3330 VD Hendrik Ido Ambacht. R I D D E R P O O R T . E E N Z A A K V A N D O E N ! Postbus 365, 3340 AJ Hendrik Ido Ambacht, T 0180 411 000 E binnenvaartunit@ridderpoort.nl, www.ridderpoort.nl

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 23 Van Rousselt: arbeidsmoraal en liefde voor het vak Van Rousselt bvba-Probotec NV scheepsherstellingen is gevestigd aan kaai 29e in Antwerpen. Het bedrijf ging in 1974 van start met acht medewerkers, maar dat zijn er inmiddels 22. In doorsnee een jonge ploeg die kwaliteit zichtbaar maakt. Liefde voor het vak wordt gehonoreerd met vaste klanten. Niet vreemd dus dat er groei in het bedrijf zit. Door Johan de Witte De faciliteit van het reparatiebedrijf omvat twee stevendokken voor schroefherstellingen en dergelijke. In één volledig dok kunnen schepen tot zeventig meter worden drooggezet. Op de kaai beschikt Van Rousselt over een kraan en werkplaatsen die zijn voorzien van alle materiaal en gereedschappen die nodig zijn voor de reparatie-/inbouwsector. Schepen in originele staat laten Ecospeed beschermt de scheepshuid twintig jaar. Het verfsysteem bestaat uit twee lagen van hetzelfde product. Mechanische slijtage krijgt geen vat. IJsgang is niet van invloed. Aangroei vermindert. Rompweerstand reduceert met vijftien procent. Brandstofgebruik daalt. Subsea Industries geeft op Ecospeed 10 jaar garantie. Door Johan de Witte Subsea Industrie is gevestigd in Antwerpen. Het bedrijf richtte zich aanvankelijk op het ontwikkelen van onderwater schoonmaakapparatuur, waarmee het reeds 16 jaar wereldmarktleider is. Ervaring en research binnen Subsea Industrie hebben geleid tot Ecospeed. De coating is extreem duurzaam niet-giftig en is een uniek scheepshuid beschermingssysteem. Ecospeed is een vinylester met glasplaatjes, dat een zeer grote sterkte en slijtvastheid bewerkstelligt. De coating heeft een beschermend vermogen dat anodes vrijwel overbodig maakt. Het systeem wordt in twee lagen aangebracht en heeft een golvende oppervlakte waarmee de positieve weerstand van de ‘Haaienhuid’ wordt geïmiteerd. Ecospeed is door geheel Europa aan te brengen en is een Belgisch product van Subsea Industries. Onmiddellijk na het gritstralen van de scheepshuid wordt een De Vitalis werd ingrijpend verbouwd zonder het karakter van de sits geweld aan te doen. herleven is een liefhebberij van het bedrijf. Een schitterend bewijs hiervan is de motorspits Vitalis. De vraag van de opdrachtgever om het uiterlijk van de spits niet te wijzigen is ondanks de omvangrijke verbouwing van het schip prima gelukt. De spits heeft een facelift gekregen door een ingrijpende conservering. In het ruim is een vloer van beton aangebracht; in de zijden zijn scheepsramen geplaatst om voor voldoende licht te zorgen. Over het gehele ruim zijn houten frames aangebracht Ecospeed voor onderwater management Scheepsromp als de huid van een haai laag aangebracht die reeds na drie uur overschilderbaar is. De laatste laag wordt licht gepolijst, echter zonder de structuur van de ‘Haaienhuid’ weg te slijpen, waarmee plusminus vijftien procent weerstandvermindering bij een varend schip kan worden bereikt. In het Waterbouwkundig laboratorium in Borgerhout zijn hiertoe wetenschappelijke proeven verricht door de Hogere Zeevaartschool in Antwerpen en de Universiteit van Gent. Een 6 meter lange romp met glad oppervlak, onderhevig aan een bepaalde stroomsnelheid, in vergelijking met eenzelfde oppervlakte met de Ecospeed Haaienhuid structuur, toonde de wetenschappers: met Ecospeed 15 procent vermindering van weerstand. De 25 jaar oude Loodsboot 1 van het Vlaamse Loodswezen is een praktisch voorbeeld over duurzaamheid van het product: na drie jaar uit het water in het dok gebruikte men als herstelhoeveelheid op circa 1300 M2 oppervlakte één liter verf! Kristof Adam, Sales manager van Subsea Industries benadrukt ‘dat de verf overschilderbaar is en hechting optimaal blijft’. Met betrekking tot rompweerstand en brandstof besparing zegt Kristof: ‘De binnenvaart heeft een positiever weerstandplaatje dan de zeevaart, omdat de invloed van de rompweerstand van binnenschepen groter is dan de golfweerstand.’ Indien Ecospeed wordt aangebracht zou dit in de praktijk vertaald kunnen worden in: vijftien procent minder weerstand, dat overeen komt met minimaal zeven procent brandstofbesparing. De brandstofbesparing is een gegeven waarmee de aanvraag van subsidie binnen bereik komt. Subsidie wordt gegeven op vermindering van brandstof per vervoerde ton/kilometer, via gewichtbesparing, uitstoot etcetera. Ecospeed loont de moeite van een rekensom. Website: www.subind.net Ecospeed onder de waterline: zo blank als de buik van een vis. Ecospeed geeft alg of mossel geen kans. Koppengooien brengt 1.500 euro op Tijdens de Open Scheepvaartdagen konden jonge bezoekertjes ballen gooien naar blikjes met foto’s van de hoofden van sponsors. De sponsors brachten zo 1.500 euro bij elkaar ten bate van vzw De Schroef, die de kinderopvang tijdens de beurs verzorgde. Expertisebureau Techmar werd het meest bekogeld. Als tweede sponsor kreeg Van Stappen Bunkering het zwaar te verduren. Fortis Marine Insurance stond op de derde plaats van koppen die ballen moesten incasseren. Deze sponsors droegen bij aan de ondersteuning van vzw De Schroef. Een en ander vond plaats buiten bij het ms Cingaro. Dat gaf zaterdagavond wel wat problemen, ook bij het terras dat door sleepagente Lisette ter Wee van Broeckaert-De Koning bvba was georganiseerd. Lisette: ‘Antwerpen gaf zaterdagavond rampenfase 2 door en wij stonden buiten de tenten vast te houden.’ Ze is blij met hoe het is gelopen tijdens de dagen. ‘Er zijn zeker 200 gooiers van ballen geweest en veel bedrijven vroegen nu al of ze volgend jaar ook mee kunnen sponsoren. Maar wij hopen natuurlijk dat de Open Scheepvaartdagen volgend jaar weer aan het water worden gehouden.’ Dat is maar de vraag, want op de plaats waar het de afgelopen twintig jaar was – het Kattendijkdok – worden appartementen neergezet. Een voor de brandwerende betimmering. Onder de luikenkap is voor isolatie gezorgd. Van de inrichting maakt een fantastisch keukenequipement deel uit, waarmee een bijzondere kookstudio (la Coquerie) is gecreëerd. Volgens Peter Janssens en Emiel Lemmens, de zaakvoerders van Van Rousselt-Probotec, was de verbouwing van Flamea ging in 1993 van start met twaalf bedrijven die gespecialiseerd waren in ocean going shipping. In oorspronkelijke vorm groeide de organisatie uit naar dertig leden. Als bijkomende markt is de binnenvaart verantwoordelijk voor een sterk stijgend ledental. Inmiddels hebben zich twintig binnenvaartgerichte bedrijven aangesloten. Een niet onbelangrijk aantal bedrijven richt zich met zijn producten of diensten op zowel zee- als binnenvaart. Flamea Binnenvaart & Short Sea Shipping was eerder deze maand met een onmogelijk te missen stand van 280 m2 op de Open Scheepvaart Dagen in Antwerpen aanwezig. Door Johan de Witte Flamea staat voor Flanders Maritime Equipment Association. De organisatie is een initiatief van voorzitter Aimé Bijnens. Hij is in België al 35 jaar actief in het maritieme milieu als directeur van Alfa Laval, een in de scheepvaart zeer bekende Zweedse multinational en wereldmarktleider op het gebied van de behandeling van brandstof en smeerolie. Als commercieel directeur kwam Bijnens veel in contact met gelijkgestemden die van oordeel waren dat bedrijven meer konden samenwerken. Het resultaat: Flamea, gericht 27 SEPTEMBER 2005 de Vitalis een geslaagde job met interessante aspecten. De nadruk is gelegd op veiligheid en de normen van de brandweer. ‘We hebben de Vitalis volledig afgebouwd. Onze mensen werken in vertrouwen en staan achter hun werk.’ Het succes van de firma ligt besloten in de arbeidsmoraal bij Van Rousselt-Probotec: ’Ieder moet zich er goed bij voelen.’ In het ruim is een bijzondere kookstudio gebouwd. Spraakmakende samenwerking zorgt voor groeiend ledental Flamea nieuwe locatie in de Antwerpse haven is nog niet bekend. Lisette ter Wee heeft wel een suggestie: ‘Het Aziadok. Daar is een parkeerterrein voor vrachtauto’s en daar kan een terrein in L-vorm vrijgemaakt worden dat net zo groot is als waar we nu gebruik van maken. Het zou mooi zijn, want het valt volgend jaar samen met de Tall Ships Race en hopelijk ook de eerste Antwerpse Sleepvaartdagen op 18, 19 en 20 augustus.’ Een brochure van Flamea symboliseert het toenemende belang van de op de binnenvaart gerichte leden. op elke windstreek met uitstraling naar de sector. Een positieve uitwerking van de groep is merkbaar in de manier waarop met ISPS voor veiligheid in de haven en op de terminals wordt omgegaan in Antwerpen. Flamea is als gesprekspartner van de overheid opgetreden met als doel de toegang tot de terminals voor haar leden en de medewerkers van bedrijven zo vlot en efficiënt mogelijk te houden. Zodanig dat er geen tijd verloren gaat door administratie en plichtplegingen. Hieruit voortgekomen is de Alfa-pas, die zonder diplomatie en investering van veel Flamea-tijd niet gerealiseerd had kunnen worden. De groep organiseert tal van activiteiten. Flamea zorgt bij de Open Scheepvaart Dagen bijvoorbeeld voor de inrichting van de stand, waardoor de leden geen tijd verliezen met besprekingen, catering en organisatie. De binnenvaart, een industrietak die zich meer en meer profileert en groeit in ledental, draagt in belangrijke mate bij aan het succes van Flamea. De signalen die bezoekers aan de standhouders op de beurs afgaven, zijn verrassend positief; evenals de feedback van de leden. Met de bedrijfsdisciplines van de Flamea-leden kan elke vraag uit het bedrijfsleven en de vervoerswereld worden beantwoord.

Binnenvaartkrant