Views
5 years ago

2005-20

  • Text
  • Binnenvaart
  • Jaar
  • September
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Pagina
  • Rotterdam
  • Binnenvaartkrant
  • Schip
  • Twee

DE BINNENVAARTKRANT

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 2 27 SEPTEMBER 2005 COLOFON De Binnenvaartkrant is een vakblad voor de Rijn- en Binnenvaart met een oplage van 30.000 exemplaren, verspreid in Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk, op plaatsen waar ze binnen bereik liggen van opvarenden van binnenvaartschepen. Verantwoordelijke uitgever: Riomar BV Adres redactie en acquisitie: Bezoekadres: Pr. Hendrikkade 12e, 3071 KB Rotterdam Postadres: Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam T 010 - 414 00 60 F 010 - 414 02 12 service@binnenvaartkrant.nl www.binnenvaartkrant.nl Acquisitie: Tineke Leeuwestein Fokko van der Werf Patricia Kleinstra Secretariaat: Karin Hell Marie-Louise Hell Redactie: Martin Dekker (hoofd -/eindredacteur) M 06-50645515 emdee@tiscali.nl Michèl Gonlag (verv. hoofd -/eindredacteur) M 06-53244445 michel@gonlag.nl Eckhard-Herbert Arndt (Noord– en Oost-Duitsland) T +49-4173512170 F +49-41735009070 arndt.redaktionsbuero@t-online.de Jo Bindels (Limburg) T 0475-468246 F 0475-468247 jobindels@home.nl Harry van Eeuwijk (Oost-Nederland) T 024-3584468 F 024-3584468 h.eeuwijk@hetnet.nl Dorothé van Geemert (Noord-Holland) T 020-4215917 d.vangeemert@wanadoo.nl Jan Johan ten Have (Noord-Nederland) T 0599-331445 F 0599-331534 info@tenhavetekst.nl Willem den Heijer (Visserij) T 070-3597465 wdenheijervis@freeler.nl Jan Hoek (Brabant en Drechtsteden) T 0162-521303 M 06-25041629 jan.hoek@planet.nl Sarah de Preter (Duitsland en België) T +31(0)6-22701893 spreter@chello.nl Cor Spek (Rotterdam en Drechtsteden) T 0184-425245 F 0184-425246 binnenvaartkrant@tekstatelier.nl Johan de Witte T 078-6196761 F 078-6198002 M 0653-451318 b.dewitte@chello.nl Lay-out: Bitfactory, Rotterdam Danny Gruteke Shu Ming Tong Druk: PCM Grafische Bedrijven, Amsterdam Verspreidingspunten: U kunt onze verspreidpunten vinden op onze site; www.binnenvaartkrant.nl Abonnement: Nederland: € 20,50 (incl. 6% btw) per jaar Europa: € 60,00 (incl. 6% btw) per jaar 26 nummers Abonnementen worden automatisch verlengd. Opzeggen dient schriftelijk en uiterlijk twee maanden voor het aflopen van het jaarabonnement. Advertenties worden geplaatst volgens onze leveringsvoorwaarden, gedeponeerd bij de K.v.K. te Rotterdam onder nr. 24241388. Wij zijn niet verantwoordelijk voor eventuele fouten in de geplaatste advertentie bij telefonisch doorgegeven teksten. Tevens dragen wij niet de verantwoording voor foutieve of onvolledige informatie vermeld in de leverancierslijsten. MR M.A. VAN ROTTERDAM Poststraat 32 4301 AD Zierikzee Tel.: 0111-450445 Fax.: 0111-450446 Specialist vervoersrecht GEVRAAGD Postzegels mbt afbeeldingen v/d binnenvaart (ook van buitenlandse afbeeldingen), aanbiedingen naar buro van dit blad onder nr.200004 Let op! Superkleine "DRAADLOZE TELEFOON" voor op het schip, loods, wal enz. div. mod., bereik 500m tot wel 5 km! Info: 0622-416888 of 0164-241707 Ook 's avonds en in het weekend! TE KOOP GEVRAAGD dieselaggregaten, defect geen probleem, contante betaling. Aanbiedingen: 0654-203350 Handels-ond. Eggo Verwer in Vollenhove. HEEFT U VEEL VERFWERK. Ervaren scheepsschilder voor binnen en buiten werk op alle schepen. Allround medewerker voor nieuwbouw projecten. 078-6106798/0653-135007 OOK VERF LEVERANTIES TEGEN INTERESSANTE PRIJZEN. TE KOOP originele A'damse sleepboot (stadsreiniging) 1960, 14.63x3.66m, DAF DK1160, SI 2008. Tel.023-5322828 mob. 06-55848263 WWW.XXL-EXTREME.NL ... kleding voor mannen met een maatje meer. GEVRAAGD deksman aan boord mps Moezel Star tel. 06-41974093 TE KOOP recreatievaartuig-woonboot 17.80x3.88x1.70m, 165 pk GM, T.E.A.B. Tel. 078-6121246 of 0655-195004 CAPTAIN'S CABIN origineel scheepsantiek, scheepsmodellen enz. Schoolweg 1, 4531 CA Terneuzen. Tel. 06-22247649 Fax: 0115-695309 BIEDT ZICH AAN ... matroos-stuurman Tel. 06-13017601 ACCU’S VARTA 230 Amp. 96801 pr. op aanvr. DAVECO 120 Amp. € 75 150 Amp. € 95 200 Amp. € 115 230 Amp. € 135 450 Amp. • 6V € 180 Excl. BTW - 2 jaar garantie TRAKTIEBATTERIJEN 490 Amp. • 24V € 1125 590 Amp. • 24V € 1275 690 Amp. • 24V € 1495 790 Amp. • 24V € 1695 890 Amp. • 24V € 1925 1020 Amp. • 24V € 2095 1120 Amp. • 24V € 2295 exclusief BTW 4 jaar garantie Bezorging door geheel Nederland en in Antwerpen DAVECO Leeghwaterstraat 19 4251 LM Werkendam Tel. 0183-501016 www.daveco.nl PERSONEEL & DIENSTVERLENING Wij bieden Rijn- en binnenvaartpersoneel, van deksman tm kapitein, ook loods-kapiteinen met Donau-patent. Tel. (0031)-(0)622-424148 of (0031)-(0)10-4834046 TE KOOP luxe motor CELIA 56x6.50x2.42m, 546t, bwj 1930 bij Paans, Rode Vaart 300 pk Brons GB bouwjaar 1958, Weka boegschroef 240 pk DAF, cv 220/380. Prijs notk. Tel. 06-23706262 NOZ GEVRAAGD matroos/LL matroos op mvs 2400 ton, int. vaart, l.n.o.t.k., zondag niet varen. 0653-596176 0049-151-14248281 GEMOTIVEERDE SCHIPPER... met patent tot Mannheim, radar, ADNR, zoekt mvs min. 80m of groter. Reacties: brief onder nr. 20051801 naar het bureau van dit blad. TE KOOP ms Diligentia bj 1960, 905 ton, 360 pk MAK, 70x7.28x2.60m, 1450m 3 , schuifl, 3 slk, autokr, kopschr, S.I. t/m 2009, prijs n.o.t.k. Evt. medefinanciering mog. Tel. 0651-415330 GEVRAAGD stuurman met of zonder patent, 2 wkn op/af, loon n.o.t.k. Reis en kost vrij. Op ms Vigilia. Tel. 0654-305456 BIEDT ZICH AAN... volmatroos, binnenvaart, 10 dgn op/af of 1 wk op/ af. Leeftijd 38 jr., woonpl. IJlst. 06-51770885 GEVRAAGD matrozen op DB Joson, 1mnd op, 1mnd af, cao loon. TEl.0049-1716097610 GEZOCHT matroos, 14 op/14 af met tankerervaring. Tel.0653-154635 of 0610-562552 GEVRAAGD stuurman met Rijnpatent voor mts Mezzoforte, systeem 14/14. Tel. 0475-466430 GEVRAAGD ponton ca. 20x4 mtr, max holte 1.50 mtr. E-mail: info@vanlaarships. com tel. 0628-865296 GEMOTIVEERDE STUURMAN... zoekt per direct werk, ibv dienstboekje en ADNR. Liefst 14 op, 14 af. Tel. 0638-218610 JOB GESUCHT ! junge 26 mit Tankererfahrung auf Rhein und Motorenkenntnis suche Arbeit als Decksmann. Tel.0040-727536113 ADVERTEREN OP EEN SCHIP? www.varendereclame.nl TE KOOP OF TE HUUR diverse pontons 50x19m, 35x13.5m, 32x10m, 70x9.50m Tel.078-6126932 of 0654-794036 VLAGGENVERZAMELAAR ZOEKT ... oude rederijvlaggen: DAMKO S&B Dortmund Vdriel Naturel v Dam Neska Imog Wtag Elbia PTG Niedersachsen WTAG Westfalia Kroonvlag Rhenus Tendel. 0653-688296 EXPERIMENT ... op binnenvaartschepen. Varend Bed and Breakfast. Info@pleziervaartje.nl GEVRAAGD scheepvaartboeken o.a. maatschappij, techniek. Ook zoeken wij scheepscuriosa o.a. lampen, log kompas e.d. www.neptunusboek.nl tel. 0113-548606 TE KOOP ms Aldemarin 67x7.04, 733t, Cummins 500 pk bj 2000, st. in pr. verl., fin. mog. tel. 0653-929767 0032-478276102 0049-1716052267 VOL MATROOS MET ADNR BASIS... 