DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 20 27 SEPTEMBER 2005 SPEEDHEAT ROTTERDAM ¨ELEKTRISCHE¨ VLOERVERWARMING TEL.: 010-292 74 36 • FAX: 010-292 74 37 NEDERLAND B.V. Voor alle soorten lieren en kluizen DEN BOER GELASTE SCHEEPSSCHROEVEN - sterk en veerkrachtig - licht in gewicht - hoogwaardig lassen - gemakkelijk te repareren - nauwkeurig uitgebalanceerd ing. J.W den Boer Noord 41A Krimpen a.d Lek Gespecialiseerd in: • BINNENVAART • VISSERIJ • ZEEVAART • BAGGERIJ tel. 0164-680097 fax 0164-681971 www.lemans-nederland.nl Tevens voor: • rollenkluis • verhaalrol • panama kluizen • blokken en schijven • fairleads • verhuur van lieren Tel. 0180 - 512264 b.g.g. 010 - 4820093 VOOR : RiBrandy Brandbeveiliging N.C.P. erkend REOB onderhoudsbedrijf Verkoop en keuring van brandblusmaterialen Keuring aan boord, Incl. certificaat SI Prijs brandblusser € 6,50 excl. BTW U belt en wij komen. Werkendam 0183-678030 Mobiel 06-22248335 • alle onderhoudswerkzaamheden • alle scheepsreparaties • verlengingen / inkortingen • hellingdok tot 60 meter Veerweg 59A - H.I. Ambacht Tel. 078-6812551, b.g.g. 078-6822742, Fax 078-6821446 w.buitendijk@scheepswerfhetanker.nl - www.scheepswerfhetanker.nl • KRAANSCHIP VOOR OVERSLAG EN BERGING • TRILAPPARATUUR VOOR ZETTEN EN TREKKEN VAN DAMWAND OF PALEN • VERHUUR VAN PONTONS • SLEEPBOTEN VAN 250 - 700 - 1150 PK • DRIJVENDE BOK • DUIKERS Burg. von Geusauweg 36 4191 KW Geldermalsen E-mail: info@bsttiel.nl Telf. 0345-580501 Fax 0345-580528 Mobiel 06-54924649 internet www.bsttiel.nl TE KOOP cementspits bj '64 met vast werk, nautisch compleet. €70.000,- Info: 0032-477507190 TE KOOP dekschuit 23.70m langx5.52m breed. Vraagprijs € 9.500. Scheepssloperij Van der Gucht Hoboken (B). Tel. 0032-3-830 62 11 GEVRAAGD stuurman binnenl. cont. vrt. 14/7, lnotk. Tel. 06-50671597 MEDISCHE KEURINGEN: Zee- en Binnenvaart. Regio Zwijndrecht. www.walle.lus.praktijkinfo.nl Tel. 078-6202777 TE KOOP Sleepboot (ex bunkerschip) 21.7x5.1x1.3m, Deutz SA8M51 (defect), Onan 17 KvA, centrale verwarming ACV, nieuw geïsoleerd en betimmerd, €40.000 (ref 19350) Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl • vermogens van 5 tot 60 kVA op voorraad • snelle service • lage inbouwprijzen • levering van alle onderdelen BARTH AGGREGATEN ‘s-GRAVENDEEL TEL. 078-673 37 99 FAX 078-673 27 26 aggregaten@barth.nl AGGREGATEN Airconditioning van Airconomics, de professionele installateur (STEK erkend), ook voor overdruk- en luchtfilteringsystemen aan boord van uw schip. Bel 0180-464648 voor vrijblijvende informatie en een scherpe aanbieding! SNELLE MONTAGE, EVENTUEEL TIJDENS DE VAART. DE SCHANS 32, 2983 GT RIDDERKERK, TEL. 0180-464648 - FAX 0180-464883 Scheepsnieuwbouw & Reparatie KMD motoren met CCR Certificaat KMD motoren mit ZKR Zertifikat Hoofdmotor, Boegschroefmotor, Generatormotor, en Pompmotor KMD WS op basis DAF motor 300 tot 400 pk* € 10.500,- KMD WS op basis DAF motor 430 pk* € 11.250,- * Afhankelijk van toepassing: -Prijzen excl. BTW. -Garantie 2jaar mits onderhoud aantoonbaar is. KMD S14 op basis Scania motor V8 350 tot 450 pk* € 13.500,- Gereviseerde motoren leverbaar met CCR-certificaat AFDELING MOTOREN TECHNIEK Revisie van alle typen dieselmotoren, Brandstofpompen, verstuivers, startmotoren en dynamo’s Krukasslijpen, cilinders uitslijpen, cylinderkoppen reviseren. Levering inbouwmotoren, o.a. SCANIA, DAF, VOLVO en MERCEDES A. Huismanstraat 5, NL-Staphorst Tel. +31(0)522/46 14 35 - Fax.: +31(0)522/46 20 60 Priv.: +31(0) 522/26 14 74 internet : http://www.ktbkoning.nl Te Koop: compacte oliebad draadankerliertjes 220-380 V, vrijloop en vang, 48 mtr staaldraad, ankergewicht tot 800 kg, evt. te plaatsen aan boord Inl. Tinnemans: 0475-461833 OOK ANDERE MODELLEN MOGELIJK • Betimmeringen van stuurhutten, roeven, Ambachtsweg 18-32 keukens, badkamers. Postbus 54 8060 AB Hasselt • Eigen kade voor schepen tot 86 meter Tel.: (038) - 477 21 87 • Vervangende woonruimte beschikbaar Fax: (038) - 477 26 74 Voor meer info + foto’s: www.admiraalbv.com ADVERTEREN? BEL 0104140060 SLIEDRECHT TRACTIE BATTERIJ 24 VOLT V.A. € 1.125,- excl 4 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR 120 AMP € 75,- excl 200 AMP € 115,- excl 230 AMP € 135,- excl 2 JAAR GARANTIE ALLE TYPE LEVERBAAR GRATIS BEZORGING HEEL NEDERLAND EN IN ANTWERPEN Bel voor de laagste prijzen: 0184-425310 www.scheepsaccus.nl - overdekte nieuwbouw - reparatie- en afbouwkades - 2 schroevendokken - haven direct aan toegankelijk vaarwater Scheepswerf Jac. den Breejen b.v. Havenstraat 7, Postbus 528, 3370 BA Hardinxveld-Giessendam telefoon: 0184-676140, fax: 0184-676160 info@breejen-shipyard.nl www.breejen-shipyard.nl Direktkauf per Internet von rumänisches Fabrik Ankerwinden, Zurrwinden, Anker, Ketten, Rollen, Klampen, Decksausrüstung aus Stahl gestrichen oder verzinkt, etc. Anfragen bitte an SC LORITEX SRL Galati Email: loritexgalati@aol.com, Fax: +49403603922759 Inkoop - Verkoop Scheepsmotoren VOLVO, DAF, SCANIA Tevens revisie en onderdelen, div. keerkoppelingen, gereviseerde en gebruikte motoren in voorraad. GEBR. BOS Oostmaat 13 - Bunschoten/Spakenburg Tel. 033 - 298 14 05, Fax 033 - 298 51 08 Transafe Noordeinde 176 3341 LW Hendrik-Ido-Ambacht T 078-6824300 F 078-6824329 E info@transafe.info W www.transafe.info Macel Kind: 06-54326502 • veiligheidsadviseur • kwaliteitssystemen • trainingen • arbozaken Gespecialiseerd in veiligheidsadvies
DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 21 Zandleven Coatings biedt met Transocean compleet aanbod in scheepvaartcoatings Het zijn twee bekende namen in de wereld van de verven: Zandleven Coatings en Transocean Coatings. De partijen werken sinds vorig jaar samen. Dat betekent voor het Leeuwarder familiebedrijf Zandleven voor het eerst in het 135-jarig bestaan uitgebreide internationale samenwerking. En het wereldwijd opererende Transocean werkt maar wat graag samen met Zandleven, dat prat gaat op supersnelle levering van betaalbare en kwalitatief hoogwaardige coatings. Een bedrijf, bovendien, dat graag met twee benen op de grond en dicht bij de klant staat. Door Jan Johan ten Have De verffabriek van Zandleven Coatings staat in hartje Leeuwarden. Het is geen secretaresse, maar directeur Waling Dijkstra (de vierde generatie Dijkstra aan het roer van het bedrijf) zelf die de verslaggever komt begroeten. Het gebeurt allerhartelijkst, met een welgemeende lach en een stevige handdruk. En tijdens de rondleiding blijkt het personeel al even joviaal: zonder uitzondering begroeten zij de onbekende gast met het schrijfblok vriendelijk. Het is allerminst geforceerd. Zo wordt er in Leeuwarden geleefd en gewerkt. En zo ook worden er zaken gedaan. De klant is er nog koning; de accountant is er nog boekhouder. De sfeer mag dan gemoedelijk zijn, het bedrijf is allerminst ambachtelijk. Sterker nog, er worden op bijzonder vooruitstrevende wijze coatings gemaakt, van oudsher protective coatings Regen liep als een rode draad door het afgelopen dragrace seizoen. Regelmatig kwamen kwalificatie- en eliminatieronden te vervallen en werden wedstrijden afgelast. Ook het, voornamelijk door de aan de binnenvaart gerelateerde bedrijven gesponsorde Pro Dutch Racingteam van tankerkapitein Robert Joosten had veel last van de overvloedige regenval. Het seizoen eindigde sowieso in mineur, want de regerend kampioen uit Zwijndrecht dook tijdens de Dutch Finals in Drachten met 0,003 seconden (!) onder de klasse-index en verspeelde daardoor zijn Nederlandse titel aan de Duitser Lothar Feidt. Door Jan Hoek Pro Dutch Racing had zich uiteraard meer voorgesteld van het seizoen, maar zoals een tegenstander tijdens de totaal verregende European Finals in het Engelse Santa Pod zei: nobody can beat the weather. Voor het Pro Dutch Racingteam is het seizoen 2005 ten einde, maar de besprekingen over het komende seizoen zijn al in volle gang. Joosten vertelt over de plannen: ‘We zijn met ons team begonnen in de Super Gass-klasse en zijn Directeur Waling Dijkstra van