5 jaar ervaring, zoekt werk, liefst 14/14. Info: 06-27012498 GEVRAAGD stuurman/matroos op sleep-duwboot, vaargebied omgeving Dordt-Rotterdam. Loon CAO. Woonachtig omgeving Dordrecht. Tel. 06-53624624 TE KOOP z.g.a.n. 4k eengezinswoning IJsselmonde nabij water €230.000,- op eigen grond. Oplevering medio 2006. Tel. 010-4824974 of brief onder nr. 20052001 SCHIPPER ZOEKT SCHIP ... in huur of huurkoop evt. ook buitenlandse vlag. Reacties: brief onder nr. 20051901 naar het buro v/d blad. ALLEENSTAANDE MAN ... 37j. met kind zoekt vrouw die ook varen wil +/- 35j. Kind geen bezwaar. Met foto is antwoord/bvd. Bvk regio Noorden. Reacties: brief onder nr. 20052002 aan het bureau v/d blad. SCHEEPSBEL GRAVEREN? Zie www.degraveur.nl TE KOOP Caterpillar motoren en onderdelen. Tevens revisie tot 500 pk. Tel. 0570-531077 www.scheepsmotorrevisie.nl (adres voor Cat 3208 motoren) MATROOS ZOEKT AFLOSWERK duw- en tankerervaring, taal D-NL 0049-1731771300 TE KOOP Westlander 60 pk, Lyland gerev., 1slp 2 pr sl bank, kk, wc, LxBxH:15x2.70x2.40, nieuw vlak, keuring mogelijk. €15.000, hydro stuurw Vetus. 0623-225440 GEVRAAGD matroos, binnenvaart, mvs Adriana, weekenden vrij. Tel. 06-53123369 TE KOOP Luxe motor 301T 43x5.40x2.10, 240 pk, autokraan, SI 2009, boegschroef 220-380V, gem-set, mooi model teab. 0653-507233 of 0032-479960362 TE KOOP bunkerboot ex Shell 67, 20.80x4m, DAF 575, €50.000,- Tel. 043-3212941 WERK GEZOCHT ... ivm verandering baan, L matroos 38j, werk op schip om vaardagen te maken. Tel. 06-40514639 TE KOOP sleepboot 2x175pk, 17x3.7x0.7m. Vlet 6.30m lang, 22pk buck, mooie afwerking. Opduwer 10pk 1cil samofa. Info: 0653-857070 GYRON CREW ZOEKT ... i.o.v. MS Princehof 1 lichtm. ibv dienstb. min 2jr. vaartijd. Curs. matro. Loon vlgns CAO Binnenvaart. Vaar/verlof in overleg. Tel. 015-2563764 Wilt u een kleine advertentie plaatsen met hierin een verzoek, aanbod of mededeling? Maak dan gebruik van onze 'Kickers'! Zowel voor particulieren als bedrijven een ideale manier om de binnenvaart te bereiken. Wanneer wordt uw kicker geplaatst? Als u voor de vrijdag in de even weken om 12:00 uur uw advertentie opgeeft, dan zal deze in de daarop volgende dinsdag (oneven week) in onze krant staan. Hoe vult u het Kicker-formulier in? G E B R U I K V O O R I E D E R E L E T T E R , L E E S T E K E N E N S P A T I E E E N H O K J E . H O U D T U S S E N I E D E R W O O R D E E N H O K J E L E E G . Bij het plaatsen van 3 kickers aaneensluitend betaalt men (totaal) 1x € 8,00 3x € 20,00 € 13,00 € 30,00 € 18,00 € 40,00 € 22,00 € 50,00 € 27,00 € 60,00 € 32,00 € 70,00 € 37,00 € 80,00 Wanneer u graag een 'brief onder nummer' wilt, houdt u dan rekening met € 2,- (buiten Ned. € 3,- ) extra administratiekosten. Bij buitenlandse kickers berekenen we € 2,50 extra bovenop de hierboven aangegeven tarieven Naam __________________________________________________________________ Aantal plaatsingen? Adres __________________________________________________________________ Telefoonnummer Postcode __________________________________________________________________ Email Woonplaats __________________________________________________________________ BTW nr: Ja, ik wil dat mijn kicker ook op de website geplaatst wordt voor slechts € 5,- extra per drie plaatsingen (alleen mogelijk vanaf 3 plaatsingen) Ik machtig 'de Binnenvaartkrant' de kosten van de bovenvermelde kickeradvertentie automatisch van de hieronder genoemde rekening af te schrijven. (Post)bankrekeningnummer: _____________________________________ Te naam stelling rekeninghouder: _________________________________ Na afschrijving heeft de ondergetekende 30 dagen de mogelijkheid zijn bank of Postbank opdracht te geven het geïncasseerde bedrag terug te boeken. Datum: _______________ AL 70 JAAR HET BETROUWBARE ADRES VOOR DE SCHEEPVAART DUITS TOPFABRIKAAT TRACTIE TYPE Ah (20 uur) AFM L-B-H NETTOPRIJS PZS - 5400 540 650x420x450 € 1.335,- PZS - 6480 630 750x420x450 € 1.580,- PZS - 7560 730 860x420x450 € 1.716,- PZS - 8640 830 970x420x450 € 1.835,- PZS - 9720 940 1066x420x450 € 2.090,- PZS - 10800 1150 1190x420x450 € 2.280,- Semi-tractie (t.b.v. verlichting), Varta type 968.01, 12 V/230 Ah: €180,- ex BTW. Prijzen onder voorbehoud wijziging, inclusief container en transport, exclusief BTW. Garantie 72 maanden pro rata waarvan de eerste 24 volledig. Levering in Nederland + Belgie + Duitsland. Volautomatische tractielader: 24 V/100 Ah: € 770,- ex BTW. Start- en tractiebatterijen, laders en omvormers - + Nieuwe Havenweg 15b - 6827 BA - Arnhem P. Montens afd. Scheepvaart Tel.: 026-3614810 - fax 026-3612585 - www.komeet-accu.nl GEVRAAGD miv 14-01-06 afloskapitein of stuurman op ms Taling ibv Rijnpatent tot Mannheim, ADNR basis + radarpatent, 2 wkn op/2wkn af. Zondags niet varen. Loon notk. Tel. 0654-796718 of 0613-738499 TE KOOP 250 stuks Besto reddingsvesten goedgekeurd door S.I. Zeer voordelig. Tel. 0475-464007 of mob. 0653-122632 K I C K E R S Handtekening: ______________________ Dealer ZEILMAKERIJ VOOR ... beroeps- en recreatievaart. "Maakt alles voor alles" F 070-7780149 M 06-24928968 www.roarer.nl Den Haag TE KOOP Riviersleper, 22.3x4.8x2.1m, Kromhout 375 pk, Lister 20 pk, S.I., wonen/werken/recreëren, varend monument. Vr.pr. €130.000 (ref 1928). Scheepsmakelaardij Fikkers 050-3111404 www.fikkers.nl Ik stuur mijn ingevulde kicker - formulier samen met een bank/giro/ betaalkaart naar Riomar bv - De Binnenvaartkrant, Postbus 24202, 3007 DE Rotterdam. Faxen kan natuurlijk ook! Ons faxnummer is 010 - 414 02 12

DE BINNENVAARTKRANT PAGINA 3 ’Geen voorstellen doen die onszelf schade berokkenen’ Vervolg van pagina 1 Oostenrijk is dan voorzitter van de Europese Unie en bereidt een Europees actieplan voor de binnenvaart voor. Daarna krijgt de verklaring zijn definitieve vorm en uiteindelijk moeten de transportministers erover beslissen. De discussie over de doorberekening van de kosten voor het gebruik van infrastructuur kwam op gang nadat Jeroen Bozuwa, onderzoeker bij Ecorys, de cijfers bekendmaakte van een studie die eind oktober wordt gepubliceerd. In die studie is onder het motto “de gebruiker betaalt” voor een aantal vaarwegen berekend hoeveel een scheepseigenaar per afgelegde kilometer zou moeten betalen. Alleen het onderhoud (onderhoud en reparatie van bruggen en sluizen, baggerwerk, et cetera) en de exploitatiekosten (zoals bediening van bruggen en sluizen en scheepvaartbegeleiding) zijn meegerekend. Voor heel Nederland gaat het in totaal om een bedrag van circa 29 miljoen euro per jaar, aldus Bozuwa, aansluitend bij een eerder onderzoek van CE. Een schip zou op het Amsterdam-Rijnkanaal volgens de berekeningen van Ecorys 1,14 tot 1,15 per afgelegde kilometer moeten betalen. Op In de begroting staat 84 miljoen euro voor projecten in uitvoering: verdieping vaargeul Amsterdam-Lemmer, verruiming Twenthekanalen tot Delden, Zuid-Willemsvaart renovatie middendeel en walradarsystemen. Daarnaast wordt in 2006 265 miljoen euro besteed aan vaarwegbeheer en het wegwerken van achterstallig onderhoud. De komende jaren wordt dit geld met name geïnvesteerd in: Amsterdam-Rijnkanaal, baggeren en renoveren sluizen en oevers; Amsterdam-Lemmer/ IJsselmeer; baggeren IJssel; vervanging patrouillevaartuigen RWS; Kanaal Gent-Terneuzen, baggeren en oevers; Maas, baggeren en kunstwerken; renovatie Volkeraksluizen en baggeren route Rotterdam- België; route Rotterdam-Duitsland; baggeren en oevers. In 2006 komen gereed: verdieping vaargeulen Ketelmeer; verbreding Lekkanaal; verhoging bruggen over de Maas (Echt en Roosteren). De komende jaren komen in uitvoering: de tweede fase van de verruiming van de vaarweg Lemmer-Delfzijl (2005); verruiming maasroute tot klasse Vb (2005); ophogen vaste brug over sluis Weurt (2006); het Prinses-Margrietkanaal is de infraheffing minimaal 0,27 en maximaal 0,45 per kilometer. Op het Oostenrijkse deel van de Donau liggen de kosten tussen 0,14 en 0,18. Het Main-Donaukanaal was de duurste van de onderzochte vaarwegen: 2,45 tot 3,31 per kilometer. De Waal had Ecorys niet onderzocht, maar daar zou de infraheffing waarschijnlijk nihil zijn, antwoordde de Nederlandse onderzoeker op vragen. ‘Daar wordt jaarlijks zo’n 150 miljoen ton over vervoerd en de infrastructuurkosten zijn laag doordat er geen sluizen en weinig bruggen zijn.’ De wetenschapper stelde voor als aanbeveling in de ontwerptekst van de Verklaring van Boekarest op te nemen dat de systematiek van de kostentoerekening verder geanalyseerd moet worden en dat er een uniform systeem om de kosten te registreren moet worden ingevoerd. ‘Als het voor alle modaliteiten wordt gedaan, is eerlijke concurrentie mogelijk. De rail zal veel slechter af zijn. Zie het niet als een bedreiging maar als een kans.’ Toch waren de deelnemers in meerderheid tegen het voorleggen van invoering van een infraheffing aan de transportministers. ‘Dat is gevaarlijk. We moeten geen voorstellen doen verruiming Waal + overnachtingshaven Lobith (2006-2008); vervanging sluizen 3,4, en 5 Zuid-Willemsvaart (2007); omlegging Zuid-Willemsvaart Den Bosch (2008); verruiming Burg. Delenkanaal (2008), bijdrage aan de bouw vierde sluis Klein Ternaaien (2008); ombouw keersluis Zwartsluis (2009). Voor na 2010 staan gepland: derde kolk Beatrixsluis; verruiming bovenloop IJssel; verruiming Twenthekanaal Delden-Hengelo; verwijderen keersluis Zeeburg; verruiming de Zaan. De uitvoering van deze werken bedraagt totaal ca. 1,3 miljard euro. Nieuw in de begroting is: het kabinet wil beheer vaarroute Lemmer-Delfzijl overnemen van de Provincie en zoveel mogelijk betrouwbare vaartijden garanderen aan de scheepvaart. Verkeer & Waterstaat neemt een groot aantal capaciteitsknelpunten in onderzoek (de sluizen Eefde, Lemmer, Kreekraksuizen, Terneuzen, St. Andries, en de Volkerak, bruggen Twenthekanalen, Maas (Born-België); V&W gaat ligplaatsbehoefte onderzoeken bij de Krammersluizen, Engelen, op het Amsterdam- Rijnkanaal, de Geldersche IJssel, de Lek, alsmede de centrale bediening van sluizen en de invoering van RIS (River Information Services); V&W onderzoekt de capaciteit van de verdere verruiming van de vaarweg Lemmer-Delfzijl, de Geldersche IJssel, Zeepoort IJmond, en de Zuid-Willemsvaart (Berzob). V&W realiseert aanbestedingsmeevaller van 21 miljoen euro op vaarwegprojecten die onszelf schade berokkenen,’ was de algemene tendens. Ze vrezen dat de binnenvaart, die op het gebied van liberalisatie verder is dan het spoor, een voorlopersrol krijgt toebedeeld die nadelig uitpakt. Omdat de lobby van spoor- en wegvervoerders veel sterker is. Die zouden er zodoende in kunnen slagen hun infraheffing tegen te houden, te vertragen of lager uit te laten vallen. ‘Als schippers moeten gaan betalen, kan dat uitbreiding en bouw van nieuwe vaarwegen tegenhouden,’ voorspelde Hans van der Werf, plaatsvervangend secretaris-generaal van de CCR. Felix Leinemann van het Directoraat-Generaal voor Transport en Energie van en onderzoekt de noodzaak tot het invoeren van VTS bij de splitsing Hollands Diep - Dordtse Kil. Naar aanleiding van een aangenomen motie de Europese Commissie waarschuwde dat de ideeën beter verborgen gehouden konden worden voor de ministers van Financiën. ‘Die zouden weleens interesse kunnen hebben voor het geld dat ze ermee kunnen binnenhalen.’ Maar diverse nationale overheden én de Europese Commissie verkennen al jaren de mogelijkheden om en de effecten van invoering van een infraheffing. Dat zei ook Jack Short, de secretaris-generaal van De CEMT die als voorzitter van de workshop optrad: ‘Ze zijn er al mee bezig. Je kunt er niet omheen.’ In de volgende editie een uitgebreid verslag van de workshop en de aanbevelingen. Pontonbrug Novi Sad 11 oktober ontmanteld De pontonbrug in Novi Sad wordt 11 oktober ontmanteld. Dat heeft directeurgeneraal Danail Nedialkov van de Donau Commissie tijdens de binnenvaartworkshop in Parijs bekend gemaakt. De pontonbrug is nu nog het voornaamste obstakel in Geld voor vaarwegen (advertenties) • Matroos • Schipper • ADNR • Ondernemer Binnenvaart T 0900 1442 (5 0,10 p/m) www.vtl.nl de Donau. Hij werd in 1999 neergelegd nadat de NAVO de oorspronkelijke brug had gebombardeerd. Met EUgeld is een nieuwe brug (de vrijheidsbrug) gebouwd. Die wordt 11 oktober feestelijk in gebruik genomen en dan wordt ook de pontonbrug weggehaald. door de Tweede Kamer zegt de minister toe een aantal vaarweg projecten te zullen versnellen. (bron: COV) CBRB: ’Onderuitputting voorkomen’ Vervolg van pagina 1 Het CBRB biedt in een reactie op de begroting aan om gezamenlijk een Expertisecentrum Binnenvaart op te zetten. Dit om te voorkomen dat de regelgeving toeneemt en de kosten voor de binnenvaart stijgen als gevolg van het meer uitbesteden van diensten door de overheid. ‘In dit proces van verandering van de rol van de centrale overheid, dient kennis te blijven geborgd.’ Het CBRB merkt op dat ten opzichte van het buitenland de concurrentiekracht van de Nederlandse binnenvaart verslechtert en er meer wordt uitgevlagd. Vervolgens raadt het Centraal Bureau de minister aan onderuitputting bij vaarwegprojecten te voorkomen door ze desnoods vervroegd in uitvoering te nemen. ‘Zeker nu bekend is dat de onderuitputting op dit moment circa 1,5 miljard euro bedraagt.’ Het Centraal Overleg Vaarwegen (COV) is teleurgesteld dat (advertenties) bij de besteding van de gelden zozeer de nadruk ligt op de grote doorgaande vaarwegen. ‘Er dient voldoende geld in het gehele netwerk te worden geïnvesteerd zodat ook alle binnenhavens goed bereikbaar blijven. De aanbestedingsmeevaller zou met name ten goede moeten komen aan het versnellen van vaarwegprojecten. Na 2008 drogen de middelen, die nodig zijn voor het verruimen van de vaarwegen, snel op. Pas ver na 2010 komen nieuwe middelen beschikbaar.’ Het COV pleit voor versnelling van belangrijke vaarwegprojecten zoals de overnachtingshaven Lobith, de keersluis Zwartsluis, de verruiming van de Brabantse kanalen (onder andere de omlegging bij Den Bosch), de Geldersche IJssel en de Zaan, alsmede de bouw van een derde Kolk bij de Beatrixsluizen, de Kreekraksluizen en Eefde. Het COV wil tevens een spoedige realisering van de nieuwe sluis in Klein Ternaaien. www.gonlag.nl 27 SEPTEMBER 2005 PH-waarde Kabinet Balkenende II heeft voor een nieuwe koers gekozen, vooral in de presentatie. De zuurgraad moest omlaag dus werd de PHwaarde van de troonrede bijgesteld. Doet me denken aan 1985, toen ik als presentator optrad in een videoproductie. Dat was een langdurig werklozenproject. Het duurde inderdaad erg lang voor ik het eindresultaat te zien kreeg. Ik zit er nog op te wachten. De naam van dat project zou op de kabinetsbegroting voor 2006 kunnen slaan: Zoethoud Producties. Het gaat allemaal goed omdat wij zeggen dat het allemaal goed gaat. Geloof ons nou maar, ga maar meer besteden dan komt het vanzelf goed, zie je wel, het komt allemaal goed, dat zeiden we al. Helaas heeft dit kabinet noch de macht noch het inzicht om koers en richting aan te geven (ook al houdt de minister van V&W van richtingaanwijzers; je wordt gek van de mensen die als ze die kreten zien, voor de lol hun richtingaanwijzers aan en uit zetten). Ook dit ogenschijnlijke nadeel van gebrek aan inzicht biedt uitzicht op een positief aspect. Macht corrumpeert dus er is een goede kans dat dit stel voormalige zuurpruimen goudeerlijk is. Dat verklaart deels de onschuldige schrikreactie nu ze voor het eerst zien dat de olieprijs nogal stijgt de laatste tijd (dat heb je als je in een auto met chauffeur rijdt, dan zie je de prijs aan de pomp niet). Het vervoer worstelt al een dik jaar met de als een komeet omhoog schietende olieprijs. Hoewel naar verhouding de binnenvaart alle lachwekkende vergelijkingen ten spijt nog steeds minder brandstof verbruikt dan alle andere modaliteiten bij elkaar, heeft juist deze schone motor van de economie extreem last van hoge olieprijzen. Zowel droge lading als tankvaart ervaart een tegenvallend ladingaanbod, omdat het brandstofvervoerders zijn en heel Europa ijverig op brandstof bespaart. Nog een stormpje in de Golf van Mexico en de olieprijs stijgt zelfs boven de daken van de wolkenkrabbers. Bin Laden ligt in een deuk. Moslim fundamentalisten hoeven niet eens meer zelfmoord te plegen om de Amerikanen nieuwe trauma’s te bezorgen. De natuur doet dat voor ze. Een natuur die verziekt is door de verwoestend welvarende , decadente westerling waar die extremisten zo’n pesthekel aan hebben (dat maakt ze niet slimmer dan wij zijn hoor – ze hebben echt het buskruit niet uitgevonden al maken ze er levendig gebruik van). Je zou bijna gaan denken dat Allah bestaat (hmm, hoe zou dat met die 72 maagden zitten?) of zouden die stormen gewoon het natuurlijke gevolg zijn van onze vrolijk rondslingerende broeikasgassen? Ach, als Allah de gasolieprijs nog verder opjaagt, daalt niet alleen de koopkracht van de Nederlander, dan zakken we met heel Europa door het ijs. Dan zijn de druiven pas echt zuur. Tot die tijd: Zouthoud Producties.

Binnenvaartkrant