Zandleven Coatings is blij met de samenwerking met Transocean Coatings. (foto Jan Johan ten Have) en sinds 1998 ook poedercoatings. En sinds vorig jaar brengt Zandleven onder de naam Transocean Coatings een compleet assortiment coatings voor de (inter)nationale scheepvaart en offshore-industrie op de markt. Ook voor de binnenvaart biedt Zandleven onder de naam Transocean Coatings alle benodigde verven en coatings. Het is voor Zandleven beslist niet de eerste kennismaking met de scheepvaart; ook onder de naam Zandleven Coatings werden er al diverse dekverven, epoxy’s en polyurethanen op de markt gebracht. Maar sinds de samenwerking met Transocean Coatings is het assortiment voor de scheepvaart aanzienlijk uitgebreid. Er wordt nu een compleet assortiment geboden, waarbij de uitbreiding met onderwaterverven voor alle soorten schepen misschien nog wel de meest opvallende uitbreiding is. Productie op bestelling Een van de sterke punten van Zandleven Coatings is de razendsnelle levering. Vandaag besteld betekent uiterlijk morgen om 12.00 uur geleverd. Er wordt vrijwel geen enkel product uit voorraad geleverd; alles wordt op bestelling gemaakt. Om dat te kunnen, beschikt Zandleven over een enorme productiecapaciteit, de modernste apparatuur en software en een strakke organisatie. Door de productie op bestelling hoeft Zandleven bijna niet over voorraden te beschikken. Dat scheelt behoorlijk in de kosten. Ook is de organisatie plat, waardoor er weinig overheadkosten zijn. Deze – en andere – besparingen op Dragracer wil overstappen naar de snelste Pro Modified-klasse Nipt verlies Robert Joosten een paar jaar geleden doorgegroeid naar de hogere Super- Comp-klasse. Komend jaar willen we de overstap maken naar de snelste doorslammers, de Pro Modfied-klasse. We zijn momenteel in gesprek met een aantal sponsors en verwachten op zeer korte termijn met positief nieuws te kunnen komen. Tijdens de NitrOlympixx op de bekende Grand Prix-piste van Hockenheim kreeg ik van de Engelsman Danny Cockerill, die uitkomt in de Pro Modified-klasse, de uitnodiging om bij het warmdraaien van zijn 2000 pk sterke Chevrolet BelAir plaats te nemen in die bolide. Het is tekenend voor de sfeer bij het Dragracen en voor mij een indrukwekkende ervaring.’ Ook een groot aantal sponsors van het Pro Dutch Racingteam kreeg de nodige informatie en uitleg, want Hockenheim is traditiegetrouw de gelegenheid voor Joosten om de sponsors nader met zijn team en het dragracen kennis te laten maken. Dit jaar waren de genodigden zelfs het hele weekend in augustus te gast bij Pro Dutch Racing. In sportief opzicht leek er in Duitsland in eerste instantie geen vuiltje en na drie kwalificatieruns stond Joosten op een keurige perspectief biedende derde positie. Helaas regende het op zondagochtend en slaagde de organisatie er niet in de baan op tijd droog te krijgen. Daardoor kwamen de eliminaties te vervallen en hadden de ruim zestig genodigden ruimschoots de tijd nader kennis te maken met de plannen van het team voor volgend seizoen. In het weekend van 27 en 28 augustus vond in Drachten de laatste wedstrijd van het Nederlands kampioenschap plaats. Tijdens de Dutch Finals legde Joosten beslag op de tweede plaats in het Nederlands kampioenschap. Ondanks dit fraaie resultaat heerste er bij het ambitieuze Pro Dutch Racingteam een bedrukte stemming. ‘In de finale had ik de Duitser Feidt in mijn zak en ging als eerste Robert Joosten is licht teleurgesteld. (Foto Jan Hoek) over de finish, maar dook met 0,003 seconden onder de index. Met een dergelijk klein verschil laat je dan de titel liggen en dat is heel erg jammer,’ aldus een nog steeds teleurgestelde Joosten. Van 8 tot en met 11 september werd op het seizoen op de beroemde Engelse strip in Santa Pod met de European Marine and Industrial applications (advertenties) 27 SEPTEMBER 2005 de productiekosten merkt de afnemer ook in de portemonnee. Zandleven Coatings bestaat uit twee fabrieken. In Duitsland worden namelijk poedercoatings geproduceerd die onder de naam Ganzlin Coatings worden verkocht. In de Leeuwarder fabriek staat altijd een enorme voorraad basiscoating klaar. Met een laatste machinale bewerking wordt het gewenste product van de gewenst kleur gemaakt. De moderne apparatuur kan razendsnel overschakelen tussen producten en kleuren. Waar Zandleven in 1869 in Zaandam begon met tubetjes verf, bestaat Transocean Coatings nog niet half zo lang. Maar toch ook alweer bijna een halve eeuw. In die tijd heeft dit bedrijf zich ontwikkeld tot een van de internationale marktleiders van scheepvaartcoatings. Waar een zeeschip ook in een haven terechtkomt, er kan Transocean worden geleverd. De productie vindt plaats door twintig aangesloten, maar zelfstandige fabrieken, gevestigd in alle werelddelen. ‘Een bedrijf dat in marine-coatings actief is, heeft een wereldwijd netwerk nodig,’ legt Dijkstra uit. De aansluiting van Zandleven bij Transocean biedt voor beide partijen veel voordelen. ‘Voor een bedrijf van ons formaat betekent dit dat wij kunnen beschikken over knowhow en recepten die wij als kleine partij op deze markt nooit hadden gekregen. Ook is de technische uitwisseling tussen bij Transocean aangesloten fabrieken over de hele wereld erg belangrijk. Elke fabriek heeft zijn eigen specialiteit. De fabriek in Dubai is bijvoorbeeld gespecialiseerd in brandwerende coatings. Door die informatie-uitwisseling lopen wij voorop in ontwikkelingen.’ Ook Transocean Coatings is content met het binnenhalen van Zandleven Coatings. Het hoofdkantoor van Transocean is gevestigd in Rotterdam. Een eigen laboratorium is daar echter niet gevestigd. De organisatie wilde daarom graag in zee met een Nederlandse fabriek die wel over een eigen laboratorium beschikt. Zandleven had dat te bieden. In het lab van Zandleven werken de laboranten van Zandleven en Transocean nu gebroederlijk naast elkaar Vanwege de aansluiting bij de Transocean Association moest er bij Zandleven vorig jaar heel wat gebeuren. Zo heeft het bedrijf maar liefst vijftig nieuwe producten op de markt gebracht. Dat is er gemiddeld eentje per week. ‘Wij krijgen wel allerlei recepten via Transocean, maar sommige ingredienten, die bijvoorbeeld in Azië gangbaar zijn, kunnen wij hier niet bemachtigen. Bovendien moeten wij voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving, onder meer op het gebied van milieu. Daardoor zijn niet alle elders ontwikkelde recepten hier direct bruikbaar.’ Door alle ontwikkelingen is de binnenvaart een nog interessanter markt geworden voor Zandleven Coatings. Dijkstra: ‘Wij leveren voor zowel nieuwbouw als onderhoud van binnenvaartschepen, hoeveelheden van tien tot wel veertigduizend liter. Wij leveren de hele range, snel en betaalbaar.’ Finals afgesloten. In plaats van het dragracen stond het weekend echter vooral in het teken van ‘het hoofd boven water houden’. De ene wolkbreuk na de andere veranderde grote delen van het pitsterrein in een zwembad. En op het laagste punt stond… het Pro Dutch Racing-team. Hoewel de Chevrolet S10 op de luchtkrikken stond, reikte het water tot aan de banden. Toen het vervolgens zondagochtend weer regende en de voorspellingen niet veel beter waren, besloot het team voortijdig huiswaarts te keren. De seizoenafsluiting viel zowel letterlijk als figuurlijk in het water. Tijd om te rusten is er niet, want met de geplande overstap naar de Pro Modified-klasse moet er in alle opzichten veel werk worden verricht; van een winterpauze is voor Pro Dutch Racing dan ook geen sprake. MTU Detroit Diesel Benelux Tel. 078 - 639 57 77 / info@mtudd-benelux.com
Loading...
Loading...
Loading...
De Binnenvaartkrant is hét vakblad met het grootste bereik in Rijn- & binnenvaart, passagiersvaart, recreatievaart, visserij en dredging. De oplage van 23.000 exemplaren ligt op circa 650 plaatsen in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk binnen het bereik van opvarenden van binnenvaartschepen.